Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-06 10:31
Ik hoop dat hier iemand is die mij kan helpen

Het begint kouder te worden dus ik heb de verwarming weer ingeschakeld. Nu lijkt op het Evohome Display alles in orde te zijn echter schakelt de ketel niet in.

Op de draadloze ketelmodule knippert een rood ledje om de paar seconden. Ik heb deze module gereset en opnieuw toegewezen aan het EvoTouch display. Dit ging zonder problemen. Ik zie ook dat de hce80 een signaal ontvangt want de motoren gaan open op de vloerverwarmingsverdeler. Echter hoor ik de ketel niet inschakelen.

Kortom Evohome laat de CV ketel niet inschakelen.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? De helpdesk is in het weekend niet bereikbaar :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-06 10:31
Alles stroomloos gemaakt en opnieuw gekoppeld en de vloer begint weer warm te worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-06 12:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Titel even "onthelpt"

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriceN
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18-01-2021
Hallo, ik heb een zelfde soort probleem (denk ik). Ik heb een EvoHome aangesloten in de woonkamer. Ik heb vloerverwarming in de woonkamer die ik met de EvoHome thermostaat wil aansturen (dus niet met een HCE80 of zo) en een BDR91 op de ketel. Commnicatie tussen de 2 devices is prima/sterk.Als ik op het knopje op de BDR91 druk gaat de ketel gelijk aan. Echter, als het EvoHome scherm aangeeft dat het 19 graden is, en ik de temperatuur instel op 23 graden, gebeurt er met de ketel niets.... Enig idee?

• Oeken
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07-06 07:20
BDR91 op de ketel is een aan/uit device. Het is eigenlijk nogal een knullig apparaat, omdat je geen modulering hebt maar dit mogelijk wel uitstuurt naar de BDR91.

Controleer even de systeemparameters hoeveel schakel momenten per uur je geconfigureerd hebt (standaard volgens mij 6). Dit betekent dat indien de ketel sturing < 100 % is (op te vragen in het systeemoverzicht scherm) De ketel x% van de tijd tussen de schakelmomenten wordt aangestuurd, dat wit zeggen aan en uit wordt gezet.

Zie je dit regelgedrag wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansheem
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-12-2024
MauriceN schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:33:
Hallo, ik heb een zelfde soort probleem (denk ik). Ik heb een EvoHome aangesloten in de woonkamer. Ik heb vloerverwarming in de woonkamer die ik met de EvoHome thermostaat wil aansturen (dus niet met een HCE80 of zo) en een BDR91 op de ketel. Commnicatie tussen de 2 devices is prima/sterk.Als ik op het knopje op de BDR91 druk gaat de ketel gelijk aan. Echter, als het EvoHome scherm aangeeft dat het 19 graden is, en ik de temperatuur instel op 23 graden, gebeurt er met de ketel niets.... Enig idee?
ik heb PRECIES hetzelfde probleem. ... tot voor kort werkte alles netjes, ging het groene lampje branden en werd het warm ... nu al een week geen groen lampje en geen warmte terwijl alle individuele onderdelen wel lijken te werken.

heb jij inmiddels een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

hansheem schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 12:13:
[...]

ik heb PRECIES hetzelfde probleem. ... tot voor kort werkte alles netjes, ging het groene lampje branden en werd het warm ... nu al een week geen groen lampje en geen warmte terwijl alle individuele onderdelen wel lijken te werken.

heb jij inmiddels een oplossing?
BDR91 even resetten en opnieuw pairen?
Gaat het lampje uberhaupt wel branden als je de 220v er op zet? In het slechtste geval is de BDR91 defect.
Om de BDR91 module te resetten, houdt de drukknop voor 15 seconden ingedrukt en laat los wanneer de rode LED snel flitst.
zie ook:
https://ensupport.getconn...steeds-weg?language=nl_NL
https://www.automatedhome...Losing-Binding-with-BDR91

[ Voor 24% gewijzigd door Microkid op 04-10-2020 11:21 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansheem
Microkid schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:12:
[...]

BDR91 even resetten en opnieuw pairen?
Gaat het lampje uberhaupt wel branden als je de 220v er op zet? In het slechtste geval is de BDR91 defect.

[...]

zie ook:
https://ensupport.getconn...steeds-weg?language=nl_NL
https://www.automatedhome...Losing-Binding-with-BDR91
Ja ik heb de BDR91 gereset door de knop lang in te drukken en hem opnieuw met de "tablet" te koppelen. Dit gaat allemaal prima. Maar dan helaas weer precies hetzelfde probleem. De ketel gaat niet aan omdat hij geen signaal krijgt van de "tablet". Hij zit overigens altijd op 220v, ik heb hem permanent aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

