Boiler verwijderen en CV ketel gebruiken voor warm tapwater

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
In ons nieuwe huis hangt zowel een CV ketel als een boiler:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lALk9PiDpdH1wITE3v7xd1zAH0Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BcSJPdCaoYF08m8JpFBXGsQ3.jpg?f=fotoalbum_medium

De vorige eigenaren hadden verteld dat die boiler was bijgeplaatst toen ze beneden een extra badkamer hadden gemaakt voor wanneer de kinderen kwamen logeren en dat hij zonder problemen afgekoppeld kon worden.

Die extra badkamer hebben we eruit gesloopt dus wilde ik die boiler ook weg halen maar nu blijkt dat dat ding niet voor extra warm water zorgt zoals ik dacht maar de enige bron van warm tapwater is. ;(

De warm water aansluiting van de CV ketel blijkt namelijk helemaal niet aangesloten :F
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8pn6mcT5mDo2p3fMuk8JR6cCw6s=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IuBLDdlnjkZopKPwsQqXda1u.jpg?f=fotoalbum_medium
(2e en 4e aansluiting van links)

De kamer thermostaat zit ook niet op de CV ketel aangesloten maar op een los Cenvax kastje met enkel een draaiknop erop voor de boiler die tot 70 graden celsius loopt en nu op 65 staat ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/q7NKLzQD2joR/124x103.jpg

Dat kastje stuurt ook een Honeywell 3-wegklep V8044C1065 aan die de boiler voorziet van warm water uit de ketel:
Afbeeldingslocatie: https://www.cvdeals.nl/media/catalog/product/cache/1/image/1200x1200/1c55dc7b4e41dc2371e03a5495306b03/v/8/v8044c1065_b_.png

Ik heb werkelijk geen idee hoe ze met enkel die kleine boiler twee badkamers van warm water hebben kunnen voorzien aangezien er maar 35 liter water in zit. :?

Vraag 1
ik vraag me nu wel af of ik iets over het hoofd zie wanneer ik die boiler ga weghalen?
Want waarom hadden de vorige bewoners dat ding überhaupt als je met de CV alleen wel onbeperkt kan douchen en met die boiler na 2 korte douchbeurten onder een koude douche staat.

Technisch gegevens van CV ketel, boiler en aansturing:

CV ketel
Bosch Eurostar 25 VRC
24kW warmwatercapaciteit en CW label 3 welke volgens de handleiding de volgende warmwaterhoeveelheden kan produceren:
- Max. warmwaterhoeveelheid delta T = 50 K (l/min): 6.0
- Max. warmwaterhoeveelheid delta T = 30 K (l/min): 11,8
- Max. warmwaterhoeveelheid delta T = 50 K (l/min): 17,7

Boiler
Nibe PCU-35-6
inhoud: 35 liter
CV spiraal: 0,41 m2
Max. werkdruk spiraal: 20 bar
Max. werktemp. spiraal: 120 graden celsius
Max. werkdruk boiler: 10 bar
Max. werktemp. boiler: 95 graden celsius

Aansturing
Cenvax BC130
Versie: 5.2h51

Tweede vraag: hoe makkelijk is het om die boiler alsnog af te koppelen?

Ik ging uit van enkel de boiler weghalen en de leidingen er naar toe doorverbinden maar dit lijkt me iets wat meer werk.

Derde vraag; hoeveel zou dit ongeveer gaan kosten als je het laat doen?

Hier een foto van het leidingwerk tussen CV ketel en boiler

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NHjeFNuDfDymmq6Zz9KljMRdhg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TnJ8GT1YjecVJw48P2evBeM8.jpg?f=fotoalbum_medium

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09-2020
Vliegvlug schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:31:
[...]

Vraag 1
ik vraag me nu wel af of ik iets over het hoofd zie wanneer ik die boiler ga weghalen?
Want waarom hadden de vorige bewoners dat ding überhaupt als je met de CV alleen wel onbeperkt kan douchen en met die boiler na 2 korte douchbeurten onder een koude douche staat.
Als die boiler nog intakt is (dwz geen weggerotte stijgbuis) en de warmtewisselaar voldoende groot en schoon is vult die zich als het goed is bij met de capaciteit van de ketel. Met die boiler erbij kun je zelfs twee douches tegelijk gebruiken, maar met 35 liter en CW3 gaat dat alleen kortstondig goed of met zeer zuinige douchekop. Kan ook zijn dat ze een zuinige douchekop hadden en die ketel een hoge tapdrempel heeft.

Maar onder de streep denk ik dat ze zich meer bij herhaling wat verkeerds hebben laten aansmeren. Aanschaf + standverlies van die boiler is meer dan gewoon direct een CW5 ketel te kopen om je SWW tapcapiciteit te verhogen. Wellicht hebben ze dus eerst de verkeerde ketel gekocht en dat toen halfbakken proberen op te lossen met die boiler.

Als je zo'n tochthok hebt met een grote ketel die semi-permanent moet branden om het huis behaaglijk te houden in de winter en je hebt drie kinderen die gaan douchen dan kan het koud worden. Dan is zo'n buffervat een mooie manier dat de ketel afwisselend met full power dat vat kan opwarmen en het huis kan verwarmen ipv op halve kracht on-demand SWW maken.

Technisch gegevens van CV ketel, boiler en aansturing:

CV ketel
Bosch 25 VRC
24kW warmwatercapaciteit en CW label 3 welke volgens de handleiding de volgende warmwaterhoeveelheden kan produceren:
- Max. warmwaterhoeveelheid delta T = 50 K (l/min): 6.0
- Max. warmwaterhoeveelheid delta T = 30 K (l/min): 11,8
- Max. warmwaterhoeveelheid delta T = 50 K (l/min): 17,7
CW3 ketel. Let op dat CW4 meer gangbaar is. Als je gewend bent om met een 'niet-eco' douchekop de kraan vol open te zetten bij een CW4 ketel wordt dat een teleurstelling bij CW3. Dat kun je wel (tijdelijk) compenseren met die boiler er tussen.
Tweede vraag: hoe makkelijk is het om die boiler alsnog af te koppelen?

Ik ging uit van enkel de boiler weghalen en de leidingen er naar toe doorverbinden maar dit lijkt me iets wat meer werk.
Tapwaterleidingen die je nu onderop de boiler hebt (SWW en koud-in) aansluiten op de ketel. Het circuit ketel-boiler met T-stukken en 3-wegklep verwijderen.

Mogelijk moet je in de ketel nog wat instellingen veranderen.

Let op met afkoppelen en verplaatsen dat je de vulkraan en inlaatcombi ook op een handige plek hebt.

3e vraag heb ik geen nuttig antwoord voor je.

Qua afvoer ziet dit er voor zover het zichbaar is ook niet helemaal jofel uit. Wat doet die zelfgekluste zwanenhals links van de ketel? Dat is toch niet je ontspanleiding he?

[ Voor 3% gewijzigd door o1o92o2o op 27-09-2020 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Van welk bouwjaar is de cv ketel?
Om de hele installatie aan te passen om de boiler te verwijderen kan je dan misschien beter alles weghalen en de ketel vervangen.

Vraag 1
Heeft het ooit goed gewerkt? Op 1 douche zal wel gaan maar2?
Als je de boiler weghaalt en warm water weer op de cv ketel aansluit kan je ook wel wat problemen verwachten, het warm water circuit heeft altijd droog gestaan en als je dat nu gaat gebruiken kunnen er lekkages optreden door uitgedroogde pakkingen e.d.

Vraag 2
Voor een installateur een makkie, hoe handig ben je met water en cv leidingen?
De 3-wegklep moet er tussen uit en de waterleidingen aangesloten.
Zit de 3-wegklep van de ketel er nog in en aangesloten? En is dit elektrisch nog aangesloten/ danwel te herstellen.

Vraag 3
Hou rekening met een dag sleutelen € 400 - € 500
En € 100 aan materiaal.

Persoonlijk zou ik alles vervangen, weet je zeker dat het goed is en kan je er weer 15 jaar tegen.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
o1o92o2o schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:19:
[...]

Als die boiler nog intakt is (dwz geen weggerotte stijgbuis) en de warmtewisselaar voldoende groot en schoon is vult die zich als het goed is bij met de capaciteit van de ketel.
Ik snap niet wat je daar mee bedoelt?

Zover ik het begrijp is die boiler de enige bron van warm water voor de douche en als die op is kan de ketel het schijnbaar niet meer snel genoeg bij verwarmen gezien de praktijk bij ons nu uitwijst dat je heel snel onder een niet meer dan erg lauwe douche staat.

Het is dus niet zo dat de ketel warm tapwater in de boiler pompt om dat ding bij te vullen zoals ik eerst dacht.
Bedoel je dat met bijvullen?

De enig manier waarop het tapwater in de boiler kan worden opgewarmd is doordat er heet CV water van de ketel door de warmtewisselaar van de boiler wordt gepompt, dat lijkt me sowieso minder efficiënt dan dat je de CV direct warm tapwater van 65 graden laat maken.
Met die boiler erbij kun je zelfs twee douches tegelijk gebruiken, maar met 35 liter en CW3 gaat dat alleen kortstondig goed of met zeer zuinige douchekop. Kan ook zijn dat ze een zuinige douchekop hadden en die ketel een hoge tapdrempel heeft.
Hoezo ‘erbij’?
Is toch enkel de boiler die warm tapwater levert?

En wat betreft die douchekop, die heb ik niet vervangen en is zeker niet waterbesparend, uit nood heb ik er nu wel zo’n waterbesparend rubbertje met zo’n klein gaatje erin gedaan, een stuk minder druk helaas maar je kan wel wat langer warm douchen.
Maar onder de streep denk ik dat ze zich meer bij herhaling wat verkeerds hebben laten aansmeren. Aanschaf + standverlies van die boiler is meer dan gewoon direct een CW5 ketel te kopen om je SWW tapcapiciteit te verhogen. Wellicht hebben ze dus eerst de verkeerde ketel gekocht en dat toen halfbakken proberen op te lossen met die boiler.
Zou goed kunnen ja, is ook nog een VR ketel ipv een HR en dat was in 2013 ook al de norm. Lijkt erop dat de leverancier nog een overjarig model op de plank had liggen die hij mooi heeft kunnen slijten. :|
Als je zo'n tochthok hebt met een grote ketel die semi-permanent moet branden om het huis behaaglijk te houden in de winter en je hebt drie kinderen die gaan douchen dan kan het koud worden. Dan is zo'n buffervat een mooie manier dat de ketel afwisselend met full power dat vat kan opwarmen en het huis kan verwarmen ipv op halve kracht on-demand SWW maken.
Het is geen tochthok hoor ;)
De vorige eigenaren zeiden zelfs dat ze bijna nooit hoefden te stoken maar kan natuurlijk ook zijn dat ze alles gewoon altijd potdicht hielden.
Want wat me we opviel bij het vervangen van al het schakelmateriaal was dat echt ieder schroefje geroest was.

Dat de Cenvax met de 3-weg klep al het CV vermogen naar die boiler kan leiden had ik begrepen ja, maar volgens jou is dat dan voldoende om onbeperkt te kunnen douchen?

De praktijk wijst helaas anders uit ;(
Mogelijk is er toch iets stuk dan.
[...]

CW3 ketel. Let op dat CW4 meer gangbaar is. Als je gewend bent om met een 'niet-eco' douchekop de kraan vol open te zetten bij een CW4 ketel wordt dat een teleurstelling bij CW3. Dat kun je wel (tijdelijk) compenseren met die boiler er tussen.
Ik ben überhaupt geen CV ketels gewend.
Vorige huis was stadswarmte en dat ging echt prima.
Daarvoor zo’n kleine geiser boven de spoelbak in de keuken die ook de douche van warm water voorzag en ook daar staat me niet bij dat ik enig probleem had met normaal douchen.

