fm77 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 22:52:
[...]
Correct gezien had dat zeker gekund. Maar het virus is toch voor het eerst geconstateerd in China?
Er is een verschil met hoe een Trump het neerzet als een probleem wat China op de wereld gezet heeft, en een onschuldige woordspeling in een zin waar in gezegd wordt waarom iets uitgesteld wordt.
Ik denk nog steeds dat je er veel te zwaar aan telt.
Vechten tegen racisme ben ik helemaal voor. Maar dat is (in mijn optiek) hier totaal niet het geval

Humor moet gewoon kunnen. Zelfs als het tegen het randje zit.
Het virus is voor het eerst geconstateerd in China, maar dat maakt de opmerking nog steeds niet oké. Anders was Trump zijn opmerking ook goedgekeurd. Dus het verschil tussen Trump en wat Tweakers zegt is volgens jou dat Trump andere bedoelingen had dan Tweakers met de opmerking. Dus de 'incentive' maakt iets racistisch of niet? Als ik zeg "zwarte pieten horen zwart te zijn, omdat ze het vuile werk doen en er vies uit moeten zien haha" dan wil jij eerst weten wat mijn incentive was voor de opmerking voordat je bepaalt of het racistisch was of niet? Als ik het als een grappige 'woordspeling' bedoelde (net als de originele opmerking van Tweakers heeft de opmerking eigenlijk niks met een woordspeling te maken), dan is het plotseling oke?
Ik denk dat de grens tussen wel of niet racistisch voor iedereen anders is. Zoals eerder gezegd vat ik het totaal niet offensief op. Wat is dan verstandig? Je eigen gevoel voelen en hopen dat je niemand tegen komt die totaal andere grenzen heeft dan jij? Ik denk dat een grote nationale site als Tweakers er goed aan zou doen om als publiekelijke outlet zijnde zich zo neutraal mogelijk op te stellen en dat betekent inderdaad dat je dit soort dingen vermijd. Iets wat jij "op het randje van humor" vindt hoeft niet hetzelfde te zijn voor je Chinese buurman die elke dag "Chinees virus" naar zijn hoofd gegooid krijgt.
Ik ben wel van mening dat dit soort opmerkingen gewoon moeten kunnen. Echter doe dat gewoon lekker in privé sferen; met mensen die je kent die meteen snappen wat voor grenzen jij hebt en wat voor humor jullie delen. Op een publieke website waar heel Nederland kan meelezen? Denk dat je je daar iets verantwoordelijker dient op te stellen.