Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Ik heb in mijn huis een verzameling apparaten: Samsung-tv (QE55Q80RAL), Denon-receiver, 5.1-speakers, Intel NUC-mediaspeler met Kodi, HP-NAS, Motorola g(6) Play Android-smartphone, Ubiquiti-AP en nog een pc en laptop. Dit verbindt allemaal lekker met elkaar, grotendeels met vaste kabels over gigabit-apparatuur, en zo kan ik filmpjes kijken en muziek luisteren.

Echter: waarom werkt het allemaal zo ... suboptimaal?

Ik loop tijdens het streamen van m'n media tegen een aantal zaken aan, die variëren van hooguit hinderlijk, doordat ze bijvoorbeeld wat werk of tijd behoeven om op te lossen, tot frustrerend, omdat het gewoon niet werkt.

Om te beginnen met een licht voorbeeld: Spotify. Ik zet m'n receiver aan, wacht een minuut, open Spotify op m'n telefoon, speel een nummer af, klik op "Devices Available" en tik de naam van m'n receiver aan, zodat er daarop wordt afgespeeld. Als ik het op exact die volgorde doe, werkt het fantastisch. Wanneer de app echter al actief was vóór ik de receiver inschakelde, vindt de app hem niet. Dan moet ik Spotify killen, weer openen, het nummer weer starten en dán verschijnt de receiver als afspeelapparaat.

Ook wil de app nogal eens de verbinding met de receiver verliezen, zodat de receiver vrolijk verder speelt, maar niet meer reageert op de app voor veranderingen in volume of nummer. M'n Google Maps-Timeline heeft overigens ook wel eens last van gaten, dus het lijkt met energiebesparende functies van m'n telefoon te maken te hebben, maar die heb ik voor zover ik kan vinden allemaal uitgezet. Wel moet ik toegeven dat Spotify de app regelmatig updatet, waarbij deze kleine hindernissen steeds beter worden verholpen. Sinds een paar weken meldt de app bijvoorbeeld het op deze manier afspelen aan Android als casting, zodat je vanaf het lock-screen het volume kunt bedienen en niet meer hoeft te unlocken om het volume van de receiver aan te passen. Zolang de app de verbinding dus niet verliest, wat vaak binnen een uur gebeurt.

Dan is er de NPO. Op mijn tv heeft de (up-to-date én schoon geïnstalleerde) app van de NPO in totaal welgeteld één eerder uitgezonden aflevering afgespeeld. Sindsdien krijg ik op elke niet-live-video de melding: "Momenteel niet beschikbaar, of het spelt[sic] niet af op uw device type". De Android-app op m'n telefoon zou moeten kunnen casten, maar als ik daarin afspeel, blijft het cast-icoon grijs, en kan ik het dus niet door m'n tv laten afspelen. Er is of was ook een Kodi-app, maar die UI is om te huilen, net als die van de YouTube-app (als die al werkt, iets met API-keys), omdat de makers van die apps alleen maar lijsten met titels kunnen presenteren aan Kodi. Thumbnails zijn wel zo fijn bij het browsen.

Dat doet de NPO-site wel goed, dus dan maar weer de laptop aan de receiver leggen met HDMI, en de boel bedienen met een draadloze muis. Sinds enkele maanden (?) speelt de player op de NPO-site ook automatisch de volgende aflevering af, maar dat lijkt een 50% kans te hebben of de juiste wordt afgespeeld. Bij de Keuringsdienst van Waarde wil de web-speler na elke aflevering van de reguliere serie heel graag verder met de Keuringsdienst van Waarde Quiz, wat een heel andere serie is. Dus dan krijg je wel eerst twee commercials voor je kiezen, waarna je alsnog de muis moet pakken en de juiste aflevering moet aanklikken, weer voorafgegaan door twee commercials.

Daarover gesproken: als je op een NPO-site een video start en de video al tijdens de commercials op fullscreen zet, verschijnt de balk met afspeelknoppen en tijdlijn niet. :/ Dan moet je fullscreen weer afsluiten door op Escape te drukken en daarna weer fullscreen maken. Ook werkt klikken op het scherm om te pauzeren niet meer, net als dubbelklikken om fullscreen aan of uit te schakelen.

