PostNL - Retour aan de deur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 2_05
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:25
PostNL heeft sinds begin 2019 een service waarbij je verzendingen aan de bezorger mee kan geven onder de naam Retour aan de deur

Hoe werkt het?
  1. Verpak je retourpakket in een geschikte verpakking (max. 175x58x78 cm en <23 kg).
  2. Voorzie het pakket van een geldig retourlabel met barcode. Deze zit vaak al in de doos van je online bestelling.
  3. Zit er geen retourlabel in de doos? Maak dan een label online aan en print het uit. Dit kan ook voor het gratis retourneren naar een antwoordnummer.
  4. Geef je pakket op maandag t/m zaterdag mee aan de pakketbezorger die een pakket bij jou komt bezorgen. Je krijgt direct een verzendbewijs met track & trace-code. Let op: je kunt maximaal 5 pakketten per keer meegeven.
Mijn ervaring
Vorige week had ik een vrij groot pakket en zwaar pakket om te verzenden, maar wel gewoon binnen de maximale afmetingen en gewicht. Het kwam dus goed uit dat PostNL een pakket kwam afleveren. Pakket netjes voorzien van barcode voor verzending.

De pakketbezorger gaf echter aan dat hij het pakket niet mee kon nemen. Hij was niet bekend met de Retour aan de deur service. Uiteindelijk wilde hij het wel meenemen maar dan kon hij me geen verzendbewijs geven. Voor mij geen optie vanwege de waarde van het pakket.

PostNL klantenservice gebeld. Eerst kreeg ik iemand aan de lijn die duidelijk niet met de service bekend was en het een probleem van de webshop wilde maken. Daarna nog een keer gebeld en iemand aan de lijn gekregen die het wel begreep en de klacht zou doorzetten naar de leidinggevende. Al snel volgde ook bevestiging per mail dat de klacht was doorgezet en dat het probleem niet meer zal voorkomen.

De volgende dag het pakket opnieuw aangeboden aan dezelfde bezorger. Nog steeds kon hij me geen verzendbewijs geven. Per mail opnieuw een klacht aangemaakt en nog diezelfde middag teruggebeld door een medewerkster voor wat aanvullende gegevens. Ze zou de klacht opnieuw doorzetten. Pakket toen toch maar naar pakketpunt gebracht.

Deze week staat de pakketbezorger ineens aan de deur (zonder pakket). De klacht had hem bereikt maar hij wist oprecht niet hoe hij een verzendbewijs kon afgeven. Hij gaf me op zijn initatief het nummer van zijn leidinggevende.

Leidinggevende gebeld die op de hoogte was en me aangeeft dat ze het vreemd vind dat PostNL beweert dat ik een verzendbewijs kan krijgen, omdat de bezorgers daar niet de middelen voor hebben. Dus ik geef aan dat niet alleen de klantenservice het zegt maar dat het ook zo op de site staat. Leidinggevende zou het verder gaan uitzoeken.

Samengevat
Pakketbezorger wil mijn retour wel meenemen maar kan geen verzendbewijs afgeven. Voor nu is het opgelost omdat ik de retour naar het pakketpunt heb gebracht. Voor toekomstige retouren wil ik er graag op kunnen vertrouwen dat de bezorger deze mee kan nemen als hij toch langskomt.

Aan de ene kant heb ik een klantenservice die mij bevestigd in mijn gelijk en aan de andere kant een welwillende pakketbezorger en een begripvolle leidinggevende die me graag willen helpen maar aangeven niet de middelen of kennis te hebben om mij het verzendbewijs te geven dat ik volgens de servicebeschrijving wel zou moeten krijgen.

Vraag
Wie geven er wel eens retouren mee aan de PostNL bezorger en wat zijn de ervaringen?

Ik vind het toch wel bizar dat ruim 1.5 jaar na introductie pakketbezorgers en zelfs hun leidinggevende niet bekend zijn met de Retour aan de deur service. Dit geeft ook wel aan dat de service blijkbaar maar weinig gebruikt wordt.

Hoe kan het dat pakketbezorgers hier geen uitleg over hebben gehad en ze niet de benodigde middelen van PostNL krijgen? Ik krijg een beetje het gevoel dat Retour aan de deur service stilzwijgend is stopgezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:51
2_05 schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:32:
Hoe kan het dat pakketbezorgers hier geen uitleg over hebben gehad en ze niet de benodigde middelen van PostNL krijgen? Ik krijg een beetje het gevoel dat Retour aan de deur service stilzwijgend is stopgezet.
Denk dat het nauwelijks gebruikt wordt, even langs AH/Gamma is net zo gemakkelijk en je hoeft er niet een halve dag voor vrij te nemen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Ik heb alleen onze vaste bezorger een keer zover gekregen om iets nemen, nadat ik hem wees op de info op de site van PostNL. Hij had hier nog nooit van gehoord. Verder lijkt geen enkele andere bezorger die ik aan de deur gehad heb op de hoogte te zijn van deze dienst/bereid te zijn om een pakket mee te nemen. }:O

0.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik wist ook niet dat het kon.

Maar het staat idd nog steeds op de website:
https://www.postnl.nl/campagnes/retour-aan-de-deur/

Hmmm, schijnt vaker te gebeuren, dat het fout gaat c.q. onbekend is bij de pakjesman:
https://www.klachtenkompa...30-49dc-a65e-99c0913236d2
Tens schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:41:
[...]

Denk dat het nauwelijks gebruikt wordt, even langs AH/Gamma is net zo gemakkelijk en je hoeft er niet een halve dag voor vrij te nemen.
Moet je wel in de buurt wonen van een PostNL servicepunt... Voor ons is de dichtsbijzijnde drie kilometer verderop... :-(
M.a.w. het zou juist gemakkelijk zijn, als de pakjesman die retouren gelijk mee kon nemen!

[ Voor 38% gewijzigd door ehtweak op 27-09-2020 13:45 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:12
Ik zie niet staan dat je een fysiek verzendbewijs krijgt. Volgens mij zou de pakketbezorger het pakket moeten kunnen scannen met zijn handheld ding en daarmee krijg je dan een digitaal verzendbewijs in de mail (zoals tegenwoordig eigenlijk ook bij de meeste pakketpunten gebeurt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
ehtweak schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:43:
Ik wist ook niet dat het kon.

