Vraag

• PG1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-09 14:05
Een tijdje terug begaf mijn TV het. De nieuwe TV (Samsung 65Q70R) heeft geen oude aansluitingen meer dus dit was tevens een goed excuus om een nieuwe receiver + speakerset aan te schaffen.

Ik heb nu een Denon AVR X2400H, waar dan een ziggo box, een (windows) media PC (die ik al had) en de TV op aangesloten zijn, allemaal via HDMI. Omdat de nieuwe TV 4K ondersteunt heb ik de media PC nog geupgraded met een videokaartje dat dat aankan.

Deze setup lijkt op zich prima te werken. Alleen nu doet zich willekeurig een probleem voor: van tijd tot tijd valt kort het beeld uit wanneer ik iets op de media PC bekijk:

- De beelduitval is totaal willekeurig, soms een hele avond geen last van, soms om de haverklap zeer korte onderbrekingen (van een fractie van een sec tot ca 3 sec) en alles daar tussenin
- Het geluid blijft het consequent gewoon doen (!)
- Het probleem doet zich niet voor wanneer ik TV kijk via de ziggo box
- Het maakt niet uit wat ik via de media PC doe: of er nu video wordt afgespeeld of gewoon een bureaublad zichtbaar is, maakt allemaal niets uit voor frequentie van het probleem, blijft willekeurig

Ik heb de HDMI kabel die van de media PC naar de receiver loopt al vervangen, dat haalde niets uit. Sowieso verwachtte ik al niet dat dit de oplossing zou zijn gezien het feit dat het geluid niet ook uitvalt wat ik wel zou verwachten bij een kapotte kabel.
Ik heb ook geprobeerd om de HDMI kabel van de receiver naar de media PC weer op de onboard video van het mobo aan te sluiten (dit gebruikte ik voordat de nieuwe TV aangeschaft werd); ook dit haalt niks uit.

Nu zou ik de HDMI kabel kunnen vervangen die van de receiver naar de TV loopt, maar gezien het feit dat ik het probleem geen enkele keer heb gehad tijdens TV kijken via de ziggo box, verwacht ik eigenlijk niet dat dit soulaas biedt.

Iemand enig idee waar ik het probleem zou moeten zoeken?

Voor de duidelijkheid: wanneer de beelduitval zich niet voordoet, is er verder niets aan beeld/geluid in de hele setup wat erop wijst dat er iets niet in de haak is.

PS: ik twijfel of dit topic nu in Audio/HiFi, TV of media PC thuishoort

Alle reacties

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik mis nog wat info, o.a. het type videokaart, hoe jij binnen Windows (10?) je grafische instellingen hebt gezet, enz.?

Testing, one, two ...

• PG1
hardware-lover schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 17:15:
Ik mis nog wat info, o.a. het type videokaart, hoe jij binnen Windows (10?) je grafische instellingen hebt gezet, enz.?
De videokaart is een Geforce GT1030, maar zoals gezegd gebeurd het ook bij de onboard video (Intel HD graphics 4600) van het Asrock B85M-ITX mobo wat in de media PC zit.

Draait op Windows 10 Pro inderdaad. Wat bedoel je met grafische instellingen? Ik heb de boel gewoon ingeplugd en dat werkte gewoon, dwz ik hoefde niet nog aan te rommelen met resolutie oid. Windows ziet de receiver ook gewoon, daar lijkt verder niks aan de hand.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

PG1 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:37:
[...]
De videokaart is een Geforce GT1030, maar zoals gezegd gebeurd het ook bij de onboard video (Intel HD graphics 4600) van het Asrock B85M-ITX mobo wat in de media PC zit.

Draait op Windows 10 Pro inderdaad. Wat bedoel je met grafische instellingen? Ik heb de boel gewoon ingeplugd en dat werkte gewoon, dwz ik hoefde niet nog aan te rommelen met resolutie oid. Windows ziet de receiver ook gewoon, daar lijkt verder niks aan de hand.
Je mag die HD4600 totaal niet vergelijken met de grafische mogelijkheden van de GT1030. Dat eerste problemen zou kunnen geven op een HDCP2.2 aangesloten apparaat lijkt mij eerder een vanzelfsprekendheid, maar jij hebt het met beiden.

Als jij niets met videoinstellingen hebt gedaan, dan zou het kunnen zijn dat je Windows niet goed is afgestemd op de instellingen van je receiver/TV.

