Koude werk/hobby kamer: Evohome de oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
TL;DR
Mijn werkkamer blijft te koud omdat de centrale iSense thermostaat aan de zonzijde van het huis hangt en de werkkamer aan schaduwzijde ligt.
Kan ik dit oplossen met 1x Honeywell Evohome thermostaat ipv de Remeha iSense in de woonkamer en 1x slimme thermostaat op de radiator in de werkkamer?

Meer detail:
Mijn thuiswerkplek bevindt zich in een aanbouw met plat dak aan de achterzijde van het huis. Deze zijde is tevens schaduwzijde.
De thermostaat bevindt zich in de woonkamer aan de voor- en zonzijde.
Hierdoor is in koude tijden de werkkamer moeilijk warm te krijgen, zeker als 's winters de zon schijnt.
De radiator met thermostaat knop is m.i. groot genoeg, alleen door de zon op de kamer met thermostaat komt er geen warmtevraag.

Nu los ik dat op met de openhaardstand, maar dan brandt de ketel continu en dat werkt ook maar zozo...

In de toekomst wil ik een hele smart installatie maar omdat we ook vloerverwarming hebben komt daar wat meer bij kijken en wil ik dat ivm andere plannen nu ook nog niet uitvoeren.

Thuiswerken vanwege Corona lijkt nog wel ff te blijven duren, zo lijkt mij, dus wil ik met een minimale setup starten en deze later uitbreiden naar het hele huis.

Is het dan voldoende om de iSense te vervangen door de Evohome en verder alleen de radiator in de werkkamer met een Evohome smart knop uit te rusten?

Relevante info:
Ketel staat op zolder en is een Remeha Calenta. Huidige thermostaat is de Remeha iSense op de begane grond.
De volledige benedenverdieping behalve de werkkamer is voorzien van vloerverwarming. Daarnaast hangt in elke ruimte een radiator.
Ik neig naar Evohome omdat ik lees dat dat systeem het beste werkt ivm vloerverwarming.
...

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Beste antwoord (via Tacoos op 28-09-2020 21:51)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Tacoos schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:08:
Mijn werkkamer blijft te koud omdat de centrale iSense thermostaat aan de zonzijde van het huis hangt en de werkkamer aan schaduwzijde ligt.
Kan ik dit oplossen met 1x Honeywell Evohome thermostaat ipv de Remeha iSense in de woonkamer en 1x slimme thermostaat op de radiator in de werkkamer?

Is het dan voldoende om de iSense te vervangen door de Evohome en verder alleen de radiator in de werkkamer met een Evohome smart knop uit te rusten?
Nee. Zoneregeling werkt alleen als je elke ruimte waar je de temperatuur apart wil instellen ook apart kan beinvloeden, zodat je de warmtetoevoer kan knijpen. Je zal dus ook iets moeten met de vloerverwarming in je woonkamer. Het probleem is dat, als je de studeerkamer zou stoken, er ook warmte naar je woonkamer gaat via de vloerverwarming. Als je die niet kan knijpen, wordt het te warm daar. Die moet je dus kunnen blokkeren. Dat kan via andere Honeywell producten, zoals deze. Daarmee kan je de actuators van je vloerverwarming aansturen. Of ... je moet accepteren dat er altijd warmte naar je woonkamer gaat, ook al ben je daar niet. Maar dat is niet zuinig.

Wat je kan doen:
- In de studeerkamer monteer je een HR92 en die ken je in de EvoTouch aan je studeerkamer toe.
- Bij de ketel je Honeywell Honeywell Opentherm relais monteren
- Monteer de EvoTouch in de woonkamer aan de muur en stel deze in als zone thermostaat en regelaar voor je woonkamer. Maak 2 zones aan: woonkamer en studeerkamer, en stel de gewenste programma's in.
- klaar is kees. Nu kan je de studeerkamer onafhankelijk stoken van je woonkamer. Maar zodra de studeerkamer warmte vraagt, gaat je woonkamer dus mee.

Ik heb zelf min of meer hetzelfde (alleen dan overal HR80 thermostaatkranen in het huis), zodat ik een lekkere warme studeerkamer heb als ik thuis werk, terwijl de woonkamer koud blijft.

Als ik jou was zou ik meteen een HR92 in de badkamer monteren. Dan kan je die opwarmen wanneer je er bent ('s morgens en 's avonds, zodat je daar ook gas op bespaart)

[ Voor 54% gewijzigd door Microkid op 28-09-2020 22:27 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-05 20:58
De zon hoort niet op de kamerthermostaat te schijnen. Dat zou ik eerst oplossen.

Een grotere radiator in de werkkamer helpt denk ik ook al een boel.

