Solcon IPTV werkt niet goed, hoe IGMP Snooping in te richten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:15
Ik ben anderhalf jaar geleden verhuisd en heb toen een Solcon internet verbinding gekregen via glasvezel.
Hiervoor KPN glasvezel gehad maar doordat nu ik een buitengebied woon had ik weinig andere keus.

Ik heb het probleem al sinds dat we hier wonen maar het lijkt de laatste tijd erger te worden. Het geval is zo dat als iemand tv wil kijken het regelmatig voorkomt dat er een zender op zwart blijft staan en er geen signaal doorkomt. Na het herstarten van het modem, de switch ertussen en de tv ontvanger werkt het meestal weer een tijdje, maar lang niet altijd.

Ik heb al gebeld met Solcon, maar die willen de tv ontvanger rechtstreeks aansluiten op het modem, echter liggen daar niet genoeg kabels voor.

Ik heb net een grote verbouwing achter de rug en op 1 switch na alles vervangen door Unifi spullen. Ook alle netwerk kabels zijn opnieuw aangelegd met CAT6A.

Mijn netwerk ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pvft2jCdD5SJ0wvbTHAgldJMR5k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5jxY4wle0eVNxUm5oMOXgBaY.png?f=fotoalbum_large

Op de Ubiquiti is de optie IGMP snooping ingeschakeld.
Ik heb echter het gevoel dat het probleem in de Netgear zit.

Ik heb al een aantal instellingen geprobeerd, maar het blijft verkeerd gaan, en ik ben niet helemaal zeker welke instellingen ik moet zetten zodat het goed staat.

Zoals ik het nu begrijp na wat onderzoek en lezen is het verstandig om het IPTV verkeer te scheiden van de rest.

Op dit moment heb ik in de Netgear de volgende instellingen:
IGMP Snooping Status - Enable
Validate IGMP IP header - Disable
Block Unknown Multicast Address - Disable

Ik kan in de IGMP Snooping Interface Configuration aanpassen.
Ik heb geprobeerd om poort 1 en 8 samen aan te zetten, dat werkte niet.
Nu heb ik alle poorten erin zitten. Zie onderstaande screenshot. Maar nu werkt het ook niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNHhclGQRSCiXWno2T4vr1hiyRI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OzrdrCXCjrbuJXlrtimgTjtM.png?f=user_large

De IGMP Snooping Table ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXaHVGZQ_zx3M2dfyeE1eNdnnxo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/z5vrl9vsZiyULkTgiZuQFLwl.png?f=user_large

Ik heb het idee dat ik in de juiste richting zit te zoeken, maar ik kom er niet uit. Is er iemand die me misschien in de juiste richting kan duwen met wat tips of dingen die ik kan aanpassen? Basis netwerk kennis heb ik nog wel, maar dit is net iets te complex en heb ik geen ervaring mee.

Of is het verstandiger om nog een Unifi switch te kopen en de Netgear te vervangen?

Alle reacties

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-04 15:53
Ben geen expert maar waarom heb je IGMP snooping aan ? Zover ik weer zorgt IGMP snooping er juist ervoor dat multicast verkeer niet overal naar toe gaat en dat devices die dit niet vragen dit ook niet krijgen.

Beter gezegd ik zit bij T-mobile glasvezel en als ik juist IGMP snooping aanzet op mijn Ubiquiti switch gaat bij mij de TV juist op zwart en het netwerk down. Om Multicast verkeer tegen te gaan gebruik ik juist Port Isolation en dit werkt perfect.

Ptobeer eens zonder IGMP snooping en kijk of je TV dan werkt...

• MADG0BLIN
Dat had ik er even bij moeten zetten, maar zonder heb ik uiteraard ook al geprobeerd, zelfde effect helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahiko750
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-03 13:05
Al gepoogd de USW om te wisselen met de Netgear als test? In principe doe je het goed geloof ik, met igmp snooping aan ... dat was ook het enige wat ik aanhad op mn Netgear toendertijd (Al was dat xs4all).

[ Voor 56% gewijzigd door Yahiko750 op 25-09-2020 00:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:57
Uiteraard moet igmp snooping in beide switches wel aanstaan anders belast je het hele netwerk met dat multicast signaal.