Maar het staat idd nog steeds op de website:

Hmmm, schijnt vaker te gebeuren, dat het fout gaat c.q. onbekend is bij de pakjesman:
https://www.klachtenkompa...30-49dc-a65e-99c0913236d2

[...]

Moet je wel in de buurt wonen van een PostNL servicepunt... Voor ons is de dichtsbijzijnde drie kilometer verderop... :-(
M.a.w. het zou juist gemakkelijk zijn, als de pakjesman die retouren gelijk mee kon nemen!
Als bij jou de pakjesman precies op tijd komt. En boodschappen doen moet je toch een paar keer per week, dus dan is het vast geen 3 km meer.....

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 2_05
Tens schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:41:
[...]
Met een pakketpunt in de buurt wel. Alleen als het zo groot is dat het je het met de auto moet vervoeren en als je toch thuis aan het werk bent en een pakket verwacht is het wel zo makkelijk als je het mee kan geven aan de bezorger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:18
Tens schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:47:
[...]

Als bij jou de pakjesman precies op tijd komt. En boodschappen doen moet je toch een paar keer per week, dus dan is het vast geen 3 km meer.....
:? Wat maakt het uit of de bezorger precies op tijd komt, of niet?

En boodschappen hoef je niet per se in een fysieke winkel te doen. Ik heb er weken bij zitten dat ik geen winkel binnenloop, omdat ik m'n boodschappen laat bezorgen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
2_05 schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:48:
[...]

Met een pakketpunt in de buurt wel. Alleen als het zo groot is dat het je het met de auto moet vervoeren en als je toch thuis aan het werk bent en een pakket verwacht is het wel zo makkelijk als je het mee kan geven aan de bezorger.
Ben ongeveer 50% kantoortijd thuis, maar ga toch het liefst op afhaalpunt ophalen op mijn eigen gekozen tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2_05
EDIT schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:46:
Ik zie niet staan dat je een fysiek verzendbewijs krijgt. Volgens mij zou de pakketbezorger het pakket moeten kunnen scannen met zijn handheld ding en daarmee krijg je dan een digitaal verzendbewijs in de mail (zoals tegenwoordig eigenlijk ook bij de meeste pakketpunten gebeurt).
Ik begreep van de klantenservice dat bezorgers een apparaatje zouden hebben waarmee ze een bewijsje fysiek uit kunnen draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Hahn schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:49:
[...]

:? Wat maakt het uit of de bezorger precies op tijd komt, of niet?
omdat je op die tijd thuis moet zijn? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
PostNL wil wel eens vaker "vergeten" het personeel of de agentschappen goed in te lichten.

De e-mail bevestiging (ipv bonnetje) is hier in de stad nog altijd een drama. Het ene punt doet nog briefjes, het andere punt e-mail, en dan heb je er ook nog 1 die zegt e-mail te doen maar weet niet dat hij daarvoor jouw QR code moet scannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Tens schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:51:
[...]

omdat je op die tijd thuis moet zijn? :?
Want je kan niet thuis zijn als 'ie iets later is? Ik snap heel je punt niet. En natuurlijk is heel die optie alleen nuttig als je er bent om het terug te geven, maar waarom benoem je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Hahn schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:52:
[...]

Want je kan niet thuis zijn als 'ie iets later is? Ik snap heel je punt niet. En natuurlijk is heel die optie alleen nuttig als je er bent om het terug te geven, maar waarom benoem je dat?
als jij tijd hebt om 4 uur thuis te wachten op de bezorger/ophaler doe je dat toch lekker. Er zijn mensen die nuttiger dingen te doen hebben. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@2_05 Veel ingehuurde bezorgers weigeren dit, kan met vergoeding te maken hebben. op aandringen nemen ze het mee, maar kunnen het niet inscannen lijkt het. je krijgt statusupdate als je pakket in het afgiftedepot/sorteercentrum is ontvangen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hahn
Tens schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:54:
[...]

als jij tijd hebt om 4 uur thuis te wachten op de bezorger/ophaler doe je dat toch lekker. Er zijn mensen die nuttiger dingen te doen hebben. ;w
Wat voegt dit nou toe aan dit topic? Waarom vind je het nodig om te vermelden dat jij niet altijd thuis kunt zijn voor de bezorger? Daar gaat dit topic toch niet over..?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-06 16:46
Als pakketbezorger is het inderdaad nogal onduidelijk als je het niet in ieder geval eenmaal hebt meegemaakt.
Ik als de tweaker die ik ben, lees wel het scherm van mijn scanner goed en weet daardoor dat een briefje die je gebruikt voor ‘We hebben je gemist’ ook dient als een bewijs voor retourzendingen.

Echter is het wel zo dat je enkele stappen moet verrichten op de scanner voordat je een retourpakket kan scannen.
Deze procedure is niet duidelijk genoeg gecommuniceerd in mijn optiek en dat is wel degelijk een verbeterpunt voor PostNL.

Kortgezegd, ik neem jouw pakketbezorger niets kwalijk.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tartarus
2_05 schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:51:
[...]

Ik begreep van de klantenservice dat bezorgers een apparaatje zouden hebben waarmee ze een bewijsje fysiek uit kunnen draaien.
Dit is pertinent onjuist. Zo een printer hebben wij niet en wil ik ook niet. Heb mijn handen al vol aan pakketten en scanner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Tartarus schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:57:
Als pakketbezorger is het inderdaad nogal onduidelijk als je het niet in ieder geval eenmaal hebt meegemaakt.
Ik als de tweaker die ik ben, lees wel het scherm van mijn scanner goed en weet daardoor dat een briefje die je gebruikt voor ‘niet thuis’ ook dient als een bewijs voor retourzendingen.

Echter is het wel zo dat je enkele stappen moet verrichten op de scanner voordat je een retourpakket kan scannen.
Deze procedure is niet duidelijk genoeg gecommuniceerd in mijn optiek en dat is wel degelijk een verbeterpunt voor PostNL.