Maar CW3 is dus sowieso een pisstraal? Ook als er in de rest van het huis niet om warmwater gevraagd wordt?
De keuken zit trouwens niet op die boiler want die heeft zijn eigen 10 liter close-in boiler op elektriciteit.
Misschien is dat de reden dat er een kleinere ketel is geplaatst?
[...]

Tapwaterleidingen die je nu onderop de boiler hebt (SWW en koud-in) aansluiten op de ketel. Het circuit ketel-boiler met T-stukken en 3-wegklep verwijderen.

Mogelijk moet je in de ketel nog wat instellingen veranderen.

Let op met afkoppelen en verplaatsen dat je de vulkraan en inlaatcombi ook op een handige plek hebt.
Dat doorverbinden van de warm tapwater leidingen van de CV ketel naar de boiler is dus iets wat ik verwacht had dat de situatie al had moet zijn, is me een raadsel dat dat niet zo is aangesloten toen de boiler werd geplaatst.

Dus als ik je goed begrijp is die boiler op die manier handhaven een manier om wat langer met vol debiet onder de douche te staan?

Het liefst heb ik de boiler helemaal weg, vanwege de ruimte in de garage en het feit dat dit ding nogal veel energie verbruikt om continue dat vat op temperatuur te houden.
3e vraag heb ik geen nuttig antwoord voor je.

Qua afvoer ziet dit er voor zover het zichbaar is ook niet helemaal jofel uit. Wat doet die zelfgekluste zwanenhals links van de ketel? Dat is toch niet je ontspanleiding he?
Ik weet niet wat een ontspanleiding is.
Die vage grijze pvc constructie gaat helemaal naar boven om aan de achterkant van de zilveren buis aan de rechterkant op de ketel uit te komen.
Je kan het net zien in de eerste foto linksboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Warm en koud naar de ketel trekken, die leidingen en externe klep eraf en de regeling rechtstreeks op de ketel.

Maar als je het toch al hebt over laten doen: sloop alles eruit en plaats een nieuwe HR ketel. Je hebt nu een oud VR lel met laag rendement en vrij hoog minimum vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
Vliegvlug schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:44:
[...]

Ik snap niet wat je daar mee bedoelt?

Zover ik het begrijp is die boiler de enige bron van warm water voor de douche en als die op is kan de ketel het schijnbaar niet meer snel genoeg bij verwarmen gezien de praktijk bij ons nu uitwijst dat je heel snel onder een niet meer dan erg lauwe douche staat.

Het is dus niet zo dat de ketel warm tapwater in de boiler pompt om dat ding bij te vullen zoals ik eerst dacht.
Bedoel je dat met bijvullen?

De enig manier waarop het tapwater in de boiler kan worden opgewarmd is doordat er heet CV water van de ketel door de warmtewisselaar van de boiler wordt gepompt, dat lijkt me sowieso minder efficiënt dan dat je de CV direct warm tapwater van 65 graden laat maken.
Die boiler is geen bron, maar een buffer. Nee, de ketel heeft dmv die klep een zeer kort circuit naar de boiler en daar wordt via een warmtewisselaar dat vat heet gemaakt. Is gewoon een manier om onder hoge tapdrempel uit te komen (= verkeerde ketel gekocht) of snel veel warm water wilt hebben (maar dan moet je geen mini 35L vat hebben). Qua efficiëntie heb je ook te maken met het standverlies van de boiler; dat tikt ook wel aan.

[...]

Hoezo ‘erbij’?
Is toch enkel de boiler die warm tapwater levert?
Zonder dat vat erbij ben je gelimiteerd tot de CW3 SWW capaciteit van die ketel. Met dat vat kun je bijvoorbeeld 3 minuten 20 L/min tappen. Maar dat is veel goedkoper te bereiken door een CW5 ketel en een douche WTW.
En wat betreft die douchekop, die heb ik niet vervangen en is zeker niet waterbesparend, uit nood heb ik er nu wel zo’n waterbesparend rubbertje met zo’n klein gaatje erin gedaan, een stuk minder druk helaas maar je kan wel wat langer warm douchen.
Ik heb er eentje die lucht bijmengt waardoor de straal meer lijkt. Lekker zuinig maar helaas maakt het wel veel lawaai.
[...]

Zou goed kunnen ja, is ook nog een VR ketel ipv een HR en dat was in 2013 ook al de norm. Lijkt erop dat de leverancier nog een overjarig model op de plank had liggen die hij mooi heeft kunnen slijten. :|
Ha, dat had ik nog even gemist. Ruimen dat ding. Op Marktplaats zetten en verpatsen aan een of ander iemand in zo'n appartement waar de VVE het rookkanaal niet HR-proof wil maken. Hoe zit je met rookgasafvoer?
[...]

Het is geen tochthok hoor ;)
De vorige eigenaren zeiden zelfs dat ze bijna nooit hoefden te stoken maar kan natuurlijk ook zijn dat ze alles gewoon altijd potdicht hielden.
Want wat me we opviel bij het vervangen van al het schakelmateriaal was dat echt ieder schroefje geroest was.
Geen MV box en roosters?
Dat de Cenvax met de 3-weg klep al het CV vermogen naar die boiler kan leiden had ik begrepen ja, maar volgens jou is dat dan voldoende om onbeperkt te kunnen douchen?

De praktijk wijst helaas anders uit ;(
Mogelijk is er toch iets stuk dan.
Hangt af van een aantal dingen;
a) haalt de ketel nog wel z'n max vermogen?
b) is de warmtewisselaar schoon?
c) is de stijgbuis voor het uitgaande warmwater van de boiler nog heel?
d) laat de boiler het koude water er netjes rustig onderin in of spuit het er als een fontein omhoog?

Maar ook als dat nog allemaal goed is; het is een CW3 ketel. Veelal kopen mensen een CW4 voor het tapwater.
[...]

Ik ben überhaupt geen CV ketels gewend.
Vorige huis was stadswarmte en dat ging echt prima.
Daarvoor zo’n kleine geiser boven de spoelbak in de keuken die ook de douche van warm water voorzag en ook daar staat me niet bij dat ik enig probleem had met normaal douchen.

Maar CW3 is dus sowieso een pisstraal? Ook als er in de rest van het huis niet om warmwater gevraagd wordt?
Hangt er vanaf wat je gewend bent. Half Nederland heeft een CW4 ketel en draait de warme kraan vol open (indien mengkraan) en mengt bij met koud tot het acceptabel is. Dat is (indien geen zuinige douchekop) meer dan een CW3 kan leveren.

Stadswarmte is veelal gewoon een stofzuiger in je portemonnee. ;)
De keuken zit trouwens niet op die boiler want die heeft zijn eigen 10 liter close-in boiler op elektriciteit.
Misschien is dat de reden dat er een kleinere ketel is geplaatst?
Geen idee. In 2013 nog een VR ketel laten plaatsen is naar mijn bescheiden mening nogal dom. Tenzij je een of ander monumentaal pand hebt waar je de RGA niet HR-proof krijgt.
[...]

Dat doorverbinden van de warm tapwater leidingen van de CV ketel naar de boiler is dus iets wat ik verwacht had dat de situatie al had moet zijn, is me een raadsel dat dat niet zo is aangesloten toen de boiler werd geplaatst.
Nee, het SWW circuit van de ketel niet gebruiken is nu de juiste aansluiting. Zie de boiler als een radiator met een eigen thermostaat. Dat is de standaard aansluiting van een SWW buffervat.
Dus als ik je goed begrijp is die boiler op die manier handhaven een manier om wat langer met vol debiet onder de douche te staan?
Correct. Maar gezien dit een VR is is het rendement om te huilen. Een nieuwe HR met ook condensatie bij SWW bereiding gaat je meer doucheminuten voor hetzelfde geld opleveren.
Het liefst heb ik de boiler helemaal weg, vanwege de ruimte in de garage en het feit dat dit ding nogal veel energie verbruikt om continue dat vat op temperatuur te houden.
Als je het laat doen zou ik de voorrijkosten en arbeidstijd direct nuttig gebruiken en een nieuwe HR ketel laten ophangen. Standverlies van dat vat kan redelijk meevallen en je betaald het via de gasrekening; dat is goedkoper dan hetzelfde bij een elektrische boiler.
[...]

Ik weet niet wat een ontspanleiding is.
De verticale rioolleiding in je huis loopt door tot buiten het dak; zo kan onderdruk en overdruk in het riool voorkomen worden. Redelijk essentieel om goed werkend riool te hebben.
Die vage grijze pvc constructie gaat helemaal naar boven om aan de achterkant van de zilveren buis aan de rechterkant op de ketel uit te komen.
Je kan het net zien in de eerste foto linksboven.
Wacht even; ze hebben die rioolbuis via een sifon op de luchtinlaat (?) van de ketel aangesloten. Wtf waarom? Heb je er een detailfoto van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
edsandje schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:15:
Van welk bouwjaar is de cv ketel?
De ketel is van 2013, dus nog lang niet afgeschreven.
Staat om die reden nog niet op de lijst om vervangen te worden, wilde eigenlijk alleen die boiler weghalen omdat die volgens de vorige eigenaren enkel nodig was voor de 2e badkamer die we gesloopt hebben.
Om de hele installatie aan te passen om de boiler te verwijderen kan je dan misschien beter alles weghalen en de ketel vervangen.
Zou misschien een optie zijn maar punt is dat we er nog niet uit zijn of we naar een nieuwe gasgestookte ketel willen gaan of een warmtepomp.
Wanneer de isolatie en het HR++ glas er in zit willen we gaan testen of het huis met de ketel op 40 graden ingesteld warm te houden is om er zo achter te komen of verwarmen met een warmtepomp haalbaar is.

De boiler willen we voor die tijd wel weg hebben omdat het ten eerste nu geen doen is met douchen en ten tweede de ketel nu helemaal niet kan worden ingesteld op 40 graden voor de CV omdat daarmee die boiler nooit op 60 graden te verwarmen is.
Vraag 1
Heeft het ooit goed gewerkt? Op 1 douche zal wel gaan maar2?
Geen idee eigenlijk, neem aan van wel want lijkt me niet dat iemand de huidige situatie ooit praktisch heeft gevonden, zeker niet als je logees hebt.
Zelf heb ik het niet getest want de tweede douche is al weg :P

Klinkt goed dat het met 1 douche goed zou moeten gaan!
Als je de boiler weghaalt en warm water weer op de cv ketel aansluit kan je ook wel wat problemen verwachten, het warm water circuit heeft altijd droog gestaan en als je dat nu gaat gebruiken kunnen er lekkages optreden door uitgedroogde pakkingen e.d.
Ai, dat is nog wel een risico ja. Is dat aannemelijk na 7 jaar niet gebruikt te zijn?
Vraag 2
Voor een installateur een makkie, hoe handig ben je met water en cv leidingen?
De 3-wegklep moet er tussen uit en de waterleidingen aangesloten.
Zit de 3-wegklep van de ketel er nog in en aangesloten? En is dit elektrisch nog aangesloten/ danwel te herstellen.
Goede vragen allemaal maar ik weet er het antwoord niet op.
Heb zelf ook verder geen ervaring met water en cv leidingen eerlijk gezegd.
Een boiler er tussenuit halen en een leiding doorverbinden klonk nog wel haalbaar maar dit gaat me waarschijnlijk boven de pet.
Vraag 3
Hou rekening met een dag sleutelen € 400 - € 500
En € 100 aan materiaal.
Da’s nog een best bedrag. :/

Ben benieuwd of iemand nog wat over zou hebben voor die boiler met cenvax en 3-weg klep want zag net wel bij het zoeken van plaatjes dat die dingen echt rete duur zijn.
Persoonlijk zou ik alles vervangen, weet je zeker dat het goed is en kan je er weer 15 jaar tegen.
Als we geen warmtepomp zouden overwegen zou ik dat ook doen waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
VR ketel is misschien nog wel 2e hands te verpatsen. Dat vat idem. Geen idee wat mensen er mee willen verder maar ok.