Ik vrees dat het probleem in die GS108T zit.
Als je een V1 versie hebt dan werkt igmp snooping helemaal niet en als het een V2 versie is moet je hem in ieder geval upgraden naar de nieuwste firmware.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• MADG0BLIN
Ben(V) schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 20:36:
Uiteraard moet igmp snooping in beide switches wel aanstaan anders belast je het hele netwerk met dat multicast signaal.

Ik vrees dat het probleem in die GS108T zit.
Als je een V1 versie hebt dan werkt igmp snooping helemaal niet en als het een V2 versie is moet je hem in ieder geval upgraden naar de nieuwste firmware.
Het is een V2 met de meest recente firmware. Die had ik als eerst geüpgraded. Maar waarschijnlijk toch iets in de instellingen.

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-04 15:03

casemodder

--->

In mijn ervaring werkt IGMP op verschillende switches zelden goed.

Probeer eens of je alle IPTV in een appart VLAN kunt zetten zonder IGMP enz.

En check of auto optimize my network in je unifi uitstaat. Dit wil soms wel eens rare dingen opleveren.

[ Voor 26% gewijzigd door casemodder op 26-09-2020 14:51 ]

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
casemodder schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 14:49:
In mijn ervaring werkt IGMP op verschillende switches zelden goed.

Probeer eens of je alle IPTV in een appart VLAN kunt zetten zonder IGMP enz.

En check of auto optimize my network in je unifi uitstaat. Dit wil soms wel eens rare dingen opleveren.
Een kick na wat langere tijd, nu toch maar de Netgear vervangen voor een USW-Flex-Mini van Unifi, ik dacht met allemaal hetzelfde merk zou het toch moeten werken, maar helaas, alleen NPO1 doet het altijd, de rest bijna altijd zwart beeld.
Auto optimize staat uit en IGMP staat aan.

Ik heb net geprobeerd het verkeer in een apart VLAN te zetten, maar dan krijg ik helemaal geen verbinding meer, doe dus iets fout. :+

Nog tip of trucs om het toch werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:59
Zet validatie IGMP IP header eens op enable.

[ Voor 81% gewijzigd door Edje040 op 14-02-2021 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
Edje040 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 14:25:
Zet validatie IGMP IP header eens op enable.
Dat krijg ik niet helemaal voor elkaar.
Ik kan overal het commando vinden om het disablen, no set igmp header-validation, maar enablen? Het zal vast eenvoudig zijn als je het weet, maar nog niet gelukt.. :?

Huidige settings als ik op de switch kijk is dat het aan staat.
(UBNT) #show igmpsnooping

Admin Mode..................................... Enable
Multicast Control Frame Count.................. 314194
IGMP header validation......................... Disabled
Interfaces Enabled for IGMP Snooping........... None
VLANs enabled for IGMP snooping................ 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:59
MADG0BLIN schreef op zondag 14 februari 2021 @ 15:34:
[...]

Dat krijg ik niet helemaal voor elkaar.
Ik kan overal het commando vinden om het disablen, no set igmp header-validation, maar enablen? Het zal vast eenvoudig zijn als je het weet, maar nog niet gelukt.. :?

Huidige settings als ik op de switch kijk is dat het aan staat.
(UBNT) #show igmpsnooping

Admin Mode..................................... Enable
Multicast Control Frame Count.................. 314194
IGMP header validation......................... Disabled
Interfaces Enabled for IGMP Snooping........... None
VLANs enabled for IGMP snooping................ 1
De IGMP header validatie staat op Disabled. In je eerste post staat Disabled ook aangevinkt. Vink eens Enabled aan. Bij staat staat dat op Enabled en draait 100% met 5 Netgear switches. Ik weet niet of het helpt maar je kunt het eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
Edje040 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:46:
[...]

De IGMP header validatie staat op Disabled. In je eerste post staat Disabled ook aangevinkt. Vink eens Enabled aan. Bij staat staat dat op Enabled en draait 100% met 5 Netgear switches. Ik weet niet of het helpt maar je kunt het eens proberen.
Klopt, maar ik de netgear de deur uit gedaan. Het hele netwerk is nu Ubiquiti. De config die ik gepost heb komt daaruit. En die krijg ik niet aangepast met de CLI.
Pagina: 1