Kortgezegd, ik neem jouw pakketbezorger niets kwalijk.
Heb je het zelf al wel meegemaakt dat iemand een pakket retourneerde door het mee terug te geven aan jou? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tartarus
Hahn schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:01:
[...]

Heb je het zelf al wel meegemaakt dat iemand een pakket retourneerde door het mee terug te geven aan jou? :)
Yep.
Een paar keer al. Ik geef dan netjes de welbekende’ ‘We hebben je gemist’ kaartje af, zoals dat ook de bedoeling is en ook op de handheld aangegeven wordt.
Echter is het dus niet heel makkelijk en even duidelijk om bij het ‘Retour aan de deur’ schermpje te komen.

Zelfs een keertje dat de buurman van een ontvanger met een retourpakket terug kwam.
Ik gaf daarbij wel aan dat de buurman het moet goedvinden dat de pakket in eerste instantie op zijn bezorging geregistreerd staat. Althans in mijn handheld. Vaak vinden de buren dat niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Tartarus schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:07:
[...]

Yep.
Een paar keer al. Ik geef dan netjes de welbekende’ ‘We hebben je gemist’ kaartje af, zoals dat ook de bedoeling is en ook op de handheld aangegeven wordt.
Echter is het dus niet heel makkelijk en even duidelijk om bij het ‘Retour aan de deur’ schermpje te komen.

Zelfs een keertje dat de buurman van een ontvanger met een retourpakket terug kwam.
Ik gaf daarbij wel aan dat de buurman het moet goedvinden dat de pakket in eerste instantie op zijn bezorging geregistreerd staat. Althans in mijn handheld. Vaak vinden de buren dat niet erg.
Oké! Het wordt dus wel gedaan. De PostNL-mensen genoemd in de startpost leken het vrijwel allemaal niet te kennen, waardoor dat de indruk gaf dat het (bijna) nooit gebruikt wordt :P

Wel netjes dat je het toelaat dat buren iets met je mee teruggeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2_05
Tartarus schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:07:
[...]
Yep.
Ondersteund dat apparaat ook meerdere talen?

De bezorger is in mijn geval een Spaanstalige bezorger is die geen Nederlands of Engels spreekt. Toen ik er met de bezorger met handen en voeten niet uitkwam heeft hij dan ook een collega gebeld voor vertaling, dus uiteindelijk begrepen we elkaar wel.

Als er dus geen instructies in het Spaans beschikbaar zijn is goede uitleg vooraf wel van belang en zal het met aflezen van de instructies op het apparaat mogelijk niet uitkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door 2_05 op 27-09-2020 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tartarus
Hahn schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:11:
[...]

Oké! Het wordt dus wel gedaan. De PostNL-mensen genoemd in de startpost leken het vrijwel allemaal niet te kennen, waardoor dat de indruk gaf dat het (bijna) nooit gebruikt wordt :P

Wel netjes dat je het toelaat dat buren iets met je mee teruggeven :)
Twee dingetjes:
1: het kan wel, maar is niet duidelijk genoeg gecommuniceerd hoe dit te doen. Daardoor is het ondertussen vergeten bij de meeste van mijn collega’s.
2: niet ik, maar de buurman moet akkoord gaan dat een retourpakket op zijn zending van die dag geregistreerd staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tartarus
2_05 schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:14:
[...]

Ondersteund dat apparaat ook meerder talen?

Wat ik bewust even heb weggelaten uit de TS is dat de bezorger in mijn geval een Spaanstalige bezorger is die geen Nederlands of Engels spreekt. Toen ik er met de bezorger met handen en voeten niet uitkwam heeft hij dan ook een collega gebeld voor vertaling, dus uiteindelijk begrepen we elkaar wel.

Als er dus geen instructies in het Spaans beschikbaar zijn is goede uitleg vooraf wel van belang en zal het met aflezen van de instructies op het apparaat mogelijk niet uitkomen.
Alleen Nederlands en Engels dacht ik. Ik weet niet zeker of daar een derde taal tussen staat. Wel weet ik heel zeker dat Spaans er niet tussen staat.

Als de bezorger al bereid was om een collega te bellen, spreekt dit positieve boekdelen over zijn klantvriendelijkheid en bereidheid. Kudos voor mijn ‘collega’.

[ Voor 9% gewijzigd door Tartarus op 27-09-2020 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Tartarus schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:16:
[...]

Twee dingetjes:
1: het kan wel, maar is niet duidelijk genoeg gecommuniceerd hoe dit te doen. Daardoor is het ondertussen vergeten bij de meeste van mijn collega’s.
2: niet ik, maar de buurman moet akkoord gaan dat een retourpakket op zijn zending van die dag geregistreerd staat.
#2: dat snapte ik, want daarmee stuurt degene waarbij jij iets bezorgt het eigenlijk terug, in plaats van de buurman. Maar ik kan me ook voorstellen dat een bezorger daar geen zin in heeft, en simpelweg zegt dat het niet kan/mag, in plaats van dit als oplossing aan te bieden ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 2_05
Tartarus schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:17:
[...]
Als de bezorger al bereid was om een collega te bellen, spreekt dit positieve boekdelen over zijn klantvriendelijkheid en bereidheid. Kudos voor mijn ‘collega’.
Kudos zeker voor de bezorger. Niet alleen vanwege de bereidheid om een collega te bellen, maar ook omdat hij op een dag dat hij geen pakket voor me had bij me is langsgekomen om nogmaals (via zijn collega aan de telefoon) uitleg te geven en om me met de leidinggevende in contact te brengen.

Verhaal van bezorger en leidinggevende bevestigen in mijn ogen wat @Tartarus ook aangeeft, dat de procedure voor Retour aan de deur binnen PostNL niet duidelijk genoeg wordt gecommuniceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
*knip* Dit kan ook op een andere toon, zodat het minder op de man is.

