Elektrisch veld rond Tradfri lamp

Pagina: 1
Acties:

• Sannr2
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-01 23:06
Als ik met een EMF meter bij mijn Tradfri Ikea slimme verlichting meet, krijg ik een max waarde van bijna 700V/M, gemiddeld iets van 250V/M rond de lamp. Waar wordt dit door veroorzaakt? Eerst dacht ik aan de zend electronica, maar dan zou je juist een elektromagnetisch veld verwachten toch, niet een elektrisch veld? Als ik het elektromagnetisch veld meet krijg ik niets meetbaars, 0 microTesla. De lamp doet dit als ie aan of uit geschakeld staat, maar niet als hij van de stroom af is. Een normale led-lamp waar ik mee vergelijk heeft geen enkel elektrisch veld, dus het lijkt toch iets te maken te hebben met het 'smart' communicatie gedeelte denk ik dan? Of is mijn normale led lamp (Kruidvat huismerk, made in China) gewoon beter afgeschermd? Daar meet ik max 175V/M, gem 100V/M?

Mijn kennis van elektrische velden en elektromagnetische velden is beperkt tot natuurkunde VWO niveau.

Wat heb ik gedaan om zelf een oplossing te vinden op deze vraag?

Ik kan niet iets vinden dat het voor mij verklaard via Google. Ik heb wel een beetje ingelezen in elektrische velden en elektromagnetische velden. Ik vond ook een tear down video van de Tradfri lamp: YouTube: Teardown: What's inside Ikea's TRADFRI smart LED bulb Ik zie daarin wel een trafo en twee flinke transistors, maar ik zou verwachten dat mijn reguliere led lamp diezelfde electronica ook heeft? Zou die trafo daarin zoveel kleiner zijn? Of heeft de Tradfri lamp een grotere trafo om ook de zend electronica etc van stroom te voorzien?

Dus mijn vraag is: Waarom heeft een Tradfri lamp zo'n groot elektrisch veld om de lamp heen en een reguliere led lamp veel minder?

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Welke specifieke EMF-meter gebruik je?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:48
Nee een Zigbee zender geeft geen magnetisch veld af.
Dit is hopelijk niet weer een electrosmog meter die gebruikt wordt? Die slaat zeker weten aan op het 2,4Ghz RF signaal.

[ Voor 17% gewijzigd door Jim423 op 26-09-2020 20:19 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Sannr2
kunnen schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 13:48:
Welke specifieke EMF-meter gebruik je?
Een Fuyi FY876
Jim423 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 20:18:
Nee een Zigbee zender geeft geen magnetisch veld af.
Dit is hopelijk niet weer een electrosmog meter die gebruikt wordt? Die slaat zeker weten aan op het 2,4Ghz RF signaal.
Het is bovenstaande meter, wat is een electrosmog meter? Hij wordt verkocht als EMF tester voor 5Hz-3.5Ghz, doet volgens de specificaties elektrische velden met een precisie van 1V/M en elektromagnetische velden met een precisie 0,1milliGauss. Geen idee hoe exact hij precies is, als je een leuk experimentje hebt om hem te ijken op een paar punten dan hou ik me aanbevolen :)

[ Voor 66% gewijzigd door Sannr2 op 26-09-2020 21:33 ]

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-01 21:32
Sannr2 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 13:19:
Eerst dacht ik aan de zend electronica, maar dan zou je juist een elektromagnetisch veld verwachten toch, niet een elektrisch veld? Als ik het elektromagnetisch veld meet krijg ik niets meetbaars, 0 microTesla.
Je haalt hier het een en ander door elkaar. Wat jij het elektromagnetisch veld noemt, heet gewoon het magnetisch veld. De term elektromagnetisch veld wordt vaak gebruikt voor een elektromagnetische golf welke zich voort beweegt door de ruimte, omdat zo'n golf zowel een elektrisch als magnetisch veld heeft. Zulke golven worden ook door de lamp gebruikt om te communiceren. In theorie zou je hiervan zowel het elektrisch als het magnetisch veld kunnen meten, in de praktijk meet je het magnetisch veld niet omdat deze te zwak is. Afhankelijk van je meter (ik kan zo snel geen specificaties van deze vinden) zou je het elektrisch veld van de Zigbee zender wel kunnen meten.

[ Voor 10% gewijzigd door hostname op 26-09-2020 21:43 ]

• Jim423
Sannr2 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:28:
[...]

Een Fuyi FY876

[...]

Het is bovenstaande meter, wat is een electrosmog meter? Hij wordt verkocht als EMF tester voor 5Hz-3.5Ghz, doet volgens de specificaties elektrische velden met een precisie van 1V/M en elektromagnetische velden met een precisie 0,1milliGauss. Geen idee hoe exact hij precies is, als je een leuk experimentje hebt om hem te ijken op een paar punten dan hou ik me aanbevolen :)
Probeer hem is bij een WiFi router of AP zou ik zeggen. Die zit ook op de 2,4Ghz band te zenden.
Een normale LED lamp zendt niets uit qua RF (moedwillig dan), daarom reageert je meter daar niet op.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Sabbi

je denkt aan mij.

Ik weet niet wat je meter precies meet, maar het zou best kunnen dat je het veld van de transformator meet, en dat er in de goedkope led-lamp helemaal geen transformator zit. (Lekker goedkoop alleen een gelijkrichter en leds in serie zetten.)

• Sannr2
hostname schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:37:
[...]

Je haalt hier het een en ander door elkaar. Wat jij het elektromagnetisch veld noemt, heet gewoon het magnetisch veld. De term elektromagnetisch veld wordt vaak gebruikt voor een elektromagnetische golf welke zich voort beweegt door de ruimte, omdat zo'n golf zowel een elektrisch als magnetisch veld heeft. Zulke golven worden ook door de lamp gebruikt om te communiceren. In theorie zou je hiervan zowel het elektrisch als het magnetisch veld kunnen meten, in de praktijk meet je het magnetisch veld niet omdat deze te zwak is. Afhankelijk van je meter (ik kan zo snel geen specificaties van deze vinden) zou je het elektrisch veld van de Zigbee zender wel kunnen meten.
Een magnetisch veld meet je toch in ampere per meter en een elektromagnetisch veld in volt/meter? Deze meter toont een resultaat in volt per meter en de handleiding spreekt van en elektromagnetisch veld. Kan heel goed dat ik het door elkaar gooi, maar volgens mij is een elektromagnetisch veld toch gewoon een elektrisch veld met loodrecht daarop een magnetisch veld? Enkel het magnetisch veld kan de meter volgens mij niet meten, enkel als je beweegt langs een magneet kan je die detecteren (terwijl het magnetisch veld er toch echt is, maar het elektromagnetisch veld enkel door de beweging haaks op de magneet) . Toch? VWO natuurkunde is even geleden :+
Sabbi schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:57:
Ik weet niet wat je meter precies meet, maar het zou best kunnen dat je het veld van de transformator meet, en dat er in de goedkope led-lamp helemaal geen transformator zit. (Lekker goedkoop alleen een gelijkrichter en leds in serie zetten.)
Dat zou op zich goed kunnen, het is een goedkope Kruidvat lamp die niet duur was. Heeft het voordelen als een led lamp wel een trafo heeft? Is de Ikea lamp beter in dat opzicht?
Jim423 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:54:
[...]

Probeer hem is bij een WiFi router of AP zou ik zeggen. Die zit ook op de 2,4Ghz band te zenden.
Een normale LED lamp zendt niets uit qua RF (moedwillig dan), daarom reageert je meter daar niet op.
Ik meet bij beide routers in mijn huis niks in qua elektrisch veld, wel een elektromagnetisch veld van 100V/M. De magnetron geeft wel een duidelijk elektrisch veld

[ Voor 26% gewijzigd door Sannr2 op 26-09-2020 22:10 ]

• Jim423
Sannr2 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:28:
[...]doet volgens de specificaties elektrische velden met een precisie van 1V/M en elektromagnetische velden met een precisie 0,1milliGauss.
Hier zeg je het nog goed.
Sannr2 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:59:

wel een elektromagnetisch veld van 100V/M.
Hier klopt het niet meer. Dat zou uitgedrukt worden in Gauss. Dat de magnetron een elektrisch veld heeft is normaal, daarom stoort deze ook op je WiFi 2,4Ghz.

• Sannr2
Jim423 schreef op zondag 27 september 2020 @ 00:58:
[...]

Hier zeg je het nog goed.

[...]

Hier klopt het niet meer. Dat zou uitgedrukt worden in Gauss. Dat de magnetron een elektrisch veld heeft is normaal, daarom stoort deze ook op je WiFi 2,4Ghz.
Je hebt gelijk, een elektrisch veld bedoel ik.
Pagina: 1