Hittepomp/circulatiepomp vaatwasser defect

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:08
Een tijd geleden is onze vaatwasser stuk gegaan. In de zin van: hij bepaalt zelf of hij wel of niet het programma draait. Het lijkt wel een beetje roulette spelen.

Wat er gebeurd is het volgende: hij gaat aan, pakt water, zuigt water af en bromt dan. Vervolgens ongeveer 1 a 2 minuten stilte en dan piept de machine dat hij gereed is. Als hij niet werkt krijg ik een E24 storing. Dit zou betekenen dat de afvoerslang verstopt of geknikt is. Dit heb ik beide uitgesloten. Verder heb ik ook gekeken of in de afvoer zelf iets zat. Ook dit is uitgesloten. Vervolgens heb ik ook nog het gehele labyrint schoongemaakt. Helaas heeft dit allemaal niet mogen helpen.

Na lang rondstruinen op internet en veel zelf te proberen, besloten om een monteur in te schakelen. Hij geeft aan dat de hittepomp versleten is en daardoor niet altijd meer goed aanslaat en dat het systeem daarom beslist om het programma niet te draaien.

E.e.a. Zou 280eu kosten om te repareren, maar het apparaat is 10 jaar oud, dus niet de moeite.

Ik heb dus besloten om de pomp zelf te vervangen en het ziet er goed te doen uit. Maar nu komt het, ik kon de pomp via de monteur voor 250eu kopen en kon hem na opening vd doos niet meer retourneren. Hij gaf verder aan dat de arbeidstijd 1.5u zou zijn. Dan kom ik op 250 + 1.5x50 is 325 euro en niet op 280. Heel vreemd verhaal dus. Ik krijg sterk het gevoel dat hij er makkelijk snel geld mee wilt verdienen. Hij bood ons ook al meteen een nieuwe vaatwasser aan en stuurde direct een folder door via de email met de aanbieding.

Aan de andere kant, als ik de reparatie had geaccepteerd en het was niet de pomp, dan had hij zichzelf in een voet geschoten. Of pure bluf? Misschien ben ik aan het doemdenken..

Om zijn verhaal te verifiëren heb ik de vaatwasser uit elkaar gehaald en ook de hittepomp uit elkaar gedraaid. Ik zou echter geen flauw idee hebben hoe ik nu kan zien of die daadwerkelijk versleten is.

Kunnen jullie mij hiermee verder helpen?

Edit: het betreft de Neff S51M53X1EU/16

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fESZ-VO_6Ma2Zv15ro9c1NvzyKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LBif11QhvBufAq8O7LVosqav.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:13

B64

E24 betekent storing aan de afvoerslang en/of afvoerpomp, niet de hittepomp. Dus als je de boel toch uit elkaar aan het halen bent zou ik eens kijken hoe de afvoerpomp er van binnen uitziet.

Soms werken dingen vreemd op elkaar in, dus 't zou best toch ook de hittepomp kunnen zijn. Hier heb je een pomp voor 120 Euro. Scheelt in ieder geval weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik heb een keer een vaatwasser gefixt met volgens mij deze code: ook nergens een verstopping te vinden. Toen een paar keer flink wat water met de waterstofzuiger door de afvoer gezogen, en uiteindelijk een stukje glas van 1 - 1.5 cm er uit gekomen. Ik vermoed dat dit stukje soms voor teveel weerstand in de afvoer zorgde, en daardoor de foutmelding triggerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
B64 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 19:39:
E24 betekent storing aan de afvoerslang en/of afvoerpomp, niet de hittepomp. Dus als je de boel toch uit elkaar aan het halen bent zou ik eens kijken hoe de afvoerpomp er van binnen uitziet.

Soms werken dingen vreemd op elkaar in, dus 't zou best toch ook de hittepomp kunnen zijn. Hier heb je een pomp voor 120 Euro. Scheelt in ieder geval weer...
Dat was mijn eerste idee ook. Alleen als ik het programma aanzet hoor ik heel overduidelijk de afvoerpomp draaien. Deze heb ik ook al eruit gehaald en deze loopt heel soepel. Zit axiaal wel speling op de schoep. Ik weet niet of dit normaal is? Bij de hittepomp zit zowel axiaal als haakd erop speling.
SH007 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 21:28:
Ik heb een keer een vaatwasser gefixt met volgens mij deze code: ook nergens een verstopping te vinden. Toen een paar keer flink wat water met de waterstofzuiger door de afvoer gezogen, en uiteindelijk een stukje glas van 1 - 1.5 cm er uit gekomen. Ik vermoed dat dit stukje soms voor teveel weerstand in de afvoer zorgde, en daardoor de foutmelding triggerde.
Helaas.. Alle afvoeren en leidingen zijn al meermaals grondig gecontroleerd en ook met een trekveer grondig doorzocht.. |:(

Edit: het draaiende deel vd hittepomp draait gewoon rond als ik met de hand eraan draai. Het is niet dat als ik ertegen tik dat hij blijft draaien, maar het is ook niet dat ik kracht moet zetten om hem te laten draaien..

[ Voor 7% gewijzigd door Krijnemans op 25-09-2020 21:55 ]

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:26
Zelfde storing en zelfde gedrag van de vaatwasser heb ik dit jaar kunnen oplossen door de afvoer pomp er uit te halen en schoon te maken.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• Krijnemans
bramv82 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:46:
Zelfde storing en zelfde gedrag van de vaatwasser heb ik dit jaar kunnen oplossen door de afvoer pomp er uit te halen en schoon te maken.
Ook al meermaals gedaan, maar mocht helaas niet baten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 21:20
Ligt er geen water in je lekbak (intern) door een lekkage ergens? Labyrinth goed schoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Mr.Joker schreef op zondag 27 september 2020 @ 02:03:
Ligt er geen water in je lekbak (intern) door een lekkage ergens? Labyrinth goed schoon?
Bedankt voor het meedenken, maar nee daar ligt nooit water in en het labyrint is helemaal schoon gemaakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19:57
Als de as van de afvoerpomp teveel speling heeft, wil deze niet altijd aanlopen. Ben je zeker dat deze altijd start ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
RP6conrad schreef op zondag 27 september 2020 @ 09:34:
Als de as van de afvoerpomp teveel speling heeft, wil deze niet altijd aanlopen. Ben je zeker dat deze altijd start ?
Yes! Ik kan heel duidelijk horen dat de afvoerpomp elke keer goed aanslaat en hard ronddraait!

Edit: afgelopen week besloten om de gok maar gewoon te wagen en hittepomp toch maar vervangen. Was zelf in 1.5u klaar, dus kan me niet voorstellen dat een ervaren monteur daar zo lang over zou doen!

Belangrijkste is dat hij het al een dag of 5 perfect doet! Lijkt er toch op dat het een versleten hittepomp was, al zag ik nergens iets geks..

[ Voor 34% gewijzigd door Krijnemans op 04-10-2020 19:11 . Reden: Nieuwe informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5bomen
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-09 19:28
Ik heb de zelfde vaatwasser en het zelfde probleem - maar geen E24 melding, de teller schiet door naar 0:00 en hij piept alsof hij klaar is. Meestal wint de aanhouder - ergens tussen de 4e en de 6e herstart gaat ie dan toch maar echt lopen.
Was wel benieuwd of je reparatie langdurig stand heeft gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
5bomen schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:06:
Ik heb de zelfde vaatwasser en het zelfde probleem - maar geen E24 melding, de teller schiet door naar 0:00 en hij piept alsof hij klaar is. Meestal wint de aanhouder - ergens tussen de 4e en de 6e herstart gaat ie dan toch maar echt lopen.
Sinds de reparatie hebben wij nooit meer problemen gehad! Hij loopt altijd geweldig.
Of de vervanging van een hittepomp ook bij jou werkt durf ik eerlijk gezegd niet te zeggen. Ik ben maar een leek die een gokje heeft genomen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:31
Tikje naar de goede plek in HHW

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5bomen
@Krijnemans Heb je misschien ook een linkje naar de instructies om de machine uit elkaar te halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
5bomen schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:37:
@Krijnemans Heb je misschien ook een linkje naar de instructies om de machine uit elkaar te halen?
Ik heb diverse youtube filmpjes gekeken om te snappen hoe en waar dat ding zit. Uiteindelijk heb ik dit filmpje gevolgd: YouTube: Bosch / Siemens / Neff Spülmaschine heizt nicht: Heizpumpe tauschen ...

Viel spass ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07-09 21:53

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

5bomen schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:06:
Dit heb ik ook gehad. Bij mij was het de waterdruk sensor (prestostat) die verstopt was met vet. Sensor kon via een rubber slangetje doorblazen. En natuurlijk de afvoer in de machine goed reinigen.....

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5bomen
@Krijnemans , dankjewel! Dat was precies wat ik nodig had.

Nieuwe warmtepomp zit er in. Was een grotere klus dan ik had gedacht. En dan hadden ze ook nog bedacht dat de bekabeling van de pomp aangepast moest worden (andere connector op de pomp).

Maat het resultaat is er naar. Hij doet het weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
5bomen schreef op maandag 31 januari 2022 @ 23:30:
@Krijnemans , dankjewel! Dat was precies wat ik nodig had.

Nieuwe warmtepomp zit er in. Was een grotere klus dan ik had gedacht. En dan hadden ze ook nog bedacht dat de bekabeling van de pomp aangepast moest worden (andere connector op de pomp).

Maat het resultaat is er naar. Hij doet het weer!
Nu je het zegt... Bij mij moest de bekabeling ook gewijzigd! Maar dat was wat omsteken en klaar...
Het stelt weinig voor maar je bent inderdaad wel even zoet met het (de)monteren van de vaatwasser zelf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannietje1985
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-11-2024
@Krijnemans @5bomen

Wij hebben ook een defecte circulatiepomp van onze vaatwasser.
Welk merk vaatwasser hebben jullie?

Zjn er nog echt aandachtspunten om op te letten, we willen het wel zelf proberen, mijn man is in elk geval redelijk handig.
Ik lees op internet namelijk ook problemen om de vaatwasser uit de nis te krijgen om er goed bij te kunnen en dat je snel andere onderdelen kapot kunt maken, maar misschien zijn dat prutsers?

Wat moest er bij jullie aan de bekabeling aangepast worden (wat bedoel je met omsteken @Krijnemans ?) en is dat moeilijk? ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07-09 21:53

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Neem de tijd, niets forceren. Je doet het nooit dus kost het veel meer tijd dan een vakman. Ik heb laatst een slang tussen de pomp en de kuip moeten vervangen. Is simpel als je weet wat je precies moet losmaken. Mij koste het een uurtje zoeken op YouTube.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Sannietje1985 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:01:
@Krijnemans @5bomen

Wij hebben ook een defecte circulatiepomp van onze vaatwasser.
Welk merk vaatwasser hebben jullie?

Zjn er nog echt aandachtspunten om op te letten, we willen het wel zelf proberen, mijn man is in elk geval redelijk handig.
Ik lees op internet namelijk ook problemen om de vaatwasser uit de nis te krijgen om er goed bij te kunnen en dat je snel andere onderdelen kapot kunt maken, maar misschien zijn dat prutsers?

Wat moest er bij jullie aan de bekabeling aangepast worden (wat bedoel je met omsteken @Krijnemans ?) en is dat moeilijk? ik hoor het graag!
Ik ben inmiddels verhuisd. De vaatwasser was een Atag, maar weet het verder ook niet meer.

De vaatwasser trek je normaalgezien heel gemakkelijk uit de nis (eventueel paar schroefjes loshalen die in de korpus vd keuken zitten)..

De bekabeling blijft in principe hetzelfde, alleen je moet ze dus uit de oude pomp trekken en in de nieuwe pomp insteken... maar dat was bij mij letterlijk stekkertjes omsteken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefke
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 05-03-2024
Hallo

Ik heb een beko vaatmachine is 2 jaar is ook al uit de garantie mijn vaatmachine als ik de stekker in de stopcontact steekt val de stroom uit de hoofdschakelaar pfff nu een technieker laten komen hij zegt de circulatie pomp kapot kan dat zo snel ben ten einde raad
Pagina: 1