Wat gebeurd er als je de PC rechtstreeks op je TV aansluit? Is er een z.g. Deep Color optie aanwezig op je TV (moet bij mij bijvoorbeeld op actief staan om HDR weer te kunnen geven)? Zo ja, indien actief, zet uit, niet actief, zet aan.

Maar ik mis dus allerlei info, ook mbt mogelijke instellingen van je receiver. Staat deze op pass through bijv. om zo het inkomende signaal met rust te laten. Wat voor resolutie heb jij gekozen voor het bureaublad?

Testing, one, two ...

• PG1
hardware-lover schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:57:
[...]

Je mag die HD4600 totaal niet vergelijken met de grafische mogelijkheden van de GT1030. Dat eerste problemen zou kunnen geven op een HDCP2.2 aangesloten apparaat lijkt mij eerder een vanzelfsprekendheid, maar jij hebt het met beiden.
De HD4600 werkte prima op de oude (niet 4K) TV. De nieuwe TV is steeds via de GT1030 aangestuurd; ik heb slechts de HD4600 weer naar de receiver laten gaan om uit te sluiten dat de GT1030 defect is.
Als jij niets met videoinstellingen hebt gedaan, dan zou het kunnen zijn dat je Windows niet goed is afgestemd op de instellingen van je receiver/TV.

Wat gebeurd er als je de PC rechtstreeks op je TV aansluit? Is er een z.g. Deep Color optie aanwezig op je TV (moet bij mij bijvoorbeeld op actief staan om HDR weer te kunnen geven)? Zo ja, indien actief, zet uit, niet actief, zet aan.

Maar ik mis dus allerlei info, ook mbt mogelijke instellingen van je receiver. Staat deze op pass through bijv. om zo het inkomende signaal met rust te laten. Wat voor resolutie heb jij gekozen voor het bureaublad?
De resolutie in Windows is 'gewoon' 3840x2160 en op de receiver staat ook ingesteld dat dat is wat er via HDMI binnenkomt. Verder 30Hz (terwijl de TV natuurlijk meer aankan), 8 bit en SDR. Op de receiver kan ik verder niet zo gek veel instellen qua beeld; hooguit een verhoogd 4K-signaal maar daar ben ik dus afgebleven. Het beeld is verder dan ook prima zolang het probleem zich niet voordoet.

Volgens de Denon handleiding heeft pass through alleen betrekking op wanneer de receiver in standby staat? Lijkt me niet van toepassing hier toch?

De TV heeft geen Deep Color mode oid. Hij heeft een zgn. 'intelligent mode' waarmee dan kleur- en contrastinstellingen automatisch worden aangepast op basis van wat er wordt afgebeeld. Als dit de oorzaak zou zijn, zou je het probleem toch wel moeten kunnen reproduceren en dat is niet het geval: de uitval vindt te pas en te onpas plaats, ongeacht of er video wordt afgespeeld, of gewoon een bureaublad zichtbaar is, of zelfs wanneer windows de screensaver inschakelt (dat staat ingesteld op een zwart scherm): je ziet dan met de flikkering van het licht dat het beeld even uitvalt terwijl de PC op dat moment dus niets doet.

Als ik de PC rechtstreeks op de TV aansluit krijg ik uberhaupt geen beeld maar het zou kunnen dat ik dan in Windows eerst iets moet instellen wat dan natuurlijk niet lukt zonder beeld. Wanneer ik dan de boel weer via de receiver aansluit gaat alles weer vanzelf okee.

Het is echt vermoeiend dat het probleem zo intermittent is. Ik heb het topic aangemaakt omdat ik het beu was omdat gedurende een uur het doorlopend gebeurde, inmiddels is het nu al dagenlang niet meer opgetreden.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

PG1 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:06:
[...]
De HD4600 werkte prima op de oude (niet 4K) TV. De nieuwe TV is steeds via de GT1030 aangestuurd; ik heb slechts de HD4600 weer naar de receiver laten gaan om uit te sluiten dat de GT1030 defect is.
De HD4600 is idd geschikt voor Full HD, voor UHD echter niet.
De resolutie in Windows is 'gewoon' 3840x2160 en op de receiver staat ook ingesteld dat dat is wat er via HDMI binnenkomt. Verder 30Hz (terwijl de TV natuurlijk meer aankan), 8 bit en SDR. Op de receiver kan ik verder niet zo gek veel instellen qua beeld; hooguit een verhoogd 4K-signaal maar daar ben ik dus afgebleven. Het beeld is verder dan ook prima zolang het probleem zich niet voordoet.

