Vraag

• Mr_Motor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19-04 22:09
Hallo, ik hoop dat jullie me kunnen helpen met een vraag over relatiebeding.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door Mr_Motor op 24-09-2020 18:18 ]

Alle reacties

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het gaat erom of bedrijf B ook klant is van je vorige werkgever. Wie jou aan bedrijf B linkt is irrelevant. Daarnaast zijn relatiebedingen meer bedoeld om te voorkomen dat jij naar bedrijf B gaat en vervolgens je oude werkgever gaat leegplukken.

[ Voor 64% gewijzigd door pagani op 24-09-2020 18:10 ]

• Mr_Motor
pagani schreef op donderdag 24 september 2020 @ 18:08:
Het gaat erom of bedrijf B ook klant is van je vorige werkgever. Wie jou aan bedrijf B linkt is irrelevant.
Is dat niet alleen concurrentiebeding? Het gaat hier om relatiebeding, dus ook het contact hebben met een klant van m'n vorige baas?

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
"Staat er een relatiebeding in uw contract? Dan mag u niet gaan werken voor relaties van uw werkgever."

Een verbod op communicatie is iets anders, kan echter een aanvullende clausule zijn.

Concurrentiebeding gaat om het werken bij een directe concurrent van je werkgever.

[ Voor 47% gewijzigd door pagani op 24-09-2020 18:13 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:44
Kijk uit met LinkedIn communicatie want daar zijn ook al rechtzaken over gevoerd.

Mogelijke oplossing hier is om direct bedrijf B aan te kloppen en daarbij aan te geven dat het relatiebeding een nette introductie door A verhindert.

Overeenkomst met of geding tegen de oude werkgever kan ook.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:46

BCC

Bellen met contactpersoon van bedrijf A , situatie uitleggen en aangeven dan bedrijf B jouw direct kan bellen.

Misschien ff met de telefoon van je partner.

[ Voor 26% gewijzigd door BCC op 24-09-2020 18:56 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Members only:
BCC schreef op donderdag 24 september 2020 @ 18:55:
Bellen met contactpersoon van bedrijf A , situatie uitleggen en aangeven dan bedrijf B jouw direct kan bellen.

Misschien ff met de telefoon van je partner.
Dat mag zeker niet, want dan heeft TS contact met een klant van zijn vorige werkgever.

• Mr_Motor
Transportman schreef op donderdag 24 september 2020 @ 18:57:
***members only***

[...]

Dat mag zeker niet, want dan heeft TS contact met een klant van zijn vorige werkgever.
Members only:

Het is wat ingewikkeld, hoop dat dit duidelijker is.

[ Voor 29% gewijzigd door Mr_Motor op 24-09-2020 19:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:02
Dus simpel gezegd werk jij al jaren in de bloembollen en nu heeft een een van jouw contactpersonen in de bloembollenhandel gezegd dat hij nog wel een paprikaverwerker kent die personeel zoekt?

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 02-05 17:46
Neemt de zzp-ert uit name van bedrijf A contact met jou op?

Hello. Is it me you're looking for?

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:36

3DDude

I void warranty's

Jij hebt geen relatiebeding met een andere ZZP'er die toevallig bij hetzelfde bedrijf heeft gewerkt (is voor jullie beiden gewoon een opdracht geweest')

Het enige wat je denk scherp moet hebben is of die ZZP'er 'voor bedrijf A'; jou bij B regelen doet.
Is dat niet het geval (wat mij lijkt, want het is een ZZP'er die gewoon op klus zijn bij bedrijf A).

Dan zie ik geen problemen?
Dus wat ^ hierboven zegt: neemt die ZZP'er contact op names A of namens zichzelf om je aan nieuw werk te helpen.

Anderzijds is natuurlijk nog mogelijk dat B klant bij A is , dat vertel je heir niet. of dat B op een of andere manier een onderdeel van A of een holding van A is ..

Dan word het een ander verhaal ;)

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 16:12
Een relatiebeding betekent niet dat je uberhaupt geen contact mag hebben. Je bent in Nederland volledig vrij om met wie dan ook te communiceren. Het "contact hebben" deel gaat uberhaupt voor geen enkele rechter stand houden. Wat ga je dan doen als je iemand met wie je gewerkt hebt in de kroeg tegenkomt?

Daarbij is die ZZPer gewoon een ander bedrijf. Een relatie van een relatie dus.

Wat ik heb gedaan toen ik bij mijn vorige bedrijf wegging om te gaan ZZPen is gewoon een expliciete lijst gevraagd met de bedrijven waar ik niet bij mag gaan werken (mijn relatiebeding was ook beter geformuleerd; ik mocht niet werken voor bedrijven waar ik in het jaar daarvoor gewerkt had). Op die lijst stonden dus alleen de twee klanten voor wie ik gewerkt had. Ik zou dus je vorige werkgever vragen een lijst te leveren welke bedrijven onder dat relatiebeding vallen.

