• botn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-05 13:02
Dag iedereen,

mijn broer wil een PV-installatie aanleggen op een stuk veld in zijn tuin (op circa 80m van de woning). Hij verwarmt met een warmtepomp, dus het gaat over een serieuze installatie (hij heeft nu een verbuik van ca 13kWh).

Hij liet al eens prijs opmaken en kreeg het volgende aangeboden voor 13.700€ incl 21% BTW:
40 x Eging 315wp Mono
Growatt 9000TL3-S omvormer
+ 4 kabels 10mm DC tussen de installatie en de woning (wachtbuis zelf te voorzien)
in een constructie van 2 rijen van 13 panelen en 1 rij van 14 panelen

Dit lijkt me behoorlijk prijzig, dus ik zocht zelf even een alternatief voor zelfplaatsing (op Winkelman):
36x Trina Solar Honey Mono TSM-370-375DE08M.08(II) 375Wp Zwart Frame -
Growatt 9000TL3-S omvormer
2x Van der Valk Pro+ 10 graden portret 3 rij van 6 panelen

+ 2000 marge voor kabels + aansluiting door elektricien komt dit op 10.000 €, voor dat prijsverschil kan je al eens de handen uit de mouwen steken...

Wat zijn jullie bedenkingen? Klopt dit qua samenstelling, of zie ik iets over het hoofd? Iemand met bijzondere tips voor installatie op een veld ipv op het dak? (behalve de obligatoire worteldoek)? O ja, het is trouwens in België.

Bedankt voor de hulp!

PVOutput

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:09
Je gaat net iets over de 10 kWp, is dat bewust?
Geen situatie met omvormertax dus?

https://www.vlaanderen.be/grote-installaties-zonnepanelen

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• de schompen
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05-06 16:34
Een tuin opstelling is altijd duurder dan wanneer je ze op het dak kan leggen. De tweede set hier komt ook in de tuin naast de eerste set maar hier gaat de pv kabel doormiddel van een 2x10 mm2 40 mtr naar de omvormer in huis. De tweede set komt met een 4x6 mm2 grondkabel naar de woning. Het voordeel van een tuin opstelling is dat je de panelen mooi op Zuid kunt leggen. Bevestigingsmateriaal van de panelen is gelijk aan een dak van een woning maar de bevestiging is hier in mijn geval op bielsen. Hoop als het lukt hier eens een foto op te plaatsen. Panelen kun je net zo duur maken als je wilt. Wat denk je van de p3 van sunpower? Zijn in Belgie ongeveer 185 euro per stuk.

Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh

• botn
busscherski schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:57:
Je gaat net iets over de 10 kWp, is dat bewust?
Geen situatie met omvormertax dus?

https://www.vlaanderen.be/grote-installaties-zonnepanelen
@busscherski dit is toch een 9 kWp omvormer, dus net eronder?
de schompen schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 18:07:
Een tuin opstelling is altijd duurder dan wanneer je ze op het dak kan leggen.
(...) .
Panelen kun je net zo duur maken als je wilt. Wat denk je van de p3 van sunpower? Zijn in Belgie ongeveer 185 euro per stuk.
@de schompen Het is een te grote installatie voor op het dak, en past ook echt niet op de woning. Mijn broer heeft een heel grote tuin, dus heeft daar plaats genoeg.

En de bedoeling is net om het niét te duur te maken 8)7

Ik zag trouwens deze panelen van 445wp (2m wel) voor maar 136€, dan kunnen 30 panelen al volstaan!
https://www.solar-outlet.nl/longi-solar-445wp-mono.html
Zijn die ook OK denk je?

PVOutput

• busscherski
O sorry ja het gaat om het omvormer vermogen. Ik ben zelf Nederlander, denk dat ik met Duitsland in de war ben.

Als je het zelf aan gaat leggen zou ik zelf montage materiaal maken. Dan kun je ook de hoogte zelf kiezen en montage eventueel niet met klemmen maar gewoon vastschroeven met de gaatjes in de panelen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• busscherski
Ik neem aan gewoon een 230 V (230V / 400V) netwerk he? Met andere woorden, is er 400 V krachtstroom beschikbaar?

Zelf heb ik de 440 Wp versie (van YMX uit dezelfde fabriek, er staat Longi op de 3 junction boxen), zijn prima.
Zou inderdaad grote panelen gebruiken, dan heb je minder montagemateriaal nodig.

