Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeythebasterd
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-06 20:14
Beste Tweakers,

Ik loop tegen het volgende probleem aan waar ik na meerdere forums afstruinen youtube videos maar niet uitkom.
Ik heb sinds vorige week een Aorus 7 K8 laptop aangeschaft alleen nu loop ik tegen trage verbinding op op 2.4Ghz niet sneller kom dan 50 60 mbit op 5Ghz kom ik wel op de 170mbit alleen daar wilt de game niet opstarten zoals COD MW

Nu de situatie:
Ziggo modem in bridge gekoppeld met (ziggo abbo van 250mbit up 25mbit down)
een ASUS RT-AC66U B1 die ernaast staat (op de 5 GHZ verbinding staan 2x harman kardon omni bar+ gekoppeld)

En er staat een ASUS RT-AC1900U op de 1e verdieping eigenlijk alleen voor de omvormer van de zonnepanelen.

Ik heb op allebei de Routers dezelfde snelheid limiet van zo 50/60mbit op 2.4GHZ op zowel Telefoons In dit geval Samsung s20 ultra en de Gigabyte Aorus 7 KB-7NL1130SH

De speedtest die ik gebruik Ziggo speedtest

Wat ik heb geprobeerd is in de router instellingen van de asus
Het juiste kanaal op te zoeken waar de minste gebruikers op zitten met wifi analyzer app op de telefoon
Hierbij kwam ik uit op kanaal 4 waar maar 1 gebruiker op zit
Ik heb bij Wireless mode Stond op automatisch die heb ik op N-only gezet
En bij kanaal bandwitch die op 20/40 stond op zowel alleen 20 als 40 mhz geprobeerd zonder het gewenste effect

Ook heb ik geprobeerd om de harmon kardon op de andere Router te zetten zodat ik misschien wel op de 5 ghz verbinding kon spelen maar ook dit was geen oplossing

Nu weet ik dat beide routers de volle verbinding moeten kunnen halen en zal in het praktijk altijd anders zijn maar in principe zit ik nu een meter of 7 van de 1e router af zonder muren er tussen en dat lijkt me vrij matig wat er nu uitkomt.

Nu weet ik dat de laptop ook een ondersteuning heeft voor AX verbinding en de routers die ik heb staan nog AC zijn maar weet niet of dit een probleem kan zijn ?

Hoop dat iemand mij hier verder mee kan helpen

Alvast bedankt,
Joey

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hoeveel routers spelen nu daadwerkelijk router (en dus niet veredeld access point)?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeythebasterd
1 die van beneden dus de ASUS RT-AC66U B1

Maar heb ze allebei gebruikt om erachter te komen wat er nu met de draadloze verbinding is. en kwam ik op hetzelfde uit resultaat uit.

Voor mij was het makkelijker om te testen met ASUS RT-AC1900U omdat anders bij elke wijzing van de router harman kardon overnieuw verbinding zoekt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Laten we eens beginnen bij het begin:

Specs van de routers zijn duidelijk - AC66U is 3x3 MIMO WiFi-ac in 2.4GHz en 5GHz, ook. Maar wat voor WiFI adapter zit er in de laptop en je telefoon? Je zegt "AX" maar dat kan nog van alles zijn, vooral qua MIMO/SISO. Je geeft helemaal geen specs van de telefoon.

Even uitgaande van meest waarschijnlijke scenario: 2x2 MIMO WiFi-ax.

Wat kun je dan verwachten? Nou, ax is om te beginnen backwards compatible met ac (in 5GHz) en n (in 2.4GHz). In 5GHz kun je met 80MHz kanaalbreedte link rates tot 866Mbps krijgen. Daar hou je bij perfect signaal en geen drukte in de lucht ongeveer 2/3 van over, dus net iets meer dan 500Mbps zou haalbaar moeten zijn. In 2.4GHz kun je met 20MHz kanaalbreedte link rates tot 144Mbps kirijgen. Daar hou je bij perfect signaal en geen drukte in de lucht ook weer 2/3 van over, dus net iets onder de 100Mbps.

40MHz in de 2.4GHz klinkt aantrekkelijker, maar om sloot aan redenen is het af te raden en haal je in praktijk meestal slechtere waardes. In 2.4GHz gewoon hard 20MHz instellen.