Geen CV ketel / warmtepomp zal optimaal alleen een enkele relatief kleine radiator kunnen verwarmen.

Eerst de basics goed maken zou ik zeggen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

busscherski schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:17:
De zon hoort niet op de kamerthermostaat te schijnen. Dat zou ik eerst oplossen.

Geen CV ketel / warmtepomp zal optimaal alleen een enkele relatief kleine radiator kunnen verwarmen.

als de thermostaat aanslaat is het al goed. Grote radiator heeft geen nut, als er niets aanslaat

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-05 13:00
Wij hadden in huis een soortgelijk probleem. Thermostaat in de woonkamer bepaalde of er gestookt moest worden of niet, terwijl een huis uit meer dan alleen een woonkamer bestaat. Resultaat: kids klaagden in de winter dat het bij hen in de kamers koud was.
Evohome set met bedienpaneel en draadloze thermostaatkranen op alle radiatoren geïnstalleerd en een ieder kan nu zijn eigen ruimte regelen. Opgelost.

De badkamerradiator is bewust niet van draadloze thermostaatkraan voorzien en staat altijd open zodat de CV zijn warmte altijd kwijt kan. Dit is een pree zonder extra’s met een set van dit soort aparte thermostaatkranen.

Tip: soms hangt de draadloze thermostaatkraan achter een gordijn, of zit in een hoekje waardoor het daar ter plekke heel snel warm wordt en de thermostaatkraan gaat terugregelen. Dit kun je oplossen door in die ruimte op een tactische plek een draadloze DT92E of Round Wireless toe te voegen en als master in te stellen.

[ Voor 13% gewijzigd door Theo74 op 27-09-2020 15:26 ]

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Nu online
Theo74 schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:24:
Wij hadden in huis een soortgelijk probleem. Thermostaat in de woonkamer bepaalde of er gestookt moest worden of niet, terwijl een huis uit meer dan alleen een woonkamer bestaat. Resultaat: kids klaagden in de winter dat het bij hen in de kamers koud was.
Evohome set met bedienpaneel en draadloze thermostaatkranen op alle radiatoren geïnstalleerd en een ieder kan nu zijn eigen ruimte regelen. Opgelost.

...snip...
Precies dit is hier ook het geval en zo zou de eindsituatie er bij ons ook uit moeten komen zien.
Alleen wil ik beginnen met 1 Evohome wand thermostaat in de woonkamer en 1 draadloze thermostaatkraan in de werkkamer en volgend jaar uitbreiden.
Mijn vraag is of dit kan, want hiermee is mijn acute probleem opgelost.

Als ik het goed lees kan de Evohome multi zone thermostaat nl zelf ook als thermostaat werken (niet alleen een interface) en kan ik die op de plek van mijn iSense thermostaat hangen, klopt dat?
De radiator in de werkkamer heeft al een thermostaat kraan, die hoef ik alleen te vervangen door een slimme draadloze knop.
busscherski schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:17:

Ik zeg niet dat de zon op de thermostaat schijnt, de thermostaat hang in de warmste kamer want zonzijde. De werkkamer is later aangebouwd en staat juist aan de schaduwzijde van het huis.

Ik zeg ook niet dat de radiator in de werkkamer te klein is, hij wordt echter niet warm omdat de ketel vaak niet aanslaat tenzij ik het openhaard programma gebruik (goede isolatie is niet altijd een zegen...).

De kamer is 5,6 x2,2x2,4m en er hang een type 22 radiator van 1,6x0,5m. Vlgs de sommetjes is dat meer dan genoeg om de kamer naar ruim 21 graden te krijgen. Maar alleen als de ketel warm water levert natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
O ik dacht dat ik las dat je thermostaat in de zon kwam. Mijn fout.

Die werkkamer is op bewolkte dagen dus wel warm genoeg?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brobber
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:49
Wij hebben vrijwel exact dezelfde situatie ookal heb ik er al een overbemeten Jaga geinstalleerd.

Al zal jouw oplossing, zoneregeling, uiteindelijk onontbeerlijk zijn heb ik tot nu toe vooral mijn pijlen gericht op het beter isoleren van de werkkamer; muren en vloer, duettes voor het oude dubbelglas etc. zodat de temperatuur meer in de buurt komt van die van de woonkamer.
De volgende stap is glas vervangen voor HR++ en misschien ooit de uitbouw voorzien van betere dakisolatie als het bitumen vervangen moet worden.
Maar dit alles meer omdat ik het toch al van plan ben.

Of dit alles voldoende gaat blijken, geen idee, ik pleeg in de winter de gangdeur van de woonkamer ook als "thermostaat" te gebruiken; deur open en de warme lucht stijgt naar de koude 1e verdieping, en dus de cv moet eerder bijspringen.
Momenteel is het prima te doen maar ik werk niet de hele dag thuis zoals jij.

