Loadbalancer piekt over 20k watt, schadelijk?

Pagina: 1
Acties:

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:13
Ik heb een elektrische auto en een loadbalancer (en sauna).

De auto pakt 12000 W en de sauna 9000 W. Mijn huis is 3x25A en de loadbalancer doet op zich zijn werk goed, max 15k Watt en soms 17k Watt. Echter duurt het 2/3 seconden voor hij gaat loadbalancen. Gisteren stonden zowel sauna als auto aan. Als de sauna eenmaal warm is gaat hij in interval stroom vragen, om de 3/4 minuten. Op het moment dat hij stroom gaat trekken zie ik op mijn meetapp dat het stroomverbruik 2 seconden rond de 20k Watt zit.

Kan dit kwaad? Want na die 2./3 sec gaat hij netjes naar beneden. Maar in een uur tijd gaat hij dus een keer of 10 heel kort even naar 20k watt. Mijn huis mag maximaal 17300 watt vragen. Tijdelijk wat hoger moet volgens mij kunnen maar niet te lang?

Ik heb Liander gebeld maar de helpdesk medewerkers weten het niet echt, beetje raar. Wat denken jullie?

[ Voor 6% gewijzigd door TweakerVincent op 25-09-2020 11:27 ]

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:01
Die 3x25 beperking zit hem puur in je hoofdzekering. De bekabeling naar de straat kan makkelijk meer aan, maar een zwaardere hoofdzekering gaat jou per maand extra kosten.

Zeker als je al automaten hebt als hoofdzekering, dan zou ik mij niet al te druk maken. Mochten ze echt een keer omklappen, dan klik je ze gewoon terug.

• TweakerVincent
NESFreak schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:38:
Die 3x25 beperking zit hem puur in je hoofdzekering. De bekabeling naar de straat kan makkelijk meer aan, maar een zwaardere hoofdzekering gaat jou per maand extra kosten.

Zeker als je al automaten hebt als hoofdzekering, dan zou ik mij niet al te druk maken. Mochten ze echt een keer omklappen, dan klik je ze gewoon terug.
maar de hoofdzekering van Liander kan ik toch niet bij? Mij is verteld dat ik niet 10 minuten allebei de apparaten aan kan hebben vandaar mijn vraag of ik wel heel kort (max 3 seconden) 20k watt mag pakken?

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:16
Zekeringen springen er pas na een vertraging uit, dus je hebt zoals je zelf ook al gemerkt hebt wat speelruimte. Maar je geeft ook aan een driefase aansluiting te hebben, wat dan ook meespeelt is hoe is de belasting over je fasen verdeeld, of zijn zowel je sauna als de autolader driefasen? Als je natuurlijk helemaal safe wil zijn, kan je altijd nog tijdens het aanhebben van je sauna, de autolader uitzetten. Je hebt misschien de sauna een klein uurtje aanstaan, houd je gedurende de nacht toch wel genoeg tijd over voor het laden van je auto?
TweakerVincent schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:45:
[...]
maar de hoofdzekering van Liander kan ik toch niet bij?
Tegenwoordig zetten ze daar automaten in die je zelf weer in kan schakelen, daarvoor kon dat niet nee. Heb je anders een foto van je meterkast?

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Afbeeldingslocatie: https://www.se.com/ww/library/SCHNEIDER_ELECTRIC/SE_LOCAL/NL/ScreenHunter_05%20Dec_%2028%2015_15.jpg

Het hangt af van de schakelkarakteristiek van de zekering hoeveel je hoelang precies kan gebruiken, maar zoals in jouw geval een klein beetje erboven kan sowieso vrij lang.

Als je kijkt in deze rechtergrafiek zou je een dubbele stroom minstens zes seconden moeten kunnen trekken voordat er uitgeschakeld wordt.

Bij jouw factor van 1,15 zou hij het iets minder dan een uur moeten uithouden :P

[ Voor 8% gewijzigd door eamelink op 25-09-2020 11:50 ]

• TweakerVincent
eamelink schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:48:
[Afbeelding]

Het hangt af van de schakelkarakteristiek van de zekering hoeveel je hoelang precies kan gebruiken, maar zoals in jouw geval een klein beetje erboven kan sowieso vrij lang.

Als je kijkt in deze rechtergrafiek zou je een dubbele stroom minstens zes seconden moeten kunnen trekken voordat er uitgeschakeld wordt.

Bij jouw factor van 1,15 zou hij het iets minder dan een uur moeten uithouden :P
En het is dus 3 sec even 20k w dan 3 min niet en weer 3 sec max. Wordt dan elke sessie weer vanaf nul geteld?

• TweakerVincent
Invisible_man schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:47:
Zekeringen springen er pas na een vertraging uit, dus je hebt zoals je zelf ook al gemerkt hebt wat speelruimte. Maar je geeft ook aan een driefase aansluiting te hebben, wat dan ook meespeelt is hoe is de belasting over je fasen verdeeld, of zijn zowel je sauna als de autolader driefasen? Als je natuurlijk helemaal safe wil zijn, kan je altijd nog tijdens het aanhebben van je sauna, de autolader uitzetten. Je hebt misschien de sauna een klein uurtje aanstaan, houd je gedurende de nacht toch wel genoeg tijd over voor het laden van je auto?

[...]

Tegenwoordig zetten ze daar automaten in die je zelf weer in kan schakelen, daarvoor kon dat niet nee. Heb je anders een foto van je meterkast?
Ik heb de loadbalancer gemocht om JUIST beide apparaten te kunnen gebruiken.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
TweakerVincent schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:00:
[...]

En het is dus 3 sec even 20k w dan 3 min niet en weer 3 sec max. Wordt dan elke sessie weer vanaf nul geteld?
Jup, drie minuten lijkt me lang genoeg om de boel weer af te koelen. Het is wat anders als je 3 seconden niet hebt en dan weer 3 seconden max oid. Maar het kan alsnog wel zo zijn dat je zekering wat sneller slijt door dit type gebruik, maar ik neem aan dat je niet elke dag in de sauna zit en ook niet altijd je auto aan het opladen bent, dus in de praktijk zal het wel loslopen.

• TweakerVincent
Hielko schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:03:
[...]

Jup, drie minuten lijkt me lang genoeg om de boel weer af te koelen. Het is wat anders als je 3 seconden niet hebt en dan weer 3 seconden max oid. Maar het kan alsnog wel zo zijn dat je zekering wat sneller slijt door dit type gebruik, maar ik neem aan dat je niet elke dag in de sauna zit en ook niet altijd je auto aan het opladen bent, dus in de praktijk zal het wel loslopen.
Klopt het zal af en toe een keer voorkomen. Meestal laad ik in de nacht gewoon.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-11 23:46
Als je geen automaten hebt gaan je hoofdstoppen wel slijten.
Het is dan gewoon afwachten tot het mis gaat, dat hangt van een hoop af.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1