Nu, jij haalt minder dan deze waardes. Dat kan aan vier dingen liggen:
1) lagere specs. Misschien heb je maar een 1x1 SISO adaptertje. Dan kun je bovenstaande cijfers halveren naar ~45Mbps in 2.4GHz en 250Mbps in 5GHz als de rest perfect is. Onwaarschijnlijk want je zegt 60Mbps in 2.4GHz te halen. Om dit soort twijfel weg te nemen is het dus handig als je zelf specs geeft in je topicstart.
2) geen perfect signaal. Je noemt getallen maar je zegt niet waar je dat meet. Ga eens in dezelfde ruimte als je AC66U staan en meet nogmaals. Draai dan ook op je laptop (in command prompt) netsh wlan show interface en post hier de resultaten. Dat zal de link rate tonen en het signaalsterkte.
3) drukte in de lucht. Als je link rate goed is, maar je trage verbinding meet is dat meestal gevolg van drukte, van meer communicatie in dat kanaal (ongeacht of het jouw netwerk is of een ander) dat de lijn bezet houdt. Kanaalnummer kan in 5GHz indicatie geven van hoe waarschijnlijk dat is (alles <52: best waarschijnljk). Dat staat ook in voorgenoemde uitdraai.
4) hard/software van je laptop. Als je laptop bezig is met iets anders, dan ga je niet maximaal presteren. Ook als je een zuinige/stille energieprofiel ingesteld hebt en je CPU gaat throttlen tijdens de test kost het je performance.

Even concreet voorbeeld: ik heb vanochtend een Intel AX200 NIC (WiFI-ax 2x2 MIMO) in mijn Fujitsu Lifebook met i5-6300U geinstalleerd. Ik heb een paar UniFi UAP Pro AP's met zelfde specs als jouw routers. Ik haal in de 5GHz 300-360Mbps in dezelfde ruimte als een AP. Waarom niet hoger? Omdat CPU gaat throttlen... zet ik 'silent' uit in BIOS, dan haal ik weer ~511Mbps (limiet van m'n internetverbinding)

Nu, als je meer info geeft kunnen we uitsluitsel geven, maar de snelheden die je haalt vind ik normaal voor de apparatuur die je noemt als er een enkele (niet al te dikke) muur tussen zit.

Wat ik niet normaal vind is dat je in de 5GHz je applicaties niet zou kunnen starten, terwijl je wel een goed signaal hebt. In plaats van blind te staren op speedtestresultaten zou ik daar eens wat meer op focussen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeythebasterd
Bedankt voor je reactie Dion,

Laat me voorop stellen dat ik me Lange tijd niet heb verdiept in de ontwikkeling van netwerk afgelopen jaren en AX verbinding voor mij nieuw is.
Bedankt voor je korte uitleg en heb de screenshots in de bijlage.

Voor zowel de tests als vorige als deze De modem en de Asus acc66u b1 bevinden zich in de woonkamer
Zowel de laptop of telefoon bevind zich in de woonkamer aan de eettafel zonder tussen muren of wat dan ook en zit er een meter of 6/7 tussen, vanaf de router.

De laptop is nieuw er staat geen software of iets anders op de achtergrond te draaien evenals dat ik elke externe apparaat heb afgekoppeld zoals televisies Harman kardon laptops tablets enzovoort.
op het moment dat ik vandaag ging kijken wat haalbaar was het verschil is miss max 5 mbit

Wel is waar na een storing van ziggo gister en de modem router overnieuw heb opgestart kan ik nu wel op de 5GHZ netwerk gamen wel merk je dat hij dips heeft en me naar de 85 100 ping zet op sommige momenten.

Nu heb ik ook de speedtest geprobeerd op 20mhz op de 2.4GHZ en zie ik alleen een kleine piek naar de 71 mbit toe en zakt hij weer fijn terug naar de 51/55 mbit.
speedtest op de 5 GHZ zit op de 140mbit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IUCEgUgSOphVXkwtyWttfViI5Yk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vUQS2TLp5KxPV4DIsvPYPyc4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6qpis1X4IiAxWMtDsHrWiZdILdA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bheeXJzj2aK325NNYxFHAilr.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TiuNbymmKrDDN3WxKG0QadGuy0w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MyT6oXREZ6Ghgx8AHmuectmn.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_iAwd6_ZOWrZ0DP-LpUfBY7L-g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gHmhoAvSVM9HHMaAkuHqrfeu.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85uogQLIiVH3RApa0gnclbQoc1w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uVbVYVm7Syf0Qu6eMHKlR5fu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:10
Waarschuving:
laatste firmware voor Asus RT-AC66U B1 geeft significant performance drop.

Version 3.0.0.4.386.40558 - 90 mbit/sec
version 3.0.0.4.385.20633 - 120 mbit/sec
Dat is gemeeten op mijn setup, 3m direct line of sight met SpeedTest app op 5 GHz netwerk.
Mijn internet provider max download is 125 mbit/sec

Ik heb teruggegaan naar de versie van augustus (3.0.0.4.385.20633)
Pagina: 1