[ Voor 84% gewijzigd door Yorinn op 27-09-2020 18:17 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2_05
Tartarus schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:57:
Is eenvoudig uit te leggen welke stappen dit zijn? Wellicht dat ik de bezorger dan een volgende keer kan helpen om dit te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 2_05
PostNL biedt officieel een service aan. Ik reken op deze service wanneer een bezorger aan de deur komt. Als de bezorger deze service dan niet aan kan of wil bieden is er iets mis. Een melding of klacht inleggen helpt PostNL om dit te herkennen en een verbetering in te zetten. Het probleem gaat zich niet vanzelf oplossen of zo.

[ Voor 18% gewijzigd door Yorinn op 27-09-2020 18:18 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Tartarus
2_05 schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:46:
[...]

Is eenvoudig uit te leggen welke stappen dit zijn? Wellicht dat ik de bezorger dan een volgende keer kan helpen om dit te doen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 47% gewijzigd door Tartarus op 28-09-2020 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakkertje_01
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-06 14:40
Collega, thnx voor deze info, ik wist dat het mogelijk zou moeten zijn maar ik ben idd ook vergeten hoe het werkt omdat het bijna niet voorkomt (moet je nagaan als je alleen op zaterdag werkt)

Heb zelf wel eens pakketten met 3s gewoon meegenomen aangezien dat over het algemeen toch wel goed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
Bakkertje_01 schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:05:
[...]

Collega, thnx voor deze info, ik wist dat het mogelijk zou moeten zijn maar ik ben idd ook vergeten hoe het werkt omdat het bijna niet voorkomt (moet je nagaan als je alleen op zaterdag werkt)

Heb zelf wel eens pakketten met 3s gewoon meegenomen aangezien dat over het algemeen toch wel goed komt.
Ik had enkele maanden geleden al eens gehoord dat er aan werd gewerkt om dit duidelijker te maken, maar denk dat Corona crisis dit op een laag pitje heeft gezet.
We zullen met SKNJ periode veel vaker hier tegenaan lopen en dan zal er wel weer het een en ander onze kant op gecommuniceerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17:12
2 dingen door elkaar, excuus!

[ Voor 87% gewijzigd door AlxRoelofs op 27-09-2020 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2_05
AlxRoelofs schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:17:
Ik heb ze 1 keer laten komen voor deze service. Pakket waarvan de inhoud in totaal en waarde had van €650.

Pakketophaler van PostNL kon alleen helemaal niets afgeven als bewijs van ontvangst. Dacht het ook... Nooit meer gebruik van gemaakt.
Dit klinkt eerder als de haalservice of de ophaalservice van PostNL. Dit topic gaat over Retour aan de deur, ofwel spontane retouren.

[ Voor 8% gewijzigd door 2_05 op 27-09-2020 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17:12
2_05 schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:07:
[...]

Dit klinkt eerder als de haalservice of de ophaalservice van PostNL. Dit topic gaat over Retour aan de deur, ofwel spontane retouren.
Klopt inderdaad. Excuus! Bericht is verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-06 20:47
Bij ons neemt de bezorger ook regelmatig een pakketje mee retour. Vroeger kreeg je inderdaad het “u bent niet thuis” briefje.
Alleen afgelopen week niet meer. Schijnbaar hebben ze een nieuw systeem welke dit niet meer ondersteunt. Je krijgt dan een mail.
Ik kreeg alleen niet duidelijk wie die mail gaat sturen. PostNL heeft mijn mail adres niet, en de webshop kan pas mailen wanneer ze weten dat ik het pakje retour heb gestuurd.
Dus ik krijg het gevoel, dat zodra er wat mis gaat met retouren, ik zowel geen bewijs en geen pakketje meer heb.....

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
ydderf schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:58:
Bij ons neemt de bezorger ook regelmatig een pakketje mee retour. Vroeger kreeg je inderdaad het “u bent niet thuis” briefje.
Alleen afgelopen week niet meer. Schijnbaar hebben ze een nieuw systeem welke dit niet meer ondersteunt. Je krijgt dan een mail.
Ik kreeg alleen niet duidelijk wie die mail gaat sturen. PostNL heeft mijn mail adres niet, en de webshop kan pas mailen wanneer ze weten dat ik het pakje retour heb gestuurd.
Dus ik krijg het gevoel, dat zodra er wat mis gaat met retouren, ik zowel geen bewijs en geen pakketje meer heb.....
Twee weken geleden is er een nieuw systeem ingevoerd. Er zijn subtiele verschillen. Het zou best kunnen dat het ‘We hebben je gemist’ briefje niet meer gescand wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Ik las enkele maanden geleden over deze nieuwe service en heb toen mijn vaste bezorger gevraagd om een pakje mee retour te nemen! Net als in het verhaal van de TS had mijn bezorger nog nooit van deze nieuwe service gehoord en hij beschikte ook niet over de mogelijkheid om een inleverbewijs af te geven.

Hij heeft toen het pakketje wel meegenomen en zelf bij een pakketpunt afgegeven. De volgende dag kwam hij netjes het inleverbewijs afgeven.
Omdat ik mijn bezorger niet extra wil belasten heb ik het maar bij deze ene keer gelaten en lever de pakjes gewoon zelf in bij een pakketpunt.

Ik zal hem eens vragen of hij inmiddels wel beter bekend is met deze service.
Tartarus schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:25:
[...]

Twee weken geleden is er een nieuw systeem ingevoerd. Er zijn sublieme verschillen. Het zou best kunnen dat het ‘We hebben je gemist’ briefje niet meer gescand wordt.
Je bedoelt vast 'subtiele'?

[ Voor 19% gewijzigd door Medione1210 op 27-09-2020 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
Dat klopt inderdaad. Heb het aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:43
Ik probeerde eens afgedankt witgoed (antwoordnummer bol.com) mee te geven aan de bezorger. Dat durf ik zonder verzendbewijs ook wel aan ;) Maar nee, bezorger piekerde er niet over om het mee te nemen. ‘Geen plek in de bus’ die overigens half leeg was.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tartarus
Gluten Parody schreef op zondag 27 september 2020 @ 19:46:
Ik probeerde eens afgedankt witgoed (antwoordnummer bol.com) mee te geven aan de bezorger. Dat durf ik zonder verzendbewijs ook wel aan ;) Maar nee, bezorger piekerde er niet over om het mee te nemen. ‘Geen plek in de bus’ die overigens half leeg was.
Zou ik ook niet doen. Dat gaat me te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.joep
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-03-2021
*knip* Laten we het wel netjes houden hier.

