Camera voor vastleggen restauratie en herbestemmen monument

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Vlekje666
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-08-2023
Beste allen,

Binnenkort gaan we beginnen met de restauratie en herbestemming van een rijksmonumentale watertoren. Ik merk dat ik met de foto's van mijn telefoon niet goed uit de voeten kan als ik ze thuis wil gebruiken als inspiratie voor bouwschetsen. Daarnaast heb ik voor subsidieaanvragen ook wat fatsoenlijke foto's nodig.

Wat is je budget?
ongeveer E 500
Wat wil je voor apparatuur kopen?
zo simpel mogelijk, maar geschikt voor mjjn doeleinde.
Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Vastleggen van binnen & buitenkant van een watertoren en bijgebouwen. Over het algemeen matig verlichte ruimten. De grootste afstand van muur tot muur is 14 meter.
Wil je foto's maken of filmen?
Voornamelijk foto's, maar een keer filmen zou een leuke bonus zijn.
Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
nee
Heb je verder nog specifieke eisen?
Nee, het gaat me echt om het goed vast kunnen leggen van ruimten die net een stukje groter zijn dan een standaard woonkamer. En mogelijk hier en daar wat details. Ergonomie, gewicht etc. etc. vind ik eigenlijk ook niet zo spannend.

Ik heb de inleidende posts gelezen, maar het duizelt me nu al. Speelt ook een beetje mee dat ik hem echt met een heel concreet doel koop en niet zozeer uit liefde voor fotografie :o Komt wellicht nog, maar heb nu genoeg andere dingen aan mijn hoofd om te regelen ;) Dus wie wil mij een paar concrete tips geven ?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FordFiasco
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18-09 08:44
Ondanks dat je zegt dat een telefoon niet goed genoeg is, lijkt het qua wensen daar wel uit te komen. Als het toch wat meer camera mag zijn, een Canon 4000D body (nieuw) heb je voor circa 250 euro. Een 10-18 groothoekzoom (is dat wat je zoekt?) heb je voor minder dan 250 euro.

Komt van een dsrl-gebruiker hè, een systeemcamera kan je ook aanspreken, de resultaten / sensor zijn min of meer hetzelfde.

Als het tweedehands mag, staat er op de pricewatch genoeg voor een heel schappelijke prijs.

Een 'gewone' compactcamera zou ik niet kopen, telefoons zijn net zo goed of beter, en ook qua handling zijn die camera's niet geweldig. De duurdere compacts dan weer wel, maar dan zou ik liever een goedkope dslr of systeemcamera kopen.

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 14:06
Vlekje666 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:21:
Ik merk dat ik met de foto's van mijn telefoon niet goed uit de voeten kan als ik ze thuis wil gebruiken als inspiratie voor bouwschetsen.
Waar merk je dit aan dan? Waardoor zijn ze niet bruikbaar? Wat wil beter hebben in een losse camera t.o.v. je mobiel?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
Ik ben ook wel benieuwd welke telefoon je hebt. Een moderne €500+ smartphone moet toch wel voldoende zijn hiervoor?

Kan je ook beschrijven wat er precies niet goed aan is? Misschien wat voorbeelden erbij. Dat maakt het makkelijker om te zien of een losse camera wat extra's gaat bieden, of dat je misschien beter meer kan oefenen met je smartphone :)

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlekje666
Ik heb een samsung galaxy s9 die prima vakantiefoto's maakt, maar me hier een beetje in de steek laat. Belangrijkste is dat ik er niet genoeg op krijg om overzicht te krijgen. Maar wellicht ben ik ook te veeleisend hoor ;)

En in de donkere ruimten vind ik de foto's gewoon niet zo mooi. Zeker als ik wat foto's voor mijn website wil gaan maken durf ik deze niet te plaatsen .

Ik heb een paar voorbeeldjes meegestuurd. BIjvoorbeeld de foto's van de begane grond: ik zie online foto's waar gewoon zo'n complete ruimte op staat en ik krijg er hier net 1/4 op.

