Als ik met een EMF meter bij mijn Tradfri Ikea slimme verlichting meet, krijg ik een max waarde van bijna 700V/M, gemiddeld iets van 250V/M rond de lamp. Waar wordt dit door veroorzaakt? Eerst dacht ik aan de zend electronica, maar dan zou je juist een elektromagnetisch veld verwachten toch, niet een elektrisch veld? Als ik het elektromagnetisch veld meet krijg ik niets meetbaars, 0 microTesla. De lamp doet dit als ie aan of uit geschakeld staat, maar niet als hij van de stroom af is. Een normale led-lamp waar ik mee vergelijk heeft geen enkel elektrisch veld, dus het lijkt toch iets te maken te hebben met het 'smart' communicatie gedeelte denk ik dan? Of is mijn normale led lamp (Kruidvat huismerk, made in China) gewoon beter afgeschermd? Daar meet ik max 175V/M, gem 100V/M?
Mijn kennis van elektrische velden en elektromagnetische velden is beperkt tot natuurkunde VWO niveau.
Wat heb ik gedaan om zelf een oplossing te vinden op deze vraag?
Ik kan niet iets vinden dat het voor mij verklaard via Google. Ik heb wel een beetje ingelezen in elektrische velden en elektromagnetische velden. Ik vond ook een tear down video van de Tradfri lamp: YouTube: Teardown: What's inside Ikea's TRADFRI smart LED bulb Ik zie daarin wel een trafo en twee flinke transistors, maar ik zou verwachten dat mijn reguliere led lamp diezelfde electronica ook heeft? Zou die trafo daarin zoveel kleiner zijn? Of heeft de Tradfri lamp een grotere trafo om ook de zend electronica etc van stroom te voorzien?
Dus mijn vraag is: Waarom heeft een Tradfri lamp zo'n groot elektrisch veld om de lamp heen en een reguliere led lamp veel minder?
Mijn kennis van elektrische velden en elektromagnetische velden is beperkt tot natuurkunde VWO niveau.
Wat heb ik gedaan om zelf een oplossing te vinden op deze vraag?
Ik kan niet iets vinden dat het voor mij verklaard via Google. Ik heb wel een beetje ingelezen in elektrische velden en elektromagnetische velden. Ik vond ook een tear down video van de Tradfri lamp: YouTube: Teardown: What's inside Ikea's TRADFRI smart LED bulb Ik zie daarin wel een trafo en twee flinke transistors, maar ik zou verwachten dat mijn reguliere led lamp diezelfde electronica ook heeft? Zou die trafo daarin zoveel kleiner zijn? Of heeft de Tradfri lamp een grotere trafo om ook de zend electronica etc van stroom te voorzien?
Dus mijn vraag is: Waarom heeft een Tradfri lamp zo'n groot elektrisch veld om de lamp heen en een reguliere led lamp veel minder?