[ Voor 86% gewijzigd door Yorinn op 28-09-2020 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Kwam de bezorger ook iets vergelijkbaars qua witgoed brengen? Zo niet, dan kan je het natuurlijk sowieso wel vergeten :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tartarus
Hahn schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:57:
[...]

Kwam de bezorger ook iets vergelijkbaars qua witgoed brengen? Zo niet, dan kan je het natuurlijk sowieso wel vergeten :P
Ik heb al enkele keren een oude printer geweigerd.
Ten eerste is dat mijn taak niet en ten tweede ze waren niet eens verpakt in een doos ofzo, nee, gewoon zo met kabeltje erbij naast de deur.
No way Jose, dat doen ik niet. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-06 20:59

liberque

Vrijzinnig!

Een half jaartje geleden een pakketje retour gegeven aan de bezorger. Was van Mediamarkt geloof ik met een retourlabel. Bezorger kwam met een nieuw pakketje en kreeg het andere retour. Hij stond er helemaal niet vreemd van te kijken, scande het pakketje in en verwees me naar de track en trace. (Kreeg dus geen fysiek bewijs). Op de track en trace stond echter direct netjes dat het pakketje was ontvangen door Post.NL. Dus ik vermoed dat dat de juiste procedure is en je het bewijs dus digitaal heb.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firedre
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:41
Tartarus schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:25:
[...]

Twee weken geleden is er een nieuw systeem ingevoerd. Er zijn subtiele verschillen. Het zou best kunnen dat het ‘We hebben je gemist’ briefje niet meer gescand wordt.
Dat klopt, wij werken er al een tijdje mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Hahn schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:57:
[...]

Uiteraard, had het nog nagevraagd bij klantenservice PostNL. Retour was netjes verpakt met verzendlabel erop.

Webwinkels zijn overigens verplicht om een mogelijkheid tot inname elektrische apparaten te bieden: https://www.thuiswinkel.o...ommunicatie-op-de-website

[ Voor 9% gewijzigd door Gluten Parody op 27-09-2020 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:32
Gluten Parody schreef op zondag 27 september 2020 @ 22:10:
[...]

Uiteraard, had het nog nagevraagd bij klantenservice PostNL. Retour was netjes verpakt met verzendlabel erop.

Webwinkels zijn overigens verplicht om een mogelijkheid tot inname elektrische apparaten te bieden: https://www.thuiswinkel.o...ommunicatie-op-de-website
Nou als ie iets vergelijkbaars kwam brengen heb je je wel makkelijk laten afschepen met “geen plek in de bus”, want die plek is er dan toch sowieso aangezien er net een apparaat uitkomen is 😅 .. Zou postNL maar eens bellen wanneer ze alsnog hun plicht nakomen...

Zelf gisteren nog een wasmachine via Bol (bezorging dynalogic) ontvangen en juist gekozen voor deze partij ivm zonder meerkosten levering op verdieping + aansluiting én meenemen oude apparaat.
Als ze dan zouden passen voor dat laatste zou ik goed giftig worden. Hier alles goedgegaan gelukkig. Heren waren wel gehaast, gaven aan dat er 15min per levering staat voor de wasmachines, dat is nog best doorpezen met nieuwe uitpakken, omhoog, aansluiten, testwas aanzetten, oude omlaag, verpakkingspuin opruimen en bus weer sluiten. Ze hadden al ergens flinke vertraging opgelopen dus zou een lange avond worden. Heb ze maar een koude Heineken 0.0 meegegeven als bedankje voor de service.

Edit: Je hebt het over “afgedankt witgoed”, daar hoeft toch uberhaupt geen retourlabel op? Of ging het om een retour voor de webwinkel, een apparaat wat terug in verkoop gaat? Bij mij ging het om een overleden wasmachine... Enige voorwaarde van bol.com was leeg maken en stekkers/slangen vasttapen.

[ Voor 9% gewijzigd door Valorian op 27-09-2020 22:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mooie aflevering van Tegenlicht nu op TV over retouneren;

https://www.vpro.nl/progr...0/Op-volle-retouren.html#

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
Het ging in mijn geval om een magnetron, vandaar PostNL. Bij dynalogic geef je van tevoren aan of er een afgedankt apparaat retour gaat.

Ik heb de postbode uiteraard laten kiezen: meenemen of melding bij PostNL. Maar zelfs het printje van de website kon hem niet overtuigen... dan houdt het gesprek ook wel op. Overigens via klantenservice een verzendlabel gehad en een afhaalafspraak keurig op tijd. _/-\o_

[ Voor 57% gewijzigd door Gluten Parody op 27-09-2020 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2_05
Je kunt via PostNL gratis een 3S code genereren voor versturen naar antwoordnummer. Als het dan netjes verpakt is zou de bezorger het mee moeten nemen als Retour aan de deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2_05
Gluten Parody schreef op zondag 27 september 2020 @ 22:10:
[...]
Let wel op dat dit een verplichting aan de webwinkel is. PostNL heeft alleen een dienst om pakketjes mee te nemen maar is niet verplicht om je onverpakte, ongelabelde apparaat mee te nemen omdat er toevallig een apparaat zit in het pakket dat je ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Niet online
Zo! Dat is wel een eigen topicje waard denk ik.

Overigens is onze bezorger zodanig gehaast dat hij denk ik niet blij is als hij eerder beschreven procedure moet doorlopen. Het is nu vaak zo dat hij bij meerdere huizen tegelijk aanbelt en vervolgens vanaf de stoep kijkt wie er allemaal wel/niet open doen. Alles om minuutje te besparen. (En ik geef hem niet eens ongelijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Het is wachten op PostNL premium: iets vriendelijker bezorgers met iets meer tijd, tegen een paar euro meer. Zou ik graag betalen, ook vanuit medemenselijkheid.

