CIF share met scanner wilt niet lukken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Folivora
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 03-09 00:40
Tijdens het overstappen naar windows 10 is de printer/scanner setup thuis veranderd met gevolgen dat het nu niet meer werkt. Ik probeer de scanner naar een cif share te laten schrijven te zien op de bijgevoegde afbeelding. 192.168.1.99 is het adres van de nas en de CIFS-SHARE-Bedrijf is de naam van de cif share met een map Scans waar de skins in zouden moeten komen. Het voledige pad is te vinden via \\192.168.1.99\CIFS-SHARE-Bedrijf\Scans. Bedrijf is het account die bevoegd is om bij CIFS-SHARE-Bedrijf te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5nK7eLz9SbqAJdHEjtDHVhC_Qs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/73jEO5IuMZ27aoMMnGDj3Eq3.png?f=user_large

Op windows 7 kwamen de scans binnen via een gedeelde folder waar ik van af wil en ik moet toegeven dat ik per ongeluk de printer settings verwijderd heb die naar de oude map wezen, dus er is geen weg meer terug.

Ziet iemand wat ik fout gedaan heb?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Canon imageRUNNER1730i
FreeNAS-9.2.1.7-RELEASE-x64

[ Voor 3% gewijzigd door Folivora op 26-09-2020 18:11 ]

Beste antwoord (via Folivora op 04-10-2020 21:42)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Folivora
Host Name: 192.168.1.99
File Path: CIFS-SHARE-Bedrijf\Scans\

Gezien je nu geen hostname hebt geplaatst, maar een UNC pad.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

SMB v1.

Is uitgezet, met een reden.

Je kan Googlen om het weer werkend te krijgen echter ik raad je aan om dit NIET te doen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Vorkie
  • Niet online
MAX3400 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 18:12:
SMB v1.

Je kan Googlen om het weer werkend te krijgen echter ik raad je aan om dit NIET te doen.
Dan zou hij FreeNAS moeten aanpassen ; updaten, ze zitten ondertussen op versie 11+... dan werkt het tenminste weer.
11-Apr-2017 23:03 is die versie 9 uitgebracht.

Wel eng hoor, bedrijfsdata op een NAS zonder updates.... misschien toch eens een IT'er inhuren voor een veilig netwerk :)

/edit
De scanner kan nog wel naar FreeNAS denk ik, maar je Windows 10 niet, klopt dat? Het komt nu wat rommelig over :)

[ Voor 14% gewijzigd door Vorkie op 26-09-2020 18:19 ]

• Folivora
MAX3400 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 18:12:
SMB v1.

Bedoel je dat mijn printer alleen SMB v1 support?

• Folivora
Vorkie schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 18:16:
[...]

Dan zou hij FreeNAS moeten aanpassen ; updaten, ze zitten ondertussen op versie 11+... dan werkt het tenminste weer.
11-Apr-2017 23:03 is die versie 9 uitgebracht.

Wel eng hoor, bedrijfsdata op een NAS zonder updates.... misschien toch eens een IT'er inhuren voor een veilig netwerk :)
Op een lokaal netwerk moet het niet zoveel kwaad kunnen toch? daarvoor was het een publieke netwerkschijf :p.

Als ik zou updaten naar freenas 11 zou het dan dus wel moeten werken? of moet ik dan alsnog SMBv1 moeten aanzetten wat eigenlijk niet de bedoeling is?

• Vorkie
  • Niet online
Folivora schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 18:19:
[...]

Op een lokaal netwerk moet het niet zoveel kwaad kunnen toch? daarvoor was het een publieke netwerkschijf :p.

Als ik zou updaten naar freenas 11 zou het dan dus wel moeten werken? of moet ik dan alsnog SMBv1 moeten aanzetten wat eigenlijk niet de bedoeling is?
Als dat lokale netwerk ook met een wifi netwerk is te benaderen dan kan het ook kwaad, maar goed dat staat los van het probleem. Even updaten naar FreeNAS 11, zou eerst een goeie back-up maken.
Updaten is altijd aan te raden, al is het maar voor de beveiliging en de comptabiliteit met nieuwere devices.

Je scanner kan er waarschijnlijk wel bij toch? Je kan alleen niet met Windows 10 bij de share van de FreeNAS? Dus je kan niet bij de bestander van de scanner?

