Computer is hoog sensitief, hoe dit op te lossen?

Pagina: 1
Acties:

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
In mijn huishouden heb ik een computer die kennelijk hoog sensitief is. Hoog sensitief? Ja, maar dan voor stroomwisselingen en aanraking.

Het probleem is dat het computerbeeld op zwart gaat (no signal).

Wanneer de computer is aangesloten op een stekkerdoos (Renkforce 615B-CMB-S), welke in een niet geaard stopcontact zit, en ik stop er een ander apparaat bij in, bijvoorbeeld een simpele lamp van 30watt (of een printer die uit staat), dan valt het scherm uit en krijg ik 'no signal' te zien.

Een ander punt is dat wanneer ik met mijn voet tegen de computerkast aanstoot dat het beeld dan ook op zwart gaat met no signal. Dit gebeurt ook wanneer de computer direct op een ongeaard stopcontact is aangesloten zonder tussenkomst van een stekkerdoos.

Nu dacht ik, geen aarde, dat is misschien niet helemaal handig. Maar in een stopcontact met aarde geeft de computer hetzelfde gedrag als wanneer deze in een stekkerdoos zit, behalve het probleem met aanraking is weg. Dus als ik per ongeluk met mijn voet tegen de kast stoot, dan is er niks aan de hand, wat een goed punt is. Hierop heb ik ook aan alle componenten in de computer gerammeld (videokaart, cpu blok, ssd, moederbord) en de computer viel niet uit. Dus het uitvallen door tegen de kast aan te stoten is denk ik dan puur een aarde probleem(?)

Maar wat moet ik nu doen om dit probleem te tackelen? Ik heb boven in huis, waar geen aarde is, te weinig stopcontacten. Graag wil ik wel een stekkerdoos gebruiken maar dan heb ik dus kans dat de computer uitvalt als ik iets inschakel. Ook valt mijn computer, ongeacht of deze in een stekkerdoos zit, uit wanneer ik er tegenaan stoot wanneer deze dus in een ongeaard stopcontact zit.

Wie heeft er nog ideeen wat ik kan proberen?

Wat ik al gedaan heb:

- simpele stekkerdoos vervangen voor een Renkforce 615B-CMB-S (niets verbeterd)
- Nieuwe voeding gigabyte-b700h vervangen door een nieuwere voeding Super Flower Leadex III 80 PLUS Gold 750 Watt (niets verbeterd)
- stopcontact met aarde vs stopcontact zonder aarde (oud huis met op de bovenverdieping geen aarde in het stopcontact). (stopcontact met aarde verhelpt het probleem met het aanstoten maar computer valt nog steeds uit wanneer deze in een stekkerdoos zit en een apparaat wordt ingeschakeld)

Mijn setup is verder:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 184,-€ 184,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 72,95€ 72,95
1VideokaartenMSI Radeon RX Vega 64 Air Boost 8G OC€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenBitFenix Neos Zwart/Zwart€ 43,95€ 43,95
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 79,-€ 79,-
1VoedingenGigabyte B700H€ 66,-€ 66,-
1Solid state drivesKingston A400 2,5" 480GB€ 46,16€ 46,16
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 492,06

[ Voor 3% gewijzigd door AOC op 26-09-2020 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:17
Bizar probleem. Heb je al eens de componenten in de pc los gemaakt en opnieuw erin gedrukt?

Anders zou ik denken dat je moederbord defect is. Valt hij volledig uit? Of enkel het beeld? Dan is het misschien de videokaart?

Reageren andere pc's hier ook zo op?

[ Voor 18% gewijzigd door FunFair op 27-09-2020 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:01

BCC

Zit de kabel van de monitor er wel goed in?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online
De monitor kabel heb ik ook even flink bewogen maar dan gebeurt er niks.

Wanneer ik in elk hand een blok piepschuim heb en daarmee de kast flink heen/weer beweeg, dan is er niks aan de hand, maar zodra ik met blote handen de kast aanraak en een beetje beweeg dan valt de computer uit naar no signal. Ik denk toch echt dat het een aarde probleem is.

Binnenkort maar eens alle hardware uit de kast lepelen en kijken of het euvel dan ook aanwezig is.

Zou het kunnen zijn dat een case verkeerd ontworpen is?

[ Voor 10% gewijzigd door AOC op 01-10-2020 10:42 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:58

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Heb je toevallig een extra afstandsbusje onder het moederbord zitten die contact maakt en sluiting maakt zodra je aan de kast zelf komt? Dat zou misschien wat verklaren...

