Hoe WoWLAN werkend krijgen ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-06 19:58
Ik probeer hier op een desktop WoWLAN werkend te krijgen, maar vooralsnog zonder enig succes.
Moederbord is een MSI B450 Tomahawk Max. Wifi kaart is de TP-Link Archer TX50E.

Het moederbord ondersteunt Wake On PCI(e). De kaart ondersteunt Wake-on-Wireless-LAN. Ik ben al zover dat de PC in Sleep de wifi-verbinding met het AP alleszins in stand houdt, wat mij een must lijkt om WoWLAN überhaupt werkend te krijgen. In de driver settings van de TX50E (die eigenlijk een Intel AX200 is) staan alle WoWLAN settings aan, zoals ook hier beschreven : https://community.intel.c...25132?profile.language=ja (in tegenstelling tot deze persoon, werkt het bij mij dus zelfs nooit). Ook BIOS settings lijken me allemaal correct.

Het moederbord ondersteunt sowieso WOL, want ik in mijn PC zit hetzelfde moederbord maar dan verbonden met de onboard ethernet-interface. Daarmee werkt WOL gewoon feilloos.

Ik vermoed dat WoWLAN ook iets is dat heel weinig gebruikt/geprobeerd wordt, want met Google vind ik er maar heel weinig van terug. Ook hier op Tweakers is er wel al een oudere forumposts van, maar ook zonder resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkert070
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-02 17:09
Staat onder apparaatbeheer op de wireless nic ook de optie aan "allow this device to wake the computer"?

Daarnaast zou ik het volgende eens proberen :

- Open RegEdit go to: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\NativeWifiP\Parameters. Add new Key:
- name: EnableWoWLAN
- type: DWORD
- value: 1

- reboot

Ben benieuwd of het helpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Rikkert070 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:37:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\NativeWifiP\Parameters. Add new Key:
- name: EnableWoWLAN
- type: DWORD
- value: 1
Thanks, deze was ik nog niet tegengekomen, maar helaas nog steeds geen pindakaas... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:31
Je WiFi netwerk en je LAN netwerk zitten wel in hetzelfde subnet?

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
HKLM_ schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 19:21:
Je WiFi netwerk en je LAN netwerk zitten wel in hetzelfde subnet?
Uiteraard. Ik zend ook het Magic Packet naar het broadcast adres (al werkt gewone WOL op mijn eigen PC blijkbaar ook met het IP adres van de PC ipv het broadcast adres).
Ik ga wel eens wireshark installeren om te zien of het Magic Packet überhaupt binnen komt.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-06 10:58
WOL en WoW werkt niet op basis van IP adressen. Maar op je Mac adres.

Daarnaast moet je WIFi apparatuur naast je pc. Ook broadcast berichten mogen uitsturen. Vaak staat dit standaard uit.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Twixie
To_Tall schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 08:32:
WOL en WoW werkt niet op basis van IP adressen. Maar op je Mac adres.
Dat weet ik, anders zou ik dat van die broadcast niet gepost hebben. Ik vind het zelfs raar dat het bij gewone WOL werkt op IP adres aangezien een PC die uit staat alleszins niet gaat antwoorden op ARP requests. Maar wellicht blijft dat gewoon gecachet in switches e.d. waardoor mijn managed switch tóch het Magic Packet naar de juiste poort stuurt. Of misschien is het gewoon de WOL app (WakeUpOnLan op IOS) die er zelf een broadcast adres van maakt, moet ik gemakkelijk kunnen testen met wireshark op een andere PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Ik heb het opgegeven. Heb al letterlijk uren gespendeerd aan Google, settings uitproberen, enz...
Maar vooral: ik heb nu een alternatief. Had nog een oude dd-wrt router en totaal niet aan gedacht dat je die in Client Bridge mode kunt zetten. Dus PC bekabeld tot aan de router, en die connecteert dan wireless naar het access point. De snelheid is nagenoeg hetzelfde, maar doordat de PC dus de ethernet poort gebruikt ipv die wifi kaart, werkte WOL gewoon onmiddellijk en feilloos.
Ok, heb nu nog een apart toestel dat wat stroom verbruikt, maar dat neem ik er graag bij. En volgens mij ging WoWLAN ook nooit werken vanuit power off (S5), enkel vanuit Sleep (S3).
Pagina: 1