De ultieme quick fix is een praxis electrokacheltje natuurlijk..
Anyway, succes want ik moet er ook ooit aan geloven..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:11

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
busscherski schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:47:
O ik dacht dat ik las dat je thermostaat in de zon kwam.
same here :P
alleen door de zon op de kamerthermostaat komt er geen warmtevraag.
:9

Even out of the box
Volgens mij, wanneer je meer 24/7 gaat stoken (als je dat al niet doet) kan je ruimtes heel redelijk inregelen op basis van afgifte en warmteverlies, moet je ketel eigenlijk wel op war gaan draaien. met de bijpassende lage aanvoerstemp etc. anders gewoon 2 zone systeem van maken, dan blijft de ketel aan tot beide zones warm zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door twain4me op 27-09-2020 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Nu online
@twain4me @busscherski
alleen door de zon op de kamerthermostaat komt er geen warmtevraag.
Excuus! my bad.
Tekst is aangepast naar
alleen door de zon op de kamer met thermostaat komt er geen warmtevraag.
Als de ketel stookt wordt de kamer echt wel warm genoeg.
De isolatie lijkt me ook voldoende, maar in de werkkamer ontbreekt vloerverwarming (keuze van de vorige eigenaren die die aanbouw hebben laten zetten), terwijl in de woonkamer waar de thermostaat hangt wel vloerverwarming is. Het lijkt me dat die warme vloer de woonkamer ook langer op temperatuur houdt dan de werkkamer zonder.
Helaas is de opening tussen de ruimtes met vloerverwarming en de werkkamer niet groter dan een deur, dus profiteer ik in de werkkamer ook niet van 'gratis' warmte uit de rest van het huis. Ook omdat de opening aan het ene eind zit en de werkhoek aan het andere.

Continu stoken kan (dat is in feite wat de openhaard stand doet, die stookt de ketel op terwijl de ruimte met thermostaat gewoon warm is), maar lijkt me energiekosten- en milieutechnisch niet de beste oplossing.
Bovendien blijft de vloerverwarming dan trouwens ook doorstoken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Als het met Evohome niet lukt kan dit natuurlijk ook.

https://verwarmwinkel.nl/product/plafond-infrarood-panelen/

Die met het laagste vermogen is denk ik al voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
Tacoos schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:19:
[...]

Precies dit is hier ook het geval en zo zou de eindsituatie er bij ons ook uit moeten komen zien.
Alleen wil ik beginnen met 1 Evohome wand thermostaat in de woonkamer en 1 draadloze thermostaatkraan in de werkkamer en volgend jaar uitbreiden.
Mijn vraag is of dit kan, want hiermee is mijn acute probleem opgelost.

Als ik het goed lees kan de Evohome multi zone thermostaat nl zelf ook als thermostaat werken (niet alleen een interface) en kan ik die op de plek van mijn iSense thermostaat hangen, klopt dat?
De radiator in de werkkamer heeft al een thermostaat kraan, die hoef ik alleen te vervangen door een slimme draadloze knop.

[...]
Ik heb de Evohome set gekocht met het bedienpaneel plus relaiskastje, 6 losse draadloze thermostaatkranen en een Gateway voor communicatie met de app.

Het bedienpaneel heeft inderdaad zelf ook de mogelijkheid om als thermostaat te werken. Het is in de basis dus eigenlijk een klassieke (draadloze) thermostaat die met het bijgeleverde relaiskastje aan de C.V. ketel communiceert. Dit relaiskastje heeft overigens een stekker dus moet bij de 230V wcd naast de ketel worden geprikt.

Als je al een analoge thermostaatkraan op een radiator hebt zitten en deze is een beetje van deze tijd dan moet het mogelijk zijn om deze simpel om te wisselen voor een Evohome draadloze thermostaatkraan. In mijn geval heb ik een CV installateur de draadloze thermostaatkranen laten installeren omdat wij erg oude kranen hadden met andere schroefdraadverbinding, etc.
Op YouTube kun je wat Evohome instructiefilmpjes vinden zodat je ook gelijk een betere indruk krijgt van het geheel.

[ Voor 15% gewijzigd door Theo74 op 28-09-2020 17:41 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Tacoos schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:08:

Nee. Zoneregeling werkt alleen als je elke ruimte waar je de temperatuur apart wil instellen ook apart kan beinvloeden, zodat je de warmtetoevoer kan knijpen. Je zal dus ook iets moeten met de vloerverwarming in je woonkamer. Het probleem is dat, als je de studeerkamer zou stoken, er ook warmte naar je woonkamer gaat via de vloerverwarming. Als je die niet kan knijpen, wordt het te warm daar. Die moet je dus kunnen blokkeren. Dat kan via andere Honeywell producten, zoals deze. Daarmee kan je de actuators van je vloerverwarming aansturen. Of ... je moet accepteren dat er altijd warmte naar je woonkamer gaat, ook al ben je daar niet. Maar dat is niet zuinig.