[ Voor 6% gewijzigd door Hydra op 25-09-2020 08:02 ]

https://niels.nu

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TurnTheLightsOn
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-05-2021
Zolang je in je hoedanigheid als werknemer van je ex-werkgever, op geen enkele manier, contact hebt gehad met bedrijf B hoef je je weinig zorgen te maken.

Als je ex-werkgever een rechstzaak aanspant tegen jou klinkt dat als volgt:
- ex-werkgever: Mr_Motor heeft een opdracht aanvaart bij bedrijf B
- Rechter: en bedrijf B is een klant van u ?
- ex-werkgever: euhm neen, maar persoon X werkt voor bedirjf A, die wel een klant is, en persoon X heeft Mr_Motor in contact gebracht met bedrijf B
- rechter: maar persoon X is een ZZP'r, dat is een leverancier van bedrijf A, die uw klant is. Ik kan Mr_Motor toch niet verbieden om geen enkel contact te hebben met alle leveranciers van bedrijf A ?
- ex-werkgever: euhm... ja maar toch

en done ;)

Relatie en concurrentie bedingen worden enkel gebruikt als het gaat over grote bedragen 100k. En hou ook rekening mee dat het recht op werk vrij fundamenteel is, we zitten in een vrije economie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Hydra schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:01:
Een relatiebeding betekent niet dat je uberhaupt geen contact mag hebben. Je bent in Nederland volledig vrij om met wie dan ook te communiceren. Het "contact hebben" deel gaat uberhaupt voor geen enkele rechter stand houden. Wat ga je dan doen als je iemand met wie je gewerkt hebt in de kroeg tegenkomt?
Pas je op met dit soort advies geven. Je bent met een relatiebeding niet vrij om contact te hebben met je relaties en dat komt wel gewoon voor de rechter.

Natuurlijk zal dat niet zo snel een issue zijn als je iemand tegenkomt in de kroeg en gedag zegt maar het zakelijk communiceren op LinkedIn kan wel degelijk juridische gevolgen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:15
Simpel gezegd; Bedrijf B heeft geen relatie met Bedrijf A.

Het probleem is dat een ZZP-er van Bedrijf A je wilt introduceren bij Bedrijf B, maar omdat deze ZZP-er wel onder je relatiebeding valt is dat lastig. Kun je niet regelen dat die ZZP-er aan Bedrijf B vraagt of zij contact met jou op willen nemen?

Als bedrijf B niet onder het relatiebeding valt zou dat geen probleem moeten zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Die ZZP-er is niet in dienst bij bedrijf A. Bedrijf A is de relatie hier, niet de ZZP-er die weleens een opdracht uitvoert voor bedrijf A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:09
Het valt me op dat nog niemand over de breedte van het relatiebeding begonnen is.
Uiteraard IANAL, maar moet dat niet beperkt zijn tot relaties en opdrachtgevers waar jij zelf contact mee hebt? Dus niet alle relaties en opdrachtgevers van je werkgever.
Dat is volgens mij veel te breed om stand te houden...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hydra schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:01:
Oh joh echt?

https://uitspraken.rechts...ord=relatiebeding+contact

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_Motor
stefanass schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:27:
Simpel gezegd; Bedrijf B heeft geen relatie met Bedrijf A.

Het probleem is dat een ZZP-er van Bedrijf A je wilt introduceren bij Bedrijf B, maar omdat deze ZZP-er wel onder je relatiebeding valt is dat lastig. Kun je niet regelen dat die ZZP-er aan Bedrijf B vraagt of zij contact met jou op willen nemen?

Als bedrijf B niet onder het relatiebeding valt zou dat geen probleem moeten zijn lijkt me.
Members only:

Zelfs over een LinkedIn connectie toevoegen/accepteren kan je blijkbaar een boete krijgen, zie deze case: https://blog.iusmentis.co...-schending-relatiebeding/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:15
Smobbo schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:35:
Het valt me op dat nog niemand over de breedte van het relatiebeding begonnen is.
Uiteraard IANAL, maar moet dat niet beperkt zijn tot relaties en opdrachtgevers waar jij zelf contact mee hebt? Dus niet alle relaties en opdrachtgevers van je werkgever.
Dat is wel iets waar het juridisch loket naar kan kijken; Over het algemeen is het zo dat indien iets zo breed omschreven is het juridisch geen stand zal houden. Zekerheid daarover heb je nooit.

Voorbeeld dat een collega van me zelf heeft meegemaakt EN met succes een juridisch geschil over heeft gewoonen:

Deze persoon had een vergelijkbaar beding in het contract staan; hij mocht geen contact hebben met relaties en van zijn eerdere opdrachtgever. Dat lijkt op zich houdbaar, ware het niet dat je als voormalig werknemer vaak niet kunt weten wie / welk bedrijf wel / niet een relatie is van je vorige opdrachtgever. Daarnaast was in dit geval de voormalige opdrachtgever.... De Belastingdienst! En ieder bedrijf of persoon in Nederland is daar een relatie van....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Motor
Smobbo schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:35:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Even los van de exacte juridische tekst, maar een relatiebeding of concurrentiebeding gaat over broodroof.
'Jouw' bedrijf heeft een netwerk en jij zou bij het weggaan blijven profiteren van dit netwerk, zonder dat je de kosten daarvan hebt gedragen.

In dit geval is dat dus het geval. Jij zou een opdracht gaan doen die, als jij voor dit bedrijf was blijven werken, mogelijk wel door dit bedrijf was uitgevoerd. Als jij niet voor het bedrijf had gewerkt, had je nooit geweten dat die opdracht er was. Sterker nog, dat er een bedrijf actief op zoek is naar een uitvoerende partij, zou je normaal gesproken ook even aan jouw verkoopafdeling (willen/moeten) melden, zodat zij een warme lead hebben.

Juridische discussies zijn echter altijd gevaarlijk, pas een rechter kan daar definitief een uitspraak in doen.
Zou je echter aangeklaagd worden, dan zou ik dat niet 'absurd' of 'zwaar onredelijk' vinden, dan zou ik ook wel benieuwd zijn naar een eventuele uitspraak van een rechter.
Een rechter kan dus beslissen dat jij tijdens je werk al 'tegen de belangen in van je werkgever' hebt gehandeld en je dus vol voor de bijl laten gaan, Of concluderen dat er geen sprake is van een relatie of het relatiebeding vernietigen en daarmee is de kous dan af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Geen contact mogen onderhouden, dat is weel heel heftig. Meestal is zo'n beding beperkt tot het niet mogen werken voor klanten van je ex-werkgever.

Anyway, je LinkedIn contact is wel leverancier van A maar geen onderdeel van A. Dat lijkt me op het eerste gezicht buiten het beding te vallen. Dan wil hij je niet voorstellen bij A maar bij (ongerelateerd bedrijf) B. Dit lijkt me geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-03 16:34

T.C

Een relatie- en concurrentie beding in een arbeidsovereenkomst is altijd lastig.
Vaak wordt er gezegd dat de rechter deze altijd van tafel veegt, maar Ardana (geloof ik) heeft andere ervaringen.

De beste manier is om de voormalige werkgever te vragen om ontheffing van deze bepalingen met betrekking tot de specifieke opdrachtgever/klant.
Maar uit jouw verhaal maak ik op dat je ontslag hebt genomen na een meningsverschil (mijn aanname is dat dit "Ruzie" betekent) met die werkgever.
Jullie zijn dan dus ook niet meer on speaking terms en dergelijke werkgevers gaan zeker gebruik maken van die bepalingen.

Je moest je vertrek meedelen bij de klanten, waarschijnlijk om de nieuwe contactpersoon te introduceren.
Het doet me lijken alsof je de echte reden hebt verkondigd, ik zou daar als werkgever niet gelukkig van worden (vraag me af of dat ook echt de opdracht was.)
Dan zou ontheffing niet het eerste zijn wat mij als werkgever te binnen schiet.

Heb jij een volledige lijst van relaties waar je geen zaken mee mag doen?
Zo nee, moet je bij HR een volledige lijst van relaties waar je geen zaken mee mag doen.
Dan kan de werkgever jou later geen hak zetten.

Werkgevers gaan verschillend om met een relatie- en concurrentie beding.
Heb 2 werkgevers (detacheerders) gehad die er echt moeilijk over deden en dat heeft mij 2 kansen gekost.
Daarom ben ik huiverig voor dergelijke bepalingen in mijn contract.

Echter heb ik ook 2 werkgevers gehad die er relaxt mee omgaan.

Een daarvan heeft mij 2 keer via deta-vast aan een vaste baan geholpen (waaronder mijn huidige.)
Daar vroeg ik na benaderd te zijn door de opdrachtgever om ontheffing voor die bepaling, ik was de eerste ooit die om ontheffing vroeg en ben nog steeds de enige.

Mijn huidige werkgever heeft die bepalingen ook, ze zijn wel acceptabel.
Bij mij duren deze bepalingen tot 3 maanden na verlaten werkgever.
Ook geldt deze enkel voor bedrijven waar ik de 2 jaar voorafgaand aan mijn vertrek heb gewerkt of ben voorgesteld.
Daarnaast heeft mijn werkgever maar één keer echt gebruik gemaakt van deze bepalingen en één keer gekeken of het kon.
Reden? Ze waren beide met ruzie weggegaan.
Doorgaans laten ze collega's gaan als ze het fatsoenlijk vragen en een realistisch exit traject voorstellen.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Pagina: 1