Dus: moederbord uit de kast en kijken of er ALLEEN waar het mobo ook gaatjes heeft afstandsbusjes in de moederbordtray zitten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online
Ik begin nu zelfs te twijfelen of ik wel afstandbusjes geplaatst heb 8)7 normaal doe ik wel atlijd.

edit: nee, ik heb geen koperen afstandsbussen geplaatst. Dit omdat de case op de backplate voor de moederbord van die bulten had zitten. Hierdoor dacht ik dat die afstandbussen niet noodzakelijk waren. Maar het kan inderdaad nu zo zijn dat het moederbord soms direct contact maakt met de case.

Laat ik dat maar eens veranderen om te beginnen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/6eeb3540234129b76086ae9164eba64fd09b0e99/?url=https%3A%2F%2Fwww.techtesters.eu%2Fpic%2FBFNEOSBL%2F405.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Maar dan passen je PCI kaarten toch ook niet lekker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je kast van die afstandsbusjes meegeleverd had dan zal je er wellicht ook moeten gebruiken. Normaal moet er iets zitten dat ervoor zorgt dat je moederbord geen contact maakt met het metaal van de kast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Lijkt me niet dat ze echt van koper zijn, dat isoleert niet echt goed :P

voor rest: probleem opgelost, wees blij dat je het nu al merkte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:29
Je hebt geen probleem met je computer maar met je monitor? Kan zijn dat ie gewoon gaar is.
Komt het beeld daarna wel terug als je hem nogmaals aansluit? Werkt je PC dan wel naar behoren?
Probeer eens een andere monitor zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 20:37
com2,1ghz schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:17:
Je hebt geen probleem met je computer maar met je monitor? Kan zijn dat ie gewoon gaar is.
Komt het beeld daarna wel terug als je hem nogmaals aansluit? Werkt je PC dan wel naar behoren?
Probeer eens een andere monitor zou ik zeggen.
Dit gelezen?
Waterkoker schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:39:
De monitor kabel heb ik ook even flink bewogen maar dan gebeurt er niks.

Wanneer ik in elk hand een blok piepschuim heb en daarmee de kast flink heen/weer beweeg, dan is er niks aan de hand, maar zodra ik met blote handen de kast aanraak en een beetje beweeg dan valt de computer uit naar no signal. Ik denk toch echt dat het een aarde probleem is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:54
Paar weken geleden voor een buurjongen een systeem 'gefixed' welke exact dezelfde symptomen vertoonde... bij dat systeem heb ik toen twee zaken geconstateerd: er zat een afstandsbusje voor het moederbord op de verkeerde plek en er zat een klein beetje cpu pasta in de socket. Na het verwijderen van beide werkte het systeem weer naar behoren.

Hoofdverdachte blijft het afstandsbusje... die heeft zonder twijfel wat sluiting veroorzaakt. Maar de pasta in de socket kan ook rare dingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Ja, probleem is toch dat zijn monitor wegvalt? Hij heeft het over een lamp van 30w als die aan gaat dat zijn scherm wegvalt. Lijkt me simpel om de werking van de monitor uit te sluiten.

[ Voor 26% gewijzigd door com2,1ghz op 01-10-2020 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
com2,1ghz schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:23:
[...]

Ja, probleem is toch dat zijn monitor wegvalt? Hij heeft het over een lamp van 30w als die aan gaat dat zijn scherm wegvalt. Lijkt me simpel om dat de werking van de monitor uit te sluiten.
Aan zijn uitleg te zien is het wegvallen van zijn monitor niet het probleem maar een symptoom van een ander probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
kever678 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:25:
[...]

Aan zijn uitleg te zien is het wegvallen van zijn monitor niet het probleem maar een symptoom van een ander probleem.
Dat is niet zo. Het probleem is reproduceerbaar door een ander apparaat zoals een lamp. Waaronder ook de computer blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
com2,1ghz schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:27:
[...]

Dat is niet zo. Het probleem is reproduceerbaar door een ander apparaat zoals een lamp. Waaronder ook de computer blijkbaar.
Ik zet mijn geld op ontbrekende afstandsbusjes / kortsluiting bij zijn moederbord.

Afwachten tot hij het opgelost heeft, zien we vanzelf wie er gelijk had :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online
Bedankt voor de tips. Ik ga ermee aan de slag.

