Playstation 4 Pro start niet op na vervangen koelpasta

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-06 00:36
Mijn vraag
Heb de koelpasta in mijn PS4 vervangen en nu start deze niet meer op. Bij opstarten gaat het blauwe lampje even aan en hij piept 1x en gaat dan ook meteen uit. Ook geen beeld. Disk drive doet het ook niet en de fan draait ooit niet.
Waar kan dit aan liggen?

Ik vrees dat ik met mijn schroevendraaier per ongelijk tegen het moederbord aangestoten ben tijdens het weer vastdraaien van een schroef. Het gaat over het groene deel van het moederbord en over een paar lijntjes van pcb print (de lijntjes die je ziet op het moederbord) maar niet op iets wat op het moederbord is gesoldeerd. Maar vrees dat dit niet te repareren is :N :N :N :N ;w
Verder kan ik niks vinden wat mogelijk fout is gegaan.

Alle kabels heb ik weer netjes aangesloten zoals ze verbonden waren.

Relevante software en hardware die ik gebruik
PS4 Pro, grizzly conductonaut liquid metal koelpasta. Oude koelpasta uiteraard eerst netjes van processor en heatsink verwijderd voor applicatie.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Kabels opnieuw aansluiten, proberen safe modus te booten (7s vasthouden aan-knop) maar dat lukt helaas niet.

@hieronder, de garantie was al verlopen en wilde graag dat mijn PlayStation niet in standje gevechtsvliegtuig ging zodra ik bijvoorbeeld Warzone speelde. 60 dB is niet leuk in de woonkamer. Na vervangen zou dat zo’n 40 dB moeten zijn dus leek me een poging waard. Wil
wel graag de PS5 halen binnenkort, maar zonde dat deze nu niet meer opstart want had ‘m nog wel willen verkopen :)

[ Voor 15% gewijzigd door Selmer op 26-09-2020 21:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-07 14:33
Vervelend.

Je stelt geen vraag, maar ik gok dat je wilt weten of je nog iets anders kunt proberen? ;) Je zou alles nog een keer na kunnen lopen, om zeker te zijn dat alles goed is aangesloten. Je bent dus ook uitgeschoten met je schroevendraaier, als ik het goed begrijp?

(Eigenlijk zou ik het überhaupt nooit erop wagen om een console open te maken en iets als koelpasta te gaan vervangen. Als 'ie niet goed meer werkte, dan had je beter kunnen kijken of het onder garantie viel. Maar achteraf is makkelijk praten :P)

[ Voor 12% gewijzigd door Hahn op 26-09-2020 21:08 ]

The devil is in the details.

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:34
Gegokt en verloren

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvH
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:27

EvH

Ik zou een nieuwe poging wagen aangezien hij nu toch al niks doet.

Op internet lees je diverse topics over te weinig koelpasta aanbrengen.

Maar je leest ook dat het te strak aandraaien van de schroeven dit probleem kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
BLOD is vaak een teken dat de soldeerballetjes onder de APU niet goed meer zijn. 't kan zo maar zo zijn dat de PS4 al stervende was en je nu gewoon pech hebt dat de PS4 ermee ophoudt. Je zou nog eens kunnen proberen of je de schroeven van het koelblok wat strakker kunt draaien. Druk helpt soms om de balletjes nét contact te laten maken.

Weet je zeker dat de HDD geen problemen veroorzaakt? Volgens mij kun je daar ook een BLOD door krijgen. Weet je ook zeker dat je geen liquid metal hebt gemorst? Gelijdende koelpasta wil je bijvoorbeeld niet op je moederbord hebben. Ik heb ook weleens gehoord dat een BLOD iets te maken heeft met kortsluiting in de APU.

Sowieso zou ik als leek (geen idee of je dat bent) niet zo snel liquid metal gebruiken. Het gelijdt, dus morsen is uit den boze. Aan de andere kant is het volgens mij wel de enige optie. De PS4 pro is standaard al luidruchtig. Dus stofvrij maken en nieuwe koelpasta smeren zal weinig uitmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-07 14:28

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

hoi1234 schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:26:
BLOD is vaak een teken dat de soldeerballetjes onder de APU niet goed meer zijn. 't kan zo maar zo zijn dat de PS4 al stervende was en je nu gewoon pech hebt dat de PS4 ermee ophoudt. Je zou nog eens kunnen proberen of je de schroeven van het koelblok wat strakker kunt draaien. Druk helpt soms om de balletjes nét contact te laten maken.