Nee, dan YouTube. Het casten werkt leuk via de Android-app, en ook het queuen en autoplay. Zo kun je wat virtueel vermaak vertonen terwijl je met gepaste afstand een biertje doet met vrienden. Tot je de tv uitzet, en op een later moment een ander filmpje wil casten. Tv aan, Android-app open, filmpje zoeken, aanklikken... Maar nee, het filmpje dat gisteravond aan stond, speelt verder op de tv. Na het nogmaals aanklikken van het gewenste materiaal in de Android-app gehoorzaamt de tv eindelijk. Google vond het onlangs ook nodig om het tikken op de timeline in de app onmogelijk te maken; je móet nu het bolletje verslepen. Last but not least geven filmpjes hun lengte in Chrome niet meer aan wanneer ik naar de tv cast: Uncle Roger is op dit moment op 0:31/0:00. Volgens de tv duurt het filmpje 11 minuten en 41 seconden.

Verder is er nog de F1, maar daarvoor is eigenlijk de enige oplossing om te betalen. Ik heb geen televisieabonnement en ook geen behoefte om daar 15 euro per maand meer voor neer te leggen enkel en alleen om de F1 en Doctor Who live te kunnen zien; meer kijk ik toch niet. Ik kijk bij vrienden of af en toe via een gratis stream, maar sinds laatstgenoemde eens vastliep twee rondes voor het einde waarbij, zo las ik achteraf, de volledige top 5 zo ongeveer van plek wisselde, heb ik dat eigenlijk afgezworen. Dan maar F1TV voor 65 euro per jaar.

Mijn vraag, klacht of discussie (tl;dr): ben ik nu zo'n mierenneuker (retorisch), werkt het inderdaad allemaal nog niet zo vlekkeloos en hebben jullie hier ook ervaringen mee, of is er iets mis in mijn combinatie van wensen en beschikbare apparatuur? Zou een Chromecast, die ik dan aansluit op tv en receiver, alles oplossen?

[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 28-09-2020 11:26 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:22
Ik heb met hetzelfde zitten klooien, en was er uiteindelijk zo klaar mee dat ik een Intel NUC gekocht heb, en aan mijn TV als HTPC heb gehangen. (met UTP kabel)
Om deze te bedienen heb ik een Logitech K400 plus erbij gekocht.

Nog geen seconde spijt van gehad. _/-\o_

Wat betreft een chromecast: Werkt an sich prima, maar youtube zonder adblocker is :r, en als je wifi wat minder stabiel is gaat je chromecast al snel hikken om te bufferen.

[ Voor 18% gewijzigd door Richub op 28-09-2020 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Richub schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:37:
Ik heb met hetzelfde zitten klooien, en was er uiteindelijk zo klaar mee dat ik een Intel NUC gekocht heb, en aan mijn TV als HTPC heb gehangen. (met UTP kabel)

Nog geen seconde spijt van gehad. _/-\o_

Wat betreft een chromecast: Werkt an sich prima, maar youtube zonder adblocker is :r, en als je wifi wat minder stabiel is gaat je chromecast al snel hikken om te bufferen.
Ik héb een NUC, met Kodi, en voor films en series die al op mijn NAS staan, werkt dat prima. De YouTube- en NPO-apps, door hobbyisten gebouwd, zijn echter een verschrikking qua usability. Zoeken (ook met draadloos toetsenbord), scrollen, thumbnails, previews en beschrijvende teksten werken allemaal niet of bijzonder omslachtig, autoplay is afwezig, enzovoorts. Dat is gewoon inherent aan Kodi's pluginsysteem.

Dus voor zaken die via de webbrowser beter werken, heb ik er dan een laptop naast liggen met draadloze muis, maar dan heb je dus weer de problemen met de NPO-sites zoals hierboven beschreven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
Dat snap ik niet: Je hebt een NUC staan, maar sluit een laptop aan om via de browser video's af te spelen?
Wat is er mis aan een goede browser op die NUC zelf te installeren?
Of staat op jouw NUC geen Windows geïnstalleerd?

Ik doe alles via die NUC, en al zeker via de browsers video's streamen. Firefox + Ublock = geen reclame. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Richub schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:31:
Dat snap ik niet: Je hebt een NUC staan, maar sluit een laptop aan om via de browser video's af te spelen?
Wat is er mis aan een goede browser op die NUC zelf te installeren?
Of staat op jouw NUC geen Windows geïnstalleerd?

