Iemand ervaring met een Fortinet Firewall en KPN/Telfort routed IPTV?
Voorheen had Fortinet geen ondersteuning om option 60 IPTV_RG mee te sturen daar is met FortiOS vanaf 6.4 verandering in gekomen.
Zelf heb ik Telfort en is nu het volgende actief:
Onder de WAN1 interface
1 VLAN interface telfortWAN op VLAN 34, DHCP
Deze krijgt netjes mijn normale WAN IP en internet werkt zonder problemen.
1. EMAC VLAN interface IPTVWAN op VLAN4 DHCP
Gebruik een EMAC interface omdat bij telfort zowel de WAN als IPTV via DHCP gaan, Fortinet stuurt op beide interfaces dezelfde MAC uit waardoor KPN 1 van de beide verbindingen dropt wanneer hij opkomt. Dit is niet het geval op moment dat het mac adres van een van de interfaces gewijzigd wordt. Bij een normale interface kan je dit niet wijzigen bij een EMAC wel.
Vervolgens netjes option 60 meesturen met het DHCP request:
Hierna heb je zowel op de telfortWAN als IPTVWAN netjes via DHCP een IP gekregen. So far so good.
Na het zetten van de juiste policy's werkt het internet zonder problemen. Krijg alleen het IPTV gedeelte nog niet aan de praat.
Multicast functionaliteit aangezet en daarbij behorende policy's maar dit lijkt nog maar weinig te doen.
Iemand ervaring met Multicast op Fortinet?
Voorheen had Fortinet geen ondersteuning om option 60 IPTV_RG mee te sturen daar is met FortiOS vanaf 6.4 verandering in gekomen.
Zelf heb ik Telfort en is nu het volgende actief:
Onder de WAN1 interface
1 VLAN interface telfortWAN op VLAN 34, DHCP
Deze krijgt netjes mijn normale WAN IP en internet werkt zonder problemen.
1. EMAC VLAN interface IPTVWAN op VLAN4 DHCP
Gebruik een EMAC interface omdat bij telfort zowel de WAN als IPTV via DHCP gaan, Fortinet stuurt op beide interfaces dezelfde MAC uit waardoor KPN 1 van de beide verbindingen dropt wanneer hij opkomt. Dit is niet het geval op moment dat het mac adres van een van de interfaces gewijzigd wordt. Bij een normale interface kan je dit niet wijzigen bij een EMAC wel.
code:
1
2
3
4
| # config sys int # edit <interface> # set macaddr <MAC address> # end |
Vervolgens netjes option 60 meesturen met het DHCP request:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| config system interface edit IPTVWAN config client-options edit 1 set code 60 set type string set value IPTV_RG next end |
Hierna heb je zowel op de telfortWAN als IPTVWAN netjes via DHCP een IP gekregen. So far so good.
Na het zetten van de juiste policy's werkt het internet zonder problemen. Krijg alleen het IPTV gedeelte nog niet aan de praat.
Multicast functionaliteit aangezet en daarbij behorende policy's maar dit lijkt nog maar weinig te doen.
Iemand ervaring met Multicast op Fortinet?