Vraag

• PizzaFunghi
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-04 23:03
Mijn vraag
Ik heb sinds vorig jaar een Synology NAS die ik eigenlijk vrij weinig heb gebruikt tot nu toe. De afgelopen dagen ben ik er weer mee aan de slag gegaan maar de bestandsoverdracht is afgrijselijk. Het overzetten van bestanden is met 11Mb/s verschrikkelijk traag. Het maakt hierin niet uit of ik dit doe met meerdere bestanden of slechts één.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb in mijn PC een SSD schijf zitten en in mijn NAS (DS218J) zitten twee 4TB HDD's. Allebei de apparaten zijn via CAT5 kabels op mijn router aangesloten. Netwerkport is Intel I211 Gigabit Netwerk Connection (heb begrepen dat dit relevant is).

De CPU van mijn NAS komt tijdens bestandsoverdracht niet boven de 50%. Netwerkstatus van mijn NAS is 1000Mbps.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb geprobeerd iperf te installeren maar mijn type NAS ondersteunt helaas geen Docker. Tevens heb ik dus geprobeerd of het aantal het over te zetten bestanden hierin verschil maakte. Tot slot heb ik in de geavanceerde instellingen van de Bestandservices het Maximum SMB protocol aangepast van SMB2 naar SMB3 en het Minimum SMB protocol van SMB1,SMB2 aangepast naar SMB2 en Large MTU. Het aparte is dat dit een negatieve invloed heeft op de snelheid. Deze gaat nog verder naar beneden en schommelt tijdens het overzetten van bestanden tussen 2 en 10 Mb/s. Voor zover ik heb kunnen zien wordt SMB1 binnen Windows niet gebruikt.

Het maakt tevens geen verschil of ik de bestanden via de Windows verkenner over zet of binnen het Filestation van mijn NAS zelf.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SurgeonDre
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-12-2024
De maximum snelheid van cat5 is 100mbit, je hebt minimaal cat5e nodig (1000mbit).

https://homenetworkadmin....n-speeds-cat5-cat5e-cat6/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:32

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Wat heb je voor router? Want je kunt dan wel leuk Gbit-poorten hebben maar als je router maar max 100Mbit doet dan ga je niet sneller kunnen.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• PizzaFunghi
FooLsKi schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 20:12:
Wat heb je voor router? Want je kunt dan wel leuk Gbit-poorten hebben maar als je router maar max 100Mbit doet dan ga je niet sneller kunnen.
Ik heb deze router: pricewatch: ZyXEL VMG8324-B10A

• PizzaFunghi
SurgeonDre schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 20:09:
De maximum snelheid van cat5 is 100mbit, je hebt minimaal cat5e nodig (1000mbit).

https://homenetworkadmin....n-speeds-cat5-cat5e-cat6/
Correct me if I'm wrong, ik heb er niet heel veel verstand van! Maar gaat cat5 niet tot 100 Mbps? En dus zou ik tien keer mijn huidige snelheid moeten halen? Het vervangen van de kabel zal me erg veel tijd en moeite kosten dus voordat ik hier op over ga wil ik wel zeker weten dat hier mijn probleem ligt.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
ben je zeker dat je NAS zelf ook wel met 1000mbps verbonden is ?
lijkt wel op een 100mbps connectie (waarbij 100/8 exact 12,5mbps is , tel daar wat overhead af en je komt op +- 11mbps af)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SurgeonDre
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-12-2024
PizzaFunghi schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 20:37:
[...]

Correct me if I'm wrong, ik heb er niet heel veel verstand van! Maar gaat cat5 niet tot 100 Mbps? En dus zou ik tien keer mijn huidige snelheid moeten halen? Het vervangen van de kabel zal me erg veel tijd en moeite kosten dus voordat ik hier op over ga wil ik wel zeker weten dat hier mijn probleem ligt.
Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt, megabit (Mb) en megabyte (MB). Let op de letter B in de afkortingen.

Om megabit te converteren naar megabyte moet je delen door 8.

Hier wordt het uitgebreid uitgelegd:
https://www.lifewire.com/what-is-a-megabit-2483412

Er is dus iets in je netwerk wat maar 100mbit haalt, ik gok de kabel. Je zou in je nas en router nog even kunnen controleren of het wel echt op 1000mbit draait. Meestal staat op de kabel geprint wat het is, dus bijvoorbeeld cat5, cat5e of hoger.

• PizzaFunghi
SurgeonDre schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:17:
[...]

Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt, megabit (Mb) en megabyte (MB). Let op de letter B in de afkortingen.

Om megabit te converteren naar megabyte moet je delen door 8.

https://www.lifewire.com/what-is-a-megabit-2483412

Er is dus iets in je netwerk wat maar 100mbit haalt, ik gok de kabel. Je zou in je nas en router nog even kunnen controleren of het wel echt op 1000mbit draait. Meestal staat op de kabel geprint wat het is, dus bijvoorbeeld cat5, cat5e of hoger.
Ik begrijp 'm! Ik baal wel enorm want het verleggen van kabels wordt geen pretje. Ik heb echter geen keus lijkt me. Deze snelheid is ook niet te doen.

Ik realiseerde me zojuist dat in de kamer waar mijn PC staat de cat5 kabel allereerst binnenkomt op een netwerk switch. Deze ook nog even bekeken en de switch laat ook maar max 10-100 Mbps toe. Dus die zal ik ook moeten vernieuwen. Dan zou ik hier genoeg aan hebben lijkt me toch: https://www.allekabels.nl...werk-switch-5-poorts.html

• PizzaFunghi
ijske schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 20:56:
ben je zeker dat je NAS zelf ook wel met 1000mbps verbonden is ?
lijkt wel op een 100mbps connectie (waarbij 100/8 exact 12,5mbps is , tel daar wat overhead af en je komt op +- 11mbps af)
Buiten dat waarschijnlijk al mijn kabels cat5 zijn heb ik ook nog een switch ertussen zitten die m'n snelheid beperkt. Ik ben bang dat ik de hele boel moet vernieuwen. 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:18

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Neem alsjeblieft een betere: pricewatch: Netgear Prosafe GS105

Daarnaast zal Cat5 best tot 1Gbit kunnen, mits de kabels maar niet te lang zijn.

Cat5 = 100 mbit MAAR bij korte afstanden kan er ook 1000 mbit over heen. cat5 max is 100 meter
Cat5e = 1000mbit tot max 100 meter, backwards compatible (dus ook 100mbit)
Cat6 = 1000mbit MAAAR heeft meer bandbreedte dan cat5e en is beter afgeschermd tegen storing van buitenaf (folie) én beter bescherm voor interferentie (storing binnen de aders op elkaar).

Begin dus eerst maar eens met het vervangen van de switch.

[ Voor 39% gewijzigd door Microkid op 26-09-2020 21:52 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Iruk1981
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 03-09 17:09
Doe eerst een switch die 1000mbps aan kan. Blijkt dat na het vervangen van de switch de snelheid niet goed is kan je altijd nog kabels gaan vervangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PizzaFunghi
Microkid schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:48:
[...]

Neem alsjeblieft een betere: pricewatch: Netgear Prosafe GS105

Daarnaast zal Cat5 best tot 1Gbit kunnen, mits de kabels maar niet te lang zijn.

Cat5 = 100 mbit MAAR bij korte afstanden kan er ook 1000 mbit over heen. cat5 max is 100 meter
Cat5e = 1000mbit tot max 100 meter, backwards compatible (dus ook 100mbit)
Cat6 = 1000mbit MAAAR heeft meer bandbreedte dan cat5e en is beter afgeschermd tegen storing van buitenaf (folie) én beter bescherm voor interferentie (storing binnen de aders op elkaar).

Begin dus eerst maar eens met het vervangen van de switch.
Dit is dus precies waarom ik nog even de link deelde, bedankt voor de tip. Ik zal de netgear switch allereerst aanschaffen en bekijk het even vanaf daar.

Theoretisch gezien zou ik overigens ook de cat5 kabel die nu eerst de switch in gaat even direct in mijn PC kunnen testen. De kabel zelf is zo'n 20 meter. Ik reageer nog wel even als ik de test hiermee heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:40

remco_k

een cassettebandje was genoeg

SurgeonDre schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:17:
[...]

...
https://www.lifewire.com/what-is-a-megabit-248341
En dan in dezelfde post:
... wat maar 100mbit haalt, ....wel echt op 1000mbit draait.
Tik het dan zelf ook goed, zoals het hoort: Mbps. :)

Lichtelijk offtopic en ik lig er niet echt wakker van, maar waarom tikt iedereen hier in dit topic Mbps consequent fout met een kleine m?
Aparte is dat het bij iedereen hier fout gaat, behalve bij TS, die zich alleen in de B of b vergiste. :)
No rant intended, ben er echt nieuwsgierig naar.

Alles kan stuk.

Pagina: 1