Cat6 Kabel link locked op 100Mbps

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acezeck
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 16:08
Hey ik heb een vraag.

Ik heb een Cat6 kabel rechtstreeks vanaf mijn nieuwe router naar mijn laptop.
De Cat6 kabel is ongeveer 20 meter lang.

Mijn laptop zegt dat ik 100mbps link heb met de router en dit dus continu op 97mbit gelocked bij Speedtest.
Ik heb een abonnement met 500mbit.

Wat ik al heb getest.

1. Met een kort kabeltje rechtstreeks op de router had ik gewoon 1Gbps link
2. Speciaal kabel test apparatuur dat alle 8 aders van de Cat6 kabel gewoon goed zijn.
3. Met een andere laptop getest en die was ook locked op 100mbps.
4. Let op! alle geteste laptops beschikken over een Gigabit Lan Adapter.

Waarom kan ik niet gewoon die 1Gbps link krijgen? Waar gaat het verkeerd?

[ Voor 5% gewijzigd door Acezeck op 25-09-2020 21:44 ]

Beste antwoord (via rens-br op 27-09-2020 08:09)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-10 20:31
heb je de kabel zelf gemaakt ?
maak zowieso eens een plaatje van de opdruk van je kabel (en evt waar je gekocht hebt?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-10 17:27
Het kan zijn dat je de kabel zelf gemaakt hebt zonder de juiste connectors. Verkeerde versie of stranded connectors op een solid core kabel.

[ Voor 37% gewijzigd door Djarune op 25-09-2020 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
2 draadjes omgedraaid? Bij die goedkope testkastjes beide kastjes controleren op de juiste volgorde, zal je net zien dat op het passieve deel 2 lampjes verkeerd om of zelfs samen oplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acezeck
De kabel is inderdaad zelf met connectors aan gekrimpt.

Nu heb ik dat geleerd op school hoe ik dat precies moet doen met de 598b color code etc.
Dus ik weet niet of dat het probleem zou moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acezeck
Djarune schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 21:57:
Het kan zijn dat je de kabel zelf gemaakt hebt zonder de juiste connectors. Verkeerde versie of stranded connectors op een solid core kabel.
Het is een Solid core kabel maar hoe kan ik zien of de connectors niet goed zijn dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:56

Onbekend

...

Kan je eens een foto plaatsen van beide connectoren hoe je ze hebt aangeknepen?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:51

CyBeRSPiN

sinds 2001

Afbeeldingslocatie: https://www.cableorganizer.com/images/articles/solid-stranded-rj45-connectors/identify-solid-stranded-rj45.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acezeck
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4g8tyYOwyNZQu2SfPD21HI41-s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OJgqRLZcyy1YM9d0BBW9vCN5.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYX6kqEWbUH9F1dyy8fezYPA8OY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ty0to65hrQjuenTDfib5iCOB.jpg?f=user_large

Alright. Negeer de kleurcode bij beide begin en eind stekkers is dit indentiek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
De kleurcodes moet je dus niet negeren, want dat gedoe met blauw tussen groen hebben ze niet voor niks zo ontworpen.

Verder lijken dit stekkers voor stranded kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
ik denk dat je el cheapo CCA Kabel hebt gekocht , daarom vroeg ik opdruk/herkomst :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:49

_Arthur

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:53
Indien beide kanten modem/netwerkkaart gigabit zijn dan heb je gewoon te maken met een verrot kabel, veelal CCA troep of gewoon een draadbreuk, bij 100mbit zijn maar 4 draden nodig en bij gigabit alle 8.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acezeck
ijske schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 22:30:
ik denk dat je el cheapo CCA Kabel hebt gekocht , daarom vroeg ik opdruk/herkomst :)
JETLAN 350MHZ CAT6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:27

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dat is niet de juiste kleurcode. Daar zit je fout dus waarschijnlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Microkid op 25-09-2020 22:34 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acezeck
_JGC_ schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 22:29:
De kleurcodes moet je dus niet negeren, want dat gedoe met blauw tussen groen hebben ze niet voor niks zo ontworpen.

Verder lijken dit stekkers voor stranded kabel.
Ik ga eerst andere stekkers kopen en dan opnieuw strippen.
Bedankt. Mocht dat niet werken laat ik het weten!

Bedankt iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-10 23:14
Dit is het juiste antwoord. De 4 aderparen zijn niet in de juiste volgorde gemonteerd en dan gaat 1Gb nooit werken.

Beide stekkers afknippen en opnieuw monteren.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Acezeck schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 22:27:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alright. Negeer de kleurcode bij beide begin en eind stekkers is dit indentiek
Die kan je dus opnieuw gaan doen aan beide kanten want daar krijg je geheid problemen mee.
Heeft met de twist/signaal te maken en overspraak daarom configuratie B kleurcode aanhouden altijd.

Bruin/witbruin/groen/witblauw/blauw/witgroen/orange/witorange(net andersom natuurlijk ik knijp ze altijd achterstevoren omdat het makkelijker is).

Dat het niet 1:1 mag zijn zoals op de foto heeft een reden.
Een netwerkkaart schakelt ook terug op 100mbit als er teveel ruis op de kabel is.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 25-09-2020 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
das general electric cable, das goeie kabel dus :)

toevallig niet door een adertje gesneden ergens ? als ie maar 100mbps sync'ed heb je wss blauw of bruin geraakt (als je door orange of groen zat had je uberhaupt geen contact)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acezeck
De kabel is vrijwel nieuw en ligt geheel veilig achter de muur waar niemand bij komt.

Ik ga goeie stekkers kopen en de kleur code perfect in orde maken.

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Liever monteer je ze af op een contactdoos en gebruik je een stukje patchkabel. In ieder geval aan de kant van je laptop, want ik vermoed dat een installatiekabel die je steeds in en uitplugt niet lang leeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acezeck
_JGC_ schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 22:41:
Liever monteer je ze af op een contactdoos en gebruik je een stukje patchkabel. In ieder geval aan de kant van je laptop, want ik vermoed dat een installatiekabel die je steeds in en uitplugt niet lang leeft.
ik heb een switch, zodra het goed werkt raak ik de kabel niet meer aan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-10 17:27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3Xa76ZnrUJdHVMH2xMmxxcord8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q2juuRgXduVYxbe2W43WSOaZ.jpg?f=user_large

De meeste Tweakers leggen in het begin alle kleurtjes op een rij, maar zo moet het dus niet. Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acezeck
Wat maakt de kleurcode uit? De inhoud is toch van alle aders gewoon koper?

Het gaat er toch om dat het aan beide kanten gelijk is?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:06
Als het goed is heb je dat op school geleerd :+

De truuk met twisted pair is dat de ene kabel gedraaid zit om de andere om isolate tussen de kabels te geven.(of zoiets)
Het maakt dus zeker wel uit welke volgorde je gebruikt

hier de uitleg:
First and foremost it is absolutely critical that both ends match (at least with respect to wires that are actually used). If a given color originates on pin 3 on one end that same color must be tied to pin 3 on the other end. (This is contrary to phone cables where opposite ends are mirror images.) If you use a coupler to join two cables the coupler has a built-in "twist" so that this all works out.

Second (not quite as critical at lower speeds) the pairs must be kept together. That is, there is a "send" pair and a "receive" pair, and the wires of the pairs are twisted together. If you get one wire of the "send" pair twisted with one wire of the "receive" pair then you can get "crosstalk" which will introduce errors and slow things down (if not halt things entirely).

The pairs are not assigned to pins in an entirely logical sequence. The pairs are 1-2, 3-6, 4-5, 7-8. That is, three of pairs are adjacent pins, but one pair straddles the adjacent pins of the center pair.
edit: Ok heel eerlijk, ik wist altijd dat ik het kleurenschema moest aanhouden maar wist eigenlijk nooit waarom. Heb heb even uitgezocht en blijkt dit te zijn:

Je moet de paren bij elkaar houden. De pinout van een netwerkpoort is echter niet op volgorde. Kijk maar naar het plaatje. BI_DA+ en BI_DA- zitten netjes naast elkaar (pin1 en 2) maar BI_DB+ en BI_DB- zitten niet naast elkaar (pin3 en 6). Je wilt echter wel dat de DB netjes om elkaar gedraaid zitten, daarom moet je daar bij het aansluiten rekening mee houden

Afbeeldingslocatie: https://static-resources.imageservice.cloud/3014283/cat5e-wiring-color-code-wiring-diagram-schema.jpg

[ Voor 90% gewijzigd door laurens0619 op 25-09-2020 23:06 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
_JGC_ schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 22:41:
Wou daar even op reageren, het klopt maar in praktijk valt dat wel mee mits je de stekker goed stript en knipt. op ons werk ook 1 kabel doordat we te lui waren er een walloutlet te maken is daar ook gewoon een RJ45 aangezet.

Doet al jaren prima, zit op een hardphone toestel wat alle kanten op gaat op het bureau ziet er overgens niet uit maargoed, die hardphone is van ICT en ach... beetje zelfde als bij de loodgieter drupt de kraan thuis en bij de elektricien hangen de draden uit de muur...

Welliswaar de buitenmantel zit er niet meer aan maar hij doet het nog steeds uitstekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:43

Kheos

FP ProMod
Acezeck schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 22:43:
Wat maakt de kleurcode uit? De inhoud is toch van alle aders gewoon koper?

Het gaat er toch om dat het aan beide kanten gelijk is?
Maakt wel degelijk uit. Merk op dat witgroen niet naast groen ligt en dat witblauw en blauw geen paar vormen. Da's dus intentioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acezeck
Oke bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
mr_evil08 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 22:48:
[...]

Wou daar even op reageren, het klopt maar in praktijk valt dat wel mee mits je de stekker goed stript en knipt. op ons werk ook 1 kabel doordat we te lui waren er een walloutlet te maken is daar ook gewoon een RJ45 aangezet.

Doet al jaren prima, zit op een hardphone toestel wat alle kanten op gaat op het bureau ziet er overgens niet uit maargoed, die hardphone is van ICT en ach... beetje zelfde als bij de loodgieter drupt de kraan thuis en bij de elektricien hangen de draden uit de muur...

Welliswaar de buitenmantel zit er niet meer aan maar hij doet het nog steeds uitstekend.
Als je maar vaak genoeg buigt wordt het koper vanzelf moe en heb je een breuk. Typisch voip toestel heeft voldoende aan 100Mbit, dus 4 van de 8 aders mogen kapot voor je wat merkt, zolang de oranje en groen paren maar blijven werken.

In dat opzicht, waarom investeren in fatsoenlijke CAT6 kabel als je het vervolgens niet fatsoenlijk afmonteert?

Ik heb de situaties ook wel meegemaakt waarbij het niet goed ging, constant verbinding verbroken en niemand die wist waarom. Bleek het een solid kabel met RJ45 plug onder een bureau te zijn die steeds stond te schakelen tussen 100Mbit en 1Gbit.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-10 23:27
laurens0619 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 22:47:
Als het goed is heb je dat op school geleerd :+

De truuk met twisted pair is dat de ene kabel gedraaid zit om de andere om isolate tussen de kabels te geven.(of zoiets)
Het maakt dus zeker wel uit welke volgorde je gebruikt

hier de uitleg:

[...]

edit: Ok heel eerlijk, ik wist altijd dat ik het kleurenschema moest aanhouden maar wist eigenlijk nooit waarom. Heb heb even uitgezocht en blijkt dit te zijn:

Je moet de paren bij elkaar houden. De pinout van een netwerkpoort is echter niet op volgorde. Kijk maar naar het plaatje. BI_DA+ en BI_DA- zitten netjes naast elkaar (pin1 en 2) maar BI_DB+ en BI_DB- zitten niet naast elkaar (pin3 en 6). Je wilt echter wel dat de DB netjes om elkaar gedraaid zitten, daarom moet je daar bij het aansluiten rekening mee houden

[Afbeelding]
Bij 1GBps en 10GBps worden alle 4 de paren gebruikt bij 100Mbps worden idd de paren zoals in je plaatje gebruikt.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• mr_evil08
_JGC_ schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 23:08:
[...]

Als je maar vaak genoeg buigt wordt het koper vanzelf moe en heb je een breuk. Typisch voip toestel heeft voldoende aan 100Mbit, dus 4 van de 8 aders mogen kapot voor je wat merkt, zolang de oranje en groen paren maar blijven werken.

In dat opzicht, waarom investeren in fatsoenlijke CAT6 kabel als je het vervolgens niet fatsoenlijk afmonteert?

Ik heb de situaties ook wel meegemaakt waarbij het niet goed ging, constant verbinding verbroken en niemand die wist waarom. Bleek het een solid kabel met RJ45 plug onder een bureau te zijn die steeds stond te schakelen tussen 100Mbit en 1Gbit.
Ok ik ga nu een beetje offtopic gezien TS zijn antwoord al heeft.

Je kent het, spul niet voor handen en moet besteld worden etc.
kabel hangt uit de muur knijp maar RJ45 aan, en iederkeer als je langs loopt o ja dat moet ook nog gebeuren
maar vervolgens gebeurt het niet tot dat die kabel afbreekt en het wel moet en dan blijkt dat die wall outlet wat je besteld had zoek is geraakt... zo gaat dat nou eenmaal vaak in praktijk...

Draad 1,2,3,6 zijn voor 10/100mbit(full duplex), ben niet bekend of half duplex met minder kan.
Thuis overgens een netwerkkabel gesplitst voor 2 apparaten omdat niet anders kon(kon geen 2 kabels door buis krijgen) en een switch achter leggen is overkill, overgens netjes afgemonteerd in een outlet en patchpanel dus je ziet er niks van alleen max 100mbit wat voor deze apparaten niet erg is.

Elk ruimte heeft hier 1 CAT6 netwerkkabel met uitzondering op zolder voor zekerheid 2 gelegd, huis helemaal vol leggen "voor de zekerheid" elke ruimte 2 of meer netwerkkabels had ik weinig trek in gezien de kans zeer klein is dat er ook meer apparaten komen, als nood kan er altijd wel een switch achter.

De mobile devices laptop/mobiel zijn toch veelal WiFi, alleen vaste apparaten als smarttv en pc zitten bewust aan de kabel.

Vaak bestel je goede kabel omdat je later niet nog eens een nieuwe kabel wil trekken, een stekkertje of outlet vervangen is zo gepiept een kabel niet.

Overgens patchkabels bestellen wij altijd de standaard CAT6 kabeltjes omdat ze gegoten zijn en veel meer kunnen hebben, die gaan we niet knijpen bij de werkplek/patchkast etc(dit was een uitzonderlijk situatie dat de kabel zo uit de muur hangt en geen outlet aan zat).

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 26-09-2020 11:13 ]

Pagina: 1