Video: Gameplay Immortals: Fenyx Rising

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheHero
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-09-2022
video: Gameplay Immortals: Fenyx Rising - Beter goed gejat dan slecht verzonnen

@LukevanDrie @Paul Hulsebosch

Noemen jullie het coronavirus hier nou serieus "een klein Chinees virusje"? Ik hoef denk ik niet uit te leggen wat hier verkeerd aan is...

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Denk je nou echt dat de schrijver dit als serieus punt heeft neergezet?
Je moet wel heel erg je best doen om deze zin op die manier op te vatten.... :/
De release stond oorspronkelijk voor begin dit jaar op de agenda, maar een klein Chinees virusje gooide roet in het eten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheHero
fm77 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 22:32:
Denk je nou echt dat de schrijver dit als serieus punt heeft neergezet?
Je moet wel heel erg je best doen om deze zin op die manier op te vatten.... :/

[...]
Daar gaat het niet om, het is gewoon racistisch..

https://theconversation.c...pandemic-is-global-134307

https://medicine.yale.edu/news-article/23074/

Uiteraard werd dit in het begin van het virus vaker gebruikt, maar dat is nu toch wel echt passé.

https://www.cnbc.com/2020...saying-chinese-virus.html

• fm77
  • Niet online
Uhm, ok.... Ik ben best voor social justice, maar je trekt het nu wel erg ver ;)
Succes met je druk maken over onschuldige woordspelingen op het internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BroodjeBami
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 15:32
Hoewel ik zelf Chinees ben, vat ik dit totaal niet als offensief op. Echter, niet iedereen is hetzelfde en al helemaal in de tijd van nu moet de pers echt wel uitkijken met dit soort opmerkingen. Zwarte piet is ook in eerste instantie niet als offensief bedoeld, maar dat wilt niet zeggen dat daar geen problemen achter zitten.

Of het nu grappend of serieus bedoeld is, is niet van belang. Het feit is dat je je op hetzelfde niveau verlaagt als mister Trump die het een Chinees virus noemt; en we weten allemaal hoe die bekend staat...

@fm77
Wat precies hieraan maakt de opmerking 'oké'? Dat het niet het focus van het verhaal is? Dat het niet serieus bedoeld is? Kan je dat voor mij verduidelijken?

• TheHero
fm77 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 22:41:
Uhm, ok.... Ik ben best voor social justice, maar je trekt het nu wel erg ver ;)
Succes met je druk maken over onschuldige woordspelingen op het internet.
Wat is er ver aan? Zelfs Trump is ervoor op zijn vingers getikt. Media outlets die voorheen de term hebben gebruikt, gebruiken het bewust niet meer. De woordspeling kon ook dit zijn:
De release stond oorspronkelijk voor begin dit jaar op de agenda, maar een klein virusje gooide roet in het eten.

• fm77
  • Niet online
TheHero schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 22:45:
[...]

Wat is er ver aan? Zelfs Trump is ervoor op zijn vingers getikt. Media outlets die voorheen de term hebben gebruikt, gebruiken het bewust niet meer. De woordspeling kon ook dit zijn:

[...]
Correct gezien had dat zeker gekund. Maar het virus is toch voor het eerst geconstateerd in China?
Er is een verschil met hoe een Trump het neerzet als een probleem wat China op de wereld gezet heeft, en een onschuldige woordspeling in een zin waar in gezegd wordt waarom iets uitgesteld wordt.
Ik denk nog steeds dat je er veel te zwaar aan telt.
Vechten tegen racisme ben ik helemaal voor. Maar dat is (in mijn optiek) hier totaal niet het geval :)
Humor moet gewoon kunnen. Zelfs als het tegen het randje zit.

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-10 14:52

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

TheHero schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 22:36:
[...]

