Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• FelizNavidad
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 03-10-2023
Oke goedenavond beste tweakers!

Ben aan het kiezen tussen de 4800h en 4600h in een laptop, de laptop heeft het zelfde koelsysteem voor beide CPU's

Mijn doel is om een zo stil mogelijke machine te hebben wanneer het gaat om productiviteit gebruik wat alleen CPU gerelateerd is. Wanneer er wordt gegamed boeit mij de fan's niet omdat ik toch headphones in heb etc

Mijn huidige CPU tijdens mijn workflow draait op 50% capaciteit en dit is een dualcore (4 threads) op 2.9ghz draait die dan met deze workload. Die workload is langdurig. Dit is op een oude laptop wat natuurlijk totaal andere cpu is etc maar om even een idee te geven.

Nu wil ik weten waar ik beter aan doe als het mij gaat om fan noise ?
Is het zo dat de 8 core warmer zal worden omdat 8>6 en dus meer warmte of is het zo dat de 8 core juist minder hoeft te werken dus minder warmte ?

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:45
Maakt geen bal uit.

Je draait nu op 50%, wat hoogstwaarschijnlijk betekent dat er maar 2 threads vol gebruikt worden.

Dat zal op een 6 of 8 core hetzelfde zijn. Ook daar zullen maar 2 cores in gebruik zijn.

En aangezien de rest van de 2 CPU’s die je vergelijk gelijk zijn, is het verbruik dus hetzelfde.

En ja, 2 threads op een 6 core met 12 threads zal je 16,6% cpu usage opleveren, op een 8 core met 16 threads 12,5.

Maar de cpu is even veel aan het werk, de 8 core heeft alleen meer over.

Maar ik zie de use case van een 8 core helemaal niet in dit 50% max scenario. Het is duidelijk dat er maar 2 threads zijn en die zullen hoogstwaarschijnlijk gelimiteerd worden door de maximale kloksnelheid van de cpu.

Een cpu met de hoogste kloksnelheid en minimaal 2 cores is dus het beste.

Theoretisch gezien is dan de 8 core 4800h het beste want die klokt tot 4,2 Ghz, de 4600h tot 4 Ghz. De vraag is echter of je die 5% verschil in maximale boost in de praktijk zult merken.

• FelizNavidad
@White Feather Oke hmm

Met HWiNFO zie ik dat het dus 50% is op alle threads, en dat is dan een langdurige load, veranderd dat de zaak ?

Was trouwens van plan om die turbo boost uit te zetten omdat ik juist liever de fan's stiller heb, snap dat ik dan inlever qua prestatie maar dat doe ik graag in ruil voor minder geluid waar het gaat om productiviteit gebruik

En ik zie dat de 4600h 3.0 ghz clockspeed heeft en 4800h 2.9 ghz

Welke zal stiller zijn als ik mijn huidige gebruik zou verplaatsen naar deze cpu's en waarom ?

Lees met games dat de 4600h vs 4800h ongeveer 10c minder warm wordt dus neig hierdoor om de 4600h te pakken. Maar ik zou graag weten of dit de juiste keuze is

[ Voor 30% gewijzigd door FelizNavidad op 27-09-2020 13:45 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:47

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Welke programma's zitten er in je workflow? Want dat kan wel heel goed een verschil uitmaken of je nu een 6 of een 8c koopt. Want als de programma's dat je gebruikt niet goed zijn geoptimaliseerd voor multi core gebruik zullen die 2c niet veel bij brengen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• FelizNavidad
Damic schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:57:
Welke programma's zitten er in je workflow? Want dat kan wel heel goed een verschil uitmaken of je nu een 6 of een 8c koopt. Want als de programma's dat je gebruikt niet goed zijn geoptimaliseerd voor multi core gebruik zullen die 2c niet veel bij brengen.
Bedankt dat is idd goed om naar te kijken De programma's welke ik gebruik zijn geoptimaliseerd voor multi core gebruik.

Echter ik ben dus bereid om de trade off te maken tussen minder performance voor minder fan noise in ruil

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:45
De programma’s die je gebruikt gebruiken dus maar 2 threads en niet alle logische cores van de cpu (4 stuks).

Die 2 threads kunnen prima op een 6 of 8 core draaien, dat zijn er dus ook de enige 2 cores die aan de slag zijn. Dat is niet erg schokkend en het maakt dan weinig uit of dat 2 cores op een 6 of 8 core zijn.

Als het daadwerkelijk goede multicore software is, dan kun je met software instellen op welke cores het draait, dan kies je zelf voor meer of minder cores. Maar ik heb mijn twijfels, er is zo goed als geen software die alleen maar op de daadwerkelijke cores draait en Hyperthreading negeert.

• FelizNavidad
White Feather schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:34:
De programma’s die je gebruikt gebruiken dus maar 2 threads en niet alle logische cores van de cpu (4 stuks).

Die 2 threads kunnen prima op een 6 of 8 core draaien, dat zijn er dus ook de enige 2 cores die aan de slag zijn. Dat is niet erg schokkend en het maakt dan weinig uit of dat 2 cores op een 6 of 8 core zijn.

Als het daadwerkelijk goede multicore software is, dan kun je met software instellen op welke cores het draait, dan kies je zelf voor meer of minder cores. Maar ik heb mijn twijfels, er is zo goed als geen software die alleen maar op de daadwerkelijke cores draait en Hyperthreading negeert.
Ik zie dit met HwINFO

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/08b60ad8aa5f582b976860b632a48380.png
Pagina: 1