Monoblok wandmodel, goed idee?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:37
Onze HR ketel is hoog bejaard en ik ben mij aan het oriënteren op vervanging.

We stoken zo’n 900 kuub gas per jaar. De woning is volgens mij niet zomaar geschikt voor een warmtepompinstallatie - in dat geval zullen de radiatoren vervangen moeten worden enz enz enz. Ik schat ong 20k aan kosten.

Vanwege de ligging van het huis en een serre hoeven we eigenlijk nooit veel te stoken om de woonkamer behagelijk te maken in de winter. Eigenlijk gebruiken we de verwarming alleen on-demand. Maar nu de kids ouder worden en studeren spenderen ze mee tijd op hun kamers. Deze kunnen wel wat koud zijn in de winter.

Ik speel met het idee om de CV ketel te vernieuwen en op enkele slaapkamers een monoblock wandunit te plaatsen. Voordeel is dat die kamers ook gekoeld kunnen worden in de zomer. Daarnaast kan ik voor het verwarmen&koelen het overschot gebruiken van mijn zonnepanelen (ca 1Mw/jaar).

Voor zover ik kan bepalen is de woning goed geïsoleerd.

Graag zou ik ervaringen willen horen, alternatieven zijn natuurlijk ook welkom.

Alle reacties

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:01

timovd

Voorsprong door techniek

Een monoblock ophangen aan de muur kan prima:
bart997 in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"
IBoat in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

Andere optie is een split unit en de binnenunit neerzetten op de plek van de huidige gasketel. Wat ga je doen met SWW?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• bokkie72
Sorry, wat is SWW?

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:01

timovd

Voorsprong door techniek

Sanitair warm water. Om warm te kunnen douchen e.d.
(In het Engels is Domestic Hot Water)

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• bokkie72
Ah, dank je.

Mijn idee is om voor SWW, verwarming van de badkamer en benedenverdieping gewoon een CV ketel te nemen.
Voor enkele slaapkamers denk ik aan iets als dit:
https://www.cvtotaal.nl/m...cd2223482794830e1c3937d9#

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08-2025
Ik vind het wel een zeer dure oplossing die je in gedachten hebt. Zou ik alleen doen als je echt veel waarde hecht aan de koeling.

Goedkoopste oplossing is volgens mij evt een grotere radiator in die slaapkamers en een beter geregeld CV systeem zodat je de kamers op temperatuur krijgt/houdt.

Sidenote: 1Mw zonnepaneel opbrengst????

• bokkie72
In totaal ca 4MWh opbrengst per jaar. Daarvan gebruik ik er nu ~3MWh/jaar, overschot is 1MWh/jaar.
Pagina: 1