Gesloten VR ketels mogen niet meer nieuw verkocht worden dacht ik. Warmteservice heeft bijvoorbeeld qua VR alleen nog een open exemplaar voor 1500 euri. Jouw ketel is perfect voor een of andere huisjesflipper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-08 21:54
Voor de kenners: waarom is de boiler aangesloten op de CV-leiding? Om water te verwarmen? Maar dan moet de boiler ook de CV kunnen regelen?:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 27-07 14:27
Heee @Vliegvlug. Misschien is het (gezien je verhaal) slim om direct een warmtepompboiler met subsidie te installeren?

Deze kan (losstaand) werken naast je CV ketel (net zoals deze boiler?) maar ook met je later te plaatsen warmtepomp.

Als het goed is het je zo’n wp-boiler bij het overnemen van de e-scooter (schiet dat project op?) gezien bij ons thuis :)

Bovenstaand kost je ~1700€ voor wp-boiler, montagekosten (ik was 1200€ kwijt, lastige waterleidingroute) en er is nu geloof ik nog 650€ subsidie op zo’n boiler.

*edit* de warmtepomp boiler kan goedkoper maar dan heb je een (mening) minder goed merk en eentje die meer geluid maakt (lawaai)

[ Voor 10% gewijzigd door Stef87 op 27-09-2020 23:31 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• o1o92o2o
Zwartoog schreef op zondag 27 september 2020 @ 23:23:
Voor de kenners: waarom is de boiler aangesloten op de CV-leiding? Om water te verwarmen? Maar dan moet de boiler ook de CV kunnen regelen?:?
Dat kastje is gewoon een 2e thermostaat. Zodra de boiler het koud krijgt zegt 'ie via dat regelkastje tegen de ketel dat 'ie moet opstoken en wordt die klep omgezet. De CV pompt dan heet water via een CV-circuit lusje door de warmtewisselaar in de boiler.

Als je ketel daar een aansluiting voor heeft kun je trouwens dat korte circuit en de verwarming op verschillende temperatuur doen. Maar gezien dat kastje er zit zal die ketel die aansluiting wel niet hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door o1o92o2o op 27-09-2020 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
o1o92o2o schreef op zondag 27 september 2020 @ 22:55:
[...]

Die boiler is geen bron, maar een buffer. Nee, de ketel heeft dmv die klep een zeer kort circuit naar de boiler en daar wordt via een warmtewisselaar dat vat heet gemaakt. Is gewoon een manier om onder hoge tapdrempel uit te komen (= verkeerde ketel gekocht) of snel veel warm water wilt hebben (maar dan moet je geen mini 35L vat hebben). Qua efficiëntie heb je ook te maken met het standverlies van de boiler; dat tikt ook wel aan.

[...]

Zonder dat vat erbij ben je gelimiteerd tot de CW3 SWW capaciteit van die ketel. Met dat vat kun je bijvoorbeeld 3 minuten 20 L/min tappen. Maar dat is veel goedkoper te bereiken door een CW5 ketel en een douche WTW.
Hmm, het is me nu wel duidelijk dat dit een uiterst suboptimale oplossing is die we nu hebben.
Wel een tegenvaller want een ketel uit 2013 leek op papier wel prima.
Dat het een VR ketel is weet ik ook pas sinds kort omdat de monteur die de vloerverwarming kwam opstarten dat zei.

Maar dat boiler vat is dus enkel dat je er in het begin iets langer met vol debiet mee kan douchen en dus niet om gedurende langere tijd te douchen?

Wat ik me nu wel bedenk is dat de ketel nu op stand 4 (65 graden) staat maar ook naar max stand 6 (80 graden) kan worden gedraaid, dan kan je vast iets langer douchen dan ik nu ervaar?
[...]

Ik heb er eentje die lucht bijmengt waardoor de straal meer lijkt. Lekker zuinig maar helaas maakt het wel veel lawaai.
Ik ken die dingen niet maar zal er eens naar kijken, klinkt interessant als we zo wat langer kunnen doen met onze huidige ketel.
Heeft dat nog een specifieke naam waar ik op kan zoeken?
Ha, dat had ik nog even gemist. Ruimen dat ding. Op Marktplaats zetten en verpatsen aan een of ander iemand in zo'n appartement waar de VVE het rookkanaal niet HR-proof wil maken. Hoe zit je met rookgasafvoer?
Geen idee eigenlijk.
De vloerverwarmingmonteur waarschuwde me wel om niet zomaar een HR ketel op te hangen maar eerst het kanaal te laten inspecteren.
Als dat niet geschikt zou zijn zou dat flink ik de papieren lopen om te vervangen gaf hij aan. Ik meen dat hij iets van €1000 zei.
[...]

Geen MV box en roosters?
Wel een ventilatiebox op zolder en roosters boven sommige ramen.
Alleen bleek op de begane grond het enige rooster aan de achterkant van het huis dicht te zijn gemaakt. Ik krijg het ook niet open, heb alle schroeven al losgehaald maar het rooster geeft geen krimp.
Dus blijft er enkel een klein rooster aan de voorkant bij het keukenkraan over voor alle verse lucht op de benedenverdieping.

Bij de slaapkamers zit er wel bij elk raam een goed werkend rooster.
[...]

Hangt af van een aantal dingen;
a) haalt de ketel nog wel z'n max vermogen?
b) is de warmtewisselaar schoon?
c) is de stijgbuis voor het uitgaande warmwater van de boiler nog heel?
d) laat de boiler het koude water er netjes rustig onderin in of spuit het er als een fontein omhoog?
Is dat als leek makkelijk te achterhalen want ik heb daar nu zo geen antwoorden op. :/
Maar ook als dat nog allemaal goed is; het is een CW3 ketel. Veelal kopen mensen een CW4 voor het tapwater.

[...]

Hangt er vanaf wat je gewend bent. Half Nederland heeft een CW4 ketel en draait de warme kraan vol open (indien mengkraan) en mengt bij met koud tot het acceptabel is. Dat is (indien geen zuinige douchekop) meer dan een CW3 kan leveren.
Bij de douche zit inderdaad hier ook nog een mengkraan maar die wil ik nog van vervangen voor een thermostaat variant.
Zou mooi zijn als dat helpt met een CW3 ketel uit te komen.

Die 6 liter/min die de huidige ketel minimaal kan leveren is niet voldoende voor een reguliere douchekop dus.
Hoe zit dat met die andere waarden uit de handleiding, 11,8 en 17,7 bij andere delta T’s, of kan ik die waarden vergeten?
Stadswarmte is veelal gewoon een stofzuiger in je portemonnee. ;)
Dat heb ik altijd gehoord ja, maar vond het bij ons vorige huis redelijk meevallen.
[...]

Geen idee. In 2013 nog een VR ketel laten plaatsen is naar mijn bescheiden mening nogal dom. Tenzij je een of ander monumentaal pand hebt waar je de RGA niet HR-proof krijgt.
Ik denk dat een leverancier heel blij is geweest dat hij van zijn oude meuk af was.
[...]

Nee, het SWW circuit van de ketel niet gebruiken is nu de juiste aansluiting. Zie de boiler als een radiator met een eigen thermostaat. Dat is de standaard aansluiting van een SWW buffervat.
Ah, oké.
Dan begreep ik het verkeerd.
[...]

Correct. Maar gezien dit een VR is is het rendement om te huilen. Een nieuwe HR met ook condensatie bij SWW bereiding gaat je meer doucheminuten voor hetzelfde geld opleveren.

[...]

Als je het laat doen zou ik de voorrijkosten en arbeidstijd direct nuttig gebruiken en een nieuwe HR ketel laten ophangen. Standverlies van dat vat kan redelijk meevallen en je betaald het via de gasrekening; dat is goedkoper dan hetzelfde bij een elektrische boiler.
zoals gezegd ben ik nog niet uit de keuze HR ketel of warmtepomp dus wil ik nu tijd kopen om dat uit te vinden.
[...]

De verticale rioolleiding in je huis loopt door tot buiten het dak; zo kan onderdruk en overdruk in het riool voorkomen worden. Redelijk essentieel om goed werkend riool te hebben.

[...]

Wacht even; ze hebben die rioolbuis via een sifon op de luchtinlaat (?) van de ketel aangesloten. Wtf waarom? Heb je er een detailfoto van?
Waar wil je een detailfoto van, de aansluiting bovenaan op die zilveren buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
o1o92o2o schreef op zondag 27 september 2020 @ 23:20:
VR ketel is misschien nog wel 2e hands te verpatsen. Dat vat idem. Geen idee wat mensen er mee willen verder maar ok.

Gesloten VR ketels mogen niet meer nieuw verkocht worden dacht ik. Warmteservice heeft bijvoorbeeld qua VR alleen nog een open exemplaar voor 1500 euri. Jouw ketel is perfect voor een of andere huisjesflipper.
Goed te weten dat die VR ketel nog in trek is, dan zal ik die niet weggooien wanneer ik m uitfaseer. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Stef87 schreef op zondag 27 september 2020 @ 23:29:
Heee @Vliegvlug. Misschien is het (gezien je verhaal) slim om direct een warmtepompboiler met subsidie te installeren?

Deze kan (losstaand) werken naast je CV ketel (net zoals deze boiler?) maar ook met je later te plaatsen warmtepomp.

Als het goed is het je zo’n wp-boiler bij het overnemen van de e-scooter (schiet dat project op?) gezien bij ons thuis :)

Bovenstaand kost je ~1700€ voor wp-boiler, montagekosten (ik was 1200€ kwijt, lastige waterleidingroute) en er is nu geloof ik nog 650€ subsidie op zo’n boiler.

*edit* de warmtepomp boiler kan goedkoper maar dan heb je een (mening) minder goed merk en eentje die meer geluid maakt (lawaai)
Dat is misschien wel een goed idee ja. Heb er eerlijk gezegd helemaal niet bij stil gestaan dat een warmtepompboiler een losstaand ding was.
Had in mijn hoofd zitten dat zo’n warmtepomp naast CV ook tapwater levert net als een ketel maar dat is niet zo dus.

Heeft zo’n warmtepompboiler ook een buitenunit nodig?
Staat me bij van niet toen ik bij jou was maar weet het niet meer zeker.
De waterleiding zal bij mij geen probleem zijn maar er moet wel een lucht kanaal (of twee kanalen?) naar buiten toe zijn toch?
En wat zijn aan te raden merken en welke te vermijden?
Zo weinig mogelijk geluid is wel een belangrijk punt ja.

De e-scooter is mijn dagelijkse vervoermiddel, moet nog steeds wat aan die bokkende voorrem doen, heb wel de remblokjes voor en achter vervangen want die waren op en dat scheelt al wel.
Km teller, snelheidsmeter en acculading indicatie ben ik nog steeds niet aan toe gekomen, te druk met andere zaken steeds. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Vliegvlug schreef op maandag 28 september 2020 @ 00:03:
[...]