[ Voor 63% gewijzigd door Gluten Parody op 28-09-2020 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2_05
Gluten Parody schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:11:
[...]
Het is wachten op PostNL premium: iets vriendelijker bezorgers met iets meer tijd, tegen een paar euro meer. Zou ik graag betalen, ook vanuit medemenselijkheid.
Ik denk niet dat de bulk daar extra voor gaat betalen. Het verschil in medemenselijkheid maak je vooral aan de deur. Zelf vriendelijk zijn, stukje interesse tonen en de bezorger helpen door een pakketje van de buren aan te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Eens, maar dat is geen gegarandeerd medicijn tegen een hufterige houding van de bezorger. Ik heb vaak dezelfde afgematte droeftoeter aan de deur en betaal graag extra voor een bezorger die fatsoenlijk wordt beloond, met haalbare targets.

[ Voor 6% gewijzigd door Gluten Parody op 28-09-2020 13:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• upschur
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:36
Ik kreeg destijds als zzp bezorger 13 cent per spontane retour.
Was er dus ook niet happig op.

Pakket nog 10x in je handen die dag, 5 minuten per keer uitleggen dat er echt geen retour ticket uit m'n scanner rolt en de wachttijd bij afsluiten rit omdat er weer niks van klopt met die ik heb je gemist qr codes.

Jep en dat voor 13 cent

[ Voor 56% gewijzigd door upschur op 28-09-2020 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2_05
Bij de laatste bezorging melde de bezorger dat ze nu wel Retour aan de deur ondersteunen. Het zou vanaf nu dus goed moeten gaan.

Mooi dat de PostNL dit op heeft gelost en attent van de bezorger dat hij dit terugmeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IAmNice
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:28
Weet iemand of dit inmiddels goed gaat met PostNL? Heb een zeer groot en zwaar pakket wat ik wil meegeven en wil mijn tijd niet verspillen als blijkt dat het toch niet kan of niet goed loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBrs
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Dit werkt nog steeds niet, zelfs met een klein pakket. Bezorger zegt van niets te weten.
Klantenservice gebeld (na enige horror met chatbot...), zeggen dat dit 'natuurlijk niet mag'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tartarus
BBrs schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:34:
Dit werkt nog steeds niet, zelfs met een klein pakket. Bezorger zegt van niets te weten.
Klantenservice gebeld (na enige horror met chatbot...), zeggen dat dit 'natuurlijk niet mag'.
Heb je het aan de brievenbezorger gevraagd of aan de pakketbezorger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander36
  • Laatst online: 14-02 22:30
Ik heb 2 pakjes aan de deur meegegeven aan aan de postbode toen deze een pakje kwam brengen. Hij scnade de twee pakjes en toen een niet thuis kaartje met een KG code.

Beide pakketten waren niet te volgen met trackentrace.

Een pakje is aangekomen
Het tweede pakje is spoorloos. Afzender zalando vraagt om een officieel afgifte bewijs een KG voldoet niet. In had een foto gemaakt van het reouretiket. de 3S code is niet actie. Dus ze kunnen niets voor me doen zeggen ze als de 3S code niet actief staat. Postnl verwijst weer naar Zalando en die weer terug.

Afdronk: doe het niet. Pakje kwijt en retourgeld ook kwijt. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
sander36 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 17:22:
een officieel afgifte bewijs een KG voldoet niet.
Er staat nergens in de wet of richtlijn een vormvereiste. Waarom heb je met de KG niet aangetoond dat je de zaken hebt teruggezonden? Zie art. 6:230r lid 4 BW:
4 Tenzij de handelaar heeft aangeboden de op basis van de ontbonden overeenkomst geleverde zaken zelf af te halen, kan de consument eerst nakoming vorderen van de in lid 1 bedoelde verbintenis nadat de handelaar de zaken heeft ontvangen of de consument heeft aangetoond dat hij de zaken heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip het eerst valt.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:26
Real schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:07:
[...]

Er staat nergens in de wet of richtlijn een vormvereiste. Waarom heb je met de KG niet aangetoond dat je de zaken hebt teruggezonden? Zie art. 6:230r lid 4 BW:

[...]
Ik snap dat wel, een KG geef je immers aan de ontvanger, zodat deze kan zien waar hij het pakket op kan halen, niet aan de verzender van een pakket. Zie ook: https://www.postnl.nl/kla...ing/niet-thuis-bezorging/

Als nu de pakketten alsnog te volgen zouden zijn met de KG code, zou ik met je meegaan, hoewel dan niet het juiste middel is duidelijk te zien dat het pakket verzonden zou zijn.

Echter geeft @sander36 ook dit aan:
Beide pakketten waren niet te volgen met trackentrace.
Lijkt er dus op dat het KG kaartje helemaal geen bruikbare informatie geeft en dus ook niet aantoont dat er een pakket verzonden is, laat staan welk pakket (Sander geeft immers aan 2 pakketten te verzenden, en maar 1 KG kaartje gekregen te hebben, ik vraag me dus eigenlijk af of die KG wel een relatie heeft met de pakketten, of dat de bezorgen niet gewoon heeft zitten stuntelen. Normaal krijg je immers per pakket een verzendbewijs.

De Retour aan de deur product pagina heeft het verder ook niet over 'Niet thuis briefjes' die gebruikt worden als verzendbewijs bij retour aan de deur, wat m.i. Sander ook niet helpt.

Er wordt immers duidelijk aangegeven dat je een verzendbewijs krijgt, en dat is een 'Niet thuis briefje' normaal gesproken niet, was dat wel het geval geweest zou je verwachten dat dit wel iets beter geformuleerd zou worden en had PostNL, om Sander te helpen, ook gewoon aan kunnen geven op papier dat het 'Niet thuis briefje' als verzendbewijs gezien moet worden bij deze dienst, zodat Sander dat naar Zalando had kunnen sturen.