@com2,1ghz de monitor is niet het probleem ben ik achter gekomen. De pc gaat in een soort noodloop waardoor de monitor geen signaal meer krijgt.

Ik bedacht mij net om in eventviewer te kijken en daar zie ik het volgende staan: Kernel-Power met event ID 41 (The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:23

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Waterkoker schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:30:
Bedankt voor de tips. Ik ga ermee aan de slag.

@com2,1ghz de monitor is niet het probleem ben ik achter gekomen. De pc gaat in een soort noodloop waardoor de monitor geen signaal meer krijgt.

Ik bedacht mij net om in eventviewer te kijken en daar zie ik het volgende staan: Kernel-Power met event ID 41 (The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.)
ga nou eerst je systeem maar eens degelijk mounten met afstandsbusjes. je zal zien dat het probleem verholpen is.en hoe krijg je ingodsnaam zonder die busjes je videokaart netjes gemonteerd??

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online
Hubert schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:34:
[...]

ga nou eerst je systeem maar eens degelijk mounten met afstandsbusjes. je zal zien dat het probleem verholpen is.en hoe krijg je ingodsnaam zonder die busjes je videokaart netjes gemonteerd??
Omdat de backplate al een ophoging heeft waar het moederbord op gemonteerd wordt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• com2,1ghz
9 jaar terug had ik ook een probleem met aarding met mijn nieuwe PC. Dat kwam door de backplate waar een kussentje in zat met folie aan de binnenzijde. Dat zorge voor aardingproblemen. Nadat ik het had afgeschraapt waren mijn problemen opgelost.
Had er nog een video van: YouTube: PC reset na trilling

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FunFair
com2,1ghz schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:43:
9 jaar terug had ik ook een probleem met aarding met mijn nieuwe PC. Dat kwam door de backplate waar een kussentje in zat met folie aan de binnenzijde. Dat zorge voor aardingproblemen. Nadat ik het had afgeschraapt waren mijn problemen opgelost.
Had er nog een video van: YouTube: PC reset na trilling
Ik moest hardop lachen van je filmpje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online
lol, maar dit laat inderdaad op een subtiele wijze zien waar ik ook mee te maken heb :). Ik zal de kast ook even goed onder de loep nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online
Zojuist heb ik het moederbord losgehaald. Ik ontkom er niet aan om het moederbord direct op de backplate van de computerkast te schroeven

In het onderstaande plaatje heb ik in het rood een aantal bulten omcirkelt. Hier komt het moederbord op te liggen. De oranje cirkelsr komen de koperkleurige afstandbussen, dit omdat mn moederbord niet perfect op de backplate past van de case.

Als ik op de rode cirkeltje ook afstandbusjes gebruik, dan komt het moederbord te hoog te liggen en kom je niet uit met je videokaart etc

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SD298z5opoNqdCRDrvUU4nABHno=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vaQ0FGxdAPLPQguTzQnIiZFn.jpg?f=user_large

Wat ik wel heb gedaan is tape geplakt op de bulten die in het rood omcirkelt zijn. Raar maar waar, als m'n computer aangesloten is op een stekkerdoos en ik schakel weer lampen in of ander zooi dan valt de computer gelukkig niet uit.

Wanneer ik met een stuk piepschuim op mijn computerkast mep, dan gebeurt er niks, maar als ik met mijn vingers op de computerkast trommel, dan valt het zootje weer uit.

Ik denk dat ik maar voor een andere computerkast ga waarbij ik voor de gehele moederbord afstandbusjes kan gaan gebruiken. Of misschien nylon schroeven gebruiken oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09 17:00
Heb je het ook al eens geprobeerd op een ander adres (met de pc dus hé..).

Hiermee kun je bepalen of het aan de pc ligt of aan jouw wellicht verkeerde geaarde thuisinstallatie.

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Zorg ervoor dat de moederbord goed contact maakt met de behuizing kwa aarde, en sluit alles in je installatie geaard aan wat een aarde stekker heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online
Is het dan geen probleem dat de moederbord in aanraking is met het zwarte backplate van de kast?

Ik heb hierboven helaas geen aardestekker. Oud huis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunFair
Ik dacht dat mbv de afstandsbusjes en de schroeven het moederbord juist contact maakt met de kast zodat die daaraan geaard is.

Dus ik weet niet of een andere kast je daarbij gaat helpen. Wel een vreemd ontwerp met die bultjes, dan past niet elk moederbord erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
FunFair schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 07:04:
Ik dacht dat mbv de afstandsbusjes en de schroeven het moederbord juist contact maakt met de kast zodat die daaraan geaard is.

