Videokaart werkt niet meer in dual screen modus

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 14:00
Mijn vraag
Mijn videokaart (GTX 1650 Max-Q) werkt niet meer naar behoren (lijkt wel uitgeschakeld te worden) als ik werk via het docking station. Ik kan dan ook het Nvidia configuratiescherm niet meer openen, dan krijg ik de melding: NVIDIA-beeldscherminstellingen zijn niet beschikbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/766c_ffOMaEnevdyanTP58Mo3XI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hJQUjVH26TloRf7U8kbBekFk.jpg?f=user_large

het gekke is dat het altijd wel heeft gewerkt...

Relevante software en hardware die ik gebruikWat ik al gevonden of geprobeerd heb
Sinds begin van de week kan ik niet meer werken met 3d in Bricscad (autocad clone). Het programma zegt dat de videokaart niet gevonden kan worden. Uiteraard contact opgenomen met de Bricscad helpdesk. Ze kunnen me niet verder helpen. Bricscad opnieuw geïnstalleerd maar hier lag het probleem niet.

Laatste versie van windows verwijderd, werkte niet.

Op youtube/internet gezocht naar tutorials maar ook hier kon ik het antwoord niet vinden.
Bijv:Langzaam maar zeker kom ik tot de conclusie dat het ligt aan mijn docking station. Het lijkt wel of de videokaart wordt uitgeschakeld wanneer deze aangesloten wordt op het docking station.

Dus ik kabel van het docking station eruit, blijkt Bricscad weer te werken... Maar ik wil natuurlijk werken via mijn twee monitoren. Iemand een idee?

[ Voor 12% gewijzigd door BasZer op 25-09-2020 10:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:17

nelizmastr

Goed wies kapot

Je USB-C dock gebruikt een eigen video chip, van DisplayLink. Die hangt dus niet aan je Nvidia of Intel kaart.

Probeer eens je scherm direct aan de laptop te hangen, dan weet je het zeker.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
Bedankt voor je reactie, ga ik proberen, hou je op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
Probeer eens je scherm direct aan de laptop te hangen, dan weet je het zeker.
Je hebt gelijk, na direct aansluiten op het scherm werkt alles perfect. Nu is rijst alleen de vraag; is het docking station kapot? Want de schermen werken wel gewoon; alleen werkt 3d rendering ineens niet meer... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Priester
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 19:56
Je kan eens kijken of je de displaylink driver kan updaten (verwijderen/opnieuw installeren). Wellicht is er ook een firmware update voor de dock die je kan proberen. Kan goed zijn dat er een Windows 10 update is geweest die nu roet in het eten gooit bij oudere drivers/firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
De Priester schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:07:
Je kan eens kijken of je de displaylink driver kan updaten (verwijderen/opnieuw installeren).
goede tip, maar mocht helaas niet baten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:17

nelizmastr

Goed wies kapot

BasZer schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:36:
[...]

goede tip, maar mocht helaas niet baten...
De Priester schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:07:
Je kan eens kijken of je de displaylink driver kan updaten (verwijderen/opnieuw installeren). Wellicht is er ook een firmware update voor de dock die je kan proberen. Kan goed zijn dat er een Windows 10 update is geweest die nu roet in het eten gooit bij oudere drivers/firmware.
De DisplayLink driver doet geen 3D. Is puur voor 2D werk (Dus een beetje Excel, Word, e-mail, browsen). Wil je gamen, dan moet het scherm direct aan een 3D versneller, dus direct aan de laptop.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
nelizmastr schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:17:
Wil je gamen, dan moet het scherm direct aan een 3D versneller, dus direct aan de laptop.
bedankt. Wat ik dan niet snap, waarom werkte het eerst dan wel? Heb er zeker een half jaar lang goed mee kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Priester
Heb je naast de drivers ook de firmware driver van je dock gecontroleerd? Misschien nieuwe driver/firmware voor je moederbord?

Krijg je ook iets van errors in je eventlog?

• BasZer
De Priester schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:39:
Heb je naast de drivers ook de firmware driver van je dock gecontroleerd? Misschien nieuwe driver/firmware voor je moederbord?
zijn allemaal geupdate
De Priester schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:39:
Krijg je ook iets van errors in je eventlog?
welke eventlog bedoel je?

• De Priester
Je Windows eventlog, misschien dat er onder system iets van errors of criticals staan waarmee je het issue kunt herleiden.

• BasZer
staat helaas ook niks op...

zojuist een andere docking station geprobeerd. Dell D6000. Zelfde ellende, werkt ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
een update.

ik heb het gevonden. Het ligt aan een update van Windows. Hierdoor werkt de displaylink videochip niet meer goed. Ik heb contact gehad met displaylink en ze zijn er samen met Microsoft mee bezig.

Als tussen oplossing:
  • Stel het scherm van de laptop in als hoofdscherm
  • Open het tekenprogramma
  • Doe je klep van je laptop dicht
Hopelijk wordt in een update van Windows de bug verholpen.
Pagina: 1