Kunststof voordeur sleept over de grond. Hoe af te stellen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Topicstarter
Ik heb in mijn woning een oude kunststof deur zitten die sinds enige tijd aan de draaiende kant over de grond sleept. Het lijkt er ook op dat dit probleem steeds groter wordt.

Nu ben ik aan het kijken hoe ik dit kan afstellen. Wat ik online overal vind is dat dit met een inbussleuteltje zou moeten kunnen. In de deur die ik heb kan ik echter nergens een inbusschroefje vinden. Mijn deur ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9ZFS2XwMRLJpjgyBRJXap-thhk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wz61ljiphibcVaFWRVLZU96G.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fomiSCJWjOgjroYVUiqcoUV5qJo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8L2RsHYr05s60uSSAgdYsag1.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fJIPCRT44kGY4EOk4TktWvC1og=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tej6XOw8MjXzcp7Z47hlzu0m.jpg?f=fotoalbum_medium

Mij lijkt dat ik het bovenste scharnier dichter naar de muur moet brengen om het slepen op te lossen. Op de foto is het lastig te zien, maar achter het scharnier zitten schroefjes die het scharnier in het kozijn hangen. Ik kom echter niet bij de schroefjes omdat het scharnier ervoor zit. Het scharnier zit zelf in elkaar met een of andere pen met daarop een heel dun profiel en ik krijg het niet los - heb ook geen idee of het met een schroefdraad zit of dat ik het er van onder uit moet kunnen rammen.

Ik heb ook geprobeerd de deur los te schroeven van het scharnier, maar met de deur helemaal open krijg ik deze niet los omdat de schroevendraaier niet recht op de schroef kan doordat het kozijn in de weg zit.

Heeft iemand enig idee wat voor type deur/kozijn dit is en hoe ik dit fatsoenlijk afgesteld krijg? Ik zou het de vorige eigenaar vragen, maar die is inmiddels overleden.

Ik ontken het bestaan van IE.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik zou eens beginnen met de bevestiging van de scharnieren op het kozijn te (laten) vervangen door degelijk én deugdelijk spul. Op de foto ziet 't er uit alsof 't allemaal met een paar goedkope parkers (houtschroeven) in en áán elkaar gezet is en dat werkt misschien wel leuk voor een tijdje.... Zoals je nú misschien zelf ook al wel gemerkt hebt.

Garantie tót aan de deur?

[ Voor 14% gewijzigd door Will_M op 26-09-2020 21:00 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 100% gewijzigd door anon054630 op 10-03-2021 19:45 ]

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Lastig te zien aan de foto’s maar het lijkt er op dat het scharnier een paar tandjes omhoog kan worden afgesteld door de schroeven wat losser te draaien (is niet echt duidelijk hoe) maar het lijkt er ook op dat aan de bovenkant er een nylon ring hoort te zitten zoals aan de onderzijde zichtbaar is.

Het kan een kwestie zijn van nieuwe nylonringen in de scharnieren maar het is niet duidelijk hoe je deze loskrijgt op de foto’s

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50
Breezers schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 20:58:
Lastig te zien aan de foto’s maar het lijkt er op dat het scharnier een paar tandjes omhoog kan worden afgesteld door de schroeven wat losser te draaien
En bij die schroeven kun je bij afgaande op de foto. (Desnoods met een bitje in een ratel.)
maar het lijkt er ook op dat aan de bovenkant er een nylon ring hoort te zitten zoals aan de onderzijde zichtbaar is.
Lijkt wat weinig ruimte voor, maar sowieso zou onder een dunnere ring kunnen met boven ook een ring. Dat tilt het toch een mm omhoog. Moet je wel die pin eruit schroeven / slaan.

Het geheel ziet eruit alsof je het net zo goed een poging kunt geven met in je achterhoofd dat het best wel op lijkt dat het geheel op den duur vervangen mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Topicstarter
Will_M schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 17:23:
Ik zou eens beginnen met de bevestiging van de scharnieren op het kozijn te (laten) vervangen door degelijk én deugdelijk spul. Op de foto ziet 't er uit alsof 't allemaal met een paar goedkope parkers (houtschroeven) in en áán elkaar gezet is en dat werkt misschien wel leuk voor een tijdje.... Zoals je nú misschien zelf ook al wel gemerkt hebt.

Garantie tót aan de deur?
Het lijkt inderdaad op oude rommel, daarin kan ik je geen ongelijk geven. Op termijn zou wat mij betreft die hele deur vervangen mogen worden voor iets degelijkers, maar tot die tijd moet het wel normaal werken. Het liefst geef ik nu geen geld uit aan onderhoud van deze deur als het niet hoeft en vervang ik het geheel over een paar jaar.
Neuzelaar schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:37:
Heb je al geprobeerd gewoon de deur naar boven uit de scharnieren te liften?
Ja, dat lukt helaas niet.
Rukapul schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 22:12:
[...]

En bij die schroeven kun je bij afgaande op de foto. (Desnoods met een bitje in een ratel.)

[...]

Lijkt wat weinig ruimte voor, maar sowieso zou onder een dunnere ring kunnen met boven ook een ring. Dat tilt het toch een mm omhoog. Moet je wel die pin eruit schroeven / slaan.

Het geheel ziet eruit alsof je het net zo goed een poging kunt geven met in je achterhoofd dat het best wel op lijkt dat het geheel op den duur vervangen mag worden.
Het is inderdaad zo dat de deur een aantal tandjes omhoog moet kunnen. Het zit nu met een soort plaatje vast in een set ribbeltjes. Ik krijg echter de schroeven totaal niet los. Ik heb het o.a. met een viper driver geprobeerd (die toen prompt kapot ging), en ook met van die kantelbare bitjes.

Ik denk dat ik hiervoor maar eens een haakse schroevendraaier moet aanschaffen. Wellicht dat het daarme wel lukt.

Ik ontken het bestaan van IE.

Pagina: 1