Nice F750 warmtepomp zonder buitenunit of bodembron

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adahoe
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-09-2020
Hallo
Heeft iemand ervaring met NIBE F750 WARMTEPOMP ZONDER BUITENUNIT OF BODEMBRON
Ik wil dit product aanschaffen maar kan weinig reviews vinden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:19
Als je dit gebruikt om je woning te verwarmen, maar je hebt geen buitenunit of bodembron, waar haalt ie z'n warmte dan vandaan?
Alleen ventilatielucht lijkt me wat weinig om je woning mee te verwarmen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:11

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Volgens mij zit je CAPSLOCK vast, schreeuwen met je toetsenbord kan je beter elders doen :X
Omdat je blijkbaar geen vragen hebt zal je het volgende wel uitgezocht hebben:

Het ding werkt met krachtstroom 400V
Gewicht is 205 of 225kg afhankelijk van de uitvoering en dat is nog zonder water in het vat 8)7
Opstelhoogte is 227cm
Verwarmingselement van 6,5kW
Ventilator doet 25-170W 7(8)7 en dat anno 2020

Hij kost slechts €11.000 en er zit €1700 subsidie op.
Veel geld voor een apparaat dat je huis koud zuigt (via ventilatieroosters).
Verder geen informatie over hoe groot je woning is, isolatie, huidig gas(?)verbruik, wat voor radiators, hoeveel tapwater verbruik enz enz.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:48
GarBaGe schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:45:
Als je dit gebruikt om je woning te verwarmen, maar je hebt geen buitenunit of bodembron, waar haalt ie z'n warmte dan vandaan?
Alleen ventilatielucht lijkt me wat weinig om je woning mee te verwarmen.
Triple solar warmtepomp panelen:)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:26
Wij hadden in ons appartement een Ducobox eco. Is een goedkopere optie. Kost na subsidie 2.5k.

Deze ventilatie warmtepompen (nibe f750, Ducobox eco, Inventum ecolution xl/tower(verwacht 2021)) werken deels op ventilatielucht en deels op buitenlucht. Vandaar dat deze meer vermogen kunnen leveren dan eentje die alleen op ventilatie lucht werkt. Daarnaast koelt de lucht verder terug naar beneden 0, door ander koelmiddel en omgekeerde defrosting.

Een "ouderwetse" Inventum ecolution is geen inverter, heeft geen optie voor buitenlucht en kan niet verder dan tot 2 graden boven 0 terugkoelen (defrosten doet ie door tijdelijk uit te gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_tec
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-03-2021
Zo'n ventilatielucht warmtepomp gaat best goed, alleen als je een grote woning hebt, met een benodigde capaciteit van 4 kW, dan kun je het beter laten.

Dit is meer iets voor appartementen of kleinere goed geïsoleerde woningen.

De kunst is dat je uit ventilatielucht van 20 graden veel energie haalt, en bijvoorbeeld in de winter met 0 graden je lucht naar buiten blaast om aan voldoende vermogen te komen. Dat is haalbaar. Je ventilatie moet dan zo'n 100 m/³ per uur zijn las ik.
Hier staat wat meer over dit soort toestellen. :https://warmtepomp-tips.nl/type/ventilatieluchtwarmtepomp/

Succes met je zoektocht naar duurzaam. gr. Peter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:07
Ik heb een vrijstaand huis en alles gelijkvloers. Inmiddels heb ik deze F750 warmtepomp aangeschaft en draait hij nu een paar weken in combinatie met een SAM40 om de binnenkomende lucht voor te verwarmen. De warmtepomp op dit moment doet relatief weinig en is voornamelijk bezig met het warme tapwater. In de avonduren gaat hij wel meer draaien maar kan het makkelijk bolwerken. Hij verwarmt nu de hoofdslaapkamer, hal, douche en 64m2 woonkamer met 5.4m hoge vide.

Ik moet wel vertellen dat ik het huis grondig gerenoveerd heb. Met veel isolatie, vloerverwarming met groep lengte van max 50m, 20 groepen in totaal. Hoogste temperatuur door de vloer was 25.4 graden toen het 's nachts 0 graden was. De afvoerlucht naar buiten was toen -8 tot -9 graden.

