Vraag

• Mobilae
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 24-05 10:12
Hi allen,

Op het moment ben ik fulltime werkzaam in een sector buiten de ICT. Op termijn zou ik echter een switch willen maken. Daarom ben ik op zoek naar een deeltijd studie in de ICT. Er is natuurlijk genoeg te vinden op dat gebied, maar ik wil niet gaan voor een opleiding die weinig toekomstperspectief biedt. Ik heb op het moment immers een vast contract met prima salaris (een switch maken blijft een risico en dat is prima, maar ik wil dat risico natuurlijk zo veel mogelijk beperken).

Mijn huidige baan vereist dat ik veel op reis ben. Daarom moet de opleiding voor het overgrote deel vanaf de computer te volgen zijn. Het gaat niet werken als ik elke week ergens aanwezig moet zijn. Verder moet het natuurlijk haalbaar zijn qua tijdsdruk naast een fulltime baan.

Ik heb wel wat ervaring met programmeren in verschillende talen maar deze ervaring is minstens 10 jaar oud. Ik ben heel breed geïnteresseerd maar heb met name interesse in AI/machine learning, cybersecurity en software development in het algemeen.

Belangrijk is dat de opleiding goede baankansen geeft. Een papiertje of titel interesseert mij niet zo. Het hoeft dus geen volledige bachelorstudie of iets dergelijks te zijn, zo lang de opleiding maar goede kans op een baan geeft in de toekomst.

In het kort ben ik dus op zoek naar:
- Een deeltijd opleiding in de ICT
- Thuis (via computer) te volgen
- HBO/WO denkniveau
- Goede baankansen

Ik ben heel benieuwd naar jullie suggesties! Alvast bedankt.

Alle reacties

• Mobilae
Niemand? Of is mijn wensenlijst niet realistisch? Alle hulp is welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mobilae schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:19:
Laat ik je dan wat tips geven.

Prima salaris heb je nu; ik hoef het exacte bedrag niet te weten maar als je soms leest op GoT dat HBO-afgestudeerden aan de slag kunnen voor "minder dan 2700 bruto", kan je allicht even bedenken of dat een realistisch bedrag is voor je. Ik weet van bepaalde andere bedrijven dat "instromers" zonder werkervaring dus zeg heel bot "helpdesk / helpdesk+ niveau" mogen beginnen vanaf 1600 bruto.

Als je dat hebt doorgerekend, dan je eisen / wensen over opleiding: je geeft netjes aan dat je er al 10 jaar uit bent. In sommige gebieden (zoals functioneel applicatiebeheer) kan dat soms zonder problemen. Programmeer-technisch of zeker zaken als AI; dat verandert per week ongeveer dus als je dat graag wil, zal je ook even de perceptie / realisatie moeten doen dat je 0 jaar ervaring hebt.

Dan: goede baankansen. Ongetwijfeld, dat wil iedereen. Maar met bovenstaande 2 alinea's alsmede jouw onbekende leeftijd kan (nadruk op kan) het lastig zijn in een team / omgeving geplaatst te worden. Het is zeker niet onmogelijk en op een banenmarkt / kennisgebied onder druk, nemen ze iedereen wel aan echter dat is dus afhankelijk van kennis, ervaring en opleiding.

En dan pas kom ik bij wat je wil gaan doen. Er zijn in NL (en omgeving) op bepaalde hogescholen en universiteiten tientallen opleidingen richting jouw interesse-gebieden dus als je daar de curriculae van doorneemt, heb je allicht een beter inzicht welke specifieke onderwerpen / deelgebieden je zal moeten gaan zoeken. Maar je zou ook eens kunnen kijken op sites van Axelos, ISC2, Udacity, EdX etc waar toch de beginselen en volledige opleidingspaden voor jouw interesses staan uitgeschreven.

En als laatste even je licht opsteken bij een Global Knowledge, Computrain of een Opleiding.nl zodat je kan zien wat bepaalde (verplichte) klassen kosten, wat losse examens kosten, etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Mobilae schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:19:
Tsja er zijn enorm veel van dit soort topics en eigenlijk met allemaal dezelfde vragen en antwoorden. Ga eens rondkijken bij oudere topics zou ik zeggen.

Kernvraag is, waarom wil je de IT in... dat staat niet in je openingspost. Wat wil je bereiken en wat denk je eruit te halen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 00:59
Je zou eens bij ou.nl kunnen kijken. Ik weet niet of het helemaal op afstand is, misschien dat je voor toetsen wel op locatie moet zijn.
Een Bachelor duurt wel echt lang daar. Een master kun je in 2 jaar parttime halen. Je moet dan wel aan de toelatingseisen voldoen uiteraard.

