Toon posts:

Diepvries heel koud krijgen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-11 14:31

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Voor een experiment wil ik de temperatuur in een vrieskist heel laag krijgen.
Sommige vrieskisten hebben een zogenaamde 'snelvriesstand'-knop waardoor de temperatuur tijdelijk naar -32 graden gaat. Maar het liefst zou ik nog lager gaan.
Nu zijn er wel vrieskisten voor laboratoria waar de temperatuur bijvoorbeeld naar -80 gaat. Maar die zijn flink aan de prijs. Ik wil gewoon op Marktplaats een 2de hands gewone vrieskist kopen en daar mee gaan klooien.

Ik heb me suf gegoogled maar ik zie nergens een manier om de vrieskist onder die grens van -32 te krijgen.
Is dit ook onmogelijk, en zoek ik naar iets wat überhaupt niet kan?
Of kan het wel, en moet je iets verwijderen (bijvoorbeeld de thermostaat)? Of aanpassen?

Alle reacties

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 18:52
De standaard koelmiddelen kunnen niet zover koelen. Wil je richting de -80 dan krijg je cascade koelsystemen

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:43
Zal niet meevallen, er is gewoon een limiet aan het gene wat de hardware aankan.
Hoe lang wil je die minimale temperatuur hebben?
Anders met vloeibaar stikstof een optie? (Geen idee hoe koud dat wordt).
Wil je die temperaturen aanhouden dan kom je toch bij de speciale vriezers.

Mijn profiel op Discogs

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Tot hoever denk je dat een gewone vriezer kan gaan, Bramster?

@Ad de Jong
De lage temperatuur wil ik zeker 24 uur aanhouden. Ben ook benieuwd hoe laag je wel kan gaan met een gewone vriezer.

[Voor 26% gewijzigd door Rzaan op 27-09-2020 12:13]

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:48
De laagste temperatuur is onder andere afhankelijk van de technologie en het koelmiddel. Gewone vriezers gaan tot zo'n min 34, laboratorium vriezers gebruiken tweetraps koeling, met voor het tweede deel bv methaan als koelvloeistof. Dan ga je naar zo'n min 80.

• Ad de Jong
Ruudzaan schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:11:
[...]

Tot hoever denk je dat een gewone vriezer kan gaan, Bramster?
Ik denk dat je bij de -30 al een heel eind de grens bereikt hebt.

De vriesbak van mijn bus kunnen wij instellen naar +- -40.
Maar daar ligt weer een heel wat andere hardware onder dan in een huis tuin en keuken vriezer.

Mijn profiel op Discogs

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:41

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Is een bak met droogijs niet veel handiger? Zit rond de -80 graden. Online vrij eenvoudig aan te schaffen, het zit rond de 25 euro per 5 KG.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:47

M2M

medicijnman

De standaard diepvries koelers gebruiken R134A of een soortgelijk type refrigirant. Je zou het ding kunnen gerry-riggen om 24/7 te pompen en te kijken hoe diep de thermostaat gaat, maar wellicht is een stirling koeler een beter idee. Daar kun je extreem ver mee gaan. Energie efficientie is een ander verhaal en je hebt een gigantisch exemplaar nodig om een flinke koelkast te koelen, maar dat is DIY nog te maken.

-_-

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:30
Ad de Jong schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:11:
Zal niet meevallen, er is gewoon een limiet aan het gene wat de hardware aankan.
Hoe lang wil je die minimale temperatuur hebben?
Anders met vloeibaar stikstof een optie? (Geen idee hoe koud dat wordt).
Mwah, -196 graden Celsius goed genoeg 8)7

De optie met droogijs (CO2) is denk ik een stuk goedkoper en beheersbaarder :)

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Wat nu al gebeurt is alcohol waar droogijs ingemikt wordt. Dat wordt ook flink koud, maar daar moet je bijblijven om koudijs toe te voegen. En is niet per se de goedkoopste oplossing als je het een paar keer doet.

Maar de conclusie lijkt me tot nu toe eigenlijk dat - wil je het betaalbaar houden - een temperatuur van -32 het diepst haalbare is.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-11 19:29
Misschien een minivriezer in een grote vrieskist plaatsen om zo een cascade opstelling te maken? Even out of the box gedacht, geen idee of het koudemiddel/compressor/startcap dit aankan.
Je zult van de minivriezer wel de thermostaat e.d. weg moeten halen.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Waar laat de minivriezer zijn warmte dan? In de grote vrieskist?