Dat is misschien wel een goed idee ja. Heb er eerlijk gezegd helemaal niet bij stil gestaan dat een warmtepompboiler een losstaand ding was.
Had in mijn hoofd zitten dat zo’n warmtepomp naast CV ook tapwater levert net als een ketel maar dat is niet zo dus.

Heeft zo’n warmtepompboiler ook een buitenunit nodig?
Staat me bij van niet toen ik bij jou was maar weet het niet meer zeker.
De waterleiding zal bij mij geen probleem zijn maar er moet wel een lucht kanaal (of twee kanalen?) naar buiten toe zijn toch?
En wat zijn aan te raden merken en welke te vermijden?
Zo weinig mogelijk geluid is wel een belangrijk punt ja.

De e-scooter is mijn dagelijkse vervoermiddel, moet nog steeds wat aan die bokkende voorrem doen, heb wel de remblokjes voor en achter vervangen want die waren op en dat scheelt al wel.
Km teller, snelheidsmeter en acculading indicatie ben ik nog steeds niet aan toe gekomen, te druk met andere zaken steeds. :P
Geen buitenunit nodig. Op het (hier 200L vat) zit een klein warmtepompje verpakt in grijze isolatiemateriaal.

Enkel (minimaal) 1 afvoer (160mm) aanzuigen doe ik binnen, maar mag en kan ook van buiten.

Je hebt al leidingwerk los van cv ketel, hoef je alleen de oude boiler te vervangen.

Voel je vrij evt een DM te sturen met meer vragen (type/uitvoering etc)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiwkO-Kt6zeGvg2h2AkyigwMSJw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FFqjQBsAAqLa3UPYvLmY4FfV.jpg?f=user_large

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Stef87 schreef op maandag 28 september 2020 @ 00:10:
[...]

Geen buitenunit nodig. Op het (hier 200L vat) zit een klein warmtepompje verpakt in grijze isolatiemateriaal.
Kijk dat klinkt goed.
Is dat het zwarte deel bovenop bij jouw foto?
Enkel (minimaal) 1 afvoer (160mm) aanzuigen doe ik binnen, maar mag en kan ook van buiten.
Het is in mijn garage niet zo heel moeilijk om naar buiten te komen alleen zit ik met de kortste weg direct naast mijn voordeur dus dat is vast minder handig.

Als ik toch bezig ben met luchtkanalen is het een kleine moeite om ook een aanzuigkanaal er naast te maken.

Maar wat is beter? In huis is het normaal natuurlijk warmer dus lijkt me dat de warmtepomp minder hoeft te doen, maar als die warmte van de CV ketel afkomstig is dan moet die wel meer stoken.
Je hebt al leidingwerk los van cv ketel, hoef je alleen de oude boiler te vervangen.
Dat is wel waar ja, zou de huidige situatie misschien toch nog ergens goed voor zijn. :P
Aan de andere kant lees ik hierboven dat weghalen van die boiler me mogelijk €500 a 600 kost maar dat is natuurlijk met aansluiten van het tapwater op de ketel.
Enkel afkoppelen is hopelijk een stuk goedkoper.
Voel je vrij evt een DM te sturen met meer vragen (type/uitvoering etc)

[Afbeelding]
Dank voor de foto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
@o1o92o2o

Hierbij een foto van die vreemde pvc constructie links naast de ketel, van onder tot aan de vloer en boven de aansluiting op de zilveren buis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nrVEHwM9CrK1dDchm7gxM8wFWg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WkrAQbeNvHxbGIJYnCvTPOXc.jpg?f=fotoalbum_medium

Is dat niet een of andere condenswaterafvoer?

[ Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 28-09-2020 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
_JGC_ schreef op zondag 27 september 2020 @ 22:06:
Warm en koud naar de ketel trekken, die leidingen en externe klep eraf en de regeling rechtstreeks op de ketel.

Maar als je het toch al hebt over laten doen: sloop alles eruit en plaats een nieuwe HR ketel. Je hebt nu een oud VR lel met laag rendement en vrij hoog minimum vermogen.
Wat bedoel je precies met een vrij hoog minimum vermogen?
Ik dacht dat het probleem meer was dat het ding een te laag maximum vermogen heeft en niet zuinig is vanwege VR zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Vliegvlug schreef op maandag 28 september 2020 @ 00:22:
[...]

Kijk dat klinkt goed.

[...]

Het is in mijn garage niet zo heel moeilijk om naar buiten te komen alleen zit ik met de kortste weg direct naast mijn voordeur dus dat is vast minder handig.

Als ik toch bezig ben met luchtkanalen is het een kleine moeite om ook een aanzuigkanaal er naast te maken.

Maar wat is beter? In huis is het normaal natuurlijk warmer dus lijkt me dat de warmtepomp minder hoeft te doen, maar als die warmte van de CV ketel afkomstig is dan moet die wel meer stoken.

[...]

Dat is wel waar ja, zou de huidige situatie misschien toch nog ergens goed voor zijn. :P
Aan de andere kant lees ik hierboven dat weghalen van die boiler me mogelijk €500 a 600 kost maar dat is natuurlijk met aansluiten van het tapwater op de ketel.

[...]

Dank voor de foto!
toon volledige bericht
Ja het zwart/grijze deel op de foto. Buiten zie je een donker/antraciet uitvoer daar blaast ie naar buiten en is -onhoorbaar- stil (buiten) bij ons.

Snelle gok is 400-700€ Installeren incl materiaal als boiler daar kan staan, minis (-100€ Oude boiler op marktplaats?) wp-boiler heeft ook een condensafvoer nodig.

@Vliegvlug dm lees ik later, moet nog ff slapen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
Vliegvlug schreef op zondag 27 september 2020 @ 23:44:
[...]

Hmm, het is me nu wel duidelijk dat dit een uiterst suboptimale oplossing is die we nu hebben.
Wel een tegenvaller want een ketel uit 2013 leek op papier wel prima.
Dat het een VR ketel is weet ik ook pas sinds kort omdat de monteur die de vloerverwarming kwam opstarten dat zei.

Maar dat boiler vat is dus enkel dat je er in het begin iets langer met vol debiet mee kan douchen en dus niet om gedurende langere tijd te douchen?
Dat plus je hebt niet te maken met opstarttijd van de ketel en tapdrempel.
Wat ik me nu wel bedenk is dat de ketel nu op stand 4 (65 graden) staat maar ook naar max stand 6 (80 graden) kan worden gedraaid, dan kan je vast iets langer douchen dan ik nu ervaar?
Ja en gaat je standverlies ook rap omhoog.
[...]

Ik ken die dingen niet maar zal er eens naar kijken, klinkt interessant als we zo wat langer kunnen doen met onze huidige ketel.
Heeft dat nog een specifieke naam waar ik op kan zoeken?
Het is een (Hans)grohe Eco nogwattes. Geen idee hoe dat lucht aanzuigen heet. Beluchter?
[...]

Geen idee eigenlijk.
De vloerverwarmingmonteur waarschuwde me wel om niet zomaar een HR ketel op te hangen maar eerst het kanaal te laten inspecteren.
Als dat niet geschikt zou zijn zou dat flink ik de papieren lopen om te vervangen gaf hij aan. Ik meen dat hij iets van €1000 zei.
Ik bedoel dus; hoe loopt de 'schoorsteen' van die ketel? Direct door die muur naar buiten? Halve huis door in antiek gemetselde schoorsteen? Kun je vlak in de buurt ergens hoog naar buiten?
[...]

Wel een ventilatiebox op zolder en roosters boven sommige ramen.
Alleen bleek op de begane grond het enige rooster aan de achterkant van het huis dicht te zijn gemaakt. Ik krijg het ook niet open, heb alle schroeven al losgehaald maar het rooster geeft geen krimp.
Dus blijft er enkel een klein rooster aan de voorkant bij het keukenkraan over voor alle verse lucht op de benedenverdieping.

Bij de slaapkamers zit er wel bij elk raam een goed werkend rooster.
Sommige roosters willen nog wel eens vast gaan zitten ja. Is het van buiten door de vogels volgestapeld met zooi?
[...]

Is dat als leek makkelijk te achterhalen want ik heb daar nu zo geen antwoorden op. :/
a) Nee
b) Nee tenzij je die warmtewisselaar er uit haalt.
c) Ja door ketel uit te zetten en de warme kraan open te draaien en te kijken of de temperatuur direct inkakt of voor zeg 25 liter redelijk stabiel blijft en dan redelijk abrupt afneemt.
d) Ja zie c)
[...]

Bij de douche zit inderdaad hier ook nog een mengkraan maar die wil ik nog van vervangen voor een thermostaat variant.
Zou mooi zijn als dat helpt met een CW3 ketel uit te komen.

Die 6 liter/min die de huidige ketel minimaal kan leveren is niet voldoende voor een reguliere douchekop dus.
Hoe zit dat met die andere waarden uit de handleiding, 11,8 en 17,7 bij andere delta T’s, of kan ik die waarden vergeten?
Die 6 L/min is bij 60 graden uitgaand en 10 graden ingaand. Je douched niet met 60 graden dus dat wordt nog bijgemengd met een deel koud. Je verliest natuurlijk nog wel wat van ketel naar douche aan leidingverlies (temperatuur, niet debiet).
[...]

Dat heb ik altijd gehoord ja, maar vond het bij ons vorige huis redelijk meevallen.
Misschien had je een zeldzame leverancier die niet tegen de ACM maximumtarieven zat aan te schurken.
[...]

Ik denk dat een leverancier heel blij is geweest dat hij van zijn oude meuk af was.
Ketels zijn dingen die niet met 1000 op voorraad liggen bij de lokale installateur :+
[...]

Ah, oké.
Dan begreep ik het verkeerd.

[...]

zoals gezegd ben ik nog niet uit de keuze HR ketel of warmtepomp dus wil ik nu tijd kopen om dat uit te vinden.
Dan is de warmtepompboiler, zoals aangeraden door @Stef87 een mooi idee. Dan kun je die boiler gewoon afkoppelen en klaar en gebruik je die ketel alleen nog voor verwarming.
[...]

Kijk dat klinkt goed.
Witte ding is het vat (weinig vat, veel isolatie, weinig standverlies); bovenop de warmtepomp ja.
[...]

Korter = minder verlies. Uitlaat is koud als hij draait.

In de zomer kanalen loshalen; dan is het; hoe langer je douched, hoe koeler het wordt binnen.
In de winter in ieder geval naar buiten wegblazen. Als je verder geen gebrek aan ventilatie hebt ook van buiten aanzuigen.
[...]

Die schatting van 500-600 lijkt me aan de hoge kant. Maar als je de WP boiler laat plaatsen laat je gewoon dezelfde installateur die boiler weghalen. Of je doe dat zelf. Let op bij de boiler; warme kraan open zetten en aftappen via de koude invoer.
Vliegvlug schreef op maandag 28 september 2020 @ 00:26:
@o1o92o2o

Hierbij een foto van die vreemde pvc constructie links naast de ketel, van onder tot aan de vloer en boven de aansluiting op de zilveren buis:
[Afbeelding]

Condens wat uit het rookgaskanaal terugloopt wordt normaliter gewoon via de ketel afgevoerd. Dit ziet mij er onbekend uit.
Vliegvlug schreef op maandag 28 september 2020 @ 00:44:
[...]

Ik dacht dat het probleem meer was dat het ding een te laag maximum vermogen heeft en niet zuinig is vanwege VR zijn.
Met hoog minimumvermogen wordt bedoeld dat hij de ketel niet ver terug kan moduleren. Als er dus weinig vraag is gaat hij aan-uit-aan-uit-aan. Dat is ook niet zuinig.
Stef87 schreef op maandag 28 september 2020 @ 00:45:
[...]