Daar gaat het niet om, het is gewoon racistisch..

https://theconversation.c...pandemic-is-global-134307

https://medicine.yale.edu/news-article/23074/

Uiteraard werd dit in het begin van het virus vaker gebruikt, maar dat is nu toch wel echt passé.

https://www.cnbc.com/2020...saying-chinese-virus.html
Je kan wel zo enorm gekwets zijn maar de inhoud van je topic is net zo goed/slecht als het stigma rondom Corona. Je hoeft ook niet gelijk met de rasisme kaart te strooien, want dat is het per definitie niet. In jouw woorden; hoef ik dat denk ik niet uit te leggen.

Wat je had kunnen doen is duidelijk uitleggen dat:

- Het geen chinees virus is. Een virus krijgt een officiele naam om o.a. juist een stigma te voorkomen. Desondanks dat het virus is ontstaan in china maakt het dat niet 'een chinees virus'.
- Dat zeker nieuwsoutlets er goed aan zouden doen om stigmatisering te voorkomen door expliciet geen ethnisiteit of locatie aan een officiele virus naam te koppelen.

Ik denk dat vele daar mee kunnen leven, zonder direct van alles te roepen.

• TheHero
fm77 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 22:52:
[...]

Correct gezien had dat zeker gekund. Maar het virus is toch voor het eerst geconstateerd in China?
Zie link hierboven: https://theconversation.c...pandemic-is-global-134307
WHO guidelines are clear
While identifying a new disease by its place of origin seems intuitive, history demonstrates that doing so can harm the people who live there.

Consequences can include economic distress, as tourists withdraw, investment cools down and solidarity between people weakens. Linking a specific disease with a specific place can lead to discrimination, stigmatization and avoidance of a town or village.

For all these reasons, in 2015, the World Health Organization established a new set of best practices for naming diseases. The WHO sought to abandon associating places with a disease – as was the case with COVID-19’s cousin, MERS (Middle East respiratory syndrome) in 2012, and many others in the past.
Het heet dus niks voor niks COVID-19 of in de volksmond het coronavirus. Als je dan toch de guidelines van het WHO negeert, dan vind ik dat vrij ignorant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BroodjeBami
fm77 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 22:52:
[...]

Er is een verschil met hoe een Trump het neerzet als een probleem wat China op de wereld gezet heeft, en een onschuldige woordspeling in een zin waar in gezegd wordt waarom iets uitgesteld wordt.
Ik denk nog steeds dat je er veel te zwaar aan telt.
Vechten tegen racisme ben ik helemaal voor. Maar dat is (in mijn optiek) hier totaal niet het geval :)
Humor moet gewoon kunnen. Zelfs als het tegen het randje zit.
Het virus is voor het eerst geconstateerd in China, maar dat maakt de opmerking nog steeds niet oké. Anders was Trump zijn opmerking ook goedgekeurd. Dus het verschil tussen Trump en wat Tweakers zegt is volgens jou dat Trump andere bedoelingen had dan Tweakers met de opmerking. Dus de 'incentive' maakt iets racistisch of niet? Als ik zeg "zwarte pieten horen zwart te zijn, omdat ze het vuile werk doen en er vies uit moeten zien haha" dan wil jij eerst weten wat mijn incentive was voor de opmerking voordat je bepaalt of het racistisch was of niet? Als ik het als een grappige 'woordspeling' bedoelde (net als de originele opmerking van Tweakers heeft de opmerking eigenlijk niks met een woordspeling te maken), dan is het plotseling oke?

Ik denk dat de grens tussen wel of niet racistisch voor iedereen anders is. Zoals eerder gezegd vat ik het totaal niet offensief op. Wat is dan verstandig? Je eigen gevoel voelen en hopen dat je niemand tegen komt die totaal andere grenzen heeft dan jij? Ik denk dat een grote nationale site als Tweakers er goed aan zou doen om als publiekelijke outlet zijnde zich zo neutraal mogelijk op te stellen en dat betekent inderdaad dat je dit soort dingen vermijd. Iets wat jij "op het randje van humor" vindt hoeft niet hetzelfde te zijn voor je Chinese buurman die elke dag "Chinees virus" naar zijn hoofd gegooid krijgt.

