Netwerk loopt vast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:46
In ons kleine kantoornetwerk doet zich een raar probleem voor, en ik kom er niet uit. Hopelijk ben ik op de goede weg, graag jullie advies.

De situatie is als volgt:

In de meterkast staat de Ziggo Connect Box (Compal CH7465LG-ZG). Deze is ongeveer 2 maanden terug geleverd. Vanuit de Connect Box gaan er 2 kabels uit, een kabel naar een switch op de begane grond, en de andere kabel naar een switch op de 1e verdieping. Er was nog een andere poort in gebruik voor de alarmcentrale maar die heb ik tijdelijk losgehaald om deze sowieso uit te sluiten.

De switch op de begane grond is een Netgear Prosafe JGS524PE, die op de 1e verdieping zijn kleinere broertje de JGS516PE. Beiden met de nieuwste firmware versie.

Op de switch begane grond zijn 2 UniFi AP-AC-LITEs en een vaste PC aangesloten. Op de switch 1e verdieping zijn meer apparaten aangesloten: eenzelfde AP, een UniFi Cloud Key, meerdere IP telefoons, laptops, en een Raspberry PI.

Sinds de switch op de BG is aangesloten loopt het netwerk na een paar minuten geheel vast. Er is met geen enkel apparaat netwerkverkeer mogelijk (zowel LAN als WAN, ook het IP van de Connect Box is niet te benaderen) totdat 1 van de 2 switches losgekoppeld wordt van de Connect Box. Het maakt niet uit welke van de 2 switches ik loskoppel, daarna werkt het netwerk weer zoals behoren.

Zodra ik de switch weer aansluit begint het feest na een paar minuten weer. Wat mij opvalt is dat de LEDs bij de 2 netwerkpoorten op de Connect Box precies hetzelfde als een gek knipperen (video van eerder, maar gedrag lampjes is hetzelfde), totdat je een van de 2 kabels er uit trekt. Dan werkt alles op de switch weer.

Wat ik inmiddels al heb geprobeerd, maar zonder echte oplossing:
  • Bekabeling vervangen (beide switches bij de meterkast gezet)
  • De 2 andere poorten op de Connect Box gebruikt
  • Beide switches gereset
  • Connect Box gereset
  • Switches omgewisseld, in andere volgorde aangesloten
  • 1 voor 1 verschillende apparaten aangesloten om deze uit te sluiten
  • De JGS524PE vervangen voor een nieuw exemplaar
  • Een (nieuwe) 5-poorts switch verbinden met de Connect Box, en de 2 Netgear switches daarop aansluiten.
Bovenstaand is niet de precieze volgorde maar ik heb alles in bepaalde combinaties wel geprobeerd.
Zowel de switches als Connect Box heb ik na de reset niets aan aangepast qua config.

Wat wel werkt:
  • 1 switch (met beide geprobeerd) in het netwerk gebruiken en daar alle apparaten op aansluiten
  • De ene switch verbinden met de andere switch, en op beide switches enkele apparaten aansluiten
  • Beide switches verbinden met de Connect Box, maar op 1 van de 2 geen apparaten aansluiten
  • Op een andere poort van de Connect Box een apparaat (PC) aansluiten, dit heeft geen positieve of negatieve invloed gehad
In het kort, zodra ik de Connect Box met de 2e switch -ongeacht welke dat is- aansluit met daar 1 of meerdere apparaten aan verbonden loopt het hele netwerk vast, tot ik 1 van de 2 switches loskoppel, ongeacht welke.

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat het aan de Connect Box ligt, aangezien dit bij al het bovenstaande de constante factor is geweest. Heeft het zin om een oude router uit de kast te trekken en daar de 2 switches op aan te sluiten om te kijken of het probleem zich dan ook voordoet?

Zie ik dan nog wat over het hoofd, of kan het echt alleen nog maar de Connect Box zijn? Ik hoor het graag!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-10 12:04
Is er geen mogelijkheid om een router tussen te zetten? Dan kan je inderdaad de boosdoener aanwijzen als alles met een aparte router blijft werken.

Dan kan je de Ziggo Connect Box daarna in Bridge modus zetten om dubbel NAT en dergelijke te voorkomen.

• firecaps30
Dat ga ik morgen gelijk proberen, ik vermoed ook dat het de Connect Box is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-10 20:31
ik zeg broadcaststorm....

als je dat nog is voorhebt , een voor een de utp's uit de switch halen tot je switch weer tot rust komt, en dan heb je je fout

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-10 23:27
Met @ijske eens Broadcaststorm..

Vaak komt dat door een netwerk loop..
of een printer/ip-cam/PC die multicast signaal uitstuurt...

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Dat heb ik ook al geprobeerd, bij elke switch 1 voor 1 de verbonden apparaten loskoppelen. Maar dat werkte niet totdat ik de kabel die naar de Connect Box loopt loskoppelde.

Ook met aan elke switch maar 1 apparaat gekoppeld doet het probleem zich voor. Ik heb dan bijvoorbeeld een laptop en IP telefoon verbonden, maar ook 2 laptops, een laptop en een AP, de Pi en een laptop.