Volgens de Denon handleiding heeft pass through alleen betrekking op wanneer de receiver in standby staat? Lijkt me niet van toepassing hier toch?
Je hebt je bureaublad in 30Hz mode staan? Kun je deze niet hoger zetten of wil je dit niet? 50/60Hz zou een meer logische keuze zijn.

V.w.b. je receiver instellingen. Het is de bedoeling dat je receiver het video-signaal ongemoeid doorstuurt naar je TV. Dus dat je niet iets aan "upscaling" oid op actief hebt staan, video pass through dus

Maar als je het probleem nu al dagen niet meer hebt dan is je "probleem" misschien vanzelf al miraculeus opgelost (y)

Testing, one, two ...

• PG1
hardware-lover schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:27:
[...]

De HD4600 is idd geschikt voor Full HD, voor UHD echter niet.
Correct, dat was de reden om een separaat kaartje aan te schaffen. Maar het probleem lijkt dus niet gerelateerd aan UHD te zijn.
[...]

Je hebt je bureaublad in 30Hz mode staan? Kun je deze niet hoger zetten of wil je dit niet? 50/60Hz zou een meer logische keuze zijn.

V.w.b. je receiver instellingen. Het is de bedoeling dat je receiver het video-signaal ongemoeid doorstuurt naar je TV. Dus dat je niet iets aan "upscaling" oid op actief hebt staan, video pass through dus

Maar als je het probleem nu al dagen niet meer hebt dan is je "probleem" misschien vanzelf al miraculeus opgelost (y)
Niet te vroeg juichen, het probleem speelt al een tijdje :| . Het is nu weer 2x gebeurd. Ik dacht natuurlijk ook eerst aan een glitch in de betreffende video, daarna aan een probleem met codecs of versie van het afspeelprogramma, etc.

Dingen als upscaling in de receiver staan inderdaad allemaal uit, hier ligt het probleem echt niet.

Ik heb nu maar de frequentie in Windows naar 60 Hz gezet maar vrrag me af of dit de oplossing gaat zijn.....dan zou ik eerder schokkend beeld verwachten oid.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

PG1 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:45:
[knip]

Ik heb nu maar de frequentie in Windows naar 60 Hz gezet maar vrrag me af of dit de oplossing gaat zijn.....dan zou ik eerder schokkend beeld verwachten oid.
Ideaal is het wanneer de refreshrate zich aanpast aan het media, en dit is zeer goed mogelijk als je bepaalde software gebruikt voor het afspelen van je media.

Ik kan nu eigenlijk niet lezen wat jij met je PC probeert af te spelen aan media, kun je eens wat voorbeelden noemen (films, series, wat anders...)?

Heb je het probleem ook (als het weer eens terug gaat komen), indien je voor een Full HD resolutie kiest? Menig HDMI kabel die het prima doet met een 1080p signaal maar het vervolgens niet meer zo goed doet indien ie UHD@60Hz moet verwerken.

Dat willekeurig uitvallen van beeld was in mijn situatie altijd terug te leiden naar een niet 100% goed werkende HDMI kabel.

Testing, one, two ...

• PG1
hardware-lover schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:20:
[...]

Ideaal is het wanneer de refreshrate zich aanpast aan het media, en dit is zeer goed mogelijk als je bepaalde software gebruikt voor het afspelen van je media.

Ik kan nu eigenlijk niet lezen wat jij met je PC probeert af te spelen aan media, kun je eens wat voorbeelden noemen (films, series, wat anders...)?

Heb je het probleem ook (als het weer eens terug gaat komen), indien je voor een Full HD resolutie kiest? Menig HDMI kabel die het prima doet met een 1080p signaal maar het vervolgens niet meer zo goed doet indien ie UHD@60Hz moet verwerken.

Dat willekeurig uitvallen van beeld was in mijn situatie altijd terug te leiden naar een niet 100% goed werkende HDMI kabel.
Qua afspelen eigenlijk van alles: videos in Kodi, maar ook youtubefilmpjes via een browser, dingen via uitzending gemist. Lijkt dus nit specifiek te relateren aan 1 ding.

Ik heb nog niet gevarieerd met resoluties. Wel qua content: zolang het probleem er niet is worden zowel HD als UHD gewon goed afgespeeld.

Ik dacht zelf ook dat het de kabel moest zijn. Maar een nieuwe HDMI kabel van PC naar receiver bood dus geen soulaas. Vraag is dan: is het theoretisch mogelijk dat het aan de kabel van de receiver naar de TV ligt, ook al treedt het probleem niet op bij kijken via de ziggo box?
En had jij bij die uitval dan dat het geluid wel gewoon doorliep?
Pagina: 1