Ja het zwart/grijze deel op de foto. Buiten zie je een donker/antraciet uitvoer daar blaast ie naar buiten en is -onhoorbaar- stil (buiten) bij ons.

Snelle gok is 400-700€ Installeren incl materiaal als boiler daar kan staan, minis (-100€ Oude boiler op marktplaats?) wp-boiler heeft ook een condensafvoer nodig.

@Vliegvlug dm lees ik later, moet nog ff slapen
Afvoer heb je sowieso nodig ivm inlaatcombinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Vliegvlug schreef op maandag 28 september 2020 @ 00:44:
[...]

Dat ding stookt minimaal 10,9KW weg. Een moderne HR ketel zit rond de 3,5-6 afhankelijk van de ketel en CW klasse.

Voor een tochthol maakt dat niet zoveel uit, maar als je gaat isoleren zorgt zo'n hoog ketelvermogen ervoor dat je temperaturen veel meer gaan schommelen.

Ik had 10 jaar terug een Intergas VR ketel hangen met 12/24KW tweetraps brander, thermostaat 0,5 graden hoger was zweten, dat ding knalde meteen 12KW in het systeem en watertemperatuur was al snel 90 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Vliegvlug schreef op maandag 28 september 2020 @ 00:26:
@o1o92o2o

[Afbeelding]

Ja dat is de condensafvoer voor de rookgasafvoer.
Hier mag wel eens kritisch naar gekeken worden ivm het nogal ruim aanwezige aluminium plakband.
@o1o92o2o
Condens wat uit het rookgaskanaal terugloopt wordt normaliter gewoon via de ketel afgevoerd. Dit ziet mij er onbekend uit.
Dit is een vr toestel, waarschijnlijk is de rookgasafvoer zo lang dat deze condenseert en dan is dit een gangbare oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
o1o92o2o schreef op maandag 28 september 2020 @ 01:31:
[...]

Dat plus je hebt niet te maken met opstarttijd van de ketel en tapdrempel.
Ik moet zeggen dat het alsnog lang duurt voordat ik warm water heb in de badkamer, is nou niet veel sneller dan in het oude huis met de stadswarmte.
Terwijl de badkamer toch praktisch boven de ketel zit.
[...]
“Dat plus je hebt niet te maken met opstarttijd van de ketel en tapdrempel.
Wat ik me nu wel bedenk is dat de ketel nu op stand 4 (65 graden) staat maar ook naar max stand 6 (80 graden) kan worden gedraaid, dan kan je vast iets langer douchen dan ik nu ervaar?“

Ja en gaat je standverlies ook rap omhoog.
Ik bedoel niet de boiler hoger zetten (die staat nu op 65 en kan naar max 70 graden) maar de CV ketel naar 80 graden. Dat is toch geen standverlies?
[...]

Ik bedoel dus; hoe loopt de 'schoorsteen' van die ketel? Direct door die muur naar buiten? Halve huis door in antiek gemetselde schoorsteen? Kun je vlak in de buurt ergens hoog naar buiten?
De rookgas afvoer gaat linksboven de ketel horizontaal de muur in naar het washok waar hij in de centrale schacht van het huis verdwijnt en dan helemaal omhoog naar de vliering waar een doorvoer door het schuine dak zit.
Is door één bovenverdieping en dan een halve meter vliering ongeveer.

Ik zie geen andere mogelijkheid om snel naar buiten te komen anders dan aan de voorkant van de garage op ongeveer 2,5 m hoog. Boven de garage zit namelijk een slaapkamer.
[...]

Sommige roosters willen nog wel eens vast gaan zitten ja. Is het van buiten door de vogels volgestapeld met zooi?
Nee dat niet, lijkt haast bewust geblokkeerd met een strook plastic binnen en buiten.
Die aan de binnenkant kon ik wegschuiven zodat de gaten daarin overeenkomen met de gaten maar dan kan ik alsnog niet naar buiten kijken.
Geen idee wat daar mee aan de hand is.
[...]

a) Nee
b) Nee tenzij je die warmtewisselaar er uit haalt.
c) Ja door ketel uit te zetten en de warme kraan open te draaien en te kijken of de temperatuur direct inkakt of voor zeg 25 liter redelijk stabiel blijft en dan redelijk abrupt afneemt.
d) Ja zie c)
Dan zal ik dat eens gaan testen
[...]

Die 6 L/min is bij 60 graden uitgaand en 10 graden ingaand. Je douched niet met 60 graden dus dat wordt nog bijgemengd met een deel koud. Je verliest natuurlijk nog wel wat van ketel naar douche aan leidingverlies (temperatuur, niet debiet).
Dan is het dus wel wat meer dan die 6 l/min bij de douchekop. Maar eens kijken of ik daar een bijpassende douchekop kan vinden.
Ik lees dat een gemiddelde douchekop zo’n 10 l/min verbruikt maar dat ga ik waarschijnlijk niet halen met deze CW3 ketel als ik het goed begrijp.
[...]

Dan is de warmtepompboiler, zoals aangeraden door @Stef87 een mooi idee. Dan kun je die boiler gewoon afkoppelen en klaar en gebruik je die ketel alleen nog voor verwarming.
Klinkt als een interessante optie inderdaad, ik ga er eens serieus naar kijken.
[...]

Witte ding is het vat (weinig vat, veel isolatie, weinig standverlies); bovenop de warmtepomp ja.

[...]

Korter = minder verlies. Uitlaat is koud als hij draait.

[...]

In de zomer kanalen loshalen; dan is het; hoe langer je douched, hoe koeler het wordt binnen.
In de winter in ieder geval naar buiten wegblazen. Als je verder geen gebrek aan ventilatie hebt ook van buiten aanzuigen.
Mooi meegenomen dat dat ding koelt in de zomer. :)

Dus als je geen kanaal naar buiten doet voor de aanvoer haalt hij de warme lucht van binnen en werkt het als een extra ventilatorunit?
Is het in de winter dan niet beter om sowieso van binnen lucht te haken omdat die warmer is.
Of is dat minder efficiënt om dat op te warmen met de CV dan dat die warmtepompboiler aan warmte uit de koude buitenlucht kan halen?
[...]

Die schatting van 500-600 lijkt me aan de hoge kant. Maar als je de WP boiler laat plaatsen laat je gewoon dezelfde installateur die boiler weghalen. Of je doe dat zelf. Let op bij de boiler; warme kraan open zetten en aftappen via de koude invoer.
Als er iemand toch al een WP boiler komt plaatsen zal dat weghalen hopelijk goedkoper zijn ja, en anders kan ik dat vooraf wel zelf doen, dank voor de tip.
Het weghalen zal voor mij het probleem niet zijn, de leidingen weer netjes lekvrij aansluiten wel, maar dat hoeft dan niet. ;)
[...]

Met hoog minimumvermogen wordt bedoeld dat hij de ketel niet ver terug kan moduleren. Als er dus weinig vraag is gaat hij aan-uit-aan-uit-aan. Dat is ook niet zuinig.
Ah, op die manier.
Voor langere tijd een laag vermogen is beter dus.
De ketel zelf kan als laagste op stand 1 (45 graden) dus dan produceert hij minder snel warm CV water ga ik vanuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
_JGC_ schreef op maandag 28 september 2020 @ 02:58:
[...]

Dat ding stookt minimaal 10,9KW weg. Een moderne HR ketel zit rond de 3,5-6 afhankelijk van de ketel en CW klasse.

Voor een tochthol maakt dat niet zoveel uit, maar als je gaat isoleren zorgt zo'n hoog ketelvermogen ervoor dat je temperaturen veel meer gaan schommelen.

Ik had 10 jaar terug een Intergas VR ketel hangen met 12/24KW tweetraps brander, thermostaat 0,5 graden hoger was zweten, dat ding knalde meteen 12KW in het systeem en watertemperatuur was al snel 90 graden.
Maar die watertemperatuur stel je toch in op de ketel?
Volgens de handleiding van de mijne kan dat tussen de 45 en 80 graden.
Dus als je die lager zet heb je dat effect toch veel minder.

De Benedenverdieping heeft inmiddels vloerverwarming met zijn eigen thermostaat op de verdeler dus die zal sowieso niet van dat hete water doorlaten.
Boven staan nog wel reguliere radiatoren, maar ik vermoed dat het daar wel meevalt omdat de kamerthermostaat beneden hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
edsandje schreef op maandag 28 september 2020 @ 07:19:
[...]

Hier mag wel eens kritisch naar gekeken worden ivm het nogal ruim aanwezige aluminium plakband.
Wat bedoel je daar concreet mee?
Is dit een indicatie dat het niet goed is aangesloten ofzo.

Er hing al wel een CO melder in de garage maar ik ga er vanuit dat dat voor extra veiligheid is en niet omdat de aansluiting brak is
@o1o92o2o
[...]

Dit is een vr toestel, waarschijnlijk is de rookgasafvoer zo lang dat deze condenseert en dan is dit een gangbare oplossing.
Ik weet niet of lang is om eerst door de bovenverdieping te gaan en dan nog door een halve meter vliering, maar dat is de huidige route.

Goed te horen dat dit dus geen beun oplossing is zoals ik eerst de indruk kreeg na wat o1o92o2o eerder zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:02
Ik had dezelfde ketel hangen, alleen in een iets oudere behuizing. Ik heb deze vervangen afgelopen zomer door een CW4 HR-ketel (Remeha Tzerra Ace), dus kan nog niet alles over verbruik zeggen, maar over Stromend Warm Water (SWW) ligt het verbruik ruim 30% lager bij dezelfde gevraagde L/min, of het verbruik blijft gelijk maar krijg dan 25% meer warm water op dezelfde hoeveelheid gas.

Wat het voor het stoken doet weet ik nog niet, maar ik verwacht dat deze ook zuiniger stookt, al werk ik nu vanwege Corona voornamelijk thuis en kan daarom niet goed vergelijken. Inschattingen zijn dat dit zomaar eens 15% kan zijn. Daarnaast moduleert je huidige ketel niet, met een nieuwe HR-ketel krijg je een continue comfortabeler stookgedrag doordat je geen warmtegolven meer hebt door het aan/uit-gedrag van je oude ketel . Ik weet niet hoe hoog je huidige/verwachte verbruik is, met een nieuwe HR-ketel (CW4 of CW5) ga je er een stuk op vooruit

Ik zou de kosten van een nieuwe ketel snel slikken en de oude spullen eruit slopen, je krijgt er meer comfort en een lagere energierekening van. Alleen jammer dat de oude bewoners relatief recent zulke onhandige keuzes hebben gemaakt |:(

Overstappen naar een warmtepomp kan ook, maar daar heb ik geen verstand van ;)

[ Voor 5% gewijzigd door VERNederlander op 28-09-2020 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Vliegvlug schreef op maandag 28 september 2020 @ 08:33:
[...]

Wat bedoel je daar concreet mee?
Is dit een indicatie dat het niet goed is aangesloten ofzo.

Er hing al wel een CO melder in de garage maar ik ga er vanuit dat dat voor extra veiligheid is en niet omdat de aansluiting brak is

[...]

Ik weet niet of lang is om eerst door de bovenverdieping te gaan en dan nog door een halve meter vliering, maar dat is de huidige route.