[ Voor 11% gewijzigd door Vorkie op 26-09-2020 18:22 ]

• Folivora
Vorkie schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 18:21:
[...]

Als dat lokale netwerk ook met een wifi netwerk is te benaderen dan kan het ook kwaad, maar goed dat staat los van het probleem.

Je scanner kan er waarschijnlijk wel bij toch? Je kan alleen niet met Windows 10 bij de share van de FreeNAS? Dus je kan niet bij de bestander van de scanner?
Oh nee juist andersom, vanuit windows 10 (en eig alle apparaten in huis) kan ik er wel bij, maar de scans komen niet aan in de folder. De scanner geeft alleen geen feedback wat en uberhaupt of er iets fout is gegaan.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Folivora schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 18:24:
[...]

Oh nee juist andersom, vanuit windows 10 (en eig alle apparaten in huis) kan ik er wel bij, maar de scans komen niet aan in de folder. De scanner geeft alleen geen feedback wat en uberhaupt of er iets fout is gegaan.
Da's een beetje raar, natuurlijk: je upgrade het OS op een (of meerdere) PC's en ineens kan je printer niet meer naar je NAS schrijven?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Brahiewahiewa schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 23:31:
[...]

Da's een beetje raar, natuurlijk: je upgrade het OS op een (of meerdere) PC's en ineens kan je printer niet meer naar je NAS schrijven?
Hoezo is dat raar?

Het is eerder vreemd (lees: raar) dat jij obsolete protocollen wilt blijven gebruiken én/of adviseren aan willekeurige mensen :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:52
Probeer eens die laatste backlslash in de settings op te printer weg te halen bij Host Name en File Path op het eind
En dan zou File Path met een backslah moeten starten, dus zo:
Host Name \\192.168.1.99\CIFS-SHARE-Bedrijf
File Path \Scans

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 27-09-2020 11:12 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
@Folivora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Folivora
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 23:31:
[...]

Nee tijdens de update naar windows 10 wilde ik ook overzetten om de scans naar de nas te laten schrijven ipv een gedeelde folder op het netwerk. Maar het lukt me overigens ook niet om naar een netwerk folder in windows 10 te schrijven via de scanner, alleen naar een netwerk folder op windows 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:52
Klinkt alsof die scanner geen rechten op die share heeft.

@Vorkie De meeste scanner plakken de hostname en filepath gewoon aan elkaar dus in jouw voorbeeld gaat dat fout en een folder eindigt uiteraard nooit met een\

En je kunt beter altijd unc gebruiken ander loopt je de kans slashes en backslashes door elkaar te halen, want de meeste scanners draaien op een linux variant en niet op windows.

[ Voor 87% gewijzigd door Ben(V) op 28-09-2020 23:22 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Folivora schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:38:
[...]

Nee tijdens de update naar windows 10 wilde ik ook overzetten om de scans naar de nas te laten schrijven ipv een gedeelde folder op het netwerk. Maar het lukt me overigens ook niet om naar een netwerk folder in windows 10 te schrijven via de scanner, alleen naar een netwerk folder op windows 7.
Het lijkt me een beetje sterk dat een printer uit 2020 geen SMBv2 of hoger ondersteunt

Heb je de account "Bedrijf" ook in freeNAS ingevoerd?
En er bestaat ook nog de kans dat de scans wel aankomen in de folder maar dat je ze niet mag lezen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Folivora
Brahiewahiewa schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:13:
[...]

Het lijkt me een beetje sterk dat een printer uit 2020 geen SMBv2 of hoger ondersteunt

Heb je de account "Bedrijf" ook in freeNAS ingevoerd?
En er bestaat ook nog de kans dat de scans wel aankomen in de folder maar dat je ze niet mag lezen
Ja het account naam ( en wachtwoord) zijn inloggegevens van de nas voor dat account met rechten om naar CIFS-SHARE-Bedrijf te komen.

ik heb komend weekend pas weer tijd dus dan ga ik de hierboven oplossingen even proberen, erg bedankt alvast voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Folivora
Vorkie schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:14:
@Folivora

Dit! het werkt nu, super bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Folivora schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:42:
[...]

Dit! het werkt nu, super bedankt!
Top!

Zag het ineens in je plaatje, soms is het verschil tussen een - en een _ ook niet te zien in grote configuraties 🤓

Succes verder 👍🏻
Pagina: 1