In ons nieuwe huis hangt zowel een CV ketel als een boiler:
:strip_exif()/f/image/BcSJPdCaoYF08m8JpFBXGsQ3.jpg?f=fotoalbum_medium)
De vorige eigenaren hadden verteld dat die boiler was bijgeplaatst toen ze beneden een extra badkamer hadden gemaakt voor wanneer de kinderen kwamen logeren en dat hij zonder problemen afgekoppeld kon worden.
Die extra badkamer hebben we eruit gesloopt dus wilde ik die boiler ook weg halen maar nu blijkt dat dat ding niet voor extra warm water zorgt zoals ik dacht maar de enige bron van warm tapwater is.
De warm water aansluiting van de CV ketel blijkt namelijk helemaal niet aangesloten
:strip_exif()/f/image/IuBLDdlnjkZopKPwsQqXda1u.jpg?f=fotoalbum_medium)
(2e en 4e aansluiting van links)
De kamer thermostaat zit ook niet op de CV ketel aangesloten maar op een los Cenvax kastje met enkel een draaiknop erop voor de boiler die tot 70 graden celsius loopt en nu op 65 staat ingesteld:

Dat kastje stuurt ook een Honeywell 3-wegklep V8044C1065 aan die de boiler voorziet van warm water uit de ketel:

Ik heb werkelijk geen idee hoe ze met enkel die kleine boiler twee badkamers van warm water hebben kunnen voorzien aangezien er maar 35 liter water in zit.
Vraag 1
ik vraag me nu wel af of ik iets over het hoofd zie wanneer ik die boiler ga weghalen?
Want waarom hadden de vorige bewoners dat ding überhaupt als je met de CV alleen wel onbeperkt kan douchen en met die boiler na 2 korte douchbeurten onder een koude douche staat.
Technisch gegevens van CV ketel, boiler en aansturing:
CV ketel
Bosch Eurostar 25 VRC
24kW warmwatercapaciteit en CW label 3 welke volgens de handleiding de volgende warmwaterhoeveelheden kan produceren:
- Max. warmwaterhoeveelheid delta T = 50 K (l/min): 6.0
- Max. warmwaterhoeveelheid delta T = 30 K (l/min): 11,8
- Max. warmwaterhoeveelheid delta T = 50 K (l/min): 17,7
Boiler
Nibe PCU-35-6
inhoud: 35 liter
CV spiraal: 0,41 m2
Max. werkdruk spiraal: 20 bar
Max. werktemp. spiraal: 120 graden celsius
Max. werkdruk boiler: 10 bar
Max. werktemp. boiler: 95 graden celsius
Aansturing
Cenvax BC130
Versie: 5.2h51
Tweede vraag: hoe makkelijk is het om die boiler alsnog af te koppelen?
Ik ging uit van enkel de boiler weghalen en de leidingen er naar toe doorverbinden maar dit lijkt me iets wat meer werk.
Derde vraag; hoeveel zou dit ongeveer gaan kosten als je het laat doen?
Hier een foto van het leidingwerk tussen CV ketel en boiler
:strip_exif()/f/image/BcSJPdCaoYF08m8JpFBXGsQ3.jpg?f=fotoalbum_medium)
De vorige eigenaren hadden verteld dat die boiler was bijgeplaatst toen ze beneden een extra badkamer hadden gemaakt voor wanneer de kinderen kwamen logeren en dat hij zonder problemen afgekoppeld kon worden.
Die extra badkamer hebben we eruit gesloopt dus wilde ik die boiler ook weg halen maar nu blijkt dat dat ding niet voor extra warm water zorgt zoals ik dacht maar de enige bron van warm tapwater is.
De warm water aansluiting van de CV ketel blijkt namelijk helemaal niet aangesloten

:strip_exif()/f/image/IuBLDdlnjkZopKPwsQqXda1u.jpg?f=fotoalbum_medium)
(2e en 4e aansluiting van links)
De kamer thermostaat zit ook niet op de CV ketel aangesloten maar op een los Cenvax kastje met enkel een draaiknop erop voor de boiler die tot 70 graden celsius loopt en nu op 65 staat ingesteld:

Dat kastje stuurt ook een Honeywell 3-wegklep V8044C1065 aan die de boiler voorziet van warm water uit de ketel:

Ik heb werkelijk geen idee hoe ze met enkel die kleine boiler twee badkamers van warm water hebben kunnen voorzien aangezien er maar 35 liter water in zit.
Vraag 1
ik vraag me nu wel af of ik iets over het hoofd zie wanneer ik die boiler ga weghalen?
Want waarom hadden de vorige bewoners dat ding überhaupt als je met de CV alleen wel onbeperkt kan douchen en met die boiler na 2 korte douchbeurten onder een koude douche staat.
Technisch gegevens van CV ketel, boiler en aansturing:
CV ketel
Bosch Eurostar 25 VRC
24kW warmwatercapaciteit en CW label 3 welke volgens de handleiding de volgende warmwaterhoeveelheden kan produceren:
- Max. warmwaterhoeveelheid delta T = 50 K (l/min): 6.0
- Max. warmwaterhoeveelheid delta T = 30 K (l/min): 11,8
- Max. warmwaterhoeveelheid delta T = 50 K (l/min): 17,7
Boiler
Nibe PCU-35-6
inhoud: 35 liter
CV spiraal: 0,41 m2
Max. werkdruk spiraal: 20 bar
Max. werktemp. spiraal: 120 graden celsius
Max. werkdruk boiler: 10 bar
Max. werktemp. boiler: 95 graden celsius
Aansturing
Cenvax BC130
Versie: 5.2h51
Tweede vraag: hoe makkelijk is het om die boiler alsnog af te koppelen?
Ik ging uit van enkel de boiler weghalen en de leidingen er naar toe doorverbinden maar dit lijkt me iets wat meer werk.
Derde vraag; hoeveel zou dit ongeveer gaan kosten als je het laat doen?
Hier een foto van het leidingwerk tussen CV ketel en boiler
:strip_exif()/f/image/TnJ8GT1YjecVJw48P2evBeM8.jpg?f=fotoalbum_medium)