Goed te horen dat dit dus geen beun oplossing is zoals ik eerst de indruk kreeg na wat o1o92o2o eerder zei.
Concreet bedoel ik dat aluminium tape niet bedoelt is om bochten te fixeren of rookgas/condens dicht te maken.
In aluminium bochten/verlengbuizen zitten rubber ringen die zorgen voor een goede afdichting.
Is het niet dicht? Ringen vervangen, is het plakband om de boel te fixeren? Dan beugelen.

Er staat globaal gezien 4 a 5 meter rookgasbuis boven je ketel, elke haakse bocht wordt ook berekend als een meter, als de installatie instructie van de ketel er nog bij is kan je kijken vanaf welke lengte rookgas de fabrikant voorschrijft om een condensafvoer op te nemen in de rookgas.
Dus zoals dat nu zit is wel oke al zou ik het condens t-stuk in het verticale deel hebben geplaatst.

Overigens kan je prima douchen met een cw3 ketel, 6 liter per minuut van 60 graden, ca 10 liter per minuut van 40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Vliegvlug Die temperatuur zal voor tapwater zijn. Kan me niet voorstellen dat je bij een VR ketel condensatie van rookgassen wilt, want dat kan nergens heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
Vliegvlug schreef op maandag 28 september 2020 @ 08:24:
[...]

Ik moet zeggen dat het alsnog lang duurt voordat ik warm water heb in de badkamer, is nou niet veel sneller dan in het oude huis met de stadswarmte.
Terwijl de badkamer toch praktisch boven de ketel zit.
Dan moet je naar het leidingtracé kijken. Dat wil nog wel eens zeer lang zijn als er verbouwd is. Als het relatief dik is zorgt dat ook voor een langere wachttijd. Als het te dun is, is het een flow limiter.
[...]

Ik bedoel niet de boiler hoger zetten (die staat nu op 65 en kan naar max 70 graden) maar de CV ketel naar 80 graden. Dat is toch geen standverlies?
Dan heb je het over de linkerdraaiknop op de ketel? Correct, dat zou dan geen extra standverlies moeten geven.

Er zijn ook ketels die kant en klaar een aansluiting voor zo'n vat hebben; dan werken die temperaturen los van elkaar.
[...]

De rookgas afvoer gaat linksboven de ketel horizontaal de muur in naar het washok waar hij in de centrale schacht van het huis verdwijnt en dan helemaal omhoog naar de vliering waar een doorvoer door het schuine dak zit.
Is door één bovenverdieping en dan een halve meter vliering ongeveer.

Ik zie geen andere mogelijkheid om snel naar buiten te komen anders dan aan de voorkant van de garage op ongeveer 2,5 m hoog. Boven de garage zit namelijk een slaapkamer.
Ah; dat bedoelde ik dus; een tracé wat niet direct geschikt is voor HR dus.

En als je naar buiten gaat; kun je dan langs de gevel omhoog? (Ziet er wel wat getto uit.)
[...]

Dan is het dus wel wat meer dan die 6 l/min bij de douchekop. Maar eens kijken of ik daar een bijpassende douchekop kan vinden.
Ik lees dat een gemiddelde douchekop zo’n 10 l/min verbruikt maar dat ga ik waarschijnlijk niet halen met deze CW3 ketel als ik het goed begrijp.
Zou je net wel/niet halen.
[...]

Klinkt als een interessante optie inderdaad, ik ga er eens serieus naar kijken.

[...]

Mooi meegenomen dat dat ding koelt in de zomer. :)

Dus als je geen kanaal naar buiten doet voor de aanvoer haalt hij de warme lucht van binnen en werkt het als een extra ventilatorunit?
Is het in de winter dan niet beter om sowieso van binnen lucht te haken omdat die warmer is.
Of is dat minder efficiënt om dat op te warmen met de CV dan dat die warmtepompboiler aan warmte uit de koude buitenlucht kan halen?
Binnen warme lucht wegzuigen voor de WPB en weer verwarmen met iets anders met ongeveer hetzelfde rendement schiet niet echt op. Kun je beter van buiten halen.
[...]

Ah, op die manier.
Voor langere tijd een laag vermogen is beter dus.
De ketel zelf kan als laagste op stand 1 (45 graden) dus dan produceert hij minder snel warm CV water ga ik vanuit.
Ja, de vraag is dan of hij die temperatuur ook voor het boiler-circuit gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
edsandje schreef op maandag 28 september 2020 @ 07:19:
[...]

@o1o92o2o
[...]

Verbaasd mij dat dat niet in de ketel zelf is opgenomen. Heb het ook nog niet eerder zo gemonteerd gezien, maar meeste VR ketels die ik heb gezien hadden een zeer korte schoorsteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
_JGC_ schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:14:
@Vliegvlug Die temperatuur zal voor tapwater zijn. Kan me niet voorstellen dat je bij een VR ketel condensatie van rookgassen wilt, want dat kan nergens heen.
Nee, die ketel heeft twee draaiknoppen; eentje voor verwarming, eentje voor SWW. SWW van de ketel is nu buiten gebruik, dus dat doet niks. Die andere is instelbaar van 45 graden aanvoer tot aan 'E' (87 graden). Die condensatie krijg je pas fors als je de koude aanvoer eerst langs de uitlaat voert.

[ Voor 8% gewijzigd door o1o92o2o op 28-09-2020 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
edsandje schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:41:
[...]

Concreet bedoel ik dat aluminium tape niet bedoelt is om bochten te fixeren of rookgas/condens dicht te maken.
In aluminium bochten/verlengbuizen zitten rubber ringen die zorgen voor een goede afdichting.
Is het niet dicht? Ringen vervangen, is het plakband om de boel te fixeren? Dan beugelen.

Er staat globaal gezien 4 a 5 meter rookgasbuis boven je ketel, elke haakse bocht wordt ook berekend als een meter, als de installatie instructie van de ketel er nog bij is kan je kijken vanaf welke lengte rookgas de fabrikant voorschrijft om een condensafvoer op te nemen in de rookgas.
Dus zoals dat nu zit is wel oke al zou ik het condens t-stuk in het verticale deel hebben geplaatst.

Overigens kan je prima douchen met een cw3 ketel, 6 liter per minuut van 60 graden, ca 10 liter per minuut van 40 graden.
5,6m per de installatiehandleiding

[ Voor 6% gewijzigd door o1o92o2o op 28-09-2020 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
VERNederlander schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:33:
Ik had dezelfde ketel hangen, alleen in een iets oudere behuizing. Ik heb deze vervangen afgelopen zomer door een CW4 HR-ketel (Remeha Tzerra Ace), dus kan nog niet alles over verbruik zeggen, maar over Stromend Warm Water (SWW) ligt het verbruik ruim 30% lager bij dezelfde gevraagde L/min, of het verbruik blijft gelijk maar krijg dan 25% meer warm water op dezelfde hoeveelheid gas.

Wat het voor het stoken doet weet ik nog niet, maar ik verwacht dat deze ook zuiniger stookt, al werk ik nu vanwege Corona voornamelijk thuis en kan daarom niet goed vergelijken. Inschattingen zijn dat dit zomaar eens 15% kan zijn. Daarnaast moduleert je huidige ketel niet, met een nieuwe HR-ketel krijg je een continue comfortabeler stookgedrag doordat je geen warmtegolven meer hebt door het aan/uit-gedrag van je oude ketel . Ik weet niet hoe hoog je huidige/verwachte verbruik is, met een nieuwe HR-ketel (CW4 of CW5) ga je er een stuk op vooruit

Ik zou de kosten van een nieuwe ketel snel slikken en de oude spullen eruit slopen, je krijgt er meer comfort en een lagere energierekening van. Alleen jammer dat de oude bewoners relatief recent zulke onhandige keuzes hebben gemaakt |:(

Overstappen naar een warmtepomp kan ook, maar daar heb ik geen verstand van ;)
Zijn allemaal goede argumenten voor een nieuwe HR maar omdat ik nog geen goed beeld heb van het verwachte verbruik wil ik alle opties nog open houden.
Het liefst leg ik mijn dak compleet vol met zonnepanelen en ga ik helemaal van het gas af maar ik weet nog niet of dat met de huidige isolatie een optie is, nog afgezien van benodigde financiën die ik niet zo op de plank heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
edsandje schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:41:
[...]

Dan zal het wel voor de stevigheid zijn want er zitten geen beugels, vanaf de ketel gaan de twee buizen naar de muur waar ze vastgezet zijn aan de buizen die daar in de muur vastzitten.
Voor mijn gevoel is de afstand ook niet dusdanig groot dat je het echt zou moeten vast te zetten, maar dat is verder niet op enige kennis gebaseerd. :P
De handleiding geeft aan dat condensopvang moet bij meer dan 3 meter bij parallelle rookgasafvoer en bij meer dan 2,5 meter bij concentrische afvoer.
Daar zit ik echt ruim aan.
Die pvc buis zit nu toch al in het verticale deel van de afvoer :?
Dat klinkt dan in ieder geval goed mocht ik de ketel voor warm tapwater willen gaan gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
o1o92o2o schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:22:
[...]

Dan moet je naar het leidingtracé kijken. Dat wil nog wel eens zeer lang zijn als er verbouwd is. Als het relatief dik is zorgt dat ook voor een langere wachttijd. Als het te dun is, is het een flow limiter.
De badkamer is wel een paar jaar geleden verbouwd maar kan me eigenlijk niet voorstellen dat de leidingen daar voor zijn omgelegd.
De buis die uit de boiler komt heeft een buitendiameter van 15mm
[...]

Ah; dat bedoelde ik dus; een tracé wat niet direct geschikt is voor HR dus.

En als je naar buiten gaat; kun je dan langs de gevel omhoog? (Ziet er wel wat getto uit.)
Ik zou wel via de gevel omhoog kunnen maar dat is aan de voorkant van het huis echt geen gezicht dus dat gaan we niet doen ;)
[...]

Binnen warme lucht wegzuigen voor de WPB en weer verwarmen met iets anders met ongeveer hetzelfde rendement schiet niet echt op. Kun je beter van buiten halen.
Maar wanneer het buiten kouder is moet die warmtepomp ook meer zijn best doen de warmte eruit te halen wat meer elektriciteit kost neem ik aan. Maar of dat meer kost dan er anders in huis extra verwarmd moet worden weet ik niet.
[...]

Ja, de vraag is dan of hij die temperatuur ook voor het boiler-circuit gaat gebruiken.
Als ik de ketel op stand 1 (45 graden) zet gaat hij inderdaad daarmee ook proberen de boiler te verwarmen wat uiteraard niet lukt aangezien die op 60+ graden staat ingesteld.
Dat heb ik proefondervindelijke vastgesteld toen ik de ketel op stand 1 had gezet om te testen of ik daarmee het huis ook warm kon gaan krijgen maar dat leidde enkel tot lauw douchewater en een ketel die continue aan het draaien was om het boilervat naar 60 graden te krijgen. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Dat is de handleiding van een iets andere ketel.