Dus ik weet niet of een andere kast je daarbij gaat helpen. Wel een vreemd ontwerp met die bultjes, dan past niet elk moederbord erin.
Ja, maar op de plekken waar de busjes zitten zal je een metalen ring hebben net zoals waar de schroef contact maakt met je moederbord. Als je moederbord echter rechtstreeks contact maakt op een plek waar dat niet de bedoeling is dan kan je vreemde effecten krijgen zoals dit. En al zeker als de computer niet geaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
@Waterkoker kan je even kijk naar de stekkerdoos en wandcontactdoos?
Ik zet m'n geld in op het feit dat die niet geaard zijn:)

[ Voor 6% gewijzigd door 99ruud99 op 03-10-2020 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online
99ruud99 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 09:48:
@Waterkoker kan je even kijk naar de stekkerdoos en wandcontactdoos?
Ik zet m'n geld in op het feit dat die niet geaard zijn:)
De boel is inderdaad niet geaard. Oud huis en op de bovenverdieping zijn alle wandcontactdozen zonder aarde

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:29

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Kun je niet je mobo even uit de kast halen, en op je bureau leggen?
Graka erin, en voeding aansluiten. Computer opstarten.

Dan testen door de buitenkant van de voeding aan te raken.

Reset de computer, dan ligt het NIET aan de kast, reset de computer niet, dan ligt het WEL aan de kast.

Ook nog even met de andere voeding testen.

Ps: let op,wel een geisoleerd bureau nemen (hout of plastic ofzo, of je mobo even op de kartonnen doos leggen waar ie uit komt)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online
Sparhawk schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 14:51:
Kun je niet je mobo even uit de kast halen, en op je bureau leggen?
Graka erin, en voeding aansluiten. Computer opstarten.

Dan testen door de buitenkant van de voeding aan te raken.

Reset de computer, dan ligt het NIET aan de kast, reset de computer niet, dan ligt het WEL aan de kast.

Ook nog even met de andere voeding testen.

Ps: let op,wel een geisoleerd bureau nemen (hout of plastic ofzo, of je mobo even op de kartonnen doos leggen war ie uit komt)
Thanks, dit zal ik nog eens testen. Anders denk ik toch een oogje aan een kabel krimpen en aan de kast monteren en de andere uiteinde aan de radiator. Meen dat dit ook de boel kan aarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:29

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Waterkoker schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:04:
[...]

.... Anders denk ik toch een oogje aan een kabel krimpen en aan de kast monteren en de andere uiteinde aan de radiator. Meen dat dit ook de boel kan aarden
Hoort niet, kan wel om even de boel te testen.

Succes ermee

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waterkoker schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 19:00:
Ik heb hierboven helaas geen aardestekker. Oud huis
Pc en monitor lostkoppelen van de spanning, vastpakken, meenemen naar een ander plekje in huis waar je wél een gearde wandcontactdoos hebt en daar even proberen. De wasmachine staat vast wel even uit vandaag of morgen, die wandcontactdoos kun je vast wel even gebruiken (mits die niet met een trekschakelaar geschakeld wordt). Wanneer je dit test hoef je niks uit elkaar te halen en kun je dus de huidige situatie testen zoals die ook zou moeten werken. Wanneer de PC het op de andere wandcontactdoos wel normaal doet weet je dat je met een aardingsprobleem te maken hebt. Ga je met losse onderdelen aan de slag dan weet je dat dus nog steeds niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicootje077
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:08
Ha,
Ik zou even een geaard verlengsnoer vanaf een geaarde WCD naar boven halen en de pc kast met een draadje aarden alleen aan het aardcontact van dit verlengsnoer en verder gewoon in de niet geaarde wcd laten.
Als je de pc gaat verplaatsen kan je net iets verschuiven in de kast, dan weet je eigenlijk nog niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online
Nicootje077 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:05:
Ha,
Ik zou even een geaard verlengsnoer vanaf een geaarde WCD naar boven halen en de pc kast met een draadje aarden alleen aan het aardcontact van dit verlengsnoer en verder gewoon in de niet geaarde wcd laten.
Als je de pc gaat verplaatsen kan je net iets verschuiven in de kast, dan weet je eigenlijk nog niks.
Goed idee, in de ruimte waar de pc staat zit een koof voor de verwarming die van beneden komt. Daar zit nog ruimte voor wat kabeltjes. Dat moet lukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 14:02
Is je powerbutton/reset knop niet gewoon lam? Dat hij door beweging "kortsluiting" maakt en daardoor reset?

