Te veel backlight bleeding?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.836 views

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-10 14:43
Goedemiddag,

Ik heb sinds vandaag een nieuwe monitor (deze: pricewatch: Philips E-line 275E1S Zwart) gekocht voor thuiswerken, maar ik merk gelijk dat er wat backlight bleeding aan de zijkanten zit. Ik weet niet of dit te veel is naast de IPS-Glow of dat ik dit maar moet accepteren. Het is weer zo'n gedoe om een nieuwe te bestellen, zeker omdat ik in die paneel roulette kom te zitten en ik zomaar ineens weer een maandagochtendmodel kan krijgen.

Mijn laptopscherm die ernaast staat heeft hier bijvoorbeeld 0% last van.

Als jullie dit dan zien: is dit wat ik ongeveer moet verwachten bij een IPS paneel qua backlightbleeding? (op de foto ziet het er wel ietsje erger uit dan in het echt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvuImLAl46Lpi6DGQ4Ir9SJ10gs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JuWLFUkRvMUQXQgvMuK6OXKO.jpg?f=user_large

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Beetje vervormde edge-backlight verspreidfolie - geen idee hoe het heet - lijkt wel

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:21
Ik moet eerlijk zeggen dat ik je vraag slecht kan beantwoorden en weet weinig van backlight bleeding. Maar recentlijk heb ik een LG televisie gekocht en had bijna dezelfde vlekken die jij ook in je scherm hebt. Op internet lees is 2 verhalen:

- de vlekken zacht masseren
- wachten; vlekken zouden in de loop van de tijd minder worden.

Na 2 maand heb ik inderdaad het idee dat de vlekken minder zijn geworden en niet meer storend voor mij is. Ik heb de vlekken "gemasseerd", maar niet het idee gehad dat dit werkte (misschien op lange termijn). Dus het is mijn onduidelijk of ik je dit kan aanraden (baat het niet dan schaad het niet). Ik vermoed dat de vlekken in de loop van de tijd minder zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Manke schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 17:28:
Beetje vervormde edge-backlight verspreidfolie - geen idee hoe het heet - lijkt wel
Wat bedoel je hier precies mee?
grote_oever schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 17:29:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik je vraag slecht kan beantwoorden en weet weinig van backlight bleeding. Maar recentlijk heb ik een LG televisie gekocht en had bijna dezelfde vlekken die jij ook in je scherm hebt. Op internet lees is 2 verhalen:

- de vlekken zacht masseren
- wachten; vlekken zouden in de loop van de tijd minder worden.

Na 2 maand heb ik inderdaad het idee dat de vlekken minder zijn geworden en niet meer storend voor mij is. Ik heb de vlekken "gemasseerd", maar niet het idee gehad dat dit werkte (misschien op lange termijn). Dus het is mijn onduidelijk of ik je dit kan aanraden (baat het niet dan schaad het niet). Ik vermoed dat de vlekken in de loop van de tijd minder zijn geworden.
Ik heb vooral het idee dat het de lijm is ofzo die niet goed gehecht is aan het scherm. Is het niet heel gek dat dit zoveel voor schijnt te komen bij monitoren en televisies? Je zou zeggen dat dit wel te repareren moet zijn in het productieproces ergens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-10 17:56

-36-

Trust me. I'm an amateur

[quote]Belecthor schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:26:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee?

[...]

Simpel gezged zit bij een edge-lid lcd zit achter het lcd paneel een doorzichtige plastic plaat waar het backlight licht door verspreid wordt met daarachter weer een reflectiefolie als dat folie niet goed of te strak aansluit op de doorzichtige plaat of de plaat niet op het lcd gedeelte/polarisatiefolie krijg je dat soort vlekken.

Theoretisch zou wrijven of het bijbuigen van het frame kunnen helpen. maar zeker aan de bovenkant waar de aansturing zit zou ik daar mee oppassen dat is nogal drukgevoelig en makkelijk te slopen met wat teveel druk.

Het is van een foto lastig te zien hoe erg het in werkelijkheid is maar voor een low-end monitor lijkt me dit nog binnen de range van wat je bij backlightbleeding zou kunnen verwachten

[ Voor 42% gewijzigd door -36- op 27-09-2020 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-10 12:00

WCA

Mijn ervaring is dat elke IPS dit wel in meer of mindere mate heeft. Ik kijk niet op van deze hoeveelheid backlight bleed in ieder geval. Ik heb duurdere monitoren teruggestuurd om meer bleed.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

WCA schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:52:
Mijn ervaring is dat elke IPS dit wel in meer of mindere mate heeft. Ik kijk niet op van deze hoeveelheid backlight bleed in ieder geval. Ik heb duurdere monitoren teruggestuurd om meer bleed.
Elk paneel heeft hier last van; wat je met IPS nog wel eens ziet is IPS glow en dat is anders dan backlight bleeding. Dit is overduidelijk een geval backlight bleeding en ik zou het scherm terug sturen.

IPS glow zie je voornamelijk als je de kijkhoek naar je scherm anders is. Waar je met IPS dus IPS glow krijgt bij een rare kijkhoek heb je met andere panelen VA of TN verpeste kleuren omdat de inkijkhoek van dat type panelen gewoon minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Sp3ci3s8472 schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:13:
[...]

Elk paneel heeft hier last van; wat je met IPS nog wel eens ziet is IPS glow en dat is anders dan backlight bleeding. Dit is overduidelijk een geval backlight bleeding en ik zou het scherm terug sturen.

IPS glow zie je voornamelijk als je de kijkhoek naar je scherm anders is. Waar je met IPS dus IPS glow krijgt bij een rare kijkhoek heb je met andere panelen VA of TN verpeste kleuren omdat de inkijkhoek van dat type panelen gewoon minder is.
Ips blokkeert ook minder licht dan tn of va. Daardoor is de kans op veel bleed ook groter bij IPS.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

WCA schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:15:
[...]

Ips blokkeert ook minder licht dan tn of va. Daardoor is de kans op veel bleed ook groter bij IPS.
Mijn ervaring is misschien niet helemaal eerlijk gezien ik altijd of de Ultrasharp lijn van Dell heb of zoals nu een duurder LG widescreen waarvan de kwaliteits controle een stuk hoger is dan een 200 euro 27" scherm.
Ik heb behalven een tijdelijk 34" VA widescreen nooit last gehad van BLB op mijn IPS schermen.

Los daarvan is dit behoorlijk veel BLB :p. Alleen is dit natuurlijk ook lastig inschatten gezien we niet weten waarmee de foto is genomen en wat de settings waren (de muis aanwijzer is ook behoorlijk fel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Sp3ci3s8472 schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:20:
[...]

Mijn ervaring is misschien niet helemaal eerlijk gezien ik altijd of de Ultrasharp lijn van Dell heb of zoals nu een duurder LG widescreen waarvan de kwaliteits controle een stuk hoger is dan een 200 euro 27" scherm.
Ik heb behalven een tijdelijk 34" VA widescreen nooit last gehad van BLB op mijn IPS schermen.

Los daarvan is dit behoorlijk veel BLB :p. Alleen is dit natuurlijk ook lastig inschatten gezien we niet weten waarmee de foto is genomen en wat de settings waren (de muis aanwijzer is ook behoorlijk fel).
Op de foto is het altijd meer overdreven dan het er in het echt uitziet inderdaad.

Maar goed, in deze prijsklasse is het niet heel gek ofzo

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Tja, ik heb specifiek de Dell P2720D niet gedaan, omdat deze te maken zou hebben van heel veel backlightbleeding, terwijl die aardig duurder is. Ik vind het gek dat zulke producten te maken hebben met deze problematiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Pff, ik heb het model geretourneerd voor een andere, blijkt het tweede model óók dit probleem te hebben. Vervelend zeg. Ik ga wel een heel ander model kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:21
Tsja.. Ik vind het niet heel speciaal voor een goedkope 1440p monitor.
Mijne heeft het ook, tijdens gamen totaal geen last van. Enkel als je rustig hele donkere scènes bekijkt.
Als je dat niet wilt moet je waarschijnlijk 2 tot 3x zoveel betalen...

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Cyriel85 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:58:
Tsja.. Ik vind het niet heel speciaal voor een goedkope 1440p monitor.
Mijne heeft het ook, tijdens gamen totaal geen last van. Enkel als je rustig hele donkere scènes bekijkt.
Als je dat niet wilt moet je waarschijnlijk 2 tot 3x zoveel betalen...
Backlight bleed is in alle prijsklassen een probleem. Als je garantie wil dat je het niet hebt moet je een professionele monitor kopen, of een ander type paneel

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Denk dat je dan beter af bent met een VA paneel, die hebben vaak ook nog betere zwartwaardes/contrastverhoudingen.

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je kan ook de brightness een stukje terug schroeven, minder blacklight bleeding en minder vermoeiend voor je ogen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDR
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 30-09 22:47

EDR

Ik ben aan het rondkijken voor nieuwe tv. Het fenomeen backlight bleeding komt regelmatig terug bij revieuws. Zijn er toestellen die in het middensegment merken waar dit niet voorkomt zonder naar de hogere oled klasse te moeten gaan? Ambilight interesseert me wel maar sommige revieuws melden dit ook bij bepaalde Philips types. Welk type is hiervan gespaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

EDR schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:29:
Ik ben aan het rondkijken voor nieuwe tv. Het fenomeen backlight bleeding komt regelmatig terug bij revieuws. Zijn er toestellen die in het middensegment merken waar dit niet voorkomt zonder naar de hogere oled klasse te moeten gaan? Ambilight interesseert me wel maar sommige revieuws melden dit ook bij bepaalde Philips types. Welk type is hiervan gespaard?
Iedere LCD heeft er last van, mijn tip, stel de tv niet te helder in en geniet van het beeld. Ga niet als de tv er is opzoek naar backlight bleeding want vervolgens is dat het enige wat je nog kan zien op de tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:10

br00ky

Moderator Harde Waren
@EDR, open desgewenst hier een eigen topic over. Random een ander topic pakken om je vraag te stellen is niet de bedoeling.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.