En al er warmte gevraagd wordt, gaat het lampje op de BDR91 dan groen branden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansheem
Microkid schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 15:43:
En al er warmte gevraagd wordt, gaat het lampje op de BDR91 dan groen branden?
Ja dat gaat inderdaad netjes groen branden, echter is dit alleen het geval als ik de knop OP de BDR91 indruk. Volgens mij is dit een soort testknop want hij gaat dan een minuutje of 2 even pompen. Vanuit de tablet komt en gebeurd er niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Dan denk ik toch dat er ergens een configuratiefout zit. Mogelijk verkeerde keuze voor de ketelaansturing ofzo in de EvoTouch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-06 23:35
Als de BDR91 te dicht bij de ketel zelf hangt, kan dat een communicatiestoring geven. In dat geval: een langere kabel er aan. Ook een metalen wasrek of iets dergelijks kan het signaal behoorlijk verstoren.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

bert pit schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:43:
Als de BDR91 te dicht bij de ketel zelf hangt, kan dat een communicatiestoring geven. In dat geval: een langere kabel er aan. Ook een metalen wasrek of iets dergelijks kan het signaal behoorlijk verstoren.
Pfff, mijn BDR91 hing destijds gewoon in m'n Atag CV. Nooit problemen gehad :)
Maar je kan inderdaad eens experimenteren met verplaatsen van de BDR91. Nooit geprobeerd is altijd mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:49
Oeken schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:18:
BDR91 op de ketel is een aan/uit device. Het is eigenlijk nogal een knullig apparaat, omdat je geen modulering hebt maar dit mogelijk wel uitstuurt naar de BDR91.

Controleer even de systeemparameters hoeveel schakel momenten per uur je geconfigureerd hebt (standaard volgens mij 6). Dit betekent dat indien de ketel sturing < 100 % is (op te vragen in het systeemoverzicht scherm) De ketel x% van de tijd tussen de schakelmomenten wordt aangestuurd, dat wit zeggen aan en uit wordt gezet.

Zie je dit regelgedrag wel?
Zou je dit nog iets meer Jip&Janneke uit willen leggen? Ik heb sinds 2 dagen evohome, hoop geleerd en een hoop uitgezocht. Vandaag de badkamer aangesloten, die zette ik net op 23graden. Ik heb een BDR91 aan/uit ketelmodule.

Tot mijn verbazing bleek de radiator niet warm te worden (de 4 minuten communicatie timer niet meegeteld). In het systeemoverzicht menu zag ik dat hij op 20% stond, en de ketel sloeg niet aan. Even later bleek het getal 100% te zijn en begon de ketel goed te verwarmen (CV temp 65gr), dat duurde vrij lang.

Toen heb ik de badkamer temp terug gezet naar 19 en sloeg de ketel af van 100% na langere tijd naar 7%.

Ik krijg het niet helder hoe je deze procenten moet interpreteren? Is dit de stooklast aanvraag bij OpenTherm, en slaat de BDR91 pas aan bij 100%?

Nog wat andere vragen:
-OpenTherm module en Remeha wel of niet doen?
-Vloerverwarming aan/uit zone klep is ook een aan/uit ketel sturing, of mixen jullie dat wel eens?

Ik merk dat onze iSense van Remeha zelf goed modulerend werkte, die kon echt even flink heet water vragen en dat op tijd afbouwen. Het duurt nu langer omdat de CV temp op 60-65 staat. Net voor de zomer hebben we verbouwplannen en gaan we naar vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

@stormfly Wat bedoel je met "het getal bleek 100% te zijn"? Waar lees je dat af? Als je de BDR91 goed hebt aangesloten in je ketel (dus op de aan/uit aansluiting, niet op de Opentherm aansluiting) en de EvoHome vraagt warmte, zal de ketel normaliter echt wel binnen een paar minuten gaan branden. Ik heb deze combi gehad met een oude Atag ketel, en dat werkte altijd feilloos.

Ja, gewoon doen. Ik heb nu een Remeha Calanta 28, met de Evohome opentherm module R8810A1018 en ook die combi werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Microkid schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 10:02:
@stormfly Wat bedoel je met "het getal bleek 100% te zijn"? Waar lees je dat af? Als je de BDR91 goed hebt aangesloten in je ketel (dus op de aan/uit aansluiting, niet op de Opentherm aansluiting) en de EvoHome vraagt warmte, zal de ketel normaliter echt wel binnen een paar minuten gaan branden. Ik heb deze combi gehad met een oude Atag ketel, en dat werkte altijd feilloos.

Ja, gewoon doen. Ik heb nu een Remeha Calanta 28, met de Evohome opentherm module R8810A1018 en ook die combi werkt prima.
Ik lees dat af in dat nieuwe menu in de laatste firmwareupdate van april 2020. Met de OpenTherm module heb jij ook echt concreet laag en hoog stookgedrag? Collega's geven aan dat ze onverklaarbaar gasverbruik in de nacht hadden met de combinatie die jij noemt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJfHxd3D4pXEAgtGt4Bl57PHOLY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvPcoqsnEj8c2ddgRazdExly.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

stormfly schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 10:18:
[...]
Met de OpenTherm module heb jij ook echt concreet laag en hoog stookgedrag? Collega's geven aan dat ze onverklaarbaar gasverbruik in de nacht hadden met de combinatie die jij noemt.
Ja. Ik heb ooit de ketel uitgelezen met de Rehema software, en daar kon je duidelijk het setpoint aflezen van de gevraagde watertemperatuur. Die zie je na verloop van tijd netjes dalen, zoals je mag verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oeken
Het percentage moet je als volgt lezen, als je 6 schakelmomenten per uur hebt duurt Zo'n schakelmoment 10 minuten. Bij 100% staat de ketel gedurende 10 minuten van die 10 minuten aan. Bij 7% is dat 42 seconden aan en 518 seconden uit. Vervolgens wordt de tijdsduur vastgesteld voor het volgende schakelkmoment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:43
Oeken schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:19:
Het percentage moet je als volgt lezen, als je 6 schakelmomenten per uur hebt duurt Zo'n schakelmoment 10 minuten. Bij 100% staat de ketel gedurende 10 minuten van die 10 minuten aan. Bij 7% is dat 42 seconden aan en 518 seconden uit. Vervolgens wordt de tijdsduur vastgesteld voor het volgende schakelkmoment.
Is dit niet de postitie van de thermostaat op de radiator? dit is bij plugwise namelijk wel zo.
0% is kraan dicht, 50 % half open etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oeken
akatar schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:22:
[...]