Ik doe alles via die NUC, en al zeker via de browsers video's streamen. Firefox + Ublock = geen reclame. :+
De CPU/GPU in de NUC die ik heb is te zwak om h.265 af te spelen, en draait inderdaad geen Windows, maar een mini-Linux die direct Kodi opstart.

En dan nog blijven de vele ergernissen die ik met de NPO-site heb, bestaan. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-09 23:35
Al eens nagedacht over een android tv box zoals de Nvidia Shield? Heb er zelf sinds 2 maand eentje draaien, en vorige maand er ook maar eentje aangeschaft voor schoonpa.

Je spotify "probleem" lost het niet op. Maar Kodi, Youtube, NPO app en alles op 1 aparaat, en speelt hier alles af incl gehele blurays. Apps werken gewoon lekker, en niks over te klagen (behalve dat ik nog een android tv app mis van F1TV, maar goed. Daar komt volgend jaar hopelijk verandering in)

Herken het wel, had vroeger ook gewoon een htpc, met kodi, en dan via browser youtube enz omdat die plugins gewoon meh zijn. Dat is gekloot zonder einde, welke muis je ook hebt, browsen gaat gewoon klote als je lui onderuit op de bank zit.

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gewoon een lange hdmi kabel + usb verlengkabel van mijn vaste pc naar mijn TV laten lopen. Smarter wordt het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richub
CodeCaster schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:38:
[...]

De CPU/GPU in de NUC die ik heb is te zwak om h.265 af te spelen, en draait inderdaad geen Windows, maar een mini-Linux die direct Kodi opstart.
......
Dat verklaart idd al veel. Jammer, een vervanger kost al snel een paar honderd euro.

Ik hoop dat iemand hier je aan een betaalbare fix voor je irritaties kan aanreiken. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik sluit me aan bij @GoldenBatt. Heb hier nu bijna een jaar 2 stuks van de Shield Pro 2019; by far de prettigste mediaspeler die ik heb gehad als ik het vergelijk met de voorgangers (Dune HD-TV101, Minix Neo X8-H Plus, AppleTV4, Raspberry Pi, Intel NUC). Het ding doet simpelweg alles wat het moet doen. Alle wensen die @CodeCaster schetst, lijken me geen enkel probleem. Je kan de apps van Spotify, NPO of YouTube gebruiken. Optie voor het kijken van F1 zou Ziggo Sport Totaal Go kunnen zijn voor € 9,99 per maand; de app starten en casten naar de Shield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
GoldenBatt schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:44:
Al eens nagedacht over een android tv box zoals de Nvidia Shield? Heb er zelf sinds 2 maand eentje draaien, en vorige maand er ook maar eentje aangeschaft voor schoonpa.

Je spotify "probleem" lost het niet op. Maar Kodi, Youtube, NPO app en alles op 1 aparaat, en speelt hier alles af incl gehele blurays. Apps werken gewoon lekker, en niks over te klagen (behalve dat ik nog een android tv app mis van F1TV, maar goed. Daar komt volgend jaar hopelijk verandering in)

Herken het wel, had vroeger ook gewoon een htpc, met kodi, en dan via browser youtube enz omdat die plugins gewoon meh zijn. Dat is gekloot zonder einde, welke muis je ook hebt, browsen gaat gewoon klote als je lui onderuit op de bank zit.
S1NN3D schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:16:
Ik sluit me aan bij @GoldenBatt. Heb hier nu bijna een jaar 2 stuks van de Shield Pro 2019; by far de prettigste mediaspeler die ik heb gehad als ik het vergelijk met de voorgangers (Dune HD-TV101, Minix Neo X8-H Plus, AppleTV4, Raspberry Pi, Intel NUC). Het ding doet simpelweg alles wat het moet doen. Alle wensen die @CodeCaster schetst, lijken me geen enkel probleem. Je kan de apps van Spotify, NPO of YouTube gebruiken. Optie voor het kijken van F1 zou Ziggo Sport Totaal Go kunnen zijn voor € 9,99 per maand; de app starten en casten naar de Shield.
Dat klinkt als een goeie suggestie, de NUC die ik heb is ondertussen toch al verouderd, maar dan moet ik weer een mediaspeler van 200+ euro kopen, omdat blijkbaar de NPO-appbouwers het niet nodig vinden om mijn recente model tv goed te ondersteunen. En werkt die Android TV-app van de NPO wel beter dan de gewone Android-app, of heeft die dezelfde problemen (onder andere met autoplay)?

