Type geluid isolatie.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:50
Ik wil de komende periode mijn betonnen plafond verlagen ivm scheuren in het huidige plafond.
Ik woon in een appartement ui 1965 en heb bovenburen.

Ik wil als ik het plafond ga verlagen ook geluid isolatie aanbrengen om geluiden die van de bovenburen komen te verminderen.
Het gaat voornamelijk om praat, tv,muziek geluiden te verminderen , heb weinig tot geen last als men loopt.

Is dit goed te doen zo ja wat zijn de opties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 11:00

EMP

Krulloos!

Geluid isoleren is niet erg makkelijk. Een klein kiertje ergens kan al roet in het eten gooien, dus het resultaat kan sterk variëren, en het hangt sterk af van hoe je je plafond bouwt.

Idealiter bouw je het plafond zwevend, of op zijn minst niet hard verbonden aan het plafond. Dit kan door rubbers, of door een frame aan de muur te maken.

Vervolgens moet je het dubbele plafond volstoppen met een materiaal dat goed dempt. Iets zwaars zoals steenwol houdt geluid vaak beter tegen dan glaswol wat lichter is. Als je met een hard (plaat)materiaal gaat werken moet je alle kieren en gaten opvullen, dus in dat opzicht is iets flexibels zoals steenwol wenselijker. Zorg er voor dat je het plafond VOL stopt, anders maak je juist een klankkast ;) Lees dit voor meer informatie.

Vervolgens de afwerking. Wat je gebruikt maakt wederom niet superveel uit, zo lang je maar zorgt dat het goed afsluit. Bij gipsplaten dus de naden goed met gaasband en vezelversterkt gips dichtmaken. Om geluid te isoleren wordt ook wel eens twee lagen gips aangeraden. Je zou twee lagen gipsplaat kunnen aanbrengen, de tweede laag dwars op de eerste. Meer massa = meer demping. Echter wordt dit wel erg zwaar, wat bij een wand geen probleem is, maar bij een plafond moet je goed opletten dat je je constructie zo (sterk) hebt gemaakt dat dit ook echt kan.

Maar geluidsisolatie in oude huizen blijft lastig. Misschien komt het geluid via de spouw of een ventilatiekanaal binnen, dan gaat je plafond niet veel uithalen. Gelukkig is het directe geluid makkelijker tegen te houden dan contactgeluid.

Houd ons op de hoogte! Er zijn vast meer Tweakers met dit probleem die benieuwd zijn naar je oplossing en de effectiviteit ervan.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bleet
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bleet

Losing my edge.

Hoi! Ik ben sinds een tijdje de eigenaar van een gehorig jaren 30 woning.

Tijdens de verbouwing probeer ik naast de reguliere dingen zoveel mogelijk rekening te houden met geluid.
Mijn situatie is niet helemaal die van jouw. Mijn huis bestaat van binnen uit hout. Maar het resultaat blijft in principe hetzelfde.

De oplossing is wel hetzelfde: Massa.
Hoe meer massa je hebt, hoe meer geluid je kunt tegenhouden. In de VS, waar ze voornamelijk houten huizen hebben las ik heel veel over 'mass loaded vinyl'. Dit is niet direct iets wat ik heb kunnen vinden binnen Nederland en omstreken. Uiteindelijk kwam ik bij een Nederlandse retailer terecht die de juiste oplossing had.

Deze 'matten' van in principe rubber en een juten onderlaag, zodat ze vast liggen en aan de onder/boven/muur gelijmd kunnen worden. Ze zijn 8 of 16 kilo per m2. Deze oplossing is voornamelijk voor houten constructies bedoeld, maar worden ook gebruikt voor studio toepassingen waar ook gewoon steen/beton aanwezig is.

Wat ik uiteindelijk wel ben tegengekomen zijn de oplossingen van akoustiekwinkel.nl. Geen reclame overigens, maar uit m'n zoektocht naar geluidsdemping was dit de beste aanbieder. Kijk vooral naar de oplossingen die ze bieden op https://www.akoestiekwinkel.nl/woning. Ze linken natuurlijk uiteindelijk naar hun eigen producten, maar het geeft je een goed idee wat hiervoor de correcte oplossingen zijn. Ben tot dusver ook geen andere aanbieder tegengekomen die hetzelfde had.

Terug naar m'n eigen verbouwing. Ik heb daar naast de betreffende matten ook een hoop (16m dik) isolatie tussen de balken gedrukt. Hier heb ik gekozen voor steenwol, omdat dit simpelweg een betere geluidsreductie heeft dan glaswol. Mogelijk zou je hier voor kunnen keizen voor je verlaagde plafond. Let wel, je mist dan massa. Maar het heeft sowieso een positief nut als je het goed aanbrengt.

Maar misschien nog wel belangrijker: Zorg in je interieur ook voor 'geluidsvangers'. Vroeger had je vloerbedekking, tapijt, dikke gordijnen en veel ander zacht materiaal in huis. Van nature dempt dit ontzettend veel. Tegenwoordig hebben we laminaat, eventueel een kleedje en ik zie steeds vaker huizen zonder gordijnen. Dit heeft een heel slecht binnenklimaat qua geluid. Klap in een kamer maar eens hard in je handen en je hebt gelijk door hoe de situatie is. Als je geluid blijft 'rondzingen',oftewel weerkaatsen tegen alle muren en nergens wordt gestopt, dan kun je er van uit gaan dat boven/onder/naaste buren hier met een hoger volume ook mee kunnen genieten.

Als je dus zorgt dat je tussen het plafond een stevige isolatie aanbrengt (steenwol) en zorgt dat je 'binnenklimaat' wat geluidsabsorbeerders heeft (zachte bank, gordijnen, en niet allemaal strakke lijnen) dan ben je al een stuk verder dan de gemiddelde appartementbewoner. Steenwol is in deze goed handelbaar. Een klein gat kan alweer zorgen voor een geluidslek. Zorg ervoor dat je alle gaten afdekt met isolatie, of eventuele buizen naar boven afkit.

Tips en bronnen:
https://www.akoestiekwinkel.nl/woning
https://www.realtor.com/a...s-apartment-sound-tricks/
https://www.noisestopsyst...0TVs%20and%20conversation.

Last.fm |
If bullshit could fly, i'd be an astronaut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:50
Thx , goed leesvoer .

ik zit op dit moment nog te te twijfelen tussen een verlaagd plafond van stucplaten en stucwerk of een spanplafond. Zo,n spanplafond heeft wel een voordeel dat het binnen 1 dag klaar is , ook hier nog even het nodige of lezen .