Maar ook dit zal ik nog eens proberen vandaag. Zou ik met Wireshark wat kunnen detecteren?

Ik weet overigens zeker dat het geen loop is, er loopt per switch 1 kabel naar de Connect Box.

[ Voor 20% gewijzigd door firecaps30 op 25-09-2020 07:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:40
Je kan nog proberen stp uit te schakelen, voor het geval de implementatie hiervan op de connectbox problemen oplevert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-10 10:20
En als je nou vanuit de connect box maar 1 poort gebruikt, hierop switch aansluiten en vanuit daar de 2 andere switches aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
FoxLenny schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 07:46:
En als je nou vanuit de connect box maar 1 poort gebruikt, hierop switch aansluiten en vanuit daar de 2 andere switches aansluiten?
Dat heb ik ook al geprobeerd, ook dan gaat het netwerk plat. Ik heb hiervoor een nieuwe unmanaged switch gebruikt, 5-poorts model van TP-link

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:26

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Heb je een speciale vlan config gebruikt? Ik meen dat ik ongeveer hetzelfde had in netwerk. Ik heb dat toen opgelost door de 2 poorten die beide switches gebruiken trunk ports te maken.

Zitten ze in het zelfde subnet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Nee, geen speciale config voor de switches, ze zitten in hetzelfde subnet. Eigenlijk worden ze als ‘domme’ switches ingezet op dit moment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firecaps30
Ik heb het probleem net gereproduceerd. Vervolgens heb ik Wireshark aangezet, verbonden met een kabel direct op de Connect Box.

Binnen 8 seconden zijn er gemiddeld 8000 van de volgende 2 pakketjes gezien:

2026 1.994540 192.168.178.1 224.0.0.251 IGMPv3 60 Membership Query, specific for group 224.0.0.251
2027 1.994573 192.168.178.1 239.255.255.250 IGMPv3 60 Membership Query, specific for group 239.255.255.250

Zodra ik de kabel van een van de switches los haal werkt alles weer naar behoren.

Beide switches hebben standaard IGMP snooping enabled. Kan het daar aan liggen?

[ Voor 7% gewijzigd door firecaps30 op 25-09-2020 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beerns
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-10 13:35

beerns

it is I, Leclerc

toevallig niet 2x hetzelfde ip adres op de switches?

Erik heeft bij ons in het dorp best wel een slechte naam. Ik geloof Hans ofzo, of Rob.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
beerns schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:52:
toevallig niet 2x hetzelfde ip adres op de switches?
Nee, allebei een ander IP. Heb zowel DHCP als statische IP adressen geprobeerd.

Het lijkt er op dat wanneer beide switches IGMP snooping ingeschakeld hebben, en ik verbind de 2e switch met het netwerk en sluit een apparaat aan dat het dan mis gaat.

Ik ga nu proberen om op 1 van de 2 switches IGMP snooping uit te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-10 15:40
firecaps30 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:02:
Eigenlijk worden ze als ‘domme’ switches ingezet op dit moment
Ben je daar zeker van? ondanks factory reset staan er mogelijk toch een aantal instellingen niet goed. Andere optie: is het mogelijk om het iptv-signaal niet op poort 3 en 4 te zetten op je connect box?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:26

Kabouterplop01

chown -R me base:all

firecaps30 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:31:

Beide switches hebben standaard IGMP snooping enabled. Kan het daar aan liggen?
Je zou het kunnen proberen, maar ik denk dat het wat anders is. Dit is nl je multicast DNS adres. Er wordt gezocht naar een DNS machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
We maken geen gebruik van IPTV, en Ziggo doet volgens mij alleen TV over COAX, correct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 10-10 15:40
firecaps30 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:01:
We maken geen gebruik van IPTV, en Ziggo doet volgens mij alleen TV over COAX, correct?
yep, my bad.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Kabouterplop01 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:16:
[...]

Je zou het kunnen proberen, maar ik denk dat het wat anders is. Dit is nl je multicast DNS adres. Er wordt gezocht naar een DNS machine.
Op dezelfde pagina waar ik IGMP snooping kan beheren zie ik ook een optie voor Block Unknown Multicast Address. Ik zal hier eens mee spelen.

Overigens nu met op 1 switch IGMP snooping uitgeschakeld lijkt het te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

firecaps30 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:10:
...
Een (nieuwe) 5-poorts switch verbinden met de Connect Box, en de 2 Netgear switches daarop aansluiten.
...
En als je dan de kabel naar de connectbox er uit trekt is alles weer OK?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Welke versie van controller-software gebruik je voor de unifi-access points? In versie 6.0.20 zit een bug die exact dit probleem veroorzaakt (die maakt automatisch een draadloze mesh aan tussen je access points zodat je een loop krijgt in jouw setup) (het is mij niet bekend of deze bug in 6.0.22 al is opgelost)

[ Voor 0% gewijzigd door roeleboel op 25-09-2020 14:43 . Reden: tiepvaud ]

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
De cloud key draait op 1.1.13 met controller versie 5.14.23 en de APs hebben allen versie 4.3.21.11325.