Is dit niet de postitie van de thermostaat op de radiator? dit is bij plugwise namelijk wel zo.
0% is kraan dicht, 50 % half open etc etc
Dat is de percentage voor de zone die geeft bij een radiatorkraan de stand aan en bij de HCE80 de pwm lengte. Als je een BDR91 ketel relais hebt is het percentage ketel het regelgedrag zoals ik beschreef. Althans dat heeft mijn meting uitgewezen nadat ik een RPi tussen BDR91 en ketel geplaatst had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:43
apart, als er 2 zones warmte nodig hebben en 1 zone is er bijna, doet plugwise de thermostaatkraan al voor een deel dicht, om overshoot te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oeken
akatar schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:30:
apart, als er 2 zones warmte nodig hebben en 1 zone is er bijna, doet plugwise de thermostaatkraan al voor een deel dicht, om overshoot te voorkomen.
Dat doet evohome ook, maar de gebruikte BDR91 ketel relais stuurt de ketel aan/uit aan middels pwm ter grootte van de schakelmomenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
stormfly schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 20:21:
[...]

Zou je dit nog iets meer Jip&Janneke uit willen leggen? Ik heb sinds 2 dagen evohome, hoop geleerd en een hoop uitgezocht. Vandaag de badkamer aangesloten, die zette ik net op 23graden. Ik heb een BDR91 aan/uit ketelmodule.

Tot mijn verbazing bleek de radiator niet warm te worden (de 4 minuten communicatie timer niet meegeteld). In het systeemoverzicht menu zag ik dat hij op 20% stond, en de ketel sloeg niet aan. Even later bleek het getal 100% te zijn en begon de ketel goed te verwarmen (CV temp 65gr), dat duurde vrij lang.

Toen heb ik de badkamer temp terug gezet naar 19 en sloeg de ketel af van 100% na langere tijd naar 7%.

Ik krijg het niet helder hoe je deze procenten moet interpreteren? Is dit de stooklast aanvraag bij OpenTherm, en slaat de BDR91 pas aan bij 100%?

Nog wat andere vragen:
-Vloerverwarming aan/uit zone klep is ook een aan/uit ketel sturing, of mixen jullie dat wel eens?

Ik merk dat onze iSense van Remeha zelf goed modulerend werkte, die kon echt even flink heet water vragen en dat op tijd afbouwen. Het duurt nu langer omdat de CV temp op 60-65 staat. Net voor de zomer hebben we verbouwplannen en gaan we naar vloerverwarming.
Als je vloerverwarming hebt, biedt OT geen voordelen, behalve misschien de datacommunicatie. Het voordeel van OT is dat dit protocol op een hoge temperatuur aanwarmt, en op een lagere temperatuur de ruimte op temperatuur houdt. Dit is met name ontwikkeld en geschikt voor radiatoren. Uitzonderingen daargelaten.

Mocht je met jouw vloerverwarming op een lage temperatuur kunnen stoken (wat bij het grootste deel van de huidige VV niet zo is) dan stook je sowieso al in het HR deel, lekker zuinig dus.

Krijg je een zoneklep in je systeem, dan ben je aangewezen op aan/uit. Het mixen van aan/uit en OT gaat niet met je huidige CV.

Geef het systeem bij elke wijziging een paar dagen de tijd, er zit een leercurve in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
bert pit schreef op maandag 9 november 2020 @ 19:54:
[...]

Als je vloerverwarming hebt, biedt OT geen voordelen, behalve misschien de datacommunicatie. Het voordeel van OT is dat dit protocol op een hoge temperatuur aanwarmt, en op een lagere temperatuur de ruimte op temperatuur houdt. Dit is met name ontwikkeld en geschikt voor radiatoren. Uitzonderingen daargelaten.

Mocht je met jouw vloerverwarming op een lage temperatuur kunnen stoken (wat bij het grootste deel van de huidige VV niet zo is) dan stook je sowieso al in het HR deel, lekker zuinig dus.

Krijg je een zoneklep in je systeem, dan ben je aangewezen op aan/uit. Het mixen van aan/uit en OT gaat niet met je huidige CV.

Geef het systeem bij elke wijziging een paar dagen de tijd, er zit een leercurve in.
Nu we nog 100% radiatoren hebben ga ik nog even Tweaker-en met een OT module.

Ik doorgrond nog niet helemaal goed waarom het mixen van een OT ketelmodule niet goed samen gaat met een zoneklep VC8015 naar je vloerverwarming (aan/uit). Met OT kan je een lage stooklast vragen en met een lage stooklast heb je relatief minder heet water, wat gunstig is voor de vloerverwarming?

Wat maakt dat je een vloerverwarming op lage temperatuur kan stoken, een lage aanvoer? <60graden?