Zoals MAX3400 ook al benadrukte, je begint wel met een start salaris als je eenmaal klaar bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobilae
Dank voor de reacties tot zover.

Ik zal kort mijn situatie toelichten. Al op jonge leeftijd was ik met computers bezig. Vanaf een jaar of 10 hield ik me veel bezig met het schrijven van simpele games en applicaties. Op mijn 16e begon ik een bedrijfje dat zich bezig hield met het maken van websites en (web)applicaties. Het ontwikkelen van applicaties was op die leeftijd mijn grote passie. Na de middelbare school (VWO) ben ik echter onder druk van mijn ouders (ik was 18 en had vrij ouderwetse ouders) de familie business in gegaan (totaal andere richting). Ik heb daarna hier en daar nog wat projectjes gedaan maar na een paar jaar is ook dat opgehouden.

Inmiddels ben ik 34 en ben ik er zeker van dat ik een andere richting in wil gaan. Ik heb het vrij goed voor elkaar (al zeg ik het zelf): ik heb een mooie familie, een fijn huis en een prima salaris (100k+).

Ik ben echter niet gelukkig met mijn carrière.

Daarom ben ik bereid om offers te maken, ook als dat grote offers zijn. Ik ben naar mijn idee nu nog jong genoeg om een switch te maken (en dan elders nog een beetje carrière te maken). Daarnaast heb ik de financiële middelen (ik zou in principe zelfs een paar jaar niet kunnen werken na mijn opleiding) en tot slot is mijn partner volledig aan boord.

Ik begrijp dat ik opnieuw begin en dat ik onderaan de ladder zal moeten beginnen. Ik begrijp ook dat ik daarmee enorm omlaag ga in salaris en dat ik misschien mijn huidige salaris nooit meer zal bereiken. Dat is oké.

Dat gezegd hebbende ga ik bovenstaande suggesties eens rustig bekijken. Nogmaals dank en als er meer suggesties zijn dan hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-07 13:07
Mobilae schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 20:13:
In het kort ben ik dus op zoek naar:
- Een deeltijd opleiding in de ICT
- Thuis (via computer) te volgen
- HBO/WO denkniveau
- Goede baankansen

Ik ben heel benieuwd naar jullie suggesties! Alvast bedankt.
Da's volgens mij dan vrij simpel. Je geeft al aan dat je interesse vooral bij software engineering ligt, en dat is ook waar de meeste vraag is. Dan is het verder dus het kiezen van een opleiding in de informatica/software engineering richting die aansluit bij je wensen. En dat kan je prima zelf.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Mobilae schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:36:
Ik ben echter niet gelukkig met mijn carrière.
Waarmee ben je niet gelukkig?

Zo te horen wil je de ene kantoorbaan inruilen voor een andere...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 00:59
thlst schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:38:
[...]

Waarmee ben je niet gelukkig?

Zo te horen wil je de ene kantoorbaan inruilen voor een andere...
Heb ik ook gedaan, en heeft veel werkplezier opgebracht dus zo gek is dat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
retoohs schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:16:
Je zou eens bij ou.nl kunnen kijken. Ik weet niet of het helemaal op afstand is, misschien dat je voor toetsen wel op locatie moet zijn.
Een Bachelor duurt wel echt lang daar. Een master kun je in 2 jaar parttime halen. Je moet dan wel aan de toelatingseisen voldoen uiteraard.

Zoals MAX3400 ook al benadrukte, je begint wel met een start salaris als je eenmaal klaar bent.
Bij de ou moet je tentamens wel op locatie maken, maar je mag wel zelf een locatie kiezen uit de lijst die ze hebben. Alleen is de studieduur op papier 6 jaar en in de praktijk gemiddeld 9 jaar dus dat is wel echt heel lang (vandaar dat ook maar ongeveer 5% van de mensen die begint hem ook daadwerkelijk afmaakt). OU master kan in 2 jaar als je de 60 etc SE master doet, de CS master is 120 ETC en dus 4 jaar. Ook moet bijna iedereen die niet bij de OU z'n bachelor heeft gedaan het 1 jarige pre-master programma doen. NOVI (of een andere HBO met deeltijd opleidingen) is voor een bachelor waarschijnlijk een beter plan.
Pagina: 1