100 Hz brom uit Kenwood KA-5020 versterker, niet uit speaker

Pagina: 1
Acties:

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hallo allen,

vandaag toch maar eens wat tijd geinvesteerd in gebrom uit mijn versterker. Aanvankelijk dacht ik dat het lage gebrom (niet hard, maar wel kamervullend) uit de speakers kwam. Na alle inputs en outputs (speakers) losgehaald te hebben, bleek het geluid uit de versterker zelf te komen. Aangezien de versterker in een tv-meubel staat, is het een klankkast geworden waardoor het geluid in de gehele kamer te horen is. Ik wil daar graag vanaf.

Wat ik reeds heb geprobeerd:
- ander stopcontact
- aarden via de aardings-plug op de versterker (zit standaard geen aarde-stekker op)
- uit tv-meubel gehaald => scheelt enorm in gebrom
- kussentjes onder poten versterker. Heeft vrijwel geen effect op gebrom.
- versterker opengemaakt. Geluid blijkt uit de kant van de voeding te komen (waar power binnenkomt). Geen lekke condensators of verbrandde soldeerverbindingen gezien.
- aan alle knoppen gedraaid om te kijken of het geluid erger of minder werd. Niets had effect.

Overige info:
- als ik de behuizing aanraak wanneer hij aanstaat voel ik duidelijk lekstroom lopen
- geluid is 92 hz volgens telefoon app
- betreft Kenwoon KA-5020
- de source-select knopt werkt niet altijd helemaal goed. Heel nauwkeurig de source selecteren.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn, en vooral hoe ik er vanaf kom?

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:28
Trafo fixeren? Die knop zal vervangen moeten lijkt me, of opnieuw gesoldeerd. Ik heb zelf heel weinig ervaring met electronica repareren, maar er zijn er hier genoeg die dat wel hebben. Ook zijn er best wat plekken waar je oude hifi kan laten repareren.

• wcduck
  • Niet online
Jag schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:25:
Trafo fixeren? Die knop zal vervangen moeten lijkt me, of opnieuw gesoldeerd. Ik heb zelf heel weinig ervaring met electronica repareren, maar er zijn er hier genoeg die dat wel hebben. Ook zijn er best wat plekken waar je oude hifi kan laten repareren.
Bedankt voor je reactie. Die knop om de input te selecteren maak ik me weinig druk om. Die staat gewoon altijd op een stand. De brom daarentegen ervaar ik als zeer irritant, vooral omdat het overal vandaan lijkt te komen.
Jag schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:35:
Heb je de trafo al met de hand gefixeerd om te zien of die bromt?
Bedankt voor de tip. Zojuist gedaan: helaas geen effect.

[ Voor 16% gewijzigd door wcduck op 26-09-2020 13:26 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:28
Heb je de trafo al met de hand gefixeerd om te zien of die bromt?

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:36
De lekstroom en de brom hebben mogelijk niets met elkaar te maken. Aarden van de kast zou de voelbare spanning wel moeten verhelpen.

Ik denk dat de 92 Hz eigenlijk 100 Hz is. dat zou een duidelijke link met de voeding hebben. (Dubbel van 50Hz)
Dat kan ik me voorstellen dat er een fout in de trafo zit of in de gelijkrichter. Iemand die handig genoeg is, kan de gelijkrichter er uit solderen. Dan testen of de brom weg is. Is die er nog -> trafo is het probleem.

• wcduck
  • Niet online
blissard schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:41:
De lekstroom en de brom hebben mogelijk niets met elkaar te maken. Aarden van de kast zou de voelbare spanning wel moeten verhelpen.

Ik denk dat de 92 Hz eigenlijk 100 Hz is. dat zou een duidelijke link met de voeding hebben. (Dubbel van 50Hz)
Dat kan ik me voorstellen dat er een fout in de trafo zit of in de gelijkrichter. Iemand die handig genoeg is, kan de gelijkrichter er uit solderen. Dan testen of de brom weg is. Is die er nog -> trafo is het probleem.
Ik heb de frequentie nogmaals is een wat stillere omgeving gemeten: het is inderdaad 100 Hz! Good call.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik heb ook een versterker waarvan de transformator bromt. De ijzeren plaatjes van de kern of de koperen wikkelingen (?) rammelen tegen elkaar onder invloed van het magneetveld. Wat je kan proberen, is om de bouten die de kern bij elkaar houden iets aan te draaien, indien mogelijk. Een echte oplossing is om de transformator te laten (vacuüm) impregneren. Een andere oplossing is om de transformator te vervangen. Wat me in mijn geval opviel, is dat het gebrom zachter wordt als de transformator niet wordt belast. Uiteindelijk heb ik de ruststroom van de eindtrappen lager ingesteld om de transformator zo min mogelijk te belasten. In rust is hij nu stil.

Ik meen me te herinneren dat transformatoren ook brommen als de kern verzadigt. Dat weet ik niet zeker. Dat kan o.a. komen door een te hoge netspanning. De versterker is vermoedelijk ingesteld op een netspanning van 220 V, terwijl we nu 230 V hebben in Nederland. Je zou kunnen kijken of je de transformator op 240 V in kan stellen. Ongeacht of dat de brom oplost, is het een goed idee. Er zijn meerdere uitvoeringen van je versterker. Als je geluk hebt zit er op het achterpaneel een schakelaar, anders kan je in de service manual zien welke kleuren draad je daarvoor moet gebruiken, pagina 6. https://elektrotanya.com/kenwood_ka-5020.pdf/download.html

De sourceknop kan je soms repareren door de contactjes wat bij te buigen om ze strakker te zetten.

Een lekstroom zou bij jouw versterker niet voor mogen komen, want er zit geen netfilter in, met condensatoren tussen fase-behuizing en neutraal-behuizing. Dat je toch wat voelt, kan komen doordat je de versterker misschien aangesloten hebt op een pc, die in een niet-geaard stopcontact zit. Een pc geeft wel een lekstroom, die normaal door de randaarde afgevoerd wordt. Of dit de oorzaak is, kan je nagaan door alle ingangen van de versterker los te koppelen en te voelen of de lekstroom nu weg is.

[ Voor 7% gewijzigd door TBTL op 27-09-2020 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
TBTL schreef op zondag 27 september 2020 @ 08:54:
Ik heb ook een versterker waarvan de transformator bromt. De ijzeren plaatjes van de kern of de koperen wikkelingen (?) rammelen tegen elkaar onder invloed van het magneetveld. Wat je kan proberen, is om de bouten die de kern bij elkaar houden iets aan te draaien, indien mogelijk. Een echte oplossing is om de transformator te laten (vacuüm) impregneren. Een andere oplossing is om de transformator te vervangen. Wat me in mijn geval opviel, is dat het gebrom zachter wordt als de transformator niet wordt belast. Uiteindelijk heb ik de ruststroom van de eindtrappen lager ingesteld om de transformator zo min mogelijk te belasten. In rust is hij nu stil.
Allereerst: bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik heb geprobeerde de spoel op verschillende punten hard aan te drukken. Helaas nam de toom niet af. Bouten aandraaien heb ik nog niet geprobeerd, bedankt voor de tip.
Wat mij verder opvalt: het geluid met de buitenkap eraf is minder hard dan wanneer deze kap er wel op zit (klankkast). Als de versterker vervolgens in het TV-meubel staat, is de klank nog harder (dubbele klankkast).
Ik meen me te herinneren dat transformatoren ook brommen als de kern verzadigt. Dat weet ik niet zeker. Dat kan o.a. komen door een te hoge netspanning. De versterker is vermoedelijk ingesteld op een netspanning van 220 V, terwijl we nu 230 V hebben in Nederland. Je zou kunnen kijken of je de transformator op 240 V in kan stellen. Ongeacht of dat de brom oplost, is het een goed idee. Er zijn meerdere uitvoeringen van je versterker. Als je geluk hebt zit er op het achterpaneel een schakelaar, anders kan je in de service manual zien welke kleuren draad je daarvoor moet gebruiken, pagina 6. https://elektrotanya.com/kenwood_ka-5020.pdf/download.html

De sourceknop kan je soms repareren door de contactjes wat bij te buigen om ze strakker te zetten.
Bedankt voor beide tips!
Een lekstroom zou bij jouw versterker niet voor mogen komen, want er zit geen netfilter in, met condensatoren tussen fase-behuizing en neutraal-behuizing. Dat je toch wat voelt, kan komen doordat je de versterker misschien aangesloten hebt op een pc, die in een niet-geaard stopcontact zit. Een pc geeft wel een lekstroom, die normaal door de randaarde afgevoerd wordt. Of dit de oorzaak is, kan je nagaan door alle ingangen van de versterker los te koppelen en te voelen of de lekstroom nu weg is.
Ook wanneer er niets anders dan stroom is aangesloten en de versterker staat aan, dan is er lekstroom. Wat is er dan aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Hier houdt mijn kennis helaas op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-04 11:01
Waar zit er in een versterker de dubbele netfrequentie? De uitgang van de gelijkrichting lijkt me de enige startplaats. Vandaar naar afvlakcondensator ter stabilisatie van de 100 Hz pulserende positieve alternanties, overblijvende een stabiele spanning met een rimpel zijnde een restant van die 100 Hz.

http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 16:06

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Lijkt er meer op dat er een diode in de gelijkrichter kapot is.

Dan komt er wisselspanning op de buffer elko's te staan, ja met een frequentie van 100 Hz.
Deze sluiten deze wisselspanning kort naar massa en daarom zoemt de trafo met deze 100 Hz.

Kan je vrij eenvoudig meten met een universeelmeter.

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
fordrwd4ever schreef op zondag 27 september 2020 @ 23:00:
Lijkt er meer op dat er een diode in de gelijkrichter kapot is.

Dan komt er wisselspanning op de buffer elko's te staan, ja met een frequentie van 100 Hz.
Deze sluiten deze wisselspanning kort naar massa en daarom zoemt de trafo met deze 100 Hz.

Kan je vrij eenvoudig meten met een universeelmeter.
Ik moet dus op zoek naar een diode in de gelijkrichter. Bedankt voor de tip. Dit gaat mij wat meer tijd kosten om uit te zoeken, aangezien elektronica niet mijn expertise is. Ik zag al het elektrische schema van de versterker langskomen. Die zal ik proberen te gebruiken om achter het goede component te komen.

Pagina: 1