Beste manier om devices aan te sluiten op solid UTP cat 6

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Genius2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-09 09:19
Thuis wil ik een aantal PoE devices fixeren aan de muur en aan het plafond:
- tablets aan de muur
- ubiquiti acces points aan het plafond
- deurbel buiten (muur).

Qua installatiekabel had ik UTP CAT6 AWG-24 stug (6.1 mm) van het merk ACT (ref: XS100H) in gedachte.

Wat is nu de beste manier om devices aan te sluiten als je solid kabel trekt ? (ik denk niet dat een RJ45 wandcontactdoos nodig is in bovenvermelde scenario's)

1) moet ik eerst de UTP kabel aansluiten op een keystone jack en daarop een zeer korte (10cm) patch kabel aansluiten?
2) of is er geen probleem om de stugge kabel aan te sluiten op een RJ45 stekker? Dit zou het aansluiten van de device uiteraard vergemakkelijken.

Bijkomende vraag:
Zal een U-UTP AWG 24 kabel een groot verschil maken tov AWG 23 als je later 10 Gbe wil halen op korte afstanden (<30 meter)?

[ Voor 5% gewijzigd door Genius2000 op 24-09-2020 23:56 ]

Beste antwoord (via Genius2000 op 25-09-2020 11:10)

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:11

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

@Genius2000

ff mijn eigen post quoten
Om de stugge kabel af te werken t.b.v. de AP's heb ik gebruik gemaakt van zgn. field-assembly-connectoren.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/261363/files/265458812/550x550x2/field-assembly-connector-cat6a-awg22-27-tool-free.jpg

Passen zonder de 'staart van de connector' (rechts op de foto) precies in/onder het AP als deze strak tegen het plafond hangt. In alle drie de gevallen was de connectie in één keer goed, dit in tegenstelling tot RJ45 plugjes voor solid kabel, wat een drama.

Deze heb ik gekocht: (link)

www.google.nl

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:40
Normaal gesproken (en best practice) werk je een solid cable af met een keystone jack of LSA strip. Het idee is dat solid cable stugger is en eerder breekt bij vele bewegingen. Daarnaast wil je niet dat de kabel die je in de muur weggewerkt hebt beschadigd na gebruik.

Dat gezegd hebbende kun je solid cable prima afwerken met een RJ45 connector, zorg er wel voor dat je connectors kiest die specifiek daarvoor bedoeld zijn. Vaak zijn de tanden van de reguliere connectors niet geschikt.

Voor wat betreft je vraag over AWG23 vs 24, dat ga je niet merken. Mocht je kiezen voor 23, controleer dan even of de RJ45 connector hier ook geschikt voor is. De aders zijn dikker en passen in bepaalde gevallen niet in de doorvoer van een connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:44

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Genius2000 hier heb ik op 3 punten die kabel ook afgewerkt met connectoren. Werkt ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:52

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zet er gewoon RJ45 stekkers aan, voor thuis werkt dat prima met stugge AWG24.
Niet te veel mee 'morrelen' na die tijd, want bij stugge kabel heb je eerder kans op breuken.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

@Genius2000

ff mijn eigen post quoten
Om de stugge kabel af te werken t.b.v. de AP's heb ik gebruik gemaakt van zgn. field-assembly-connectoren.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/261363/files/265458812/550x550x2/field-assembly-connector-cat6a-awg22-27-tool-free.jpg

Passen zonder de 'staart van de connector' (rechts op de foto) precies in/onder het AP als deze strak tegen het plafond hangt. In alle drie de gevallen was de connectie in één keer goed, dit in tegenstelling tot RJ45 plugjes voor solid kabel, wat een drama.

Deze heb ik gekocht: (link)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOskMet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-09 07:55
Maand geleden diverse UI producten toegepast, onder andere een aantal in wall ap's stugge kabel voorzien van RJ45 plug en werkt allemaal top.

@MisteRMeesteR wat is dan precies het drama, want dit herken ik totaal niet dit wordt vaak genoemd maar ik heb werkelijk geen enkel probleem ervaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

GOskMet schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:53:
Maand geleden diverse UI producten toegepast, onder andere een aantal in wall ap's stugge kabel voorzien van RJ45 plug en werkt allemaal top.

@MisteRMeesteR wat is dan precies het drama, want dit herken ik totaal niet dit wordt vaak genoemd maar ik heb werkelijk geen enkel probleem ervaren?
Ik had bij FS.com deze besteld maar kreeg met geen mogelijkheid een Gigabit connectie. Heb als test een stuk of 5 'patchkabels' proberen te maken op mijn installatiekabel i.c.m. deze connectoren maar Gigabit lukte nooit.

N=1 natuurlijk maar mijn ervaringen zijn dus niet heul positief :+

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOskMet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-09 07:55
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:01:
[...]

Ik had bij FS.com deze besteld maar kreeg met geen mogelijkheid een Gigabit connectie. Heb als test een stuk of 5 'patchkabels' proberen te maken op mijn installatiekabel i.c.m. deze connectoren maar Gigabit lukte nooit.

N=1 natuurlijk maar mijn ervaringen zijn dus niet heul positief :+
Bedankt voor je reactie, die N=1 geldt voor mij net zo goed en daarom hoor ik graag even wat er precies mis ging.

Ik heb de volgende gebruikt https://www.sandervunderi...geschikt-voor-cat-5e.html overigens blijft het aanknijpen altijd wel een dingetje en kan me voorstellen dat je daarom al zegt van wat een gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

GOskMet schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:29:
[...]

Bedankt voor je reactie, die N=1 geldt voor mij net zo goed en daarom hoor ik graag even wat er precies mis ging.

Ik heb de volgende gebruikt https://www.sandervunderi...geschikt-voor-cat-5e.html overigens blijft het aanknijpen altijd wel een dingetje en kan me voorstellen dat je daarom al zegt van wat een gedoe.
Zeker vergeleken met de field-assembly-connectoren *O* *O* *O*

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius2000
Bedankt allemaal voor jullie input.

Het voorstel van @MisteRMeesteR om te werken field-assembly-connectoren zonder de 'staart van de connector' lijkt me een goed idee, althans voor wat aan het plafond moet komen.

Voor hetgeen aan de muur moet komen lijken de RJ45 stekkers voor solid en stranded kabels, ondanks het niet eenvoudig is om de stugge kabel hierop te monteren, de betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius2000
@MisteRMeesteR
Ik heb een 10-tal field connectoren gekocht op basis van jouw suggestie.

Nu blijkt dat ik CAT6A connectoren heb gekocht ipv CAT 6. Ik denk niet dat dit een probleem zal zijn maar ben er niet zeker. Weet jij dit soms?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Maakt niet uit en geeft geen problemen.

Zolang je solid kabel qua dikte maar tussen 22 en 27 AWG is, wat vrijwel iedere kabel op de markt wel is.

www.google.nl

Pagina: 1