In dit de bovenste post op deze pagina lees ik dat 5.14.23 blijkbaar op dit probleem heeft. Zal even kijken of ik hier meer over kan vinden..

@Brahiewahiewa dat kan ik mij niet meer herinneren, zal het vast geprobeerd hebben maar niet opgeschreven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

firecaps30 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:23:
De cloud key draait op 1.1.13 met controller versie 5.14.23 en de APs hebben allen versie 4.3.21.11325.

In dit de bovenste post op deze pagina lees ik dat 5.14.23 blijkbaar op dit probleem heeft. Zal even kijken of ik hier meer over kan vinden..

@Brahiewahiewa dat kan ik mij niet meer herinneren, zal het vast geprobeerd hebben maar niet opgeschreven...
Het is (dacht ik toch) ook niet zozeer een bug in de software zelf, maar wel in de prefab-settings die doorgepushed worden:
Kijk eens in de unifi-controller software:
Devices -> selecteer access point -> config -> wireless uplinks
Daar nakijken dat 'allow meshing to another access point' uit staat
(als dit aan staat krijg je namelijk exact het probleem dat je beschrijft - op voorwaarde dat je access points ook bekabeld aangesloten zijn)

Als die aan staat dan kan het goed zijn dat je je probleem gevonden hebt. Moest dit toch bij alle ap's uitstaan dan zou dit alvast niet het probleem mogen zijn :)

[ Voor 5% gewijzigd door roeleboel op 25-09-2020 16:06 . Reden: iets meer info + tiepvauden ]

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Wireless uplink staat helemaal uit in in de controller:
Controller -> settings -> site ->services -> enable wireless uplink staat uitgevinkt
Ik heb ook de APs voor de zekerheid gecheckt, maar daar staat ook geen wireless uplink.

Ik bedenk me ook net dat ook zonder Unifi apparaten aangesloten het probleem zich ook voor heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:44
Kan je niet een tekening maken hoe je netwerk uitziet ? Dan hebben wij beter beeld van netwerk. Al is het op papier of paint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
Alle apparatuur los halen van je switches en alleen de switches aan de router hangen.

Daarnaast zou ik de ziggo router. Ook echt alleen als router gebruiken. Dus switch achter de router en die uit porten naar de twee andere switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Hierbij een schets van het netwerk zoals het zou moeten zijn. Via WiFi zijn er normaal gesproken meerdere laptops, tablets, een printer en telefoons verbonden. De zwarte lijnen zijn netwerkkabels.

@To_Tall dat heb ik ook gedaan maar gaf hetzelfde probleem.

Inmiddels is alles nu al sinds begin van de middag up met IGMP snooping uitgeschakeld op 1 van de switches. Op de switch op de 1e verdieping heb ik alle apparaten aangesloten en op de begane grond alleen de vaste PC, Maandag zal ik daar de andere apparaten ook weer aansluiten. Ook ga ik dan even spelen met de ‘block unknown multicast’ optie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUzxVw0Z67Ph_IEQ5aUbZcJz9M8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ox4Fqzc7hvtA6PNdDzKLIrpU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 1% gewijzigd door firecaps30 op 25-09-2020 19:54 . Reden: Opmerking lijnen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Vandaag geen tijd gehad om verder te testen... Ik heb de overige apparaten wel aangesloten. Met IGMP snooping op een van de switches uitgeschakeld blijft alles werken.

Wel nog even in de WireShark data gedoken. Wanneer het probleem zich voordeed zag ik alleen maar IGMPv3 pakketjes voorbij komen. Na het herstellen zie ik alleen maar IGMPv2 pakketten voorbij komen. Misschien dat er ergens een apparaat niet goed omgaat met IGMPv3..

Ik denk dat ik het voor nu hier bij laat, in de toekomst zullen er geen (IPTV) streams op het netwerk komen, dus is IGMP snooping uitgeschakeld geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Vreemd dat de problemen er nog zijn als alles ontkoppeld is. Op dat moment is er helemaal geen verkeer. En dus ook multicast aanwezig igmp uitzetten en het werkt dan is ook vreemd. Igmp zorgt er juist voor dat alleen apparaten die de multicast accepteren dat aangeven aan je switch en dus verkeer krijgen.

Anyway onlogisch. Andere bekabeling al geprobeerd?? Printer waar bonjour aanstaat??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Ja het is heel vreemd... andere bekabeling inderdaad al geprobeerd. De enige printer die er staat werk draadloos, en het deed zich ook voor wanneer er geen draadloos AP was aangesloten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-10 07:09
Ik zou toch je connectbox verdenken. Je zou hem in bridge kunnen zetten en een andere router proberen.
Hadden die Puma chipsets niet problemen met jitter en congestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Nog even een update: tot op heden echt geen enkel probleem meer gehad.

@smekkos daar schijnt een update voor te zijn geweest, maar dat wil natuurljk niet zeggen dat het helemaal verholpen is.
Pagina: 1