Windows afsluiten vanuit aanmeldscherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HendrikT
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-09 20:35
Hoe kan ik Windows 10 sluiten terwijl ik in het aanmeld scherm zit?
Er zijn meerdere accounts op deze pc, als iemand anders zich afmeld dan wordt diegene afgemeld en komt de pc weer in het aanmeldscherm zodat een andere gebruiker zich aan kan melden. Maar regelmatig is dat niet nodig en dan wil ik 's avonds de pc afsluiten maar dan moet ik me zelf eerst aanmelden voordat ik via start de optie afsluiten kan kiezen. Kan dit niet makkelijker?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als ik via google zoek dan krijg ik telkens andere gevallen te zien die niet overeen komen met wat ik zelf heb.

Beste antwoord (via HendrikT op 25-09-2020 09:26)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:45
Op het power-symbool rechts onderin klikken?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02:38

g0tanks

Moderator CSA
HendrikT schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 00:09:
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als ik via google zoek dan krijg ik telkens andere gevallen te zien die niet overeen komen met wat ik zelf heb.
Dan is het handig om specifiek te zijn over wat er afwijkt. Ik heb in ieder geval rechtsonderin mijn aanmeldscherm dit:
Afbeeldingslocatie: https://www.isumsoft.com/images/windows-10/power-button-missing-from-windows-10-login-screen/power-button-back.png

Welke versie en build van Windows 10 heb? Dat kan je zien in 'Systeeminformatie'.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xelefim
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-10-2024
g0tanks schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 00:15:
[...]

Dan is het handig om specifiek te zijn over wat er afwijkt. Ik heb in ieder geval rechtsonderin mijn aanmeldscherm dit:
[Afbeelding]

Welke versie en build van Windows 10 heb? Dat kan je zien in 'Systeeminformatie'.
De screenshot zou genoeg moeten zijn. Je moet wel eerst op switch user klikken indien je de login van iemand ziet staan met password prompt.

Indien het een pc is die je elke avond afsluit kun je ook een powershell script schrijven en deze linken met een scheduled task waarbij je aan de pc zegt om elke dag om uur X af te sluiten. Deze doet dit dan automatisch. Je kunt zelfs zo ver gaan om eerst de activity te checken (kijken of er iemand aangemeld is) alvorens af te sluiten om zo te voorkomen dat hij abrupt afsluit terwijl er iemand bezig is

- BSc TI + CCNA R&S (Expired ofcourse) + CCNA SEC (Also expired ofc)-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HendrikT
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/916NL39wriy4i1N6sP2l83p4xxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AmfOe5L7a9VoUGosfWBlbfrh.jpg?f=fotoalbum_large

zo ziet het er bij mij er uit, ik wist zo even niet hoe ik een screenshot moest maken van het aanmeldscherm dus even een foto gemaakt. Ik mis de dus power knop.

De optie om de fysieke knop hier voor in te stellen is wel een goed idee, dat ga ik proberen als er geen andere oplossingen zijn.

ik heb Windows 10 Home Versie 1909 build 18363.1082

edit:

n.a.v. de post van The_Doman en g0tanks ben ik opnieuw gaan zoeken, gpedit wil blijkbaar niet in de windows 10 home versie maar je ik kan wel een nieuwe waarde aanmaken in het register:

click start, type regedit and press enter
in the registry editor navigate to HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System
look in the right hand pane for shutdownwithoutlogon

if it is there, right click on it and select modify
change the value to 1
restart the computer

if it is not there right click on empty space in the right hand pane and select new
select DWORD (32-bit) Value
change the name to shutdownwithoutlogon
right click on it and select modify
change the value to 1
restart the computer

[ Voor 36% gewijzigd door HendrikT op 25-09-2020 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
Ik zou eerst eens upgraden naar laatste build 2004 en dan even checken of de aan/uit knop aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:23
Even hier gekeken, als ik me af meld (en dus die mooie achtergronden met info zie die elke keer veranderen) zie ik inderdaad geen aan/uit knop, maar als ik ergens klik (en dus een wachtwoord moet invoeren) verschijnt de aan/uit knop wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HendrikT
even voor de duidelijkheid, in mijn post hiervoor heb ik neer gezet hoe ik het opgelost heb. (onderste deel in engels gekopieerd van een website)

Bij deze zal ik hier dus nu ook zeggen dat het probleem bij mij opgelost is.

Hoe het überhaupt zo is gekomen dat ik die power knop, of power icoon (hoe je het ook maar noemen wil) er eerst al die tijd niet stond dat weet ik niet. Ik had er al mee leren leven, maar op een gegeven moment begon ik me toch af te vragen waarom ik het niet had terwijl ik dit op andere pc's wel zag.
Pagina: 1