En bedankt voor je antwoorden _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:23
@stormfly Stel de zone vraagt 30% warmte in een blok van 10 minuten.

Bij aan/uit gaat de ketel 3 minuten branden, terwijl de zoneklep die 3 minuten open staat.

Bij opentherm wordt 3 minuten water van 70 graden gevraagd. De ketel of OT controller denkt slim te zijn en maakt er 10 minuten water van 45 graden van want dat levert net zoveel warmte op maar kan efficiënter geproduceerd worden. Na 3 minuten gaat je zoneklep dicht.

Het verschil met een HR92 knop: die regelt zelf welk percentage hij open of dicht gaat, en als er water van 45 binnenkomt gaat hij wat verder open (100% ipv 30%).

[ Voor 18% gewijzigd door pirke op 09-11-2020 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
pirke schreef op maandag 9 november 2020 @ 20:21:
@stormfly Stel de zone vraagt 30% warmte in een blok van 10 minuten.

Bij aan/uit gaat de ketel 3 minuten branden, terwijl de zoneklep die 3 minuten open staat.

Bij opentherm wordt 3 minuten water van 70 graden gevraagd. De ketel of OT controller denkt slim te zijn en maakt er 10 minuten water van 45 graden van want dat levert net zoveel warmte op maar kan efficiënter geproduceerd worden. Na 3 minuten gaat je zoneklep dicht.

Het verschil met een HR92 knop: die regelt zelf welk percentage hij open of dicht gaat, en als er water van 45 binnenkomt gaat hij wat verder open (100% ipv 30%).
Super uitleg, gezien in de tijd begrijp ik het nu volkomen. Nu las ik in een ander GoT topic dat de evohome weet wat eraan hangt, een zoneklep of een radiator. Daar werd gesuggereerd dat hij dat ook mee kan nemen in de stook aanvraag, zou het systeem zo slim zijn?

Gebaseerd op de eerste waarschuwing in dit filmpje denk ik het niet. YouTube: R8810A toewijzen aan evohome Wi-Fi | Honeywell Home

[ Voor 8% gewijzigd door stormfly op 09-11-2020 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
stormfly schreef op maandag 9 november 2020 @ 20:11:
[...]

Nu we nog 100% radiatoren hebben ga ik nog even Tweaker-en met een OT module.

Ik doorgrond nog niet helemaal goed waarom het mixen van een OT ketelmodule niet goed samen gaat met een zoneklep VC8015 naar je vloerverwarming (aan/uit). Met OT kan je een lage stooklast vragen en met een lage stooklast heb je relatief minder heet water, wat gunstig is voor de vloerverwarming?

Wat maakt dat je een vloerverwarming op lage temperatuur kan stoken, een lage aanvoer? <60graden?

En bedankt voor je antwoorden _/-\o_
De meeste vloerverwarmingen hebben veel heet water nodig. Dat wordt in de verdeler gemengd tot circa 35 graden met afgekoeld water uit de vloer en in de diverse segmenten gepompt. Stop je er een te lage aanvoertemperatuur in dan wordt je vloer niet warm.

Heb je een zeer goede isolatie dan kun je een VV aanleggen met korte segmenten (max 70 meter) en een kleine H op H afstand. Dan kun je op een lagere temperatuur aanvoeren en stook je in het HR gebied. Ook hier heeft OT geen voordelen je stook dan toch altijd op een lage temperatuur.

Bij zeer goed geïsoleerde woningen heeft het juist nadelen. OT wil gewoon stoken. Je CV moet dan al een speciale voorziening hebben ("low load" = is een mooie kreet voor aan/uit) om niet te gaan pendelen. Aan/uit gaat gewoon uit. (uitzonderingen bevestigen uiteraard de regel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Pendelen is ook aan/uit, maar dan onbedoeld :)

@stormfly je kan allerlei logica bedenken hoe al die kleppen samen zouden kunnen werken met een OT aansturing, in de praktijk zijn het losse systemen die niet weten wat er nog meer aan onderdelen in het systeem hangen. Heel modulair, elk onderdeel doet gewoon z'n ding en samen werkt het. Of niet. OT en zoneklep of vloerverwarmingsklep werkt dus niet. Gewoon aan/uit is robuust, verbruikt evenveel gas en vanwege TPI is het comfort zeer vergelijkbaar.

De regeling hoe ver een HR92 open moet zit gewoon in de knop zelf. Hij praat ook maar 1x in de paar minuten met het basisstation om een temperatuur en warmtevraag update te geven. Daarna kan het nog een paar minuten duren voordat er daadwerkelijk warm water gaat komen. Daar zit geen synchronisatie op. Hij bepaalt zelf of en hoe ver hij open moet, en ziet wel of het effect (genoeg) heeft en past zich dan aan waar nodig.

Een zoneklep of vloerverwarmingsklep heeft geen slimme regeling. Die krijgt gewoon een "ga open" of "ga dicht". Dat is geen instantane actie: een thermische motor op de vloerverwarming doet er makkelijk 4 minuten over om volledig te openen of te sluiten. Die wil je dus niet slechts 3 minuten aan hebben staan, want dan moet hij alweer dicht voordat hij open is. Daarom maar 3 schakelingen per uur bij vloerverwarming. De aansturing vd motor (HCE80) weet weer niet wat voor motor erachter zit, en of hij 5 seconde of 5 minuten nodig heeft om te schakelen (modulair systeem). Die zet gewoon 230v op de uitgang en klaar. Of er een motor achter zit of een domotica signaal logger: het zal hem een worst wezen.