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Niet gepast, reageer dan niet aub

[Voor 81% gewijzigd door tweakduke op 27-09-2020 21:49]

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:08
Dat gaat alsnog niet werken omdat dus je koelvloeistof maar een beperkt bereik heeft. Inderdaad een standaard vriezer aanpassen zodat de pomp 24/7 draait (zal niet al te goed zijn voor de levensduur) en mogelijk extra isoleren is de makkelijke optie.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
sjaakwortel schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:29:zodat de pomp 24/7 draait (zal niet al te goed zijn voor de levensduur)
Zo werkt volgens mij de stand 'snelvriezen'. Dan gaat de diepvriezer extra hard werken. Soms maar voor 24 uur. Bij andere zo lang je die stand aanhoudt.
Maar kom er niet zo goed achter of je dan daadwerkelijk nog lager gaat dan -32 zoals in de meeste gebruiksaanwijzing wordt beschreven.
Daarnaast ben ik ook benieuwd of elke thuis-diepvriezer met 5 sterren zo laag kan gaan.

• Ad de Jong
Ruudzaan schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:34:
[...]

Zo werkt volgens mij de stand 'snelvriezen'. Dan gaat de diepvriezer extra hard werken. Soms maar voor 24 uur. Bij andere zo lang je die stand aanhoudt.
Maar kom er niet zo goed achter of je dan daadwerkelijk nog lager gaat dan -32 zoals in de meeste gebruiksaanwijzing wordt beschreven.
Daarnaast ben ik ook benieuwd of elke thuis-diepvriezer met 5 sterren zo laag kan gaan.
Een vriezer vriest altijd maximaal, alleen er zit een thermostaat tussen die zorgt dat de vriezer stopt op de ingestelde temperatuur.
Het knopje wat erop zit schakelt alleen die thermostaat uit waardoor hij continu blijft vriezen.
(dit is wat een monteur mij eens uitgelegd heeft in de tijd dat ik als bezorger van wit/bruingoed werkte).

Je wil niet weten op hoeveel adressen waar wij leveren de vriezer op die manier aan staat (vaak gewone consumenten vriezers ipv horeca vriezers) en dus 24/7 continu blijven vriezen met een zoveelste ijstijd als gevolg in die vriezers :P

Mijn profiel op Discogs

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Het koelgas kookt en verdampt in een bepaalde temperatuurrange (afhankelijk van de druk), dus zelf een cascade knutselen gaat niet lukken als je geen erkend koeltechnieker bent.
De diepkoel compressor draait op specifiek koelgas wat geschikt is voor de lage temperatuur, duur en risicovol om mee te werken. De warme kant van deze wordt gekoeld via een warmtewisselaar, die doorgaans een tik onder het vriespunt wordt gehouden. Dit systeem draait op courant koelgas, maar is wel veel zwaarder uitgevoerd (want moet alle warmte uit koelruimte, alle verliezen, en de diepkoelcompressor koelen).

Dus: wat je wil kan zeker, maar zal flink wat geld kosten (wil je er zelf mee in kunnen, reken dan op nieuwprijs vergelijkbaar met een huis, geen id wat kleinere kasten kosten).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik doe deze even van Wonen & Verbouwen naar Witgoed

Tweakers Discord

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:57
Bramster schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:10:
De standaard koelmiddelen kunnen niet zover koelen. Wil je richting de -80 dan krijg je cascade koelsystemen
En als je dat nog met enige snelheid wil doen heb je vloeibare gassen nodig.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-11 15:54
Voorbeeld van apparaat dat -30 graden doet: https://www.maximakitchen...t-chiller-3-x-2-3-gn.html dan heb je een beetje een concept van de prijs/formaat/kenmerken van massa-geproduceerde vriezers die laag gaan. Wil je nog lager dan moet je dus op hogere kosten rekenen. Bijvoorbeeld -45 graden met extra ruimte: https://www.fishersci.nl/...re-chest-freezer/12622685 kost je 2k. Als -26 ongeveer goed genoeg is kom je met 700 euro een heel eind: GTL 3006 bijv.

[Voor 27% gewijzigd door johnkeates op 27-09-2020 23:00]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
jeroen3 schreef op zondag 27 september 2020 @ 22:35:
[...]En als je dat nog met enige snelheid wil doen heb je vloeibare gassen nodig.
Als je spreekt van 50° per minuut ja, dan ga je vloeibare stikstof spuiten. Maar met gewone compressoren is 3°/minuut "eenvoudig" haalbaar als je voldoende capaciteit hebt.
Maar mijn vermoeden is dat TS gewoon stabiel "heel koud" wil hebben om weet ik wat te experimenteren.

@Ruudzaan Wat wil je eigenlijk doen met "heel koud"? Vanochtend nog in -46°C geweest, is eigenlijk niet veel bijzonders aan hoor. Koude plakt wat aan je, je wil liever niet door de mond ademen en als de deur te lang openstaat dan begint het te sneeuwen, that's it.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Met droogijs en een kleine vriezer zal je een heel eind verder kunnen zakken dan -40, wel moet je zoiets maar tijdelijk willen doen anders blijf je aan 't vullen.
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee