Vraag

• Gleekzorp
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-07 17:43
Na een aantal stroomstoringen kan ik niet meer bij mijn bestanden op de Omninas KD20 komen en inloggen kan ook niet meer (foutmelding "The website you are requesting cannot be retrieved.")

Volgens de handleiding zou je na een factory-reset met 'admin' en een leeg wachtwoord weer in kunnen loggen, maar helaas...

Nu wil ik zien of 't opnieuw installeren van de firmware helpt, maar die kan ik nergens vinden. Op de site van de leverancier zijn alleen dode links naar de firmware en de klantenservice reageert niet.

Dus, als iemand de KD20 firmware nog heeft liggen, dan heel graag!

[ Voor 0% gewijzigd door Gleekzorp op 26-09-2020 16:56 . Reden: typo ]

Alle reacties

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:46

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Pingen lukt wel?
Als dat ook niet werkt, zal flashen via het netwerk ook niet werken.

Hopelijk heb je een backup.
Alleen je bestanden op een NAS zetten is geen backup, ook al heb je een mirror met twee schijven.

Als er geen encryptie is toegepast, kun je nog een datarecovery doen of de schijf(ven) uitlezen met een Ubuntu live stickje.

[ Voor 60% gewijzigd door PD2JK op 26-09-2020 17:10 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:38
Gleekzorp schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:55:
Na een aantal stroomstoringen kan ik niet meer bij mijn bestanden op de Omninas KD20 komen en inloggen kan ook niet meer (foutmelding "The website you are requesting cannot be retrieved.")

Volgens de handleiding zou je na een factory-reset met 'admin' en een leeg wachtwoord weer in kunnen loggen, maar helaas...
Helaas... die credentials worden niet geaccepteerd of helaas... je kunt de webinterface nog steeds uberhaupt niet benaderen?

Na een factory reset heeft het ding natuurlijk weer zijn standaard netwerk instellingen, dus ook het standaard IP (169.254.100.200). Dit kun je alleen benaderen als je PC in hetzelfde subnet zit.

Maar ik neem aan dat je dit allemaal hebt uitgezocht, aangezien je alleen de firmware vraagt en niet een technische inhoudelijke
vraag stelt in Opslagtechnologie?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Gleekzorp
Ik kan de webinterface wel benaderen, inlogpagina verschijnt, maar inloggen als admin (zonder wachtwoord) werkt niet (zie bovengenoemde foutmelding)...

Miischien dat de factory reset niet werkt, want ik blijf 't oude ip address houden (maar dat kan ook m'n router zijn)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:38

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dit past beter in OT

[ Voor 6% gewijzigd door Microkid op 26-09-2020 18:39 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De NAS krijgt hetzelfde IP omdat de lease, uitgegeven door je router, nog geldig was.

Heeft het ding telnet of SSH? Waarschijnlijk niet, maar het proberen waard.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-08 21:46
OMNINAS-7821_2.38.20140728.TAR.GZ

EDIT: Link stuk. Stuur me even een DM voor de firmware.

[ Voor 29% gewijzigd door Thralas op 21-10-2020 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gleekzorp
@Thralas dank voor de file, helaas is deze niet uit te pakken (geprobeerd met: gunzip op Mac, 7zip op Win10)

@PD2JK geen telnet, wel ssh, maar die staat default uit

@Microkid geen probleem als je dit topic wilt moven naar OT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Gleekzorp schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:13:
@Thralas dank voor de file, helaas is deze niet uit te pakken (geprobeerd met: gunzip op Mac, 7zip op Win10)
Je hoeft hem ook niet uit te pakken. Dit is gewoon de firmware file zoals je hem in de webinterface kunt uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Thralas schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:07:
[...]

Je hoeft hem ook niet uit te pakken. Dit is gewoon de firmware file zoals je hem in de webinterface kunt uploaden.
Dan heb je alleen nog een kip/ei probleem, hij kan niet inloggen in de webinterface :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zat nog te denken, misschien is de beheerpagina van de NAS zo sterk verouderd dat hij in moderne browsers niet goed weergegeven wordt. Internet Explorer in compatability mode al geprobeerd?
Redirect naar een HTTPS site zal er niet opzitten? Dan kan je zitten met verlopen certs van het apparaat, al dan niet self-signed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
Gleekzorp schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:55:
Die error geeft 2 hits op Google: in dit topic. Screenshot?
nelizmastr schreef op maandag 28 september 2020 @ 06:54:
Dan heb je alleen nog een kip/ei probleem, hij kan niet inloggen in de webinterface :+
Goed punt. Voor alles is een oplossing (denk ik).

@Gleekzorp met Chrome op de pagina van de webinterface in de developer console intikken:
code:
1
document.cookie = 'aton_nas_ssh=1';

Daarna kun je in /admin/ssh.php SSH aanzetten (atonnas/backdoor). Root is verder op internet beschreven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gleekzorp
@Thralas Screenshot na inloggen als admin, zonder pwd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCJuyLrXmjFEkazk0LG_vR0daCo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N22qYVZoMivYRiBGKEjED3RB.png?f=fotoalbum_large

Met behulp van het cookie zetten kan ik inderdaad SSH aanzetten (dank je!), maar de code in die link geeft bij mij alleen "Uncaught TypeError: $.ajax is not a function at <anonymous>:1:3" errors, in diverse browsers op Mac en Win10. Als ik na het zetten van de cookie naar /admin/ ga, kan ik e.e.a. aan configuratie opvragen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMkvJW24srsrgm9nLfBuNPKnTdU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h0hMMvcToGvTNMv1MglbuGmD.png?f=fotoalbum_large
Op het oog ziet dat er allemaal netjes uit, ook informatie over shares is correct (maar ik weet natuurlijk niet of dat ter plekke uitgelezen is, of de toestand na de laatste wijziging, een jaar of wat terug)

Verder nog geprobeerd om mbv een public key uploaden zoals hier wordt beschreven: http://www.zzwave.com/hom...ce&uid=2&do=blog&id=29714, ssh root access te krijgen, maar ssh blijft volhouden dat "permission denied" is.

Ondertussen wel uitgevonden dat de firmware file die je stuurde openssl encrypted is; encrypted/decrypten staat hier beschreven: http://pl-pl.forum.ibood....ay_nas_z_prywatna_chmura/, even zoeken op 'openssl enc'.
Ik heb geprobeerd om de encrypted file op een usb-stick te zetten en daarmee de KD20 te booten, maar geen enkel resultaat. Idem voor met de decrypted file en de losse bestanden uit die file.

Dus, hints, tips, links, etc. zijn van harte welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
Gleekzorp schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:54:
@Thralas Screenshot na inloggen als admin, zonder pwd:
Oh, je hebt gelijk. Kon het niet vinden in de code, maar het blijkt elders te staan.
Met behulp van het cookie zetten kan ik inderdaad SSH aanzetten (dank je!), maar de code in die link geeft bij mij alleen "Uncaught TypeError: $.ajax is not a function at <anonymous>:1:3" errors, in diverse browsers op Mac en Win10.
Dat werkt natuurlijk alleen als je op een pagina zit waar $.ajax gedefiniëerd is. De front page lijkt me een redelijke kanshebber. Anders even met iets anders een POST request doen, mogelijkheden te over.
Als ik na het zetten van de cookie naar /admin/ ga, kan ik e.e.a. aan configuratie opvragen:
Daar staat ook het admin password in, als het goed is.
code:
1
$config['system']['webgui']['nas_passwd']
Verder nog geprobeerd om mbv een public key uploaden zoals hier wordt beschreven: http://www.zzwave.com/hom...ce&uid=2&do=blog&id=29714, ssh root access te krijgen, maar ssh blijft volhouden dat "permission denied" is.
Dan gaat er iets verkeerd.

Ik was even vergeten hoe het ding werkt: je moet een password voor root zetten als je SSH wilt gebruiken, want het originele wachtwoord is niet bekend (en atonnas/backdoor is voor de /admin webinterface; maar die cookie zetten werkt daar ook voor).
Ondertussen wel uitgevonden dat de firmware file die je stuurde openssl encrypted is; encrypted/decrypten staat hier beschreven:
Klopt. Als je 'm decrypt en het rootfs uitpakt (ubi_reader) heb je ook de PHP-code van de webgui.
Ik heb geprobeerd om de encrypted file op een usb-stick te zetten en daarmee de KD20 te booten, maar geen enkel resultaat. Idem voor met de decrypted file en de losse bestanden uit die file.
Ja, dat gaat niet zo simpel. Volgens mij kun je hem alleen upgraden via de webinterface. Booten van USB doet hij niet. EDIT: maar firmware upgraden wel, zie hieronder. Hij kan wel booten van een special geformatteerde harddisk, alleen dat heb ik zelf nooit geprobeerd.

Als je na het inloggen (of: poging daartoe) in de webinterface even naar de URL kijkt dan staat daar een error-parameter in die mogelijk vertelt wat er precies misgaat. Kun je zelf ook opzoeken in de code.

In plaats van /action/folder_action.php kun je ook wat scripts uit de /admin directory gebruiken om bestanden te downloaden of commando's uit te voeren. Config file staat in: /etc//nas_conf_db.xml.

/admin/download.php

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
<?  include "./chk_pw.php";?>
<?php
$file = $_GET['path'];

if (file_exists($file)) {
    header('Content-Description: File Transfer');
    header('Content-Type: application/octet-stream');
    header('Content-Disposition: attachment; filename='.basename($file));
    header('Content-Transfer-Encoding: binary');
    header('Expires: 0');
    header('Cache-Control: must-revalidate, post-check=0, pre-check=0');
    header('Pragma: public');
    header('Content-Length: ' . filesize($file));
    ob_clean();
    flush();
    readfile($file);
    exit;
}

/admin/dir_action.php

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<?  include "./chk_pw.php";?>
<?
if(empty($_GET['type'])){
     $errorNo = 1;
     $msg     = "NO Input var: type ";
     NAS_APIError($errorNo, $msg);
}
   switch ($_GET['type']) {   
<<< SNIP >>>
    case "rename":
            exec('sudo mv '.$_GET['old_name'].' '.$_GET['new_name']);       
                $successNO = 3;
            $msg     = "Change name success!!";
            NAS_APIsuccess($successNO, $msg);                   
    break;
}

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• konus1980
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-11-2020
Hier een KD20.zip file waarmee je de nas via een USB stick kan resetten.

https://gofile.io/d/RfhkrZ

Ik heb ooit een KD20 gehad die vastgelopen was en nergens meer op reageerde. Zelfs de USB stick methode werkte eerst niet. Via UART verbinding gemaakt en ingelogd en bleek het volledige geheugen vol te zitten omdat de iTunes database op het flash geheugen werd opgeslagen. Nadat de database was verwijdered kon de NAS gereset worden via de USB stick.

Ik zou wel de schijven eruit halen voor je via USB stick reset want de kans is groot dat deze anders opnieuw geformatterd worden.

[ Voor 11% gewijzigd door konus1980 op 30-09-2020 00:31 ]

• Gleekzorp
@konus1980 Dank voor de file; deze moet op een bootable usb stick komen?

@Thralas Bedankt voor je uitvoerige info. Ik ga er weer mee aan het stoeien ('testdisk' recovery wil ik pas starten als andere mogelijkheden uitgeput zijn...)

[ Voor 52% gewijzigd door Gleekzorp op 30-09-2020 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• konus1980
Het zip bestand moet uitgepakt worden op een FAT geformatterde USB stick. Ik weet de details niet precies meer maar volgens mij moet je de reset knop ingedrukt houden terwijl je de nas opstart met de USB stick ingeplugd. Na enkele seconden gaat de led van de power knop rood branden en worden de bestanden van de USB stick naar het flash geheugen gekopieerd. Dat van de reset knop weet ik niet zeker en het is al weer enkele jaren geleden dus je zal even moeten experimenteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gleekzorp
Volgens de fabrikant moet je om de firmware te upgraden vanaf een USB 1.0 of 2.0 stick, FAT geformatteerd. Schijven uit de nas, netwerkkabel eraf en booten. Helaas geen resultaat hier, dus de conclusie is eigenlijk dat de KD20 bij het grofvuil kan. De schijven mounten in OpenMediaVault in VirtualBox was ook geen succes. De nieuwe Synology staat klaar, dus daar gaan de schijven nu en dan maar formatteren. Jammer maar helaas.

Aan alle mensen hierboven: hartelijk dank voor het meedenken, de hints, tips en firmware! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konus1980
Hij hoeft niet meteen bij het grof vuil, je kan proberen Debian of OpenWrt te installeren. Het kost wel wat moeite via een UART verbinding en OpenWrt ondersteunt niet alle hardware maar geeft wel een goed gevoel wanneer het lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Gleekzorp schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:22:
De schijven mounten in OpenMediaVault in VirtualBox was ook geen succes. De nieuwe Synology staat klaar, dus daar gaan de schijven nu en dan maar formatteren. Jammer maar helaas.
Als het goed is is de vierde partite (sda4, sdb4) een RAID1 met daarop xfs. Zou je gewoon moeten kunnen mounten onder Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gleekzorp
@konus1980 Misschien dat ik dat nog ga proberen, maar ondertussen zitten de schijven in de Synology,
@Thralas te laat :D, maar bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabbergast
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-12-2024
Op zoek naar de firmware voor de Shuttle Omninas KD20 kwam ik dit topic tegen. Helaas zijn de links verlopen. Zou iemand de firmware nogmaals willen delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
Wat een waardeloze filehostingsite. Binnen een maand verlopen. Linkje naar @Flabbergast gestuurd.

Voor wie dit in de toekomst leest en óók op zoek is naar de firmware: stuur me even een DM hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter195?
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-02-2021
hallo

ik zocht ook de laatste firmware van de kd20 omninas

wie kan mijn helpen aub

mijn dank is zeeeeeeeeeeer groot

bedankt peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:57
@Thralas

Even lezen Peter, hij vraagt om een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter195?
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-02-2021
sorry wat is een dm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-08 12:40
Direct Message. Je moet hem dus even zelf een berichtje sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maceddy2004
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-08 15:08

maceddy2004

Ik heb geen ondertiteling

Hmz ik kan wel inloggen maar op meerdere 'tabbladen' krijg ik geen content terug.

Ook niet op de firmware sectie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45X23ELjjXck30nBypvGLleG8iQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UtYuw18jKMHM0mhNYxQnCQVi.png?f=user_large

Chrome niet, Firefox niet, Edge met IE mode niet... Noppes... :-( Andere delen doen het overigens weer wel.
In de weer met de USB stick dan maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio22
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03-11-2021
*knip* Open hiervoor je eigen, volledige topic.

[ Voor 83% gewijzigd door br00ky op 04-11-2021 12:10 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.