[Caiway] Amino Aria 7x werkt niet met Pi-Hole als DNS server

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:58
Mijn vraag

Hoe zorg ik ervoor dat de settop box werkt als ik een Pi-Hole als DNS server wil gebruiken in mijn netwerk

Relevante software en hardware die ik gebruik

Ik gebruik het standaard meegeleverde Genexis Platinum glasvezelmodem. Het modem is via een unmanaged switch verbonden met het netwerk. Het modem zorgt voor DHCP in het netwerk. De Pi-Hole is bedraad verbonden met mijn netwerk.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Wanneer ik in DHCP Server configuratie als alternatief DNS adres het ip adres van de Pi-Hole instel, hebben alle devices connectie met het Internet. De settop box kan dan niet verbinden met het Internet en werkt niet. Stel ik als alternatief het ip adres van het glasmodem in dan werkt de settop box uiteraard wel maar wordt de Pi-Hole overgeslagen.

Gebeld met Caiway maar kreeg als reactie: dat ondersteunen we niet, nu niet en nooit niet hoe vaak u ook belt (serieus!)

Excuses voor het NOOB gehalte :+

Beste antwoord (via S.J.Onnie op 27-09-2020 15:35)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:16

lier

MikroTik nerd

Dus wat je eigenlijk zegt is:
  1. Je wil een PiHole draaien
  2. Je wil je Amino van een andere DNS server voorzien
Werkt het wel als je de DNS servers van Caiway ingeeft in je PiHole?
Anders zal je toch iets slims moeten doen dat je DHCP server het onderscheid maakt...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:16

lier

MikroTik nerd

Dus wat je eigenlijk zegt is:
  1. Je wil een PiHole draaien
  2. Je wil je Amino van een andere DNS server voorzien
Anders zal je toch iets slims moeten doen dat je DHCP server het onderscheid maakt...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-06 13:30
Waarschijnlijk doet de settop box zekere DNS queries die wel door de DNS servers van Caiway kunnen worden geresolved, maar niet door publieke DNS servers. De oplossing gaat dan zijn de DNS van je settop box buiten Pihole om te doen, of om na te gaan om welke records of DNS zones het gaat, en in Pihole in te stellen dat deze records/zones via de servers van Caiway geresolved moeten worden.

Dat de support zegt dat dit niet ondersteund wordt is volkomen begrijpelijk. Ik had het bij andere partijen zo zien gebeuren dat ze de problemen die je nu ervaart zouden proberen te voorkomen door het aanpassen van de DNS instellingen in je modem meteen maar helemaal onmogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:20

slaay

Natuurbeleven.com

En waarom wil je de settop-box via de Pi Hole laten verlopen? Staan er applicaties op die banners tonen? Of is er een andere reden?

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
lier schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:27:

Elegante oplossing! DNS servers van Caiway ingevoerd in Pi-Hole, DHCP van de Genexis ingesteld om DNS over de Pi-Hole te laten lopen en kort getest met de box. Kanalen onder en boven de tien worden allemaal weergegeven opnames maken/pauzeren lijkt ook te werken.

Misschien loop ik later wel tegen problemen aan (updates van de box of zo) maar dat zien we dan wel weer.

Tx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
BAJansen schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:48:

Dat de support zegt dat dit niet ondersteund wordt is volkomen begrijpelijk. Ik had het bij andere partijen zo zien gebeuren dat ze de problemen die je nu ervaart zouden proberen te voorkomen door het aanpassen van de DNS instellingen in je modem meteen maar helemaal onmogelijk te maken.
Op zich snap ik dat ook wel; volkomen begrijpelijk is wat te sterk uitgedrukt. Het ging om meer om de toon (dit was een letterlijke quote van de support man achter de telefoniste.

Pluspunt: ik weet nu wat ik aan Caiway heb (zoekt zijn contract op voor de einddatum)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
slaay schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:36:
En waarom wil je de settop-box via de Pi Hole laten verlopen? Staan er applicaties op die banners tonen? Of is er een andere reden?
Omdat ik maar één netwerk/ip range heb en één glasmodem en ik wil dat mijn hele netwerk wordt gevrijwaard van social media in welke vorm dan ook of advertenties. De box zit in dat netwerk dus vandaar.
Pagina: 1