En als alle (zone)kleppen dicht staan en de CV blijft nog even branden: tja, hopelijk heb je nog ergens een bypass zodat er nog wat watercirculatie is en je ketel z'n warmte kwijt kan totdat hij uit zichzelf stopt omdat de aanvoer warmer wordt dan gevraagd/ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
@pirke dank voor je uitleg. Het betreft een klein huis met maximaal 4 groepen of 5 misschien. Alleen op een beneden verdieping.

Dat zou toch prima zonder HCE80 kunnen? Hooguit in de hal draai in het debiet wat lager zodat deze minder warmte geeft, als fixed instelling. Of heeft een HCE80 echt veel voordelen?

Een voordeel welke ik zag in een HCE80 instructiefilm, was het aansturen van de vloerverwarming verdeler pomp.

Hoe wordt een vloerverwarmingspomp in een niet evohome huishouden aangestuurd?

En wat zou de beste methode zijn voor een zoneklep aansturing voor de vloerverwarmingverdeler icm met de aansturing van de pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Toen we ons huidige huis kochten stond de pomp vd vloerverwarming gewoon 24/7 aan, rechtstreeks in het stopcontact. Continu 90 watt, zomer en winter. Die heb ik vrij snel achter een pompschakelaar gehangen en teruggeschroefd naar 65 watt. Alleen als de ketel het CV water verwarmd gaat de pomp dan aan.

Met zoneregeling gaat dat niet op, want dan gaat je pomp aan als de badkamer warmte nodig heeft.

Als je de zones van je vloerverwarming niet individueel gaat regelen, maar met 1 grote zoneklep de hele vloer uitschakelt, dan heb je geen HCE80 nodig en werkt een gewone pompschakelaar ook prima.

Ik heb echter 100m2 verwarmd beneden, en de werkkamer hoef ik in het weekend niet te verwarmen. De hal heb ik graag wat koeler, en de keuken mag 's avonds ook best wat eerder gaan afkoelen. Maar als de haard aan staat moet het in de hal of keuken ook weer niet te koud gaan worden. Daarom heb ik zoneregeling, zodat ik elke ruimte precies zoveel stook als nodig, en niet meer of minder. De badkamers zijn nu alleen 's ochtends en 's avonds even warm, dat scheelt al een bulk gas om die niet 24/7 op temperatuur te houden.

Beneden zijn nu de woonkamer, keuken, hal en werkkamer individueel te regelen met alleen vloerverwarming. Of ik de HCE80 terugverdien? Niet snel, dat ding is veel te duur voor wat hij doet. Maar het levert dus ook comfort op, ondanks dat de hal nu structureel kouder is geworden ;) Als de zon vol op de woonkamer staat en het daar goed opwarmt (het hele jaar door) zou de werkkamer koud blijven zonder individuele regeling. Nu met 100% thuiswerken is dat gewoon minder prettig.

Ik heb zelfs op zolder en in de garage nu een HR92 hangen. Die stonden permanent op de vorstvrij stand, maar nu weet ik zeker dat er in een koude winternacht daadwerkelijk warm water gegenereerd wordt als ze te koud worden, zodat de andere leidingen daar niet gaan bevriezen. Die ga ik ook niet terugverdienen, maar ik hoef er nu niet meer aan te denken dat ik de CV ketel pomp op 24/7 pompen zet bij kans op vorst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
pirke schreef op maandag 9 november 2020 @ 23:33:
Toen we ons huidige huis kochten stond de pomp vd vloerverwarming gewoon 24/7 aan, rechtstreeks in het stopcontact. Continu 90 watt, zomer en winter. Die heb ik vrij snel achter een pompschakelaar gehangen en teruggeschroefd naar 65 watt. Alleen als de ketel het CV water verwarmd gaat de pomp dan aan.

Met zoneregeling gaat dat niet op, want dan gaat je pomp aan als de badkamer warmte nodig heeft.

Als je de zones van je vloerverwarming niet individueel gaat regelen, maar met 1 grote zoneklep de hele vloer uitschakelt, dan heb je geen HCE80 nodig en werkt een gewone pompschakelaar ook prima.

Ik heb echter 100m2 verwarmd beneden, en de werkkamer hoef ik in het weekend niet te verwarmen. De hal heb ik graag wat koeler, en de keuken mag 's avonds ook best wat eerder gaan afkoelen. Maar als de haard aan staat moet het in de hal of keuken ook weer niet te koud gaan worden. Daarom heb ik zoneregeling, zodat ik elke ruimte precies zoveel stook als nodig, en niet meer of minder. De badkamers zijn nu alleen 's ochtends en 's avonds even warm, dat scheelt al een bulk gas om die niet 24/7 op temperatuur te houden.

Beneden zijn nu de woonkamer, keuken, hal en werkkamer individueel te regelen met alleen vloerverwarming. Of ik de HCE80 terugverdien? Niet snel, dat ding is veel te duur voor wat hij doet. Maar het levert dus ook comfort op, ondanks dat de hal nu structureel kouder is geworden ;) Als de zon vol op de woonkamer staat en het daar goed opwarmt (het hele jaar door) zou de werkkamer koud blijven zonder individuele regeling. Nu met 100% thuiswerken is dat gewoon minder prettig.