Daarnaast is het natuurlijk de vraag of het TS helpt, immers verzendbewijs of niet, hij zal naar verwachting nog altijd verantwoordelijk zijn voor de retour zending (tenzij Zalando de voorwaarden niet op orde heeft, maar gaat ga ik even niet vanuit). Dan zou hij, mocht het KG gezien moeten worden als verzendbewijs, mogelijk in zijn recht staan m.b.t. het artikel wat je aanhaalt, hij zal dan echter nog steeds aansprakelijk zijn voor de schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Dennism schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:20:
[...]
Ik snap dat wel, een KG geef je immers aan de ontvanger, zodat deze kan zien waar hij het pakket op kan halen, niet aan de verzender van een pakket.
Maar in dit geval is het blijkbaar wel gegeven als verzendbewijs.
ik vraag me dus eigenlijk af of die KG wel een relatie heeft met de pakketten
Je reageert nu op mijn reactie, maar dat is onderdeel van de vraag die ik aan @sander36 stelde. Ik schreef nergens dat de bewijspositie met het KG briefje afdoende is om zich te verweren (of te vorderen).
Dan zou hij, mocht het KG gezien moeten worden als verzendbewijs, mogelijk in zijn recht staan m.b.t. het artikel wat je aanhaalt, hij zal dan echter nog steeds aansprakelijk zijn voor de schade
Wellicht, maar in de basis is het de verkoper die moet dagvaarden en niet andersom. Art. 6:230r BW dat ik noemde verplicht een verkoper om 'onverwijld' te betalen nadat verzending is aangetoond. Verder lijkt de schade voor consumenten bij koop op afstand beperkt op grond van wat er staat in art. 6:230s lid 3 BW:
3 De consument is slechts aansprakelijk voor de waardevermindering van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van de zaak wanneer de handelaar heeft nagelaten om overeenkomstig 230m lid 1, onderdeel h, informatie over het recht van ontbinding te verstrekken.
En art. 6:230s lid 6 BW:
6 De consument is niet aansprakelijk noch enige kosten verschuldigd door de uitoefening van zijn recht van ontbinding, onverminderd het bepaalde in lid 3, alsmede artikel 230r lid 3.
En art. 7:10 lid 3 BW:
3 Indien de koper op goede gronden het recht op ontbinding van de koop of op vervanging van de zaak inroept, blijft deze voor risico van de verkoper.
Dat verhoudt zich niet met de stelling dat consumenten standaard het verzendrisico dragen. Voor zover ik weet heeft het Europese Hof van Justitie nooit geoordeeld over dat aspect, omdat rechters regelmatig lijken aan te nemen dat het risico bij de consument ligt na de risico-overgang bij levering (art. 7:11 BW) zonder daarbij wat er staat bepaald in art. 6:230s en art. 7:10 BW richtlijnconform (ter bescherming van de consument) te betrekken. Het verzendrisico zou m.i. in de revisie van 2011/83 vooral nadrukkelijk moeten worden opgenomen. En tot die tijd zou een rechter wat mij betreft prejudiciële vragen moeten stellen aan het Hof als dat ondertussen nog niet is gedaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Real op 23-04-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:26
Real schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 11:19:
[...]

Maar in dit geval is het blijkbaar wel gegeven als verzendbewijs.
daar lijkt het inderdaad wel op, de vraag zal echter zijn kan je dat, mocht het tot een zaak komen, of dat voldoende bewijs is zoals je aangeeft. Ik zie daar nog wel wat lastigheden mee, voornamelijk ook omdat Sander lijkt aan te geven dat de KG code geen informatie lijkt te geven over de zalande pakketten.

Ik voorzie dan een scenario als:

Zalando: Beste Sander, je hebt aangeven artikelen X,y en z te retourneren, we hebben echter niets ontvangen, wanneer mogen wij deze zaken verwachten?

Sander: Deze heb ik xx-yy-zz verzonden!

Zalando: We hebben niets ontvangen, kan je het verzendbewijs aanleveren?

Sander: Ik heb deze 'Niet thuis kaart' gekregen.

Zalando: Dit is geen verzendbewijs en de code laat geen relevante tracking informatie zien.

Waarbij Sander ook constateert dat de KG code de relevante informatie niet laat zien.

Het kan dan nog wel een lastig worden aannemelijk te maken dat deze KG code inderdaad door PostNL verstrekt is als verzend bewijs wanneer nergens in PostNL haar systemen er een relatie lijkt te zijn tussen de KG code en het vermiste pakket, tenzij PostNL zou bevestigen dat het gebruikelijk is dat het procedure is KG briefjes te verstekken aan de verzender bij deze dienstverlening, iets dat ze niet lijken te doen gezien het feit dat Zalando verwijst naar PostNL en PostNL weer naar Zalando (waarschijnlijk omdat de zending niet verzekerd is en ze zich geen partij (meer) vinden in het geschil).

Ik zou, als ik Zalando was, immers ook niet gaan terugbetalen op basis van een document met een tracking code dat niet lijkt aan te tonen op basis van Sander zijn post dat het betreffende pakket daadwerkelijk iets verzonden is.
Wellicht, maar in de basis is het de verkoper die moet dagvaarden en niet andersom. Art. 6:230r BW dat ik noemde verplicht een verkoper om 'onverwijld' te betalen nadat verzending is aangetoond.
Klopt
Verder lijkt de schade voor consumenten bij koop op afstand beperkt op grond van wat er staat in art. 6:230s lid 3 BW:

[...]

En art. 6:230s lid 6 BW:

[...]

En art. 7:10 lid 3 BW:

[...]

Dat verhoudt zich niet met de stelling dat consumenten standaard het verzendrisico dragen. Voor zover ik weet heeft het Europese Hof van Justitie nooit geoordeeld over dat aspect, omdat rechters regelmatig lijken aan te nemen dat het risico bij de consument ligt na de risico-overgang bij levering (art. 7:11 BW) zonder daarbij wat er staat bepaald in art. 6:230s en art. 7:10 BW richtlijnconform (ter bescherming van de consument) te betrekken. Het verzendrisico zou m.i. in de revisie van 2011/83 vooral nadrukkelijk moeten worden opgenomen. En tot die tijd zou een rechter wat mij betreft prejudiciële vragen moeten stellen aan het Hof als dat ondertussen nog niet is gedaan.
Wel een interessante stelling, echter wijst, zoals je al aangeeft, jurisprudentie vaak de andere kant op en wordt het risico wel bij de koper gelegd. Ook diverse juridische bronnen doen dat, al dan niet op basis van die jurisprudentie. Een betere duiding in de wet zou dan inderdaad kunnen helpen, want schijnbaar wordt deze dan nu niet correct nagevolgd binnen de rechtsspraak als jouw stelling op basis van deze artikelen klopt.