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barres B.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:49

Barres B.

six seasons and a movie!!!

Dj Neo Ziggy schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:22:
Is je powerbutton/reset knop niet gewoon lam? Dat hij door beweging "kortsluiting" maakt en daardoor reset?
Dat zou ik idd ook even checken. Iets vergelijkbaars heb ik ook een keer meegemaakt, bij iemand langs geweest omdat de PC continu ging herstarten. Bij bewegingen of soms aanraken van de voorkant van de kast. Bleek het knopje vol kattenhaar/stof te zitten en te klemmen en was lam geworden, dus die knop was bijna altijd 95% ingedrukt. Losgehaald en omgeruild met de resetknop en toen was het weer prima. Nu ziet dit er schoner/nieuwer uit, maar ik zou daar nog wel even naar kijken.

...een dag uit je bed gekomen is een dag niet geleefd... barres.nl | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:47

Managelorian

“This is the workflow.”

Alles leuk en wel, maar zolang TO nog steeds niet het mobo heeft gemonteerd met afstandsbusjes (en ja, die moeten geleidend zijn!) is deze hele discussie zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online
Managelorian schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 07:35:
Alles leuk en wel, maar zolang TO nog steeds niet het mobo heeft gemonteerd met afstandsbusjes (en ja, die moeten geleidend zijn!) is deze hele discussie zinloos.
alleen op de locatie van de oranje cirkels kan ik afstandbusjes plaatsen. Bij de rode cirkels zit het moederbord op de backplate van de kast. Bij de rode cirkels zitten bulten, die functioneren als afstandsbussen, waar het moederbord op komt te liggen. Ik kan het niet anders monteren anders komt alles te hoog te zitten. Of dien ik wellicht het verf van die bulten af te schrapen zodat het moederbord wel goed contact maakt met de kast?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SD298z5opoNqdCRDrvUU4nABHno=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vaQ0FGxdAPLPQguTzQnIiZFn.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door AOC op 04-10-2020 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:26
Zoek anders even de manual van je kast op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Op de rode plaatsen hoeven geen standoff's. Op de oranje plaatsen alleen wanneer er een gat in het moederbord zit op die plaats. Verder even goed kijken of je CPU goed vrij is aan de achterkant, sommige ITX borden passen niet lekker met de opening in de achterkant waardoor er druk op het moederbord komt te staan (beetje kromming). Afgezien van het feit dat het een mooie kast is (vooral de zwart/rood uitvoering) is het een kast met wat "schoonheids" foutjes en nukken.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:28
Waterkoker schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 22:44:
[...]

alleen op de locatie van de oranje cirkels kan ik afstandbusjes plaatsen. Bij de rode cirkels zit het moederbord op de backplate van de kast. Bij de rode cirkels zitten bulten, die functioneren als afstandsbussen, waar het moederbord op komt te liggen. Ik kan het niet anders monteren anders komt alles te hoog te zitten. Of dien ik wellicht het verf van die bulten af te schrapen zodat het moederbord wel goed contact maakt met de kast?

[Afbeelding]
Die bulten zijn logischerwijs je afstandhouders. Als je mobo korter is dan de onderste 3 bulten (welke je niet omcirkeld hebt) kan je deze waarschijnlijk losdraaien en naar de 3 oranje plekken verzetten.
Zoals het nu staat is voor full atx, als je ze naar die 3 oranje verplaats = microatx wat klopt met je mobo.
Dan wordt overal dezelfde afstand gehouden.

Als je mobo op die oranje plekken hebt vast geschroefd zonder dat afstandhouders heb je je mobo krom getrokken en is het ook niet gek dat je kortsluiting krijgt.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:08
Interessant probleem. Wanneer is dit begonnen?

Mijn vermoeden gaat uit naar het moederbord, maar de kast en videokaart zijn wat mij betreft ook niet uitgesloten.

Moederbord uitsluiten is altijd een beetje lastig, omdat het lastig is die zo even te vervangen. Ik zou alles eens uit bouwen, en op een anti-static bag booten met minimale setup. Kijk dan eens of je het probleem kan reproduceren. Als je de mogelijkheid hebt om de videokaart uit te sluiten - bijvoorbeeld door een oud modelletje aan te sluiten - dan is dit je gelegenheid. Eén reepje geheugen volstaat in deze fase.