Wat je kan doen:
- In de studeerkamer monteer je een HR92 en die ken je in de EvoTouch aan je studeerkamer toe.
- Bij de ketel je Honeywell Honeywell Opentherm relais monteren
- Monteer de EvoTouch in de woonkamer aan de muur en stel deze in als zone thermostaat en regelaar voor je woonkamer. Maak 2 zones aan: woonkamer en studeerkamer, en stel de gewenste programma's in.
- klaar is kees. Nu kan je de studeerkamer onafhankelijk stoken van je woonkamer. Maar zodra de studeerkamer warmte vraagt, gaat je woonkamer dus mee.

Ik heb zelf min of meer hetzelfde (alleen dan overal HR80 thermostaatkranen in het huis), zodat ik een lekkere warme studeerkamer heb als ik thuis werk, terwijl de woonkamer koud blijft.

Als ik jou was zou ik meteen een HR92 in de badkamer monteren. Dan kan je die opwarmen wanneer je er bent ('s morgens en 's avonds, zodat je daar ook gas op bespaart)

[ Voor 54% gewijzigd door Microkid op 28-09-2020 22:27 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Nu online
Microkid schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:49:
[...]

Ik begreep dat het verstandig is een bypass te laten monteren, of 1 radiator altijd open te laten staan (zonder slimme thermostaat). Klopt dat?
In het tweede geval wilde ik de badkamer radiator als zodanig gebruiken, mits 'open' niet 'volledig open' moet zijn.

@Microkid
De radiator in de woonkamer heeft een ('domme') thermostaatknop, dus daar hoeft gok ik niet meteen een HR92 op.

[ Voor 10% gewijzigd door Tacoos op 28-09-2020 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Je kan je badkamer open laten staan als je geen bypass wilt laten installeren, maar ja, dan loopt ie altijd mee, zonde van je warmte. Hij zal wel zodanig ver open moeten dat er altijd flow blijft. Dus instellen op 21 als het ook 21 in de badkamer is, zal niet helpen.

Ik zie trouwens dat ik een fout had gemaakt in m'n eerste antwoord, heb ik nu aangepast.

[ Voor 47% gewijzigd door Microkid op 28-09-2020 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
Microkid schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:01:
Je kan je badkamer open laten staan als je geen bypass wilt laten installeren, maar ja, dan loopt ie altijd mee, zonde van je warmte. Hij zal wel zodanig ver open moeten dat er altijd flow blijft. Dus instellen op 21 als het ook 21 in de badkamer is, zal niet helpen.

Ik zie trouwens dat ik een fout had gemaakt in m'n eerste antwoord, heb ik nu aangepast.
Deze optie hebben wij inderdaad gekozen, om te besparen op een losse bijpass. In de badkamer hangt een half hoge desingradiator die altijd 100% open staat. Op zich prima want deze ruimte is met een gezin vak vochtig dus het voorkomt schimmelwerking, handdoeken drogen goed en het is er altijd aangenaam warm.
Qua stookkosten hebben wij door de Evohome set volgens mij zelfs ietsje bespaard dus dat viel niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:57
Even een kleine topic-kaap...

Ik zit in een vergelijkbare situatie: werkkamer blijft kouder dan de andere kamers. Ook ik overweeg een Evohome systeem te laten installeren. Heb nu nog overal oude radiatorkranen op de radiatoren zitten, die zouden dan vervangen moeten worden.

Echter: alle radiatoren staan in een houten ombouw. Zal daardoor de thermostaatkraan mogelijk niet te vroeg denken dat de gewenste temperatuur is bereikt, en stoppen met warmte vragen, waardoor de kamer dus te koud blijft? En zou dat dan quick en dirty op te lossen zijn door de gewenste temperatuur simpelweg een graadje hoger in te stellen dan eigenlijk gewenst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Nu online
Ik denk niet dat het zo simpel is.
Beste is natuurlijk als de thermostaten in de vrije lucht hangen; in de omkasting blijft de warmte hangen en dat is mogelijk niet te corrigeren door een graadje te plussen?
Kun je de radiotor thermostaten niet zo laten monteren dat ze buiten die omkasting steken?
Een betere oplossing is dan een draadloze thermostaat dts92 in elke kamer hangen op een strategische plek.
Maar dat kost je dus 70\80 euro per kamer extra...

Pagina: 1