kokerprofiel wat smooth telescopisch over elkaar glijdt

Pagina: 1
Acties:

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:40
Goedemiddag,

Thuis bezig met wat hobby lassen etc. en heb 1 helft van een cable crossover gemaakt en wil binnenkort beginnen aan de andere helft. Omdat ik dus al een helft heb gedaan liep ik tegen wat dingen op, waar ik van te voren niet aan gedacht had.

Qua looks ga ik het ongeveer hetzelfde houden dus veel wil ik niet veranderen, maar 1 ding wil ik graag wat advies over.

Over een koker 40x40x2 had ik in eerste instantie een passende koker bedacht maar als snel kwam ik erachter dat dit super stroef loopt en met een gewicht dat heel de tijd op en neer gaat over die 40x40 koker is dat niks....

Uiteindelijk heb ik een iets grotere koker gepakt en aan de binnenkant plexiglas geplakt en nu loopt het super lekker. Desalniettemin is dit een zelfbedachte oplossing en zal het plexiglas op den duur misschien weg slijten.

Vraag
Is er een manier om 2mm staal glad en haast geruisloos over elkaar te laten lopen? Blank staal misschien? Misschien zijn er soort van kousjes voor de uiteinden van de koker die eroverheen glijdt waarvan ik het bestaan niet af weet?

Zie hieronder een klein voorbeeld van wat ik bedoel, dat kleine zwarte randje? Is dat iets wat ik ergens kan kopen?

Alvast bedankt voor het meedenken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQvt3oF4HGrmIQNMP1jHIJhf3LQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HMWUnUZKgw7IrI9lcrSgwhVW.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Probeer het eens met teflon strips i.p.v. plexiglas.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bukkum
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:32
Je hebt voor glij doeleinden in de machinebouw hmpe (500,1000) wat uitstekende glij eigenschappen heeft. Hier lopen bv kettingen overheen zonder noemenswaardige slijtage. Dit is denk ik een prima uitkomst en is verkrijgbaar in diverse diktes. Je zou dan een blokje op maat kunnen klemmen in de uiteinden van de koker. Wat is de maat van de buitenste koker inwendig?

Wat eventueel ook kan is hmpe op de wand van de binnenste koker monteren waar de buitenste dan langs glijdt.

[ Voor 13% gewijzigd door bukkum op 24-09-2020 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Super! Dus eigenlijk op zoek naar nog harder kunstof raden jullie aan.

@bukkum
Ik moet mijzelf verbeteren
Koker 40*40*3mm is de binnenste koker daarover glijdt een koker 50*50*2mm over. Deze laatste heeft dan een binnenmaat van 46x46 lijkt het (volgens mij verschil 1 zijde een 100ste mm ofzo)

Die teflon strips zijn wel te kopen zag ik, maar 'op maat' klinkt voor mij als weten waar je moet zijn en dan zal de prijs ook wel tegenvallen voor zo iets kleins ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Furion2000 op 25-09-2020 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Pom-c is ook een materiaal die veel gebruikt wordt in de industrie. Je kan teflon en pomc overigrns gewoon op maat zagen. Enige nadeel is je kunt het vrijwel niet lijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Anoniem: 217290 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:31:
Pom-c is ook een materiaal die veel gebruikt wordt in de industrie. Je kan teflon en pomc overigrns gewoon op maat zagen. Enige nadeel is je kunt het vrijwel niet lijmen.
Dat laatste, lijmen, is natuurlijk ook een vereiste waar ik eigenlijk wel vanuit ging haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

3m dubbel zijdige tape kan 20kg/cm houden daarmee is het wel te doen zo heb ik het destijds okk gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Anoniem: 217290 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:34:
3m dubbel zijdige tape kan 20kg/cm houden daarmee is het wel te doen zo heb ik het destijds okk gedaan
Destijds ook gedaan? Constant glijdend fitness equipment? :P

Hoe moet ik dat dan zien, want lijkt mij dat die tape 1-2mm an sich al in beslag neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bukkum
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:32
Furion2000 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:28:
Super! Dus eigenlijk op zoek naar nog harder kunstof raden jullie aan.

@bukkum
Ik moet mijzelf verbeteren
Koker 40*40*3mm is de binnenste koker daarover glijdt een koker 50*50*2mm over. Deze laatste heeft dan een binnenmaat van 46x46 lijkt het (volgens mij verschil 1 zijde een 100ste mm ofzo)

Die teflon strips zijn wel te kopen zag ik, maar 'op maat' klinkt voor mij als weten waar je moet zijn en dan zal de prijs ook wel tegenvallen voor zo iets kleins ;)
Als de koker 50*50*2 is dan is deze 46*46 inwendig. Dan kan je 3mm (iets kleiner ivm speling) dus bv 2,8 hmpe met verzonken boutjes vastschroeven op de binnenste koker. Dit kan je aan 4 zijnde doen om zo geen "gerammel" te krijgen. Hoe lang is de 40*40 koker en over welke lengte schuift de 50*50 koker? Ik kan wel is kijken of wij op het werk iets hebben liggen maar kan niks beloven .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Anoniem: 217290 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:31:
Teflon tape, niet dat spul voor je waterleiding maar om te glijden, een stuk dikker en duur maar werkt super. Ook perfect als de voetjes van je muis weg/kwijt/versleten zijn :+
https://www.aquashopkampen.nl/product/teflon-glijtape/ bijvoorbeeld, vaak wel wat dik ivm de stevige (glasvezelversterkte) ondergrond waar de teflon op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Furion2000 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:39:
[...]

Destijds ook gedaan? Constant glijdend fitness equipment? :P

Hoe moet ik dat dan zien, want lijkt mij dat die tape 1-2mm an sich al in beslag neemt.
Wat jij er thuis mee doet weet ik niet.... maar ik heb het in een modelbouw project gebruikt om een model van een telescoop kraan te bouwen.

Heb het nog even uitgezocht maar ik heb meer gedaan dan alleen dubbelzijdige tape zie ik nu. Want het probleem is dat dubbelzijdig tape niet goed tegen schuifkracht kan. Daarvoor heb ik een hulpframe gemaakr waar ik de pom c in opsloot. Dit maakte ik van een oude kunststof ordner map. En als tape had ik de tapijt tape gebruikt. Pom c kan je in 1mm dik krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://www.mv-woubrugge.nl/drupal/foto/mast-0042247jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:30
Je kan ook messing gebruiken

Het heeft goede zelfsmerende eigenschappen en is hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:25
Ik denk dat je brons bedoelt? Dat heeft wel goede glijeigenschappen. Sinterbrons is dan ook nog zelfsmerend, maar meer geschikt voor een roterende dan een oscillerende beweging. Kunststof is wel eenvoudiger imho.

[ Voor 28% gewijzigd door decipherer op 25-09-2020 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Momenteel even druk, maar ga verder kijken naar een harder soort plastic en/of teflon tapen en ga kijken of ik het werkzaam kan maken.

@bukkum Bedankt voor het aanbod!

Het glijgedeelte (zo noemen we het maar even) moet alleen aan de binnenkant van de buitenste koker komen. Puur omdat dat buitenste gedeelte van zo'n 30cm hoog over de koker glijdt over een lengte van zo'n 150cm (binnenste koker). Dus 1. dat lijkt mij zonde van het materiaal en 2. ik denk niet dat het mooi is.

Voorkeur gaat uit naar lijmen of tape.
Pagina: 1