[ Voor 9% gewijzigd door Dennism op 23-04-2022 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2_05
Bij mij is er intussen een nieuwe vaste bezorger en die weet dus opnieuw niet hoe retour aan de deur werkt. Laatst twee pakketten meegegeven maar kreeg ondanks aandringen geen afgiftebewijs. Bezorger spreekt geen Nederlands of Engels dus lastig uit te leggen. Heb het maar laten gaan vanwege de beperkte waarde en het is ook goed gekomen maar niet zoals het hoort.

Ik kan dus weer opnieuw een klacht bij PostNL gaan indienen dat ze hun bezorgers op moeten leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Dennism schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 11:44:
[...]
of dat voldoende bewijs is zoals je aangeeft. Ik zie daar nog wel wat lastigheden mee
Je kunt dat zeker verwachten, want de handelswijze is opvallend. Maar ik heb geen flauw idee of de KG codes dermate uniek zijn dat ze kunnen worden getraceerd naar de bezorger die ze afgaf als verzendbewijs bijvoorbeeld. Want als dat zo is, hoe komt @sander36 dan in bezit van die KG briefjes?
de relevante informatie niet laat zien.
Dat weet je dus niet, tenzij @sander36 dat verder duidt. Maar er staat geen vormvereiste in art. 6:230r BW die verplicht stelt dat er een track/trace code moet zijn. Aantonen van verzending kan op allerlei manieren.
Wel een interessante stelling, echter wijst, zoals je al aangeeft, jurisprudentie vaak de andere kant op en wordt het risico wel bij de koper gelegd. Ook diverse juridische bronnen doen dat, al dan niet op basis van die jurisprudentie. Een betere duiding in de wet zou dan inderdaad kunnen helpen, want schijnbaar wordt deze dan nu niet correct nagevolgd binnen de rechtsspraak als jouw stelling op basis van deze artikelen klopt.
Of dat 'vaak' zo is moet je onderbouwen. Er zijn inderdaad uitspraken waar dat werd gedaan, maar realiseer je ook dat lang niet alle uitspraken worden gepubliceerd.

De risico-overgang bij aflevering staat al sinds 1992 in art. 7:11 BW (Stb. 1991, 600, pagina 152). Dus ruim voordat webshops bestonden. Het is m.i. daarom wel gek om art. 7:11 BW als rechtsgrond te hanteren bij de beantwoording van de vraag bij wie het verzendrisico ligt na ontbinding op grond van herroeping, zonder daarbij hetgeen er in art. 6:230s lid 3 en 6 in relatie met 7:10 lid 3 BW staat bepaald richtlijnconform te betrekken. Het is helaas niet uniek dat rechters soms verzuimen om dat na te laten, dus doe je er als consument denk ik verstandig aan om het op te werpen mocht je op een of andere manier betrokken raken in rechtszaak na consumentenkoop op afstand en discussie over het verzendrisico speelt of kan (dreigen te) spelen. Als het Europese Hof van Justitie hier inderdaad nog niet heeft geoordeeld, zou het wat mij betreft dus goed zijn als er een keer prejudiciële vragen worden gesteld hierover.

Zie ook Kamerstukken II 1981/82, 16979, nr. 3, p. 30 (MvT) bij de introductie van art. 7:11 BW.

Dat betekent allemaal niet dat ik vind dat verkopers helemaal rechteloos zouden moeten zijn of de verkoper hier ongelijk heeft, maar de stelling of het verzendrisico na herroeping standaard bij de consument ligt kun je denk ik wel onderbouwd in twijfel trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
De QR-code op de niet-thuis briefjes die je krijgt als afgiftebewijs hoort gewoon gekoppeld te zijn aan de verzendcode. Je kunt die QR-code scannen met de PostNL app en dan kun je in de app zien wat er met je pakketje gebeurt.
Lijkt me dus dat er bij de postbode iets is misgegaan bij het scannen van de code.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keola
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 03-07-2022
Werkt prima. Je krijgt één kaartje van de bezorger bij zowel één als meerdere retour pakketjes. Daarop staat een niet-thuiscode. Inloggen bij post.nl/nietthuis. Code invullen en de postcode(s) van de ontvanger(s). Je ziet waar het pakket zich bevindt en wanneer het is of wordt afgeleverd. /www.postnl.nl/klantenservice/niet-thuis-bij-bezorging/niet-thuiscode/

Moet je een verzendlabel hebben? B.v. ook voor een pakket met antwoordnummer https://jouw.postnl.nl/#!/versturen/details Het Track & trace nummer staat onder de streepjescode.

Opgelost. Succes.

P.S. Ik ben op dit moment slecht ter been en daarom heel erg blij met de fantastische behulpzame bezorger van Postnl en alle andere thuisbezorgers. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
2_05 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 12:04:
Bij mij is er intussen een nieuwe vaste bezorger en die weet dus opnieuw niet hoe retour aan de deur werkt. Laatst twee pakketten meegegeven maar kreeg ondanks aandringen geen afgiftebewijs. Bezorger spreekt geen Nederlands of Engels dus lastig uit te leggen. Heb het maar laten gaan vanwege de beperkte waarde en het is ook goed gekomen maar niet zoals het hoort.

Ik kan dus weer opnieuw een klacht bij PostNL gaan indienen dat ze hun bezorgers op moeten leiden.
Same here, geen van alle pakketbezorgers hebben een idee dat dit zou moeten kunnen. Bezorger spreekt slecht Nederlands, dus lastig uit te leggen. Uiteindelijk maar zelf ergens afgegeven.

Het zou een goede service zijn, maar heb een idee dat die ZZP'ers niet zitten te wachten op retourpakketten, tenzij ze er geld voor krijgen. Dat laatste vraag ik mij af, gezien de onwetendheid.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Pagina: 1