Kan ik de Shield vanaf mijn smartphone bedienen, of krijg ik er weer een afstandsbediening/toetsenbord bij? Volgens de reviews van de Android-app voor de Shield heeft die app sinds de update van augustus/september dezelfde problemen als Spotify, dus dat 'ie na een tijd de verbinding verliest of het apparaat niet kan vinden. Frustratie galore.

Of dan besluit men bij de NPO over twee jaar om de support voor Android TV om wat voor reden dan ook te stoppen en de app te laten afsterven, dus dan blijf ik weer zitten met een dure baksteen.

Dus dát is meer het probleem dat ik heb: waarom zijn al die apps zo halfbakken, of ligt dat aan mij? Blij dat jij in ieder geval bevestigt dat die Kodi-apps het inderdaad net niet zijn. Begrijp me niet verkeerd, ik weet uit eerste hand hoe lastig het is om een stuk software op diverse (versies van) apparaten te laten werken, maar het lijkt alsof er niet eens meer moeite wordt gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-09 14:50
Apps zijn populair. Eigenlijk nooit gesnapt waarom want het werkt allemaal net niet. Zeker de kodi plugins.

Ik heb een abbo genomen bij canaldigitaal. Ik geloof een tientje per maand. Dit is voor lineair tv kijken.
Volgens mij kan je hier ook mee terug kijken maar nooit geprobeerd.

Voor de rest een NAS en een NUC. De NUC staat in een kast en fungeert als server. De NAS voor storage. Bij de tv’s nvidia shields (draait de canal digitaal app op) met plex.

Inderdaad jarenlang dezelfde frustraties zoals jij beschrijft. Ik heb het nu (wat mij betreft) allemaal perfect draaien. Maar dat heeft een behoorlijke investering en vele uren gekost.

Het spotify probleem herken ik ook. Ik heb nu een raspberry pi draaien met een hifiberry en volumio. Werkt perfect. Voeg je spotify/tidal/qobuz toe en je kan alles afspelen wat je wil.
Of (zoals ik hier in een signature zag) een mooie mooie streamer van eenpaar honderd euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BestevaerNL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 09:23
Een aantal jaar geleden ben ik begonnen met het bouwen van HTPC'tjes om 5.1 geluid over mijn Sonos set te krijgen omdat mijn tv audio vanuit de bron omschaalt naar 2.0 over optisch.

Na een aantal Raspberry PI's en Android pc'tjes was ik het geneuzel met widevine licenties en partner onvriendelijke interfaces beu. Ik wilde een Windows pc met optische uitgang. Op deze manier had ik geen problemen met het afspelen van Netflix, Kodi/Stremio en 5.1 geluid over de optische uitgang.

Toen ik via het YouTube kanaal van ETA Prime de odroid H2+ voorbij zag komen met Window 10 wist ik dat dit het boardje was die (voor mij) de ultieme HTPC zou bieden. En zelfs dat mijn partner hier ook mee overweg zou kunnen. Niet onbelangrijk.

Hardware
Wat ik uiteindelijk heb aangeschaft:
Odroid H2+
Odroid H2+ case
256GB M2 NVMe SSD
8gb dd4 sodimm 2x
Bluetooth 4.0 usb dongle
Pepperjobs W10 gyro airmouse

Software
Op de Odroid H2+ heb ik Windows 10 home geïnstalleerd en hem vervolgens zo licht mogelijk gemaakt. Dus bloatware verwijderd en onnodige services uitgeschakeld.

Verder Netflix geïnstalleerd, Private Internet Acces VPN en Ziggo Go (app en webapp).

Met deze setup kan ik meer dan prima tv kijken via Ziggo. Netflix met 5.1 geluid en ik kan zelf goed gamen met Google Stadia met een xbox controller.

Wat mij betreft een ideale HTPC en iedereen die met Windows overweg kan kan deze HTPC ook bedienen.
Pagina: 1