Verschil aangeven PW-filter: niet voldoen versus geen info

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Topicstarter
Naar aanleiding van dit draadje choogen in "HDR spec bij een aantal monitors" kreeg ik het verzoek om hier een topic aan te maken m.b.t. een aanvulling van de filters in de Price Watch.

Mijn verzoek is om in het filter-resultaatoverzicht een onderscheid te gaan aangeven tussen specificaties die (nog?) niet voorhanden zijn en specificaties die daadwerkelijk vaststaan/beschikbaar zijn.

Om een concreet voorbeeld te geven: bij veel van de nieuwe RTX 3000 videokaarten zijn de afmetingen nog niet bekend. Wanneer je dan toch een filter instelt voor bijv. een maximumlengte van 280mm voor een RTX 3070 dan blijven er ogenschijnlijk slechts drie van de 25 RTX 3070 modellen over die aan die lengte-restrictie voldoen.

Voor veel van die modellen zijn de afmetingen echter gewoon nog niet bekend, maar momenteel kun je als gebruiker niet in één oogopslag zien bij hoeveel van die 22 kaarten die informatie gewoon niet voorhanden is en hoeveel er dus werkelijk te lang voor jou zijn. Enige optie is nu dus dat je ze één-voor-één op lengte moet controleren via het specificatie-tabblad van elk individueel model, wat nogal een klusje is...

Wat ik me verder ook nog afvroeg is of ontbrekende specificaties later alsnog automatisch verwerkt worden in de PW of dat dat alleen gebeurt indien individuele Tweakers alsnog zulke verbeteringen t.a.v. de productspecifiaties aandragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:04

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

choogen schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:28:
[..]
Wat ik me verder ook nog afvroeg is of ontbrekende specificaties later alsnog automatisch verwerkt worden in de PW of dat dat alleen gebeurt indien individuele Tweakers alsnog zulke verbeteringen t.a.v. de productspecifiaties aandragen?
Dat laatste kan ik wel beantwoorden ;) Videokaarten worden handmatig door ons beheerd. Een groot deel komt wel automatisch in een takenlijst met zoveel mogelijk bekende specs (gaat via Icecat, grote wereldwijde dataleverancier voor zo'n beetje alles), deze gaan wij controleren en waar nodig verbeteren of aanvullen en dan zetten we het online.

In het geval van de RTX 30 kaarten, ben ik op de dag en dagen na de release bezig geweest om zoveel mogelijk al online te zetten. Helaas was nog niet alle info bekend, bijvoorbeeld Asus had de productpagina's wel online, maar juist het belangrijkste, de afmetingen en snelheid, stond er nog niet bij. Andere fabrikanten hadden nog helemaal niks online, behalve een persbericht.

En in de tussentijd zijn er veel meldingen binnengekomen via ons meldpunt, waar we uiteraard heel blij mee zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Het lijkt me heel lastig om dat goed uit te werken. Wat verwacht je dat er in jouw situatie gebeurt als je 280mm als lengte filtert? Dat alle kaarten zonder lengte dan alsnog ook in de lijst komen? Dan krijg je in dit geval zo'n 300 producten die je verder niet met dat lengtefilter weg kan krijgen...

Het lastige is natuurlijk dat we vanuit de techniek niet weten of het nog niet is ingevuld of niet is ingevuld omdat het niet relevant is. En daarnaast ook niet weten of het dan wel of niet aan een lengtefilter zou moeten voldoen.

Er is verder niet heel bewust voor gekozen, maar vooralsnog tonen we dus alleen producten die gegarandeerd voldoen aan je gekozen filter. En geen producten die 'misschien' voldoen.

Maar specifiek voor jouw situatie is er al een alternatieve oplossing; je kan bovenaan de kolommen kiezen welke specificaties als kolom getoond worden. Lengte is een van die specificaties.

Mocht je in een categorie specificatie in de kolommen missen, dan kan je in het Pricewatch-forum dat aangeven en kan @Glaanie of een van zijn collega's bekijken of ie 'm er inderdaad bij wil zetten :)

• choogen
  • Niet online

choogen

Topicstarter
ACM schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 09:06:
Het lijkt me heel lastig om dat goed uit te werken. Wat verwacht je dat er in jouw situatie gebeurt als je 280mm als lengte filtert? Dat alle kaarten zonder lengte dan alsnog ook in de lijst komen? Dan krijg je in dit geval zo'n 300 producten die je verder niet met dat lengtefilter weg kan krijgen...
Ik zou inderdaad niet willen dat kaarten waarvoor geen lengte-informatie beschikbaar is nu zomaar in het normale filter resultaat-overzicht verschijnen. Dat getal van 300 dat je noemt kan ik trouwens niet helemaal thuisbrengen (maar was misschien willekeurig gekozen?).