In Nederland mag het DC voltage maximaal 1000 V zijn en kunnen er dus maximaal 18 van in een string.
SunnyDesign geeft me net een melding:
Observe applicable standards!
In Belgium, the maximum DC voltage in PV systems installed outside electrical equipment rooms must not exceed 750 V (see RGIE, Art. 48).
Als je je daar aan wilt houden (geen idee in hoeverre dat optioneel is) kunnen er 14 van in een string en zou 28 panelen een mooi aantal kunnen zijn. Bij een zuid opstelling is een 8 kW omvormer dan ongeveer optimaal qua omvormertax.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDzFJHVCFQLigUMokuWLiEg8g3c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3AzDihLKUCr7eIZ2coOZDNIM.png?f=fotoalbum_large

Opbrengst na tax: 12122 kWh/jaar * 0.25 euro/kWh - 90 euro / kW omvormer * 8 kW = 2311 euro / jaar

Met oost-west kun je hetzelfde aantal panelen kwijt op een 6 of 7 kW omvormer (afhankelijk van de helling).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGGPzs35glIFfeWx74hbbbkAtsk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TvskSs1eMyh5rIYbPpMXqihH.png?f=fotoalbum_large

Opbrengst na tax: 10226 kWh/jaar * 0.25 euro/kWh - 90 euro / kW omvormer * 6 kW = 2017 euro / jaar.
Dus ondanks de omvormertax is zuid gunstiger dan oost-west.

30 panelen kan uiteraard ook, maar dan moet je wel een omvormer kiezen die 2 strings parallel mag hebben. Geen Growatt maar bijvoorbeeld een SMA. Stukje kwaliteit maar wel duurder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TnLXL8g8rnXnKAK6zpXDMmjlaxk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bsqGgkLGjjRC7BKIuvnO12AI.png?f=fotoalbum_large

12705 kWh/jaar * 0.25 euro/kWh - 90 euro / kW omvormer * 8 kW = 2456 euro / jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botn
@busscherski da's een goeie opmerking, van die max DC voltage... Het voorstel dat mijn broer al kreeg gaat daar ook los over (885 V !!). Ik vraag eens na of dat effectief een probleem kan vormen, zoniet gaan we beter naar 28 panelen. Een derde string aanleggen wordt al gauw heel duur qua bekabeling (gezien de afstand) om maar 2 extra panelen aan te kunnen sluiten.

Als we het bij 2 strings houden (voor 28 dan wel 30 panelen, afhankelijk van het nieuws dat ik krijg), is een 8kW Growatt of Goodwe (of andere?) omvormer nog steeds een goede keuze? Het prijsverschil is wel groot met een SMA...

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Of de omvormer het best 8 of 9 kW wordt hangt ook een beetje af van de exacte energieprijs en omvormertax. Zat ik goed met 0.25 euro / kWh en 90 euro / kW? Ik kijk er nog wel een keer naar zodra je weet of het er 28 of 30 worden.

Met 2 strings is elk merk goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• botn
@busscherski wat die "vaste" omvormertaks betreft, vanaf 2022 gaat die op de schop. Vanaf dan zal je een netvergoeding betalen obv je maandelijks gemiddelde piekbelasting, maar de exacte invulling is nog een vraagteken...

De stimulans om een kleinere omvormer te houden, die blijft dus wel, maar het is nog koffiedik kijken wat de "sweet spot" is op lange termijn. Je zou kunnen zeggen, wacht dan nog even tot dat duidelijk is, maar wie dit jaar nog PV plaatst, krijgt nog 15 jaar een terugdraaiende teller voor de energie-component.

Ik ben daarom geneigd om te blijven onderdimensioneren, zolang het verlies aan opbrengst beperkt blijft.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:18
de schompen schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 18:07:
Het voordeel van een tuin opstelling is dat je de panelen mooi op Zuid kunt leggen.
Zodat je al je opbrengst tussen 11.00 en 14.00 hebt? Dat ziet bijna niemand meer als voordeel. Oost-West, dat is mooi en kun je met een tuinopstelling ook prima neerzetten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Met een 8 kW omvormer heb je dus 3.6 of 5% verlies van de jaaropbrengst door de kleine omvormer. Financieel inclusief omvormertax is dat ongeveer optimaal.

Wat betreft maandelijks gemiddelde piekbelasting is een kleine omvormer uiteraard ook beter. Ik weet niet of terugleveren een hogere piek wordt dan afname.