Kortom zeer tevreden tot zover maar met een kanttekening dat het lang niet voor elk huis geschikt is. Mijn isolatie voor de muren is 25cm en het dak 23cm. De warmteverliesberekening is 5.6 kW bij -10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:03
retakenroots schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 18:49:
Ik heb een vrijstaand huis en alles gelijkvloers. Inmiddels heb ik deze F750 warmtepomp aangeschaft en draait hij nu een paar weken in combinatie met een SAM40 om de binnenkomende lucht voor te verwarmen. De warmtepomp op dit moment doet relatief weinig en is voornamelijk bezig met het warme tapwater. In de avonduren gaat hij wel meer draaien maar kan het makkelijk bolwerken. Hij verwarmt nu de hoofdslaapkamer, hal, douche en 64m2 woonkamer met 5.4m hoge vide.

Ik moet wel vertellen dat ik het huis grondig gerenoveerd heb. Met veel isolatie, vloerverwarming met groep lengte van max 50m, 20 groepen in totaal. Hoogste temperatuur door de vloer was 25.4 graden toen het 's nachts 0 graden was. De afvoerlucht naar buiten was toen -8 tot -9 graden.

Kortom zeer tevreden tot zover maar met een kanttekening dat het lang niet voor elk huis geschikt is. Mijn isolatie voor de muren is 25cm en het dak 23cm. De warmteverliesberekening is 5.6 kW bij -10.
Ik overweeg deze Nibe F750 ook aan te schaffen omdat er geen enorme buitenunit aan hoeft. Levert het in de winter ook voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
netappie schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:50:
[...]

Ik overweeg deze Nibe F750 ook aan te schaffen omdat er geen enorme buitenunit aan hoeft. Levert het in de winter ook voldoende?
Ja hoor max 5KW natuurlijk, maar als de isolatie op orde is, is dat ook geen probleem. Als het echt koud is als in -8 of zo wordt het wat minder maar dat gebeurt zelden en dan doet een elektrisch kacheltje wonderen.
De combinatie met de sam40 is echt fijn.

[ Voor 8% gewijzigd door retakenroots op 13-05-2022 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
retakenroots schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:04:
[...]

Ja hoor max 5KW natuurlijk, maar als de isolatie op orde is, is dat ook geen probleem. Als het echt koud is als in -8 of zo wordt het wat minder maar dat gebeurt zelden en dan doet een elektrisch kacheltje wonderen.
Bedankt, dat stelt al gerust.

We moeten nog een keer aan de vloerverwarming waar ik erg tegenop zie omdat het nogal wat overlast geeft.

Maar de gewone radiatoren hebben er met de nieuwe isolatie en sneeuw buiten nu eigenlijk al geen uitdaging aan ondanks dat de CV op 50 graden aanlevert. Het gasverbruik is gedaald tot onder de 1000 m3 als ik reken vanaf 1 mei 2021 en dat was voor het isoleren toch bijna de helft meer.

Waarschijnlijk is het inderdaad slim om wat elektrische kachels bij te kopen. Dan kan elke slaapkamer ook onafhankelijk ingeregeld worden en die paar koude dagen een graadje bij stoken zal de kop niet kosten.

Nu alleen nog een goede installateur vinden die kan bepalen of het allemaal gaat lukken en hopen dat het nog voor de winter leverbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
netappie schreef op zondag 15 mei 2022 @ 18:51:
[...]

Bedankt, dat stelt al gerust.

We moeten nog een keer aan de vloerverwarming waar ik erg tegenop zie omdat het nogal wat overlast geeft.

Maar de gewone radiatoren hebben er met de nieuwe isolatie en sneeuw buiten nu eigenlijk al geen uitdaging aan ondanks dat de CV op 50 graden aanlevert.
...
Nu alleen nog een goede installateur vinden die kan bepalen of het allemaal gaat lukken en hopen dat het nog voor de winter leverbaar is.
De vloerverwarming is inderdaad wel een noodzaak en ook daar moet de isolatie redelijk op orde zijn. Als je minder isolatie hebt dan verdwijnt veel warmte in de vloer en dat wil je echt niet hebben.