De ketel die ik heb is de Eurostar 25 VRC.
Wist niet dat er ook een versie was zonder dat eurostar er bij, ik heb het aangepast in mijn start post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-08 16:56
dit is gewoon een oudere ketel welke vermoedelijk niet lekker werkt. je hebt een tapdrempel, en weining debiet. en omdat optevagenen hebben ze een boiler geplaatst. het idee is leuk maar dan hadden ze een 80 liter boiler moeten plaatsen voor een lekkere douche.

je condensafvoer klopt geen zak van.die horen vlak te liggen. en niet zo.
de sifon moet ook nog van hittebestendig matiraal zijn.
en daarna mag je over op pvc. (als ik mijn lessen goed heb onthouden)

eigenlijk maakte we nooit dit soort consturdties maar lieten de boel aflopen de hr ketel in.
maar dit is een vr ketel. welke dus normaal zonder condenspijp wonreden geinstalleert tenzij je
een lange rookgas afvoer hebt dan wel. dus ik begrijp dat er is gekozen voor een condensafvoer.
maar hij zit nog steeds verkeerdt.

ook voor deze problemen is een oplossing bedacht. de boel slopen en er een flexibele afvoer doorheen halen. aanzuig van verse lucht door een muurrooster. of door de leidingschacht/schoorsteen.
en een hr ketel installeren. (in veel flats hebben we het zo gedaan)
remeha hogedruk systeem. echter dit moet je wel door een berdijf laten doen.
er moeten wat insteling op de ketel aan worden gepast. etc.
de afvoer is ongeveer 50 mm breed en die krijgen we er altijd wel in.
en ja je schoorsteen zal op somige plekken open moeten. maar beter goed werk dan half werk.

[ Voor 7% gewijzigd door miciel op 28-09-2020 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Weet niet wat voor huis het is, maar een muurdoorvoer is vaak ook nog een optie. Ik heb mijn 4 meter lekkende dakdoorvoer gesloopt, pan erop en een gat door de muur gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
_JGC_ schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:21:
Weet niet wat voor huis het is, maar een muurdoorvoer is vaak ook nog een optie. Ik heb mijn 4 meter lekkende dakdoorvoer gesloopt, pan erop en een gat door de muur gedaan.
Als ik het goed begreep kwam hij dan naast de voordeur uit :+
miciel schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:42:
ook voor deze problemen is een oplossing bedacht. de boel slopen en er een flexibele afvoer doorheen halen. aanzuig van verse lucht door een muurrooster. of door de leidingschacht/schoorsteen.
en een hr ketel installeren. (in veel flats hebben we het zo gedaan)
remeha hogedruk systeem. echter dit moet je wel door een berdijf laten doen.
er moeten wat insteling op de ketel aan worden gepast. etc.
de afvoer is ongeveer 50 mm breed en die krijgen we er altijd wel in.
en ja je schoorsteen zal op somige plekken open moeten. maar beter goed werk dan half werk.
Bij een familielid is een paar jaar geleden ook de VR ketel geruimd en daar hebben ze vanaf het dak (3 lagen / plat dak) die flex er in 1x ingegooid. Ketel stond onder de trap op de begane grond.

Maargoed; TS kan ook de extra kosten van een HR-proof afvoerkanaal richting het WP budget doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Vliegvlug schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:06:
[...]

Dan zal het wel voor de stevigheid zijn want er zitten geen beugels, vanaf de ketel gaan de twee buizen naar de muur waar ze vastgezet zijn aan de buizen die daar in de muur vastzitten.
Voor mijn gevoel is de afstand ook niet dusdanig groot dat je het echt zou moeten vast te zetten, maar dat is verder niet op enige kennis gebaseerd. :P

[...]

De handleiding geeft aan dat condensopvang moet bij meer dan 3 meter bij parallelle rookgasafvoer en bij meer dan 2,5 meter bij concentrische afvoer.
Daar zit ik echt ruim aan.

[...]

Die pvc buis zit nu toch al in het verticale deel van de afvoer :?

[...]

Dat klinkt dan in ieder geval goed mocht ik de ketel voor warm tapwater willen gaan gebruiken
toon volledige bericht
Eh ja sorry, ik bedoel het horizontale deel 8)7

Dan is er te weinig gebeugeld eventueel leesvoer en info https://www.installatiene...d-rookgasafvoer-beugelen/

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Die rookgasafvoer is dus nog iets om naar te laten kijken begrijp ik.
Nu komt de CV monteur toch binnenkort langs om een kleine lekkage in de aanvoerbuis naar de vloerverwarming te repareren dus kan ik dat gelijk vragen.

Ik heb ook wat metingen gedaan voor het tappen van water in de badkamer

Badkraan
koud: 10 liter in 40 seconden = 15 liter per minuut

Douchekop met waterbesparend rubber
Koud: 10 l in 2min 23sec = 4,2 liter per minuut
Warm: 10 l @53 graden Celsius in 2 min 30 sec = 4 liter per minuut

Douchekop met normaal rubber
Koud: 10 l in 1 min 47 sec = 5,6 liter per minuut
Warm: 10 liter @57 graden Celsius in 1 min 48 = 5,6 liter per minuut.

Alle test zijn gedaan met de kraan of vol open richting koud of vol open richting warm. Betreft een mengkraan.
Temperatuur van het water is gemeten in de emmer van 10 liter nadat die vol was.

Dus blijkbaar is die douchekop zonder waterbesparend rubber al flink waterbesparend dus dat haal ik er maar weer uit.
Die 4 l/m voelt echt stukken minder fijn dan die 5,6 l/m en mocht ik er voor kiezen het SWW gedeelte van de huidige ketel weer in gebruik te nemen dan moet hij dat wel makkelijk kunnen bijbenen zelf al is het maar een CW3 ketel.

• _JGC_
  • Nu online
Je verkijkt je op wat CW3 kan. Eigenlijk kom je alleen tekort als je een dikke douchekop hebt of als je sneller je bad wilt vullen.

Mijn vriendin had een Intergas HRE24/18 cw3 met een goedkope douchekop van de woningbouw. Met de handmatige mengkraan kon die ketel de temperatuur al niet constant houden (>70 graden terwijl 55 is ingesteld), toen er een thermostaatkraan op kwam sloeg ie tijdens het douchen af omdat ie onder de tapdrempel kwam. Mijn HRE28/24 cw4 doet overigens hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
@_JGC_ ik volg je even niet.
Uit de eerste alinea maak ik op dat een CW3 ketel prima is maar uit de tweede alinea dat het eigenlijk waardeloos is. :?

Een thermostaatkraan monteren ter vervanging van de huidige mengkraan staat nog om mijn todo lijst maar dat kan ik dus beter laten?

[ Voor 33% gewijzigd door Vliegvlug op 30-09-2020 19:13 ]

• _JGC_
  • Nu online
@Vliegvlug Die CW3 kon zijn warmte niet kwijt door de douchekop. Warme kraan vol open en dan koud bijmengen en de hele tijd aanpassen omdat het te warm of te koud was.
Vervolgens een thermostaatkraan gemonteerd, die geeft gewoon een bepaalde flow en knijpt warm en koud naar behoefte om temperatuur en flow gelijk te houden. Resultaat was dat de ketel 80 graden stond aan te leveren want minimum vermogen was te veel, thermostaat knijpt warm nog net wat verder dicht en ketel gaat gewoon uit omdat je onder de tapdrempel vraagt. Water koelt af naar 50 graden en voordat de ketel weer op temperatuur is heb je net geen koude douche. Mijn CW4 doet exact hetzelfde, maar dan vaker, omdat de minimale afgifte hoger ligt.

Voor fatsoenlijk douchen met een beetje standaard douchekop is CW3 ruim voldoende.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
_JGC_ schreef op woensdag 30 september 2020 @ 18:26:
Je verkijkt je op wat CW3 kan. Eigenlijk kom je alleen tekort als je een dikke douchekop hebt of als je sneller je bad wilt vullen.

Mijn vriendin had een Intergas HRE24/18 cw3 met een goedkope douchekop van de woningbouw. Met de handmatige mengkraan kon die ketel de temperatuur al niet constant houden (>70 graden terwijl 55 is ingesteld), toen er een thermostaatkraan op kwam sloeg ie tijdens het douchen af omdat ie onder de tapdrempel kwam. Mijn HRE28/24 cw4 doet overigens hetzelfde.
Tapdrempel van zowel HRE24/18 als HRE28/24 is 1,5 L/min. Bijmengen met koud geeft dan een ondergrens van 4 L/min uit de douchekop ofzo.

Je verhaal over mengkraan en thermostaatkraan mist volgens mij een belangrijk deel; een ander debiet. :+

Als hij de uitgangstemperatuur niet constant kan houden zit je wel vast aan een thermostaatkraan. Ook al houdt hij de uitgangstemperatuur wel constant dan nog is een thermostaatkraan fijn.

Of je had je Intergas gecombineerd met een vloerverwarmingsverdeler met eigen pomp; dan kan je ketel er weinig aan doen qua inconsistente SWW temperatuur

• kabeltjekabel
_JGC_ schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:17:
@Vliegvlug Die CW3 kon zijn warmte niet kwijt door de douchekop. Warme kraan vol open en dan koud bijmengen en de hele tijd aanpassen omdat het te warm of te koud was.
Vervolgens een thermostaatkraan gemonteerd, die geeft gewoon een bepaalde flow en knijpt warm en koud naar behoefte om temperatuur en flow gelijk te houden. Resultaat was dat de ketel 80 graden stond aan te leveren want minimum vermogen was te veel, thermostaat knijpt warm nog net wat verder dicht en ketel gaat gewoon uit omdat je onder de tapdrempel vraagt. Water koelt af naar 50 graden en voordat de ketel weer op temperatuur is heb je net geen koude douche. Mijn CW4 doet exact hetzelfde, maar dan vaker, omdat de minimale afgifte hoger ligt.

Voor fatsoenlijk douchen met een beetje standaard douchekop is CW3 ruim voldoende.
Dat hangt dus van je douchekop af. In dit subforum zijn de stortdouches volgens mij bovengemiddeld populair.

Als de tapdrempel relatief hoog is kan dat wel betekenen dat je meer debiet moet hebben als je een dWTW hebt.

Met een boilervat heb je al die problemen niet; altijd genoeg aanvoer met nooit scherp veranderende temperatuur. Maar ook niet persé constant; dus thermostaatkraan.

• _JGC_
  • Nu online
@kabeltjekabel Een doorstroomtoestel is sowieso niet heel constant, Intergas doet daar nog een schep bovenop vanwege hun dubbele wisselaar ontwerp.

Overigens niet zo'n groot probleem dat de ketel afslaat en ruim een minuut later weer opstart, enige wat ik merk is het geluid van de thermostaatkraan. Met een DWTW zal ketel nog vaker afslaan, maar ook later weer opstarten omdat de temperatuur een stuk minder hard daalt. (die DWTW gaat er overigens gewoon komen).

Maar geeft even te kennen dat cw3 niet direct tekort schiet en soms zelfs teveel is. Ja je kunt een stortdouche plaatsen en dan schiet ie tekort, maar dan heb je het met een cw4 ook gewoon heel erg krap.

• kabeltjekabel
_JGC_ schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:51:
@kabeltjekabel Een doorstroomtoestel is sowieso niet heel constant, Intergas doet daar nog een schep bovenop vanwege hun dubbele wisselaar ontwerp.

Overigens niet zo'n groot probleem dat de ketel afslaat en ruim een minuut later weer opstart, enige wat ik merk is het geluid van de thermostaatkraan. Met een DWTW zal ketel nog vaker afslaan, maar ook later weer opstarten omdat de temperatuur een stuk minder hard daalt. (die DWTW gaat er overigens gewoon komen).

Maar geeft even te kennen dat cw3 niet direct tekort schiet en soms zelfs teveel is. Ja je kunt een stortdouche plaatsen en dan schiet ie tekort, maar dan heb je het met een cw4 ook gewoon heel erg krap.
dWTW kun je ook alleen op de leiding naar de douche doen; dan is je rendement iets lager, maar heb je ook minder leidingverlies. Voor de ketel is het ook prima kouder water aangeleverd te krijgen want dan kan hij meer aan condensatie doen en stijgt het rendement daar weer.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
_JGC_ schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:17:

Kan je de ketel dan niet op een lagere temperatuur van het tapwater zetten?
Dan moet hij toch meer debiet leveren en zit je eerder op die tapdrempel?