Ik heb zelfs op zolder en in de garage nu een HR92 hangen. Die stonden permanent op de vorstvrij stand, maar nu weet ik zeker dat er in een koude winternacht daadwerkelijk warm water gegenereerd wordt als ze te koud worden, zodat de andere leidingen daar niet gaan bevriezen. Die ga ik ook niet terugverdienen, maar ik hoef er nu niet meer aan te denken dat ik de CV ketel pomp op 24/7 pompen zet bij kans op vorst.
Klopt je betaald voor comfort en een beetje tweakers gehalte 8) Wij zijn heel blij met onze jaren 70 badkamer op het oosten met HR92, dat geeft echt het comfort wat we jaren gemist hebben.

Nog wat vragen:
  • HCE80 max 3 motoren per zone (parallel) wat als je woonkamer 4 slangen heeft, kan je dan zone 1 en zone 2 koppelen tot één ruimte? Waardoor ze alle 4 tegelijk open sturen?
  • Je noemt de "pompschakelaar" als totaalconcept, is dat zoiets als dit
  • Uiteindelijk komt de aannemer met een vloerverwarmingsunit/verdeler zitten hier nog top/low end modellen of types tussen, moet ik om specifieke zaken vragen?
Kan je misschien met twee stuks BDR91 de volgende setup maken:
-BDR91-1 op de VC8018 mengklep
-BDR91-2 op de vloerverwarming pomp
Beide zijn een aparte zone en dan koppel je die zones als meervoudig, dan stuurt hij beide aan bij een warmte vraag?

Ik had zoiets ook bedacht voor de badkamer, gewoon een BDR91 als dummy ergens op zolder leggen (niet bedraad). Die koppel je aan de zone badkamer zonder HR92, je zet de badkamer radiator vol open. Dan loopt hij sowieso altijd mee, maar je kunt ook nog een gerichte warmtevraag sturen. Dan hoor je ergens op zolder de BDR91 klikken in het luchtledige :P

[ Voor 9% gewijzigd door stormfly op 10-11-2020 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
stormfly schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 08:18:
HCE80 max 3 motoren per zone (parallel) wat als je woonkamer 4 slangen heeft, kan je dan zone 1 en zone 2 koppelen tot één ruimte? Waardoor ze alle 4 tegelijk open sturen?
Ja, ik heb ook 4 slangen naar de woonkamer. Zone 1 en zone 2 op de vloerverwarming zijn beide gekoppeld aan de woonkamer, en alle 4 de slangen gaan open als de woonkamer warmte nodig heeft.
Je noemt de "pompschakelaar" als totaalconcept, is dat zoiets als dit
Exact dat model heb ik nu over. Jaartje oud, als je wilt kunnen we wel een leuk prijsje regelen, anders gaat ie naar vraag&aanbod :)
Uiteindelijk komt de aannemer met een vloerverwarmingsunit/verdeler zitten hier nog top/low end modellen of types tussen, moet ik om specifieke zaken vragen?
Als je een nieuwe verdeler plaatst komt er sowieso een modulerende label A pomp in. Kwaliteitsverschillen tussen de merken heb ik geen verstand van.
[i]Kan je misschien met twee stuks BDR91 de volgende setup maken:
-BDR91-1 op de VC8018 mengklep
-BDR91-2 op de vloerverwarming pomp
Beide zijn een aparte zone en dan koppel je die zones als meervoudig, dan stuurt hij beide aan bij een warmte vraag?
Een pompschakelaar is beter: die zorgt ervoor dat de pomp minimaal een kwartiertje per 24u draait om vastzitten te voorkomen. De stroom van de pomp halen voor langere tijd is niet aanbevolen.
Ik had zoiets ook bedacht voor de badkamer, gewoon een BDR91 als dummy ergens op zolder leggen (niet bedraad). Die koppel je aan de zone badkamer zonder HR92, je zet de badkamer radiator vol open. Dan loopt hij sowieso altijd mee, maar je kunt ook nog een gerichte warmtevraag sturen. Dan hoor je ergens op zolder de BDR91 klikken in het luchtledige :P
Technisch gezien heb je geen actuator nodig voor een zone, maar het display op Evohome geeft de status dan niet goed weer. Maar waarom de badkamer vol open laten? Er is geen reden om die de hele dag warm te stoken als je alleen 's ochtends en 's avonds een warme badkamer wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAKOSS
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-05-2021
Mijn Evotouch WiFi ATC928G3000 regelde 1 zone vloerverwarming met modulerende regeling via R8810 module. Ketel is Intergas HR 28/24 A. Systeem functioneert uitstekend.

Nu uitgebreid van 1 zone naar 3 zones vloerverwarming met meerzoneregelaar HCE80 en 2x Round T87RF2025.
De modulerende regeling icm met de HCE80 vraagt om problemen en Honeywell adviseert om dan de BDR91 toe te passen. Na overleg met Resideo heb ik besloten om de ketel te laten sturen door het ketelrelais van de HCE80. Die zit toch vlak bij de ketel en dat bespaart de kosten voor een BDR91.
Het systeem draait redelijk goed. De kleppen worden door de HCE80 open gestuurd en met enige vertraging schakelt het pomprelais en ketelrelais. Nadeel is nu dat je op de Evotouch het aantal starts per uur niet meer kan aanpassen van bijv.6 naar 3 starts. De ketel blijft met 6 starts/uur schakelen en dat is bij vloerverwarming erg veel starts. Ik durf ook mijn elektronische Grundfoss Alpha2 pomp niet op het HCE80 pomprelais aan te sluiten, de pomp zou die vele schakelingen niet lang overleven denk ik.