Weet je zeker dat de HDD geen problemen veroorzaakt? Volgens mij kun je daar ook een BLOD door krijgen. Weet je ook zeker dat je geen liquid metal hebt gemorst? Gelijdende koelpasta wil je bijvoorbeeld niet op je moederbord hebben. Ik heb ook weleens gehoord dat een BLOD iets te maken heeft met kortsluiting in de APU.

Sowieso zou ik als leek (geen idee of je dat bent) niet zo snel liquid metal gebruiken. Het gelijdt, dus morsen is uit den boze. Aan de andere kant is het volgens mij wel de enige optie. De PS4 pro is standaard al luidruchtig. Dus stofvrij maken en nieuwe koelpasta smeren zal weinig uitmaken.
Te veel druk op de chip kan er net voor zorgen dat deze niet meer opstart. Dus het is een kwestie van weer uit elkaar schroeven en blijven proberen. Geloof niet dat 'ie zo makkelijk het loodje legt, maar als OP in een bepaalde lompigheid misschien iets anders gesloopt heeft, tja.

Liquid metal is an sich geen probleem, maar het probleem ontstaat vaak bij onervaren gebruikers. Ik heb bij de eerste keer liquid metal ook even 10 minuten zitten te rotzooien ondanks mijn honderden normale koelpasta-applicaties. Het is echt een ander beestje. Als je denkt te weinig te hebben heb je gegarandeerd nog te veel spul erop zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door Kuusj op 27-09-2020 11:30 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Hahn schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:01:
Vervelend.

Je stelt geen vraag, maar ik gok dat je wilt weten of je nog iets anders kunt proberen? ;) Je zou alles nog een keer na kunnen lopen, om zeker te zijn dat alles goed is aangesloten. Je bent dus ook uitgeschoten met je schroevendraaier, als ik het goed begrijp?

(Eigenlijk zou ik het überhaupt nooit erop wagen om een console open te maken en iets als koelpasta te gaan vervangen. Als 'ie niet goed meer werkte, dan had je beter kunnen kijken of het onder garantie viel. Maar achteraf is makkelijk praten :P)
Zeker de eerste generatie PS4 pro is fabrieksaf gewoon luid. Dit had echt niet opgelost kunnen worden onder garantie. Allereerst kunnen ze het niet repareren, omdat het zo hoort en ten tweede willen ze waarschijnlijk niet repareren, omdat het zo hoort. Het is onderdeel van de specificaties. Alle replacementparts hebben dus dezelfde problemen.

Op zich is er niks engs aan een PS4 openen. Gewoon ifixt of één van de vele YouTube-video's erbij houden en dan kom je er vaak wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Kuusj schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:29:
[...]

Te veel druk op de chip kan er net voor zorgen dat deze niet meer opstart. Dus het is een kwestie van weer uit elkaar schroeven en blijven proberen. Geloof niet dat 'ie zo makkelijk het loodje legt, maar als OP in een bepaalde lompigheid misschien iets anders gesloopt heeft, tja.

Liquid metal is an sich geen probleem, maar het probleem ontstaat vaak bij onervaren gebruikers. Ik heb bij de eerste keer liquid metal ook even 10 minuten zitten te rotzooien ondanks mijn honderden normale koelpasta-applicaties. Het is echt een ander beestje. Als je denkt te weinig te hebben heb je gegarandeerd nog te veel spul erop zitten.
Wat is dan precies teveel druk? Druk is juist de reden dat de "washer-methode" werkt. Door een washer (NL revet volgens mij) te plaatsen tussen de schroeven, oefen je extra druk uit, waardoor de soldeerballetjes net contact kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-07 14:28

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

hoi1234 schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:38:
[...]

Wat is dan precies teveel druk? Druk is juist de reden dat de "washer-methode" werkt. Door een washer (NL revet volgens mij) te plaatsen tussen de schroeven, oefen je extra druk uit, waardoor de soldeerballetjes net contact kunnen maken.
Dat is niet te kwantificeren zonder een momentsleutel en aantrekmoment van de fabrikant. En ik weet dat van een koelblok voor de PS4 Pro APU helaas niet uit mijn hoofd :+ 'Vast is vast' is hier het devies. Te vast is zeker niet beter in dit geval. Het doel is uniform contact tussen koelblok en chip. Niet meer en niet minder.