Met de gewone douchekop die ik heb met zijn 5,6 l/m moet het geen probleem zijn toch, of is dat juist weer te weinig?

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:19:
[...]

Of je had je Intergas gecombineerd met een vloerverwarmingsverdeler met eigen pomp; dan kan je ketel er weinig aan doen qua inconsistente SWW temperatuur
Ik had werkelijk geen idee dat je daar ook nog rekening mee moest houden.
Onze nieuwe vloerverwarming heeft ook een verdeler met eigen pomp, deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.robotclimate.com/media/catalog/product/cache/024cfe33db9111601a5c9654db69eb0f/o/p/optimumflowupm.png
De robot optimum flow met Grundfos pomp

Kan ik daarmee ook problemen verwachten wanneer ik warm tapwater uit de ketel ga betrekken?

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:21:
[...]

Dat hangt dus van je douchekop af. In dit subforum zijn de stortdouches volgens mij bovengemiddeld populair.
Die heb ik niet en ook nooit gehad. Maar niet aan beginnen ook, dadelijk bevalt het nog en kom ik niet uit met mijn huidige ketel of moet ik een veel groter vat in geval van een WPboiler nemen. :P
Als de tapdrempel relatief hoog is kan dat wel betekenen dat je meer debiet moet hebben als je een dWTW hebt.
Ik zie dat ik me nog veel meer verdiepen in de wondere wereld van de CV en SWW want moest even opzoeken wat een dWTW was.
Het wordt er allemaal niet simpeler op. :/
Met een boilervat heb je al die problemen niet; altijd genoeg aanvoer met nooit scherp veranderende temperatuur. Maar ook niet persé constant; dus thermostaatkraan.
Dus een warmtepompboiler met thermostaatkraan kan wel, goed om te weten! :)

• _JGC_
  • Nu online
Vliegvlug schreef op woensdag 30 september 2020 @ 23:26:
[...]

Kan je de ketel dan niet op een lagere temperatuur van het tapwater zetten?
Dan moet hij toch meer debiet leveren en zit je eerder op die tapdrempel?

Met de gewone douchekop die ik heb met zijn 5,6 l/m moet het geen probleem zijn toch, of is dat juist weer te weinig?
Lagere temperatuur is idd een workaround, dan gebeurt het minder snel. Punt is alleen dat de ketel bij lage flow de warmte niet kwijt kan, waardoor deze uiteindelijk toch oploopt. Ik stel 55 in en krijg 70+. Lager dan 55 wil ik niet, want dan wordt het water in de keuken niet warm genoeg.

Douchekop is overigens een Grohe waterbesparende variant van 5.7l/m, bevalt verder prima. Als ik meer water wil kan ik altijd de kraan nog tot max open draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
_JGC_ schreef op woensdag 30 september 2020 @ 23:47:
[...]

Lagere temperatuur is idd een workaround, dan gebeurt het minder snel. Punt is alleen dat de ketel bij lage flow de warmte niet kwijt kan, waardoor deze uiteindelijk toch oploopt. Ik stel 55 in en krijg 70+. Lager dan 55 wil ik niet, want dan wordt het water in de keuken niet warm genoeg.
Oh, dat is erg apart zeg, ik verwacht dat wanneer je 55 ingesteld hebt er ook 55 uit komt en niet 70+!

Zou wat zijn zeg als de cruise control op mijn auto ook zo zou werken, dan zou ik terug gaan naar de garage.
Maar dat is blijkbaar acceptabel voor CV ketels dus. :X
Douchekop is overigens een Grohe waterbesparende variant van 5.7l/m, bevalt verder prima. Als ik meer water wil kan ik altijd de kraan nog tot max open draaien.
Alleen lijkt liggend douchen me toch weer wat minder comfortabel, dan zou ik toch genoegen nemen met wat minder water. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Zo'n piek naar 70 is niet normaal. Maar hoe dichter je bij de CV ketel zit met je tappunt, des te minder demping van de uitschieters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Vliegvlug schreef op woensdag 30 september 2020 @ 23:38:
[...]

Ik had werkelijk geen idee dat je daar ook nog rekening mee moest houden.
Onze nieuwe vloerverwarming heeft ook een verdeler met eigen pomp, deze:
[Afbeelding]
De robot optimum flow met Grundfos pomp

Kan ik daarmee ook problemen verwachten wanneer ik warm tapwater uit de ketel ga betrekken?
Alleen als die VVW verderler een pomp heeft in hetzelfde circuit als waar de CV ketel zelf aan pompt. Dat moet je niet hebben bij Intergas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 12:46:
[...]

Alleen als die VVW verderler een pomp heeft in hetzelfde circuit als waar de CV ketel zelf aan pompt. Dat moet je niet hebben bij Intergas.
Het lijkt erop dat het bij mij wel met elkaar verbonden is.

Zie onderstaande foto, de glimmende buizen die je linksonder de foto ziet binnenkomen gaan naar de vloerverwarmingverderdeler en zijn met T-stukken aan de bestaande verdeler voor de radiatoren op de beneden verdieping verbonden. (het bekertje eronder is omdat een van de geknepen aansluitingen lekt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NHjeFNuDfDymmq6Zz9KljMRdhg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TnJ8GT1YjecVJw48P2evBeM8.jpg?f=fotoalbum_medium

Weet niet of dat dan ook hetzelfde ‘circuit’ is.

Maar dit is enkel een probleem van intergas ketels, niet mijn Bosch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Vliegvlug schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:10:
[...]

Zie onderstaande foto, de glimmende buizen die je linksonder de foto ziet binnenkomen gaan naar de vloerverwarmingverderdeler en zijn met T-stukken aan de bestaande verdeler voor de radiatoren op de beneden verdieping verbonden. (het bekertje eronder is omdat een van de geknepen aansluitingen lekt)

[Afbeelding]

Jouw Bosch ketel heeft daar geen last van, bij Intergas zit er geen driewegklep in de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@kabeltjekabel nominaal vermogen op tapwater bij de HRE 24/18 is 6,1 en 6,6KW voor de 28/24.

Ga je 1,5 liter per minuut tappen heb je 5,12KW nodig om water van 10 naar 60 te stoken. Tel daarbij dat de ketel vol gas begint om dat zo snel mogelijk te doen en die pieken van 70+ zijn niet vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

_JGC_ schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:50:
@kabeltjekabel nominaal vermogen op tapwater bij de HRE 24/18 is 6,1 en 6,6KW voor de 28/24.

Ga je 1,5 liter per minuut tappen heb je 5,12KW nodig om water van 10 naar 60 te stoken. Tel daarbij dat de ketel vol gas begint om dat zo snel mogelijk te doen en die pieken van 70+ zijn niet vreemd.
Is de sensor niet stuk?
Dan kan de ketel te lang doorgaan of te vroeg afslaan.
Als je onder een normale douche staat zou de ketel niet afslaan of je moet zo weinig warm water tappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Vliegvlug schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:10:
[...]

[Afbeelding]

Alle merken muv Intergas hebben een driewegklep om te switchen tussen SWW en CV bedrijf. De Intergas heeft een extra spiraal door de primaire warmtewisselaar, dus heeft die klep niet. Maar dan moet je tijdens SWW bedrijf wel de flow in het CV circuit gestopt worden. Dat gaat normaliter prima, maar niet als je een VVW unit hebt die z'n zin gaat doordrukken.

De Bosch heeft daar geen last van. Maar 3-weg kleppen kunnen ook kapot :+

Intergas schrijft het zo;
https://www.intergas-verw...eelgestelde-vragen-ketel/
Voor een goede werking van de warmtapwatervoorziening mag er geen ongewenste circulatie door het toestel zijn door een tweede pomp in het cv-circuit. Sluit een vloerverwarming indirect hydraulisch neutraal aan, of voorzie het circuit van een elektrische afsluiter of terugslagklep die doorstroming door het toestel voorkomt als er geen CV-warmtevraag is.
_JGC_ schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:50:

Als je ketel 10m van je douche af staat worden die pieken enorm afgevlakt omdat je leidingen dat afschaven.

Om 1,5 L/min te tappen heb je geen 5,12 kW nodig. Het is grofweg 2 kW per L/min a 40 graden die je wilt tappen. E.e.a. hangt natuurlijk wel af van wat de koudwatertemperatuur is.

[ Voor 16% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-10-2020 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
edsandje schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:56:
[...]

Is de sensor niet stuk?
Dan kan de ketel te lang doorgaan of te vroeg afslaan.
Als je onder een normale douche staat zou de ketel niet afslaan of je moet zo weinig warm water tappen.
Er zal een temperatuurbeveiliging op zitten, dan slaat ie ook gewoon af als het echt te gortig wordt.
Sensor niet stuk, ik heb dit gedrag gezien op 3 ketels waarvan 1 splinternieuw.

Waren wel ketels op bovenverdieping (beide op 2e verdieping), de aanvoer van "koud" water legt dan heel wat verwarmde ruimtes af voor het bij de ketel en de badkamer is. Bij mijn eigen ketel loopt de waterleiding onder het hele huis door om bij de ketel en badkamer te komen, maar de vloer is geisoleerd dus warmer dan 15 graden mag het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

_JGC_ schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:41:
[...]

Er zal een temperatuurbeveiliging op zitten, dan slaat ie ook gewoon af als het echt te gortig wordt.
Sensor niet stuk, ik heb dit gedrag gezien op 3 ketels waarvan 1 splinternieuw.

Waren wel ketels op bovenverdieping (beide op 2e verdieping), de aanvoer van "koud" water legt dan heel wat verwarmde ruimtes af voor het bij de ketel en de badkamer is. Bij mijn eigen ketel loopt de waterleiding onder het hele huis door om bij de ketel en badkamer te komen, maar de vloer is geisoleerd dus warmer dan 15 graden mag het niet zijn.
Oké, wel apart, ik heb meerdere Intergas ketels in onderhoud en diverse types echter hoor ik die klacht nooit.
En waar ik wel klachten kreeg was de warm water sensor of de flow sensor stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
edsandje schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 18:54:
[...]

Oké, wel apart, ik heb meerdere Intergas ketels in onderhoud en diverse types echter hoor ik die klacht nooit.
En waar ik wel klachten kreeg was de warm water sensor of de flow sensor stuk.
Meeste mensen valt het niet op. Was het eerste waar ik me aan ergerde bij het appartement van mijn vriendin, daar zat een week later een thermostaatkraan op.

Ik weet het en kan het horen aan de thermostaatkraan. Als je bij de ketel gaat staan terwijl iemand staat te douchen zie je met sleuteltje de temperatuur oplopen en zo nu en dan slaat ie af ergens voorbij de 70 graden. Met koud water douchen gebeurt nooit, want ook zonder booster redt de ketel dat op tijd, dus jij zult er geen klachten van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
_JGC_ schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 19:26:
[...]

Meeste mensen valt het niet op. Was het eerste waar ik me aan ergerde bij het appartement van mijn vriendin, daar zat een week later een thermostaatkraan op.

Ik weet het en kan het horen aan de thermostaatkraan. Als je bij de ketel gaat staan terwijl iemand staat te douchen zie je met sleuteltje de temperatuur oplopen en zo nu en dan slaat ie af ergens voorbij de 70 graden. Met koud water douchen gebeurt nooit, want ook zonder booster redt de ketel dat op tijd, dus jij zult er geen klachten van krijgen.
Dat is dan alleen als je tegen de tapdrempel aan zit te schurken zeker?
Pagina: 1