Op advies van Resideo een BDR91 gemonteerd. Aantal ketelstarts/uur op 3 ingesteld.
Resultaat: systeem lijkt goed te werken zolang er maar een warmtevraag is van 100%. Als de Evotouch in de regeling komt, dus warmtevraag < 100% gaat het systeem vreemd gedrag vertonen. De sturing van Evotouch naar de kleppen van de HCE80 en naar de ketelaansturing BDR91 lijkt volledig willekeurig te lopen, met als gevolg dat de kleppen open staan maar de ketel brandt niet, of andersom.

Communicatietest is uitstekend. Antenne van HCE80 en BDR91 verplaatst. HCE80 en Evotouch zijn vervangen. Aansluitingen op ketel gecontroleerd. Componenten vele keren teruggezet naar fabrieksinstellingen en opnieuw gekoppeld. Voedingen, batterijen en NiCadcellen vervangen. Alles zonder resultaat. Sturing van ketel en kleppen wil bij warmtevraag lager dan 100% niet synchroon lopen. Resideo Amsterdam verwijst alleen maar naar een installateur. Ben inmiddels al meer dan 1 jaar bezig en krijg het niet goed. Heeft iemand nog tips of toch het systeem maar ontmantelen en een ander merk installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
MAKOSS schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:07:
Mijn Evotouch WiFi ATC928G3000 regelde 1 zone vloerverwarming met modulerende regeling via R8810 module. Ketel is Intergas HR 28/24 A. Systeem functioneert uitstekend.

Nu uitgebreid van 1 zone naar 3 zones vloerverwarming met meerzoneregelaar HCE80 en 2x Round T87RF2025.
De modulerende regeling icm met de HCE80 vraagt om problemen en Honeywell adviseert om dan de BDR91 toe te passen. Na overleg met Resideo heb ik besloten om de ketel te laten sturen door het ketelrelais van de HCE80. Die zit toch vlak bij de ketel en dat bespaart de kosten voor een BDR91.
Het systeem draait redelijk goed. De kleppen worden door de HCE80 open gestuurd en met enige vertraging schakelt het pomprelais en ketelrelais. Nadeel is nu dat je op de Evotouch het aantal starts per uur niet meer kan aanpassen van bijv.6 naar 3 starts. De ketel blijft met 6 starts/uur schakelen en dat is bij vloerverwarming erg veel starts. Ik durf ook mijn elektronische Grundfoss Alpha2 pomp niet op het HCE80 pomprelais aan te sluiten, de pomp zou die vele schakelingen niet lang overleven denk ik.

Op advies van Resideo een BDR91 gemonteerd. Aantal ketelstarts/uur op 3 ingesteld.
Resultaat: systeem lijkt goed te werken zolang er maar een warmtevraag is van 100%. Als de Evotouch in de regeling komt, dus warmtevraag < 100% gaat het systeem vreemd gedrag vertonen. De sturing van Evotouch naar de kleppen van de HCE80 en naar de ketelaansturing BDR91 lijkt volledig willekeurig te lopen, met als gevolg dat de kleppen open staan maar de ketel brandt niet, of andersom.

Communicatietest is uitstekend. Antenne van HCE80 en BDR91 verplaatst. HCE80 en Evotouch zijn vervangen. Aansluitingen op ketel gecontroleerd. Componenten vele keren teruggezet naar fabrieksinstellingen en opnieuw gekoppeld. Voedingen, batterijen en NiCadcellen vervangen. Alles zonder resultaat. Sturing van ketel en kleppen wil bij warmtevraag lager dan 100% niet synchroon lopen. Resideo Amsterdam verwijst alleen maar naar een installateur. Ben inmiddels al meer dan 1 jaar bezig en krijg het niet goed. Heeft iemand nog tips of toch het systeem maar ontmantelen en een ander merk installeren?
De HCE80 is niet opentherm, dat is vragen om problemen. Je ketel regelt prima op aan uit, hij gaat moduleren op basis van deltaT, lekker zuinig dus. Nu wordt er mogelijk heet water gemaakt terwijl alle zones dicht staan, dat wordt dan door de bypass heen gepompt. Zonde van de energie.

Opentherm heeft überhaupt geen meerwaarde bij vloerverwarming en kan eigenlijk ook niet goed overweg met zone verwarming. Realiseer je dat een eventuele besparing uitsluitend wordt veroorzaakt door een lage retour temperatuur, zowel bij OT als bij aan/uit.

Dus mijn advies is om je ketelrelais vervangen en eventueel enkele OT thermostaten te vervangen door aan/uit en je zult een prima werkend systeem hebben.