Je theorie dat de balletjes met meer druk wel contact maken klinkt natuurlijk logisch. Echter heb je hier te maken met blote chips die zeg maar vrij gevoelig zijn voor te veel, of nog erger, scheve druk. Buiten dat heeft harder drukken sowieso weinig nut, aangezien er honderden balletjes zijn die wel hard vast zitten en echt niet zo maar indrukken zodat die ene losse verbinding wel weer contact maakt. Het enige wat dat probleem oplost is een reball. En er zijn bedrijven die dit doen. De prijzen ben ik niet mee bekend maar het zal wel een leuke cent kosten gezien de werkzaamheden die daar bij komen kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Kuusj op 27-09-2020 11:57 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
hoi1234 schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:26:

Wel eens eerder met koelpasta gewerkt, maar liquid metal de eerste keer, wellicht heb ik te weinig gebruikt, ben wel voorzichtig geweest en heb niets gemorst op het mobo voor zover ik weet maar het was wel een gedoe inderdaad. De APU moet geen probleem zijn om schoon te maken met alcohol (er zaten alcohol swipes bij), maar lijkt me niet dat ik dit op het mobo kan doen rondom de APU (mits er wel iets gemorst is?)

De HDD kan het niet aan liggen, heb er pas een nieuwe SSD in gezet.
Had wel de laatste tijd dat in Warzone het scherm soms ~3 seconden bevroor, maar misschien 1x per dag na een aantal uren spelen.

Als ik tijd heb (want het kost me een paar uur) kan ik de boel wel weer opnieuw doen en dan gewone thermal paste gebruiken, toch gebruiksvriendelijker.
hoi1234 schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:33:
[...]

Zeker de eerste generatie PS4 pro is fabrieksaf gewoon luid. Dit had echt niet opgelost kunnen worden onder garantie. Allereerst kunnen ze het niet repareren, omdat het zo hoort en ten tweede willen ze waarschijnlijk niet repareren, omdat het zo hoort. Het is onderdeel van de specificaties. Alle replacementparts hebben dus dezelfde problemen.

Op zich is er niks engs aan een PS4 openen. Gewoon ifixt of één van de vele YouTube-video's erbij houden en dan kom je er vaak wel uit.
Ik had inderdaad gewoon een gedetailleerde video gevolgd op YouTube. Verder niets spannends aan, even weten waar alle schroefjes zitten en dat je een T8 Torx Security schroevendraaier moest hebben en het was probleemloos te volgen wat er gedaan moest worden.

Overigens wel de eerste keer dat ik een PS helemaal open maak, maar wel ervaring met PCs bouwen en zelf thermal pasten, hoewel een desktop CPU wel een stukje groter en makkelijker is

[ Voor 22% gewijzigd door Selmer op 27-09-2020 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
@bartpostma volgens mij is het geen probleem om alcohol te morsen op een moederbord. Zover ik weet verdampt het volledig. In ieder geval wordt het ook gebruikt om waterschade op te ruimen.

Nou ja, ik denk dat je gewoon pech hebt. Zolang je niet hele printbanen wegkrast, kan een moederbord wel wat hebben is mijn ervaring. Ik zou hem gewoon nog eens opnieuw uitelkaar halen en weer opnieuw in elkaar zetten. Ik bedenk me net dat ik bij mijn PS4 ook opeens een BLOD had. Die was ook weer zo snel verdwenen als die gekomen was. Volgens mij heb ik toen ook de PS4 uit elkaar gehaald, alleen dan om de ventilator schoon te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Selmer
Zojuist het hele proces opnieuw doorlopen en de tijd genomen en verrek, hij doet het weer :D

Heb alle liquid metal weggehaald, en de APU en heatsink goed schoongemaakt met alcohol en nu 'gewone' thermal paste gebruikt en uitgesmeerd over de APU. Ook de crossplate(?) die onder de APU zit goed stevig vastgedraaid.

Check, double check, triple check dat alle kabeltjes verbonden zijn en er goed ingedrukt zijn.

En zoals gehoopt is de Playstation nu een stuk stiller in het menu in Warzone, hopen dat dat zo blijft :)

Allen dank voor het meedenken _/-\o_ _/-\o_ , dit was mijn laatste poging voordat ik het op dreigde te geven. Pfew ontzettend opgelucht

[ Voor 9% gewijzigd door Selmer op 27-09-2020 15:22 ]

Pagina: 1