Wat ik eigenlijk zou willen zien is bijv. een extra regel (een link eigenlijk) bovenaan het filter resultaatoverzicht waarop staat: "Voor de volgende acht producten kan niet worden vastgesteld of ze mogelijk aan de door jou opgestelde filtereisen m.b.t. tot lengte voldoen omdat de betreffende productinformatie vooralsnog ontbreekt". En dan zijn via die link (d.w.z wanneer je doorklikt) alsnog de acht kaarten te zien die dus mogelijk toch in aanmerking komen. (Dat getal van acht blijkt het aantal RTX 3070s te zijn waarvoor lengte informatie nog ontbreekt.)
Het lastige is natuurlijk dat we vanuit de techniek niet weten of het nog niet is ingevuld of niet is ingevuld omdat het niet relevant is.
In principe zou je natuurlijk zoveel mogelijk informatie over een product willen hebben en is alles in potentie relevant. De gebruiker van de PW kan dan zelf via de filters de meest bijzondere combinaties van producteigenschappen bij elkaar selecteren om te zien of zo'n combinatie überhaupt bestaat.
En [we] daarnaast ook niet weten of het dan wel of niet aan een lengtefilter zou moeten voldoen.
Hier begrijp ik niet wat je bedoelt.
Er is verder niet heel bewust voor gekozen, maar vooralsnog tonen we dus alleen producten die gegarandeerd voldoen aan je gekozen filter. En geen producten die 'misschien' voldoen.

Maar specifiek voor jouw situatie is er al een alternatieve oplossing; je kan bovenaan de kolommen kiezen welke specificaties als kolom getoond worden. Lengte is een van die specificaties.

Mocht je in een categorie specificatie in de kolommen missen, dan kan je in het Pricewatch-forum dat aangeven en kan @Glaanie of een van zijn collega's bekijken of ie 'm er inderdaad bij wil zetten :)
Die selectie via de kolommen is een goed idee. Ik kan zelfs nog aflopend en oplopend gebruiken i.c.m. met die lengte kolom. Daar had ik nog niet aan gedacht. Bedankt!

Excuses voor alle moderaties aan deze post, moest nogal stoeien met de splits quote functie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

choogen schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:37:
Dat getal van 300 dat je noemt kan ik trouwens niet helemaal thuisbrengen (maar was misschien willekeurig gekozen?).
Als je het lengtefilter actief maakt met z'n volledige bereik valt effectief alles wat geen lengte heeft af. Er zijn zonder filter 1.682 videokaarten, met actief lengtefilter blijven er 1.318 over.
Dus het was een ruige afronding voor de ordegrootte, maar niet fictief ;)
Hier begrijp ik niet wat je bedoelt.
Soms kan je beargumenteren dat geen waarde ook 'kleiner dan X' is of juist 'groter dan X'. Bij bijvoorbeeld draadloze toetsenborden zou er geen waarde voor een fictieve specificatie 'kabellengte' moeten zijn, maar je zou wel kunnen beargumenteren dat het mag voldoen aan een 'meer dan 1 meter'-filter.
Die selectie via de kolommen is een goed idee. Ik kan zelfs nog aflopend en oplopend gebruiken i.c.m. met die lengte kolom. Daar had ik nog niet aan gedacht. Bedankt!
Dat is in ieder geval iets dat we nu al hebben en zo te lezen goed past bij je wens :)

Jouw andere suggestie wordt al gauw heel complex. Want er vallen natuurlijk steeds meer producten af naarmate je meer filters instelt, ook door filters waar de absentie van een waarde betekent dat het iets niet heeft. Zoals bijvoorbeeld bij diverse interface-specificaties.
Bij die kunnen (nu) we niet het onderscheid maken tussen 'nog niet bekend' en 'bewust niet ingevuld'.

En daarnaast missen we momenteel de benodigde meta-informatie om dat te kunnen faciliteren. We hebben bijvoorbeeld geen markering dat een specificatie altijd een waarde zou moeten hebben. Zoals de afmetingen, card-interface, e.a.

Al met al zie ik het voorlopig - misschien wel nooit - gebeuren dat we dat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Topicstarter
Bedankt voor je toelichtingen. Ik zie ook de praktische bezwaren in bij het voorbeeld dat je gaf over bijv. die draadloze toetsenborden. Ben het ook eens dat het al snel erg complex kan gaan worden wanneer je meeerdere filters tegelijk hebt ingesteld. Misschien zou mijn eerdere suggestie m.b.t. de extra link mogelijk gemaakt kunnen worden voor slechts één categorie (die daar dan ook geschikt voor moet zijn). Lengte zou zo'n categorie kunnen zijn. Tegelijk moeten de gebruikers ook nog goed kunnen blijven begrijpen wat voor resultaten mijn eerder genoemde speciale link precies herbergt.
Pagina: 1