Hier nog wat meer info. https://pdfslide.net/documents/evohome-tt-112001.html

Als dit door een installateur is aangelegd, zou ik wel proberen dit op hem te verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAKOSS
Hallo Bert Pit, dank je wel voor de snelle reactie. Ik heb de OT module reeds vervangen voor een BDR91 aan/uit regeling. Wat ik vanavond zag gebeuren is het volgende: Als de warmtevraag onder de 100% zakt dan wordt de BDR91 (CV-ketel) aangestuurd met cyclus van 3 starts/uur. Dat heb ik ook inderdaad zo ingesteld. Uiteraard is de brandduur afhankelijk van het percentage warmtevraag.
Tot mijn verbazing zie ik dat de HCE80 sturing naar de kleppen, een cyclus hanteert van 6 starts/uur. Geen wonder dat regelmatig de kleppen dichtlopen terwijl de ketel net gaat opstarten en vice versa.
Kortom, HCE80 en BDR91 lopen niet synchroon. De Evotouch heeft firmware versie 02.00.19.31.
Mogelijk zit hier een probleem? Ik zal eens kijken of ik de firmware kan updaten of opnieuw kan installeren.
Groet, MAKKOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
Vreemd inderdaad dat dat niet synchroon loopt. Maar als je je aan het ontwerp houdt, zou het goed moeten werken.

Bij oudere versies kun je hier nog op letten:
Als je de evotouch OT installeert en hij vraagt "moet de ketel aangestuurd worden bij warmte vraag", dan is dit NEE. bij aan/uit relais is dit JA

Overigens springt de ketel uitsluitend aan als (binnen een bepaalde marge) het setpoint niet bereikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAKOSS
@Bert Pit, Tips zijn duidelijk. Maar ook al springt de ketel aan als (binnen bepaalde grenzen) het setpoint niet bereikt is, moeten de kleppen wel gelijktijdig open gestuurd worden.
Gisteren het gedrag langere tijd gevolgd. Bij het veranderen van de instelling van het aantal schakelingen per uur, volgt de ketel dat keurig. Dus bijv. van 3 schakelingen naar 12 schakelingen per uur volgt de ketel exact.
Alleen de sturing naar de HCE80 blijft keihard op ca.6 schakelingen per uur draaien.
Ook als de warmtevraag afneemt van bijv. 80% naar 50% zie je de brandduur van de ketel netjes afnemen. De aansturing van de HCE80 blijft gewoon zijn eigen ding doen en veranderd niet. Die zou toch het zelfde gedrag moeten vertonen als de ketel. De boel moet wel synchroon blijven draaien.
Helaas kan ik de firmware van de Evohome niet updaten of opnieuw installeren. Er draait nu versie 02.00.19.13 en mogelijk is deze software bij mij corrupt. Ik ga vandaag dit probleem maar weer eens voorleggen aan Resideo maar ik ben bang dat ze weer doorverwijzen naar een installateur. Groeten, Makoss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAKOSS
Oorspronkelijk heb ik de ketelsturing door de HCE80 laten uitvoeren. Toen liep alles natuurlijk wel netjes synchroon, maar de ketel werd toen met ca. 6 schakelingen per uur aangestuurd. Dat lijkt meer op pendelen dan op regelen. De looptijd van de kleppen kon het amper bijhouden. Daar was ik niet blij mee en heb toen maar een BDR91 gemonteerd zodat ik wel de mogelijkheid kreeg om het aantal schakelingen in te stellen op 3 per uur. De ketel brandt nu een stuk rustiger maar helaas blijkt de HCE80 zich dus niet aan te passen aan de ketelsturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-06 11:12
MAKOSS schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:07:

Ik probeer mijn Evohome setup met meerdere zones nu werkend te krijgen in combinatie met stadsverwarming. Ik gebruik een BDR91 als "ketelmodule" / "ketelrelais" zodat zonder warmtevraag de afvoer gesloten is.

Tijdens mijn zoektocht naar antwoorden stuitte ik op je observatie die wel vergelijkbaar is met wat ik heb gezien. In het systeemoverzicht zie je percentages van elke zone en van de toestel regeling. Bij warmtevraag van 1 van de zones zie je dat de percentages van de zone en toestelregeling netjes omhoog gaan en dus ook van de HR92 en de BDR91. Echter de BDR91 (toestel regeling) schakelt pas bij 100%, terwiil de HR92's al open zijn...

Je zou verwachten dat BDR91 als schakelaar van de ketelmodule bij > 1% warmevraag schakelen, maar dat lijkt die niet te doen. Heeft iemand hetzelfde gezien en een oplossing hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAKOSS
@ banaliteit:
Ik ben geen specialist, maar kijk even hier naar. Kan je daar iets mee? Met name de laatste paar berichten.
Vloerverwarming en CVketel pompen niet synchroom met Evohome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaan1234
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18-05 12:11
MAKOSS schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:52:
Oorspronkelijk heb ik de ketelsturing door de HCE80 laten uitvoeren. Toen liep alles natuurlijk wel netjes synchroon, maar de ketel werd toen met ca. 6 schakelingen per uur aangestuurd. Dat lijkt meer op pendelen dan op regelen. De looptijd van de kleppen kon het amper bijhouden. Daar was ik niet blij mee en heb toen maar een BDR91 gemonteerd zodat ik wel de mogelijkheid kreeg om het aantal schakelingen in te stellen op 3 per uur. De ketel brandt nu een stuk rustiger maar helaas blijkt de HCE80 zich dus niet aan te passen aan de ketelsturing.
Is het uiteindelijk goed gekomen? ZIt met hetzelfde probleem
Pagina: 1