Ik ben wel van mening dat dit soort opmerkingen gewoon moeten kunnen. Echter doe dat gewoon lekker in privé sferen; met mensen die je kent die meteen snappen wat voor grenzen jij hebt en wat voor humor jullie delen. Op een publieke website waar heel Nederland kan meelezen? Denk dat je je daar iets verantwoordelijker dient op te stellen.

• BroodjeBami
Douweegbertje schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 22:54:
[...]

Je kan wel zo enorm gekwets zijn maar de inhoud van je topic is net zo goed/slecht als het stigma rondom Corona. Je hoeft ook niet gelijk met de rasisme kaart te strooien, want dat is het per definitie niet. In jouw woorden; hoef ik dat denk ik niet uit te leggen.

- Het geen chinees virus is. Een virus krijgt een officiele naam om o.a. juist een stigma te voorkomen. Desondanks dat het virus is ontstaan in china maakt het dat niet 'een chinees virus'.
- Dat zeker nieuwsoutlets er goed aan zouden doen om stigmatisering te voorkomen door expliciet geen ethnisiteit of locatie aan een officiele virus naam te koppelen.

Jij bent het dus eigenlijk totaal eens met TS, maar vindt dat hij het anders had moeten brengen? Alright, daar kan ik me wel in vinden :). Ik vraag me echter wel af wat je bedoelt met dat het per definitie geen racisme is? Dan is Trump zijn opmerking ook niet racistisch?

• TheHero
Douweegbertje schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 22:54:
[...]

Zo enorm gekwetst ben ik nou ook weer niet, maar ik zou liegen als ik niet gekwetst zou zijn. Ik ben daarnaast vooral erg verontwaardigd en was benieuwd hoe Tweakers hiermee om zou gaan.

Je zegt dat het geen racisme is, maar je hebt het vervolgens wel over (o.a.) het stigma wat uit de benaming voortvloeit. Weet je überhaupt wel wat een stigma is? Dit (slechte) beeld zorgt juist voor discriminatie en racisme. Beetje tegenstrijdig.

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-10 14:52

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

TheHero schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 23:15:
[...]

Zo enorm gekwetst ben ik nou ook weer niet, maar ik zou liegen als ik niet gekwetst zou zijn. Ik ben daarnaast vooral erg verontwaardigd en was benieuwd hoe Tweakers hiermee om zou gaan.

[...]

Je zegt dat het geen racisme is, maar je hebt het vervolgens wel over (o.a.) het stigma wat uit de benaming voortvloeit. Weet je überhaupt wel wat een stigma is? Dit (slechte) beeld zorgt juist voor discriminatie en racisme. Beetje tegenstrijdig.
Dat het zorgt voor discriminatie/racisme maakt het nog geen racisme.

Ik heb net een italiaanse pizza op, dat is racistisch zeg.

• TheHero
BroodjeBami schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 23:12:
[...]

Jij bent het dus eigenlijk totaal eens met TS, maar vindt dat hij het anders had moeten brengen? Alright, daar kan ik me wel in vinden :).
Zoals ik hierboven net heb aangegeven:
Naar mijn mening viel het wel mee, maar als ik te fel of te boos over ben gekomen, dan wil ik mijn excuses hiervoor aanbieden tegenover Tweakers. Dit was niet mijn bedoeling geweest.

[ Voor 3% gewijzigd door TheHero op 26-09-2020 23:36 ]

• fm77
  • Niet online
Ik zie nergens in dit artikel dat er een groep beschuldigd wordt voor het creëren van een wereldwijde pandemie.
Alleen maar een opmerking dat er door dat virus (ja uit China) iets vertraagd is...

• BroodjeBami
fm77 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 23:24:
Ik zie nergens in dit artikel dat er een groep beschuldigd wordt voor het creëren van een wereldwijde pandemie.
Alleen maar een opmerking dat er door dat virus (ja uit China) iets vertraagd is...
Het concept van zwarte Piet doet dat toch ook niet? Er wordt niks beschuldigd, maar zoals @TheHero quote van de WHO kunnen de negatieve aspecten van het virus steeds meer worden geassocieerd met Chinezen. Dat alleen al is denk ik genoeg reden om het anders te formuleren.
Pagina: 1