Hierboven heb ik ook een oost-west 15 graden opstelling met 6 kW omvormer gepost. Met de huidige regels minder optimaal dan alles op zuid, levert 300 euro per jaar minder op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• botn
No Hands schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:15:
[...]

Zodat je al je opbrengst tussen 11.00 en 14.00 hebt? Dat ziet bijna niemand meer als voordeel. Oost-West, dat is mooi en kun je met een tuinopstelling ook prima neerzetten.
Op zich heb je gelijk natuurlijk, maar laat ons een kat een kat noemen: een PV installatie om het verbruik van een warmtepomp af te dekken? Dan maakt het niet uit op welk uur je productie piekt... Je productie is voor 90% in de zomer, je verbruik in de winter. 8)7

Vandaar ook dat de terugdraaiende teller hier het belangrijkste argument is om nu nog een installatie te realiseren, en dus ook een zo hoog mogelijke opbrengst (zonder je blauw te betalen aan omvormertaksen).

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:18
botn schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:11:
[...]

Op zich heb je gelijk natuurlijk, maar laat ons een kat een kat noemen: een PV installatie om het verbruik van een warmtepomp af te dekken? Dan maakt het niet uit op welk uur je productie piekt... Je productie is voor 90% in de zomer, je verbruik in de winter. 8)7

Vandaar ook dat de terugdraaiende teller hier het belangrijkste argument is om nu nog een installatie te realiseren, en dus ook een zo hoog mogelijke opbrengst (zonder je blauw te betalen aan omvormertaksen).
Ah, Belgie. Dan heb ik niets gezegd :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botn
busscherski schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 18:54:
O sorry ja het gaat om het omvormer vermogen. Ik ben zelf Nederlander, denk dat ik met Duitsland in de war ben.

Als je het zelf aan gaat leggen zou ik zelf montage materiaal maken. Dan kun je ook de hoogte zelf kiezen en montage eventueel niet met klemmen maar gewoon vastschroeven met de gaatjes in de panelen.
Heb je hier tips / links voor toevallig? In welk materiaal? Met ballast of verankerd in de grond?
Ik vond niet onmiddellijk andere projecten op het forum...

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Je zou zoiets zelf kunnen maken

https://www.marktplaats.n...systeem-zonnepanelen.html

Ik zou even kijken bij de dichtstbijzijnde oud ijzer boer en vragen of die geschikte thermisch verzinkte profielen heeft liggen.
Dan sla je gewoon wat thermisch verzinkte profielen in de grond en maak je daar een thermisch verzinkt frame op.

Dat roest nauwelijks, ook als je er gaten in boort of afzaagt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• botn
Dit weekend de panelen geplaatst. Omdat het 72cells panelen zijn was een verlengstuk nodig op de schans, welke helaas niet mee was geleverd. De 4e rij zal dus nog even moeten wachten...

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/yQzgCw6/pv.jpg

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Dat verlengstuk is niet nodig omdat het 2 x 72 cells zijn maar omdat de panelen breder dan 1 meter zijn toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• botn
busscherski schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:38:
Dat verlengstuk is niet nodig omdat het 2 x 72 cells zijn maar omdat de panelen breder dan 1 meter zijn toch?
Klopt!

PVOutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• botn
Klaar!

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/C0k9ffT/IMG-20201206-WA0001.jpg

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1279036

heb je hier niet snel last van opwaaiend zand/stof , zonnende dieren en zo? Je kan er natuurlijk wel makkelijk bij om het schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05:00

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Ik zie al molshopen .... :*)

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-06 16:56
Ik ben vooral benieuwd naar de balast...... het is een mooie windvanger zo.

Gaan de zijkanten en achterkant nog dicht gemaakt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botn
(RSH) schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:26:
Ik ben vooral benieuwd naar de balast...... het is een mooie windvanger zo.

Gaan de zijkanten en achterkant nog dicht gemaakt worden?
Gezien de lage hoogte en het windgebied, en de basis van de schans al serieuze betonblokken zijn (waar de schans aan is vastgemaakt), was de bijkomende nood aan balast heel beperkt. Maar we gaan voor de zekerheid wel nog wat extra stoeptegels toevoegen.

Dichtmaken is niet voorzien.

(Ter info: het is niet één geheel, maar 7 losse rijen van 4 panelen)

[ Voor 6% gewijzigd door botn op 07-12-2020 11:41 ]

PVOutput

Pagina: 1