Ik heb alles zelf aangelegd met 4cm isolatie (neopor) 2cm NEO20 vloerverwarming en Compact Floor Expert 20 en 10mm dikke tegels. Dat geeft 6cm isolatie en een vloer van 3.2cm die super sterk is. > 2.0 kN per m2.

Het is inderdaad een klusje en geeft overlast maar daarna heb je alle muren vrij om kasten tegen aan tezetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
retakenroots schreef op zondag 15 mei 2022 @ 22:55:
[...]

De vloerverwarming is inderdaad wel een noodzaak en ook daar moet de isolatie redelijk op orde zijn. Als je minder isolatie hebt dan verdwijnt veel warmte in de vloer en dat wil je echt niet hebben.

Ik heb alles zelf aangelegd met 4cm isolatie (neopor) 2cm NEO20 vloerverwarming en Compact Floor Expert 20 en 10mm dikke tegels. Dat geeft 6cm isolatie en een vloer van 3.2cm die super sterk is. > 2.0 kN per m2.

Het is inderdaad een klusje en geeft overlast maar daarna heb je alle muren vrij om kasten tegen aan tezetten
De kruipruimte heeft een flinke laag isolatiekorrels gekregen omdat de vloer zelf een matige isolatie had.

De overlast zit hem vooral in alle meubels ergens stallen voor het egaliseren en infrezen. Dit omdat de vloer over de gehele verdieping tot de voordeur doorloopt, niet bepaald vlak is en ik een PVC vloer wil tegen wateroverlast.

Eigenlijk is dit feest niet te uitvoerbaar buiten de zomermaanden en ik lees dat de levertijden en personeelstekorten nu veel problemen opleveren.

En dan ook nog de stroomvoorziening naar zolder laten leggen, want door de bijverwarming is dit een 3 fase apparaat, wat door de bestaande 16 mm buis echt niet gaat passen, nog los van de zonnepanelen die deze buis claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Laatst online: 10-09 15:02

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

retakenroots schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:04:
[...]

Nou, de kou is inmiddels aangetreden. Hoe bevalt deze unit nu?
Ik overweeg ook zo’n ding. Huis gekocht wat conpleet gerenoveerd gaat worden, luchtdicht bouwen en dan zo’n unit erin klinkt op papier ideaal..

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• retakenroots
Sjoerdfoto schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:43:
[...]
Nou, de kou is inmiddels aangetreden. Hoe bevalt deze unit nu?
Ik overweeg ook zo’n ding. Huis gekocht wat compleet gerenoveerd gaat worden, luchtdicht bouwen en dan zo’n unit erin klinkt op papier ideaal..
Het is hier lekker warm :-) Door de kou heb ik nu wel zo'n gemiddeld verbruik van 40 kWh per dag, maar dat is inclusief al het andere zoals elektrisch koken. De F750 maak nu wel wat meer geluid omdat hij zowat op vol vermogen draait. De unit staat in de installatie kast en in de woonkamer hoor ik daar niks van. Maar het verbruik hint dan op een COP van 2.5 wat ik niet onaardig vindt. En ik zit nog niet op het isolatie niveau wat ik wil bereiken.

Luchtdicht bouwen is goed tegen het tochten maar vergeet niet dat deze unit de warme lucht van het huis nodig heeft dus je gaat toch veel verse koude lucht naar binnen trekken :-). Daar heb je dan de SAM040 voor want die verwarmt die koude lucht voor. Ik heb dit eerder gezegd maar ik merk nu echt de voordelen van dat ding.

Er gaat nu 30 graden de vloerverwarming in en komt 25 graden retour en dat komt neer op ongeveer 4500W voor 100m2. Het is 19 graden in huis en de lucht wordt met 275 m3 per uur ververst. Kortom hij doet wat hij moet doen :-)

[ Voor 3% gewijzigd door retakenroots op 14-12-2022 10:42 ]

Pagina: 1