Maar dit geeft een idee van het soort foto's dat ik wil maken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npD4McYYL8aEQshQVr8sP5KI06c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CndiYWdIeI4xWYAJK8bYsunI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTvxtOTwjUBeZwQu6AcDoTeGvK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iqcZe8bjaYXRBxiAxbvDmFhq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i09zmJbTiVzui8_DgvQqOffbhy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XjzIRzMBSfocUrG0uyvU12zn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFZQNSKT6qXRf1ZiMU8DiRSvOlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3RuMw2FGuV0K2kIigFEo8ORL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmx3nNlQYo2mERFgD94TS3NHqyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nFRIVKqnpzzdIcgmEnwQIfcG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door Vlekje666 op 25-09-2020 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlekje666
FordFiasco schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:57:
Ondanks dat je zegt dat een telefoon niet goed genoeg is, lijkt het qua wensen daar wel uit te komen. Als het toch wat meer camera mag zijn, een Canon 4000D body (nieuw) heb je voor circa 250 euro. Een 10-18 groothoekzoom (is dat wat je zoekt?) heb je voor minder dan 250 euro.

Komt van een dsrl-gebruiker hè, een systeemcamera kan je ook aanspreken, de resultaten / sensor zijn min of meer hetzelfde.

Als het tweedehands mag, staat er op de pricewatch genoeg voor een heel schappelijke prijs.

Een 'gewone' compactcamera zou ik niet kopen, telefoons zijn net zo goed of beter, en ook qua handling zijn die camera's niet geweldig. De duurdere compacts dan weer wel, maar dan zou ik liever een goedkope dslr of systeemcamera kopen.
Kijk, volgens mij is groothoekzoom al een heel eind in de richting van wat ik zoek :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

In een donkere ruimte zal een betere camera ook wel beter presteren, maar ben je uiteindelijk beter geholpen door een flitser of meer licht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:00
MikeyMan schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:15:
In een donkere ruimte zal een betere camera ook wel beter presteren, maar ben je uiteindelijk beter geholpen door een flitser of meer licht.
Of een statief(je).

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 09:25
Ik denk dat je het beste een instapmodel kunt nemen, waarbij je op z'n minst de optie hebt voor handmatige instellingen en dan met name sluitertijd. Combineer met een groothoeklens, misschien is zelfs een kitlens (18 mm) genoeg, en dan een statief erbij.

Misschien zoiets voor €501:

Sony A5100 + 16-50mm OSS € 429
Rollei Fotopro Compact Traveller No. 1 € 72

Goedkopere statieven hebben vaak geen balhoofd, wat op een gegeven moment wel gaat frustreren.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
Iets meer tijd, dus iets uitgebreidere reactie: je hebt een behoorlijk lastig instapprojectje gevonden. Ik schiet als freelancer o.a. interieurs en dit is wat dat betreft best een lastige. Hoge ruimte, redelijk krap en slecht licht / grote contrasten.

Als je overzichtplaten wilt maken dan denk ik niet dat je aan een 16mm (APS-C) of 24mm (full frame) genoeg zult hebben. Een echte groothoek is denk ik essentieel. Of dat dan een Sony, Canon of whatever is maakt op zich niet veel uit, maar ik betwijfel of dat binnen je budget te realiseren is. DSLR of systeemcamera hoeft qua kwaliteit niet uit te maken, maar ik zou wel een camera kiezen met een goede Liveview functie, zeker als je geen ervaring hebt. Camera op statief, je compositie bepalen en dan de belichting regelen m.b.v. je liveview.

Om in gevallen van groot contrast de belichting beter in balans te krijgen zou je liefst meerdere opnames samenvoegen, maar dat gaat voor een beginner te ver, lijkt me. Wat dat betreft is een telefooncamera in het voordeel. Een moderne telefoon met groothoeklens en een goede HDR functie levert je waarschijnlijk met veel minder moeite toch bruikbare beelden.

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
@Vlekje666 bedankt voor het delen! Ik begrijp nu wat je bedoelt :)

De S9 camera heeft ongeveer een 26mm beeldhoek (in fullframe/35mm termen).

Waar je dan het beste naar kan kijken is een instap ultrawide lens. Zoals hierboven is de Canon 10-18mm al genoemd. Die lens is niet duur (voor een ultrawide) en geeft erg goede resultaten. In fullframe/35mm termen is dat een 16-28mm lens. Van 26mm naar 16mm krijg je zo'n 60% meer op beeld dan nu :)

Pak daarbij een instap Canon camera (of een tweedehands model zoals een 750D of 760D), een statief, en dan heb je wel wat je nodig hebt om te beginnen.

Overigens, zoals hierboven ook al genoemd, is dit soort fotografie wel lastig voor een beginner. De automatische stand zal niet altijd de beste plaatjes opleveren. Investