Hoe was dat gezegde ook al weer? If it ain't broke, don't try to fix it.
Goed, ik heb dus een fijn lopende Nextcloud server om zeep geholpen door een PHP update, en door mijn beperkte kennis van Ubuntu / nginx / php ben ik aangewezen op mijn DDG-fu, maar tot op heden zonder succes. En voor dat ik nog meer ga slopen: help!
Startpunt:
Hyper-V met Ubuntu 18.04 met daarop Nextcloud
Nginx
Php 7.2
SSL certificaat mbt via Certbot van Let's Encrypt
Bereikbaar via nextcloud.mijndomein.nl
Wat vooraf ging:
Nextcloud gaf aan, zoals zo vaak, een update te hebben. Van versie 18.x naar versie 19.x. Dit via de webbased updater gedaan zoals altijd, en is zonder problemen gelopen. Terug in versie 19 kreeg ik o.a. de melding dat PHP oud was, (v7.2 draaien), en dat, om in de toekomst Nextcloud v20 te kunnen draaien, ik PHP moest updaten naar v7.3 of hoger. Dus ik dacht, laat ik dat maar even doen. Nu 2 avonden en berg frustraties later denk ik, had ik dat maar nooit gedaan...
Om naar PHP 7.4 up te daten, heb ik de stappen aanwijzingen op deze site gevolgd:
https://www.cloudbooklet....ion-to-php-7-4-on-ubuntu/
Uiteraard de stappen gevolgd die voor nginx gelden (en niet die van Apache2).
Dat ging zonder problemen. Alles doorlopen, geen foutmeldingen, gewoon prima.
Ook heb ik dus de regel in de config file aangepast naar fastcgi_pass unix:/run/php/php7.4-fpm.sock;
Kat in het bakkie. Helaas. Als ik naar mijndomein.nextcloud.nl ga, waar ik dus normaal op mijn inlogpagina uit kom, krijg ik deze fout:
Zo kwam ik tegen dat het een caching probleem kan zijn, en dat je in nextcloud config file ‘memcache.local’ => ‘\OC\Memcache\APCu’, moet aanpassen naar ‘memcache.local’ => ‘\OC\Memcache\Redis’,. Al moet je dan wel eerst een Redis server installeren. Via gedaan via sudo apt-get redis server en geinstalleerd, maar maakt geen verschil.
Via een andere forum kwam ik tegen door sudo nginx -t te gebruiken, dat je dus de nginx server kan testen. Output is in mijn geval:
Mocht het helpen: op mijn telefoon heb ik DAVx5 staan om mijn contactpersonen en agenda die in Nextcloud staan te synchroniseren. Die geeft nu de melding 500 http error. Weer wat anders dus.
Iemand die mij op weg kan helpen? Ben al 2 avonden aan het klooien en heb het gevoel dat ik alleen maar meer kapot aan het maken ben me lief is.
Goed, ik heb dus een fijn lopende Nextcloud server om zeep geholpen door een PHP update, en door mijn beperkte kennis van Ubuntu / nginx / php ben ik aangewezen op mijn DDG-fu, maar tot op heden zonder succes. En voor dat ik nog meer ga slopen: help!
Startpunt:
Hyper-V met Ubuntu 18.04 met daarop Nextcloud
Nginx
Php 7.2
SSL certificaat mbt via Certbot van Let's Encrypt
Bereikbaar via nextcloud.mijndomein.nl
Wat vooraf ging:
Nextcloud gaf aan, zoals zo vaak, een update te hebben. Van versie 18.x naar versie 19.x. Dit via de webbased updater gedaan zoals altijd, en is zonder problemen gelopen. Terug in versie 19 kreeg ik o.a. de melding dat PHP oud was, (v7.2 draaien), en dat, om in de toekomst Nextcloud v20 te kunnen draaien, ik PHP moest updaten naar v7.3 of hoger. Dus ik dacht, laat ik dat maar even doen. Nu 2 avonden en berg frustraties later denk ik, had ik dat maar nooit gedaan...
Om naar PHP 7.4 up te daten, heb ik de stappen aanwijzingen op deze site gevolgd:
https://www.cloudbooklet....ion-to-php-7-4-on-ubuntu/
Uiteraard de stappen gevolgd die voor nginx gelden (en niet die van Apache2).
Dat ging zonder problemen. Alles doorlopen, geen foutmeldingen, gewoon prima.
Ook heb ik dus de regel in de config file aangepast naar fastcgi_pass unix:/run/php/php7.4-fpm.sock;
Kat in het bakkie. Helaas. Als ik naar mijndomein.nextcloud.nl ga, waar ik dus normaal op mijn inlogpagina uit kom, krijg ik deze fout:
Dus DDG erbij en zoeken maar. Ik kom er achter dat een hoop mensen deze fout hebben gekregen bij het updaten van PHP 7.2 naar 7.3 of 7.4 icm met Nextcloud. Je zou dus denken dat een oplossing voorhanden is, maar wat ik ook probeer, ik kom maar niet verder. En omdat ik dus niet zo veel verstand heb hiervan, durf ik ook niet al te veel zomaar in bestanden te gaan rommelen en allerlei dingen te installeren. Toch heb ik wel aardig wat geprobeerd.Internal Server Error
The server encountered an internal error and was unable to complete your request.
Please contact the server administrator if this error reappears multiple times, please include the technical details below in your report.
More details can be found in the server log.
Zo kwam ik tegen dat het een caching probleem kan zijn, en dat je in nextcloud config file ‘memcache.local’ => ‘\OC\Memcache\APCu’, moet aanpassen naar ‘memcache.local’ => ‘\OC\Memcache\Redis’,. Al moet je dan wel eerst een Redis server installeren. Via gedaan via sudo apt-get redis server en geinstalleerd, maar maakt geen verschil.
Via een andere forum kwam ik tegen door sudo nginx -t te gebruiken, dat je dus de nginx server kan testen. Output is in mijn geval:
Er is spraken van een conflict. Als ik daar op zoek, zou het zo zijn dat er mijn domeinnaam 2x achter elkaar in het config bestand van nginx zou staan, maar dat is niet zo. Ik heb daar ook nooit iets aangepast.nginx: [warn] conflicting server name "nextcloud.mijndomein.nl" on 0.0.0.0:80, ignored
nginx: the configuration file /etc/nginx/nginx.conf syntax is ok
nginx: configuration file /etc/nginx/nginx.conf test is successful
Mocht het helpen: op mijn telefoon heb ik DAVx5 staan om mijn contactpersonen en agenda die in Nextcloud staan te synchroniseren. Die geeft nu de melding 500 http error. Weer wat anders dus.
Iemand die mij op weg kan helpen? Ben al 2 avonden aan het klooien en heb het gevoel dat ik alleen maar meer kapot aan het maken ben me lief is.
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023