Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adje123
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 18:53
Beste tweakers,

Voor het eerst sinds de legendarische AMD 2000 XP(wat een tijden waren dat zeg) ben ik weer overgestapt naar AMD.
Met intel was ik vrij bekend met de temperaturen die ik kon verwachten maar AMD is volledig onbekend terrein voor mij.

Mijn build:

CPU: Ryzen 3700x
Mobo: Gigabyte X570 UD
Cooler: Noctua NH-U12A
MEM: Corsair DDR4 3000mhz
Kast: Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Zwart
Fans: 5x be quiet! Pure Wings 2, 140mm

De temperaturen:
Bij gewoon browsen en youtube 40 graden.
In dit geval heb ik dan rond 10 Chrome tabs open.

Als ik Photoshop/illulustrator/Lightroom/PyCharm/Eclipse/SoapUi en office programma's tegelijk gebruik dan springt de temperatuur naar 65 graden.

Nu moet ik zeggen dat dit mij niet hoog lijkt maargoed, ik wil mijn CPU graag cool houden.
Ik twijfel om over te stappen naar watercooling om de temperaturen naar beneden te krijgen.

Iemand hier ervaring mee?
Zijn het zorgen om niks?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De temps zijn nu prima en veel koeler met water ga je het ook niet krijgen. De limiet zit vooral in overdracht van de hitte van de CPU naar het koelblok. Als iemand die 2 stuks 4x120mm rad's heeft, die overdrachts limiet kom je tegen. Verder is het onzin om koeler te gaan dan rond de 70 graden max.

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:54

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

65 graden zou ik nog netjes vinden onder load. Alleen ik zou het dan wel eens helemaal onder load zetten (benchmark) en dat een tijdje draaien om te zien of die ook echt zo blijft.

Gezien de hoeveelheid fans dat je hebt ,de noctua en geen overlocks (right?), zit je al redelijk goed in wat je kan behalen met cooling (qua producten dan in elk geval). Het is niet zo dat watercooling opeens super magisch is t.o.v. je huidige setup. Het gaat wel wat graden schelen maar that's it. Vooral waardevol met een mooie overclock en een redelijke cooling setup.

Als je iets wilt doen, wat IMO niet perse nodig is, dan zou ik beter kijken hoe je airflow is en of daar verbeteringen in mogelijk zijn.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Douweegbertje schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 00:19:
Het is niet zo dat watercooling opeens super magisch is t.o.v. je huidige setup. Het gaat wel wat graden schelen maar that's it.
Hij heeft al een aardig goede luchtkoeler. Water gaat alleen beter zijn met goed spul. Iedere AIO waterkoeler met een 1x120mm rad is slechter. Genoeg AIO's met 2x120mm zullen soms wat beter soms wat slechter zijn. Pas bij 3x120mm wordt het echt beter. Dus koop een 2x120mm AIO setje en je schiet er niets mee op. Verder zijn de pompen van die dingen meestal ook matig en maken ze vrij veel herrie. Tenzij hij voor een echt goede 3x120mm AIO wil gaan of een customset, ik zou het laten zoals het is.

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Misschien dat het aan mij ligt maar ik vind de temperaturen eigenlijk best hoog met zoveel koel geweld voor een cpu die op stockspeed draait...

https://www.youtube.com/@Klunssmurf-zc3yd/featured

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:30
Temperatuur is gewoon normaal, stock temps voor Ryzen zijn nu eenmaal vrij hoog. Ik zit hier ook met een 3700X die idle zo rond de 40c zit en under load rond de 70c icm een Cryorig H7

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:13
65 graden is absoluut niet warm is gewoon normaal. Hier een 3800x met scythe mugen pcgh 5 (met be quiet silent wings 3) onder load max 65 graden.

[ Voor 48% gewijzigd door Sokucho op 26-09-2020 23:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:29
Prima temps.

Wel zonde van je geheugen; daar laat je performance liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adje123
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 18:53
418O2 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 23:56:
Prima temps.

Wel zonde van je geheugen; daar laat je performance liggen
Please tell me more.
Welk mem snelheid moet ik hebben?
Welk merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:29
adje123 schreef op zondag 27 september 2020 @ 00:18:
[...]

Please tell me more.
Welk mem snelheid moet ik hebben?
Welk merk?
Crucial of gskill 3600/3733mhz. Maar dat weten anderen beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:29
Temperatuur en ryzen is inderdaad een beetje een raar ding, ik heb een 2x120mm aio en die houdt hem ook niet super koel (65-70c ofzo). Dat is een combinatie van de kleine procedé, en de agressieve boost. Een grote luchtkoeler (dark rock 4 ofzo) zou prima afdoende moeten zijn om die 65/100 watt af te voeren.
Qua geheugen wil je inderdaad 3600mhz 16cl ram, corsair LPX zou afdoende moeten zijn, maar dat werkt niet 100% van de tijd (instellingen via xmp/docp).
Pagina: 1