Excel: prijs opzoeken in tabel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• will3105
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 29-09-2021
Mijn vraag:
Ik ben op zoek naar hoe ik een prijs van een pallet in een tabel kan vinden. De prijzen worden gebaseerd op een routenummer en een transporteur. daarnaast lopen de prijzen van een pallet van 1 pallet tot 33 pallets. Nu moet er in een tabel de prijs worden weergegeven wanneer je het aantal pallets invult, met het routenummer en de goede transporteur. Weet iemand of dit mogelijk is in Excel en hoe?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRTGd9FszTA2FF0_d6q-6-Iu-Tw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/813jvpgiWGRjWAmOMZFnYzO3.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-10 08:46

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

hint 1: Je moet zoeken naar een uniek kenmerk dat bij 1 prijs hoort. Als dat niet bestaat, moet je dit maken. Vervolgens red je je wel met VERT.ZOEKEN denk ik.

2e hint: Je gegevens moet je in een tabel zetten, niet in een matrix...

[ Voor 21% gewijzigd door Icephase op 25-09-2020 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-10 13:53
Zoals @Icephase al verteld, zal je aan beide kanten een uniek kenmerk moeten hebben.
In uw geval zal dit [transporteur] & [route] zijn. Deze kan je dan met vert.zoeken opzoeken.
Voor het aantal pallets zal je met 'ALS.VOORWAARDEN' moeten werken.
ALS.VOORWAARDEN([aantal pallets]=1;VERT.ZOEK(zoek hier de waarde met kolom 1 als resultaat);[aantal pallets]=2;VERT.ZOEK(zoek hier de waarde met kolom 2 als resultaat))

Dit kan misschien eenvoudiger.
Hier heb je betere uitleg over hoe die ALS.VOORWAARDEN werkt : ALS.VOORWAARDEN - Excel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het is inderdaad handiger als je de gegevens in een tabelformaat zet. Dus op deze manier:
code:
1
2
3
Transporteur  Route  Aantal pallets  Sleutel  Prijs
VRD           1         1             VRD11   €10
VRD           1         2             VRD12   €20

Er bestaan formules om op meerdere waarden tegelijk te zoeken maar die zijn relatief complex. Je zou eventueel een extra kolom kunnen maken met een concatenatie van de sleutelelementen. (bvb. VRD11).

Dan kan je één formule gebruiken om de prijs op te zoeken.

code:
1
=INDEX(E2:E3;MATCH(CONCATENATE(G1;G2;G3);D2:D3;0))

Waarbij E2:E3 de kolom is waar de prijs instaat (= de waarde die je wil opzoeken).
G1, G2 en G3 zijn de drie waarden die je gebruiker ingeeft (de transporteur, route en het aantal pallets). CONCATENATE gaat deze aan elkaar plakken.
D2:D3 is dan de kolom waar de MATCH functie deze drie waarden moet gaan opzoeken. Dit is de sleutelkolom.

De 0 vanachter is een eigenschap van de MATCH functie om te zeggen dat de MATCH exact moet zijn.

Al bij al gaat deze formule dus het resultaat geven uit kolom E waar in kolom D de sleutel bevindt die je wil opzoeken.

Dit is even snel houtje touwtje geschreven maar met deze zoektermen zou je toch ergens moeten kunnen geraken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:55

g0tanks

Moderator CSA
will3105 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:46:
Mijn vraag:
Ik ben op zoek naar hoe ik een prijs van een pallet in een tabel kan vinden. De prijzen worden gebaseerd op een routenummer en een transporteur. daarnaast lopen de prijzen van een pallet van 1 pallet tot 33 pallets. Nu moet er in een tabel de prijs worden weergegeven wanneer je het aantal pallets invult, met het routenummer en de goede transporteur. Weet iemand of dit mogelijk is in Excel en hoe?

[Afbeelding]
Welkom op Tweakers. :) Je hebt al een aantal goede tips gekregen, maar we verwachten ook dat je aangeeft wat je al hebt geprobeerd of gevonden.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

(Ik quote even uit je andere topic)
will3105 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:48:
In Excel wil ik door het invoeren van een route en het aantal pallets een lijstje krijgen met alle mogelijkheden met transporteurs. Bijvoorbeeld ik voer route 1 in dan moeten er 3 resultaten uitkomen, het liefst wil ik hierin ook de prijs zien. Ik heb al veel geprobeerd met index, vergelijken en verschuiven maar ik kom er niet uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n74v5-AUKvhj0ApyWwzGiWVc9o0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NP98qqu5qIOpkWLD4QuF1PRH.png?f=user_large
Makkelijkste lijkt me dan 'gewoon filteren'. Of een draaitabel. Maar anders: geef inderdaad even concrete geprobeerde formules.

Overigens: als ik het zo zie wil je allerhande 'database-achtige' zaken doen, is Excel wel het juiste tool? Zeker als je die tool toch nog moet leren, kan je misschien beter meteen de juiste tool leren.

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 29-09-2020 11:34 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1