Netwerken van 2 W10 PC's op zelfde netwerk lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-10 23:48

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Graag zou ik makkelijk bestanden kunnen wisselen tussen twee PC's in mijn thuisnetwerk (computer met draadje naar de router waarmee een laptop draadloos verbind). Ik kom d.m.v. googlen steeds een stapje verder maar helaas lukt het nog niet helemaal. Momenteel heb ik de schijf van 1 van de 2 PC's bij de ander toegevoegd als network drive, en wanneer ik deze probeer te openen krijg ik de volgende melding:

You do not have permission to access, contact your network administrator to request access.

Deze guide gaat hier vrij uitgebreid op in. Helaas loop ik vast bij het toewijzen van een statisch IP adres: zodar ik dit doe (stond op automatisch), dan heb ik geen internet verbinding meer op mijn PC. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Beste antwoord (via LankHoar op 06-10-2020 18:42)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik weet bijna zeker dat het mis gaat in de gebruikers en wachtwoorden. Welke windows versie gebruik je home of pro is namelijk ook nog een verschil. Als er twee verschillende gebruikers zijn (ik lees 2 MS accounts) dan zou ik ook twee users aanmaken zodat je een user rechten kan geven. Microsoft is hier echt veel strenger in geworden, als je het echter gewoon volgt werkt het perfect. Overigens zou je dus ook de MS accounts kunnen gebruiken voor het inloggen. Geloof me het maakt het geheel een stukje veiliger. Maar let wel op met wat je doet je wil geen data kwijtraken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:52
Heeft niets met het netwerk te maken.
En statische ip's zijn makkelijk maar niet noodzakelijk.

Je hebt simpelweg in de PC waar je naar wilt connecten geen rechten toegekend aan de netwerk gebruiker van die andere Pc.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Ben(V) schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 20:40:
Heeft niets met het netwerk te maken.
En statische ip's zijn makkelijk maar niet noodzakelijk.

Je hebt simpelweg in de PC waar je naar wilt connecten geen rechten toegekend aan de netwerk gebruiker van die andere Pc.
Aha, dus ik moet dan de gebruikersnaam van de 2e PC toevoegen op de schijf van PC 1 en read/write access toekennen? Wanneer ik vanmiddag thuis ben even proberen!

• Ben(V)
Niet de Name maar de Node/Name, het is namelijk geen lokale gebruiker.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-10 16:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

maar eigenlijk zou dat niet nodig moeten zijn.
Windows hoort de 1e keer te vragen met welke account je wilt verbinden. Daar kan je de locale account intikken

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
heuveltje schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 10:00:
maar eigenlijk zou dat niet nodig moeten zijn.
Windows hoort de 1e keer te vragen met welke account je wilt verbinden. Daar kan je de locale account intikken
Dat deed ie eerst ook, maar ik heb geen wachtwoord oid in het Windows account op PC 1 (heb C drive encrypted met bitlocker dus al genoeg beveiliging) dus heb dat uitgezet. Waar zou ik dan mee moeten inloggen?

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Zojuist even geprobeerd om met andere credentials in te loggen, en dan enkel mijn username van PC 1 in te voeren zonder wachtwoord, maar dan krijg ik nog steeds de "no permission" foutmelding.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
De melding blijft. Wat is er niet goed aan deze permissies? :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMfTmk026PkFueSmhughE01xBXQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HkdgqanWLgzxmYsAIvF0vfGr.png?f=fotoalbum_large

• Frogmen
  • Niet online
Ik denk dat Windows het niet meer leuk vindt dat er geen wachtwoord is, zou dat gewoon instellen. (Bitlocker is zonder ww ook nutteloos) Kijk ook even naar je firewall rules voor het netwerk, staat het netwerk op beide machines als prive netwerk of als openbaar?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Ben(V)
Geen wachtwoord in Windows is zeker af te raden.

Wat handig is om op beide Pc's een gelijke username/password in te stellen, dan hoef je verder niets meer te doen, want Windows probeert altijd met z'n eigen username/password elke share te connecten.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
@Frogmen @Ben(V) zojuist had ik even succes. Had een wachtwoord ingesteld op PC 1 en kon toen verbinden via PC 2. Echter ging het enorm traag, en na een herstart werkte het niet meer.. De home group van W7 werkte toch een stuk makkelijker in mijn herinnering..

Overigens heb ik Bitlocker op mijn OS drive met wachtwoord, dus dat moet ik invoeren bij het opstarten van Windows. Vandaar dat ik geen Windows wachtwoord had, kan volgens mij toch verder weinig kwaad in dit geval? Beide PC's dezelfde username/password geven is niet mogelijk volgens mij, aangezien er 2 verschillende MS accounts onder hangen.

[ Voor 6% gewijzigd door LankHoar op 30-09-2020 13:08 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Ik weet bijna zeker dat het mis gaat in de gebruikers en wachtwoorden. Welke windows versie gebruik je home of pro is namelijk ook nog een verschil. Als er twee verschillende gebruikers zijn (ik lees 2 MS accounts) dan zou ik ook twee users aanmaken zodat je een user rechten kan geven. Microsoft is hier echt veel strenger in geworden, als je het echter gewoon volgt werkt het perfect. Overigens zou je dus ook de MS accounts kunnen gebruiken voor het inloggen. Geloof me het maakt het geheel een stukje veiliger. Maar let wel op met wat je doet je wil geen data kwijtraken.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Frogmen schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:15:
Beiden zijn W10 pro. Dus ik moet de UID van PC 2 individueel rechten toekennen op de drive die ik wil delen? Dus dat "Everyone" read access heeft zoals ik in een eerder post in een screenshot deelde is niet voldoende? Dan kan ik gelijk Full Control geven, want dat is prima in dit geval (en niet "Everyone" uiteraard, mocht iemand ooit mijn netwerk binnendringen met kwade bedoelingen).

• Frogmen
  • Niet online
Volgens mij moet je ook kunnen verbinden met andere credentials dan de ingelogde user. Als je daar de naam wachtwoord van de andere gebruiker invult zou het ook moeten werken. (Geen wachtwoord werkt niet)

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Frogmen schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:21:
Volgens mij moet je ook kunnen verbinden met andere credentials dan de ingelogde user. Als je daar de naam wachtwoord van de andere gebruiker invult zou het ook moeten werken. (Geen wachtwoord werkt niet)
Dat is wat ik deed: inloggen op drive van PC 1 op PC 2 met account van PC 1. Dat werkte kort (en zeer traag), en nu niet meer. Wellicht nog eens beide PC's en router herstarten en opnieuw proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Ter bevestiging: het instellen van een Windows wachtwoord heeft het opgelost. Ik kan nu beide PC's vanaf de andere PC benaderen. Wel vervelend dat ik nu voor zowel Bitlocker van mijn C drive een wachtwoord moet invoeren en vervolgens om in Windows in te loggen. Enfin, het zij zo :)

Pagina: 1