Mocht je zo je probleem niet kunnen reproduceren, dan kun je langzaamaan onderdelen toevoegen totdat het probleem weer verschijnt. Als dat niet lukt, kun je de zaak weer inbouwen. Als daarmee het probleem terug komt, probeer dan zo goed mogelijk het moederbord electrisch te scheiden van de kast.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:45
Hoewel de situatie klinkt als een goede 1 april grap, laat het aantal reacties toch zien dat het geen grap is.

Qua situatie zit ik aan 2 suggesties te denken, die ook nog eens in de categorie "baat het niet, dan schaad het niet" vallen:

1) Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/Rl64W9ozwRyL/550x338.jpg
>> Hier alles op aansluiten, het doosje zelf heeft wel aarde en mocht het even niet lekker gaan is de overspanningsbeveiliging het eerste dat eruit klapt en de rest spaart.

2) Afbeeldingslocatie: https://www.lpgonderdelenshop.nl/WebRoot/StoreNL/Shops/61481037/4C03/A4EB/9690/19ED/240B/C0A8/28BC/A752/022057.jpg
>>min. 2 MM dik. Gebruik dit als isolerende afstandhouder tussen kast en mobo.

Suc7!

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shakespeare2000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 16:06
D_Jeff schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 18:50:
Hoewel de situatie klinkt als een goede 1 april grap, laat het aantal reacties toch zien dat het geen grap is.

Qua situatie zit ik aan 2 suggesties te denken, die ook nog eens in de categorie "baat het niet, dan schaad het niet" vallen:

1) [Afbeelding]
>> Hier alles op aansluiten, het doosje zelf heeft wel aarde en mocht het even niet lekker gaan is de overspanningsbeveiliging het eerste dat eruit klapt en de rest spaart.

2) [Afbeelding]
>>min. 2 MM dik. Gebruik dit als isolerende afstandhouder tussen kast en mobo.

Suc7!
Ik hoop toch niet dat je dit meent...
  1. Een verlengdoos met aarde, aansluiten op een WCD zonder aarde zorgt er NIET voor dat de PC geaard is.
  2. Dat een verlengdoos een schakelaar heeft, wil niet zeggen dat er een overspanningsbeveiliging in zit. Bovendien: overspanningsbeveiliging != aarde!
  3. De afstandhouders moeten NIET-isolerend zijn. @Waterkoker heeft de juiste afstandsbusjes (en voor zover ik begrijp ook op de juiste plek geplaatst).

The whole thing is based on respect, respect to the music, respect to the DJ's,
respect to the crowd and respect to one another!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online
Zojuist het hele systeem uit elkaar gehaald.

De cpu koeler had een backplate achter het moederbord zitten deze heb ik nu met tape afgeplakt want die zat wel/niet tegen ijzerwerk aan van de kast. Kon mij voorstellen dat met het rammelen deze misschien een stukje metaal kon raken.

Nu alles weer in elkaar.

Nu ontdek ik dat de videokaart, onder load, een "(coil?)whine" heeft. Dit heb ik eerder nog niet kunnen ontdekken. Wanneer de videokaart onder load is en ik geef een tik tegen de behuizing. Dan valt de pc weer uit.

Als de videokaart niet onder load is dan kan ik doen met de behuizing wat ik wil, maar het geheel valt niet uit

edit:

De gehele pc aan een geaard stopcontact aangesloten. Geen gekke dingen meer, kan de kast aanraken, kan apparaten in/uit schakelen - zelf als al het apparatuur in een stekkerdoos zit, dit onder load of niet. Alles werkt prima en valt niet meer uit.

Alle inspanningen (tape aanbrengen op stukken waar het moederbord in contact komt met de case, backplate van de cpukoeler aftapen, opnieuw alles hardware bevestigen) zal bij elkaar wel geholpen hebben.

Op een ONgeaard stopcontact valt de pc veeeeel minder snel uit dan voorheen. Ik moet nu echt mijn best doen met de behuizing voordat het geheel uitvalt.

Dus nu nog een geaard stopcontact op de bovenverdieping zien te krijgen

Alleen om een of andere reden maakt mijn videokaart nu een whine :+ ahwell

edit: whine ook opgelost door de videokaart te tunen. voltages wat aangepast op memory en gpu

[ Voor 44% gewijzigd door AOC op 06-10-2020 08:53 ]

Pagina: 1