• Montu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-05 20:55
Beste tweakers,

Aangezien ik eindelijk wat aan mijn slaapproblemen wil doen (vermoedelijk door veel op de iPad te gebruiken voor het slapen gaan), ben ik op zoek naar een e-reader, zodat ik voor het slapen niet te veel blootgesteld wordt aan blauw licht en wellicht vanzelf slaperig wordt van het lezen.

Ik ben echter een compleet leek in e-readers. Ik heb al veel reviews gelezen en bekeken, en de meest interessante opties lijker de Kobo Clara HD, Kindle Paperwhite en de PocketBook HD 3. Die eesrste is via de BNNVara actie al voor 99 euro te koop. De laatste 2 zijn met resp 139 en 159 euro toch wel fors duurder.

Ik lees echter wel dat veel gebruikers problemen opstartproblemen hebben met de Kobo.. Dus ik vraag mij af of ik dan niet beter voor de kindle of pocketbook het waard is. Iemand hier met ervaring met e-readers en mij verder kan helpen?

Ik vind de ebookwinkels die de e-readers aanbieden trouwens niet belangrijk. Ik zal mijn boeken toch handmatig op de e-reader zetten.

Alvast dank!

PC Specs

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar CEA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:40

FeaR

In GoT we trust

Nope :) eReaders vallen onder Overige tablets waarmee aankoopadvies dan automatisch onder Aankoopadvies Tablets en Telefoons valt. Trap ik het topic nog een keer de schutting over.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Montu schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:27:
Ik lees echter wel dat veel gebruikers problemen opstartproblemen hebben met de Kobo.. Dus ik vraag mij af of ik dan niet beter voor de kindle of pocketbook het waard is. Iemand hier met ervaring met e-readers en mij verder kan helpen?

Ik vind de ebookwinkels die de e-readers aanbieden trouwens niet belangrijk. Ik zal mijn boeken toch handmatig op de e-reader zetten.
Ik heb mijn 3de Kindle ereader nu, ben er erg tevreden mee, lange support van software updates, en ik gebruik de ingebouwde winkel bijvoorbeeld op vakantie.
Voor wat het waard is, bij Kindle kun je boeken (waaronder PDF's) via email op je device zetten. Elk device heeft een uniek email adres, dus hoeft niet per se met een USB kabel via een laptop.
Verder denk ik dat de Kindle de meest verkochte is in de wereld, maar niet in Nederland waar waarschijnlijk Kobo 1 is en Pocketbook 2, mede doordat oorspronkelijk Amazon hier niet actief was en Kobo eerder integratie leverde met Nederlandse eboek winkels.

Ik kan je niet vertellen welke je moet nemen, want in je eisen zie ik niets wat het onderscheid maakt tussen de modellen, zou bijna zeggen, haal een tweedehands van marktplaats.

Toevoeging, ik heb nooit problemen ervaren met lezen of niet goed verversen van de schermen van de Kindle. Wel heb ik op de Kindle 3 met keyboard wel eens een update handmatig van internet gevist om te upgraden omdat dat niet automatisch ging wat wel moest, maar daarna met de paperwhite en mijn huidige oasis 2019 heb ik dat niet meer hoeven doen en kreeg ze gewoon OTA.

[ Voor 12% gewijzigd door swhnld op 25-09-2020 08:13 . Reden: toevoeging ervarings informatie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ga ook even na of je wel/niet fysieke knoppen fijner vindt dan enkel een touchscreen. Ik heb de Pocketbook 3 gekozen vanwege de fysieke knoppen onder het scherm om te kunnen bladeren tussen bladzijdes.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:13
Ik heb de Pocketbook HD3 omdat ik twijfels heb over de bouwkwaliteit van de Kobo na het lezen van een aantal reviews (volgens mij op tweakers), en ik aankopen van/bij Amazon probeer te voorkomen vanwege verdrukking van de markt door hen. Tevens heb je bij de HD3 meer opties/formaten om je boeken op de reader te krijgen en zit je niet vast aan een bepaalde store (kan wel als je dat wilt, o.a. online bieb).

Tevreden over de HD3, met name de instelbare felheid en kleur van de verlichting is fijn. In te stellen vanuit de lees omgeving zelf, en helemaal aan/uit te zetten met lang indrukken van een fysieke knop (wel zo handig als het al donker is). Maar enkele jammer puntjes:
  • Komt soms niet uit stand-by, moet dan knoppen lang inhouden om een handmatige firmware update te triggeren, die dan faalt omdat er geen file op de reader staat en dan reboot.
  • Bij aanzetten gaat hij altijd 1(?) bladzijde terug??? Dat wil ik helemaal niet.
  • Gestures en “speciale zones” op het scherm werken niet zo goed als de handleiding doet vermoeden. Niet zo erg want ik gebruik het meest de knoppen.

[ Voor 8% gewijzigd door Patrick4 op 25-09-2020 06:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-05 22:26
Welke specifieke vragen heb je voor gebruikers? Uiteindelijk is het een kwestie van voorkeur. Er zijn in Nederland relatief veel Kobo ereaders in omloop dus zul je ook meer klachten lezen. Op basis van mijn ervaringen met zo'n 4 Kobo apparaten kan ik zeggen dat het allemaal prima apparaten waren met een goede prijs-kwaliteit verhouding en bovenal prima ondersteuning vanuit bijvoorbeeld software als Calibre om boeken over te zetten. Kobo Plus heeft ook een mooi aanbod en met enige creativiteit kun je die ook delen met iemand anders (weet niet of dit is toegestaan, ik vermoed van niet). Ik lees, de laatste tijd, dagelijks wel een uurtje op de Clara HD en hij bevalt mij heel erg goed. Heb hem vlak na de release gekocht. Goede verlichting, mooi egaal en met voldoende mogelijkheden voor warme tinten om blauw licht te voorkomen. Accuduur is ook heel goed. Voor mij belangrijke factoren, het scherm is ook prima qua scherpte.

Alle apparaten voldoen denk ik aan je eisen. Kijk wel naar de mogelijkheden om eigen boeken op de ereader te zetten, ik kan me herinneren dat de Kindle geen epub ondersteunt. Dat maakte het voor mij niet of minder interessant.

Bij de Kobo ben je wel helemaal afhankelijk van de besturing op het scherm. De enkele keer dat ik de verlichting moet veranderen is dat nog wel eens lastiger, omdat hij dan mijn "gesture" (naar boven of onder vegen op de linkerkant van het scherm) niet begrijpt. Kleine irritatie, meer niet. Hij bladert snel en het verversen van het scherm merk ik eigenlijk nooit. Je kan makkelijk het scherm verversen als je toch wat vervuiling zit van bijv. een cover van een boek door even een of twee keer op het scherm te tikken (ik weet even niet zeker of het 1 of 2 keer is, zo vaak doe ik het dus :+ ).

[ Voor 20% gewijzigd door Arjan90 op 25-09-2020 06:59 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-05 20:55
Dank voor jullie reacties.

Fysieke knoppen vind ik niet heel belangrijk, al kan ik mij voorstellen dat dat wel leuk meegenomen kan zijn. Ik denk dat ik voor de Kobo ga. Het is mijn eerste ereader, en ik verbaasde mij al over de forse prijzen. Dan vind ik 160 euro net even te veel voor iets wat misschien niet voor mij is.

Ik realiseer mij wel dat deze prijzen komen door de e-ink schermen, welke duurder zijn om te produceren dan traditionele LCD schermen.

De kobo voldoet inderdaad ook waarschijnlijk al aan al mijn eisen. Het enige jammere vind ik denk ik dat het scherm niet mooi vlak is met de bezels, maar erin gegoten is. Dat is bij de kindle niet volgens mij. Maar om daar 40 euro meer voor te betalen vind ik overdreven.

En even afwachten of ik dan geen sleep problemen heb met de kobo. Maar dat is niet beperkt bij alleen de kobo lees ik hier dus..

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:24
Hier al jaren Kobo in de familie. Ik ben begonnen met de Kobo Touch. Later heeft mijn vrouw de Glo gekocht. Ik heb nu de Clara sinds de release. Mijn vrouw heeft nu een aantal maanden ook de Clara. Allebei zeer tevreden en we vinden het nachtlichtje voor het slapen gaan ook ideaal. Scherm wordt steeds meer oranje richting de aangegeven slaaptijd. Zeker als je daarna nog even je telefoon aantikt valt op hoe rustig het kobo licht aan je ogen is. 100% aanrader wat ons betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Montu schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:49:
De kobo voldoet inderdaad ook waarschijnlijk al aan al mijn eisen. Het enige jammere vind ik denk ik dat het scherm niet mooi vlak is met de bezels, maar erin gegoten is. Dat is bij de kindle niet volgens mij. Maar om daar 40 euro meer voor te betalen vind ik overdreven.
Je zou ook gewoon de basis versie Kindle voor 89 Euro dan kunnen overwegen. Die heeft ook verlichting, en een randje rond het scherm (de paperwhite is vlak), maar scheelt je nog weer 10 Euro. Is er in het zwart of wit.
https://www.amazon.nl/kin...ting-zwart/dp/B07FQ4XCR1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik heb een Kobo Aura HD uit 2013 die het heel goed doet. Echter hebben mijn vriendin en ouders minder succes met hun Kobo’s. Bijna elk gekocht exemplaar is ook al eens onder garantie vervangen. Voornamelijk het scherm dat er spontaan mee stopt. Zo erg dat ik zelf denk dat de volgende ereader geen Kobo meer wordt.

Edit: slechte ervaringen met Clara(twee stuks) en Aura One.

[ Voor 9% gewijzigd door SirLenncelot op 25-09-2020 21:12 ]

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Pagina: 1