InstallatieThunderbird en problemen met S/Mime

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDHEsdijk
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 30-04 17:09
Op mijn eigen pc lukt het me niet (meer) om een Thunderbird e-mailaccount aan te maken.
Op de laptop van mijn vrouw is dit wel mogelijk.

Ik stuit steeds op de server-instellingen onder S/Mime.

Het e-mailaccount is gekoppeld aan een eigen website met een familiestamboom. De website is beveiligd.
Het benodigde beveiligingscertificaat dient zich aan bij het e-mailaccount van mijn vrouw, maar bij mij niet. Ik heb het mogelijk ooit ergens verprutst, maar hoe krijg ik het weer terug.
Het betreffende certificaat heb ik wel maar ik kan het niet geïnstalleerd krijgen:
(citaat) Dit persoonlijke certificaat kan niet worden geïnstalleerd, omdat u de corresponderende privésleutel niet bezit die werd gemaakt toen het certificaat werd opgevraagd.

Hier strandt de installatie.

Contact met de host levert nog geen resultaat op.

Wie weet raad?
...

Thunderbird 78.2.2 Windows 10 Home 64
...

...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 12:16

De Nelis

en anders maar niet...

Om een email account toe te voegen aan thunderbird hoeft er geen certificaat toegevoegd te worden, althans nog nooit hoeven doen. Laat staan ook maar iets voor S/Mime hoeven in te stellen.

Ik zou het account verwijderen en opnieuw toevoegen in Thunderbird.

https://support.mozilla.o...ische-accountconfiguratie

https://support.mozilla.o...atige-accountconfiguratie

De beveiligde website heeft ook niets met de email te maken, dat certificaat geldt voor de website, niet voor de email.

[ Voor 20% gewijzigd door De Nelis op 25-09-2020 17:45 ]

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDHEsdijk
Ik zou graag willen geloven wat De Nelis schrijft, maar mijn praktijk is helaas weerbarstiger.
Het is een account dat er als volgt uitziet: persoon@domein.nl.
Op dat domein opereert een beveiligde website: https://www.domein.nl.
Ik heb de afgelopen dagen ontzettend veel keren geprobeerd om zonder beveiliging een mailadres te installeren maar ik stuit steeds op dit probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDHEsdijk
Intussen heb ik, als proef, eM Client als mailprogramma geïnstalleerd.
Dat lukte meteen en snel; ook het certificaat werd genoemd en kon worden geïnstalleerd.
Kennelijk waren die certificaten dus niet te omzeilen, maar met Thunderbird kwam ik niet verder.
Overigens geef ik toch de voorkeur aan Thunderbird.
Dus als er iemand is die raad weet met mijn probleem dan houd ik me aanbevolen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDHEsdijk
Overleg met de helpdesk van de host heeft tot succes geleid. Vervanging van het eigen mailadres achter SMTP: door het linuxadres op de server heeft ten slotte resultaat gehad. Eerst kreeg ik nog de bekende melding van onbekend en mogelijk onjuiste configuratie. Maar kennelijk had het systeem tijd nodig en na een tijdje werd bij verzenden om het wachtwoord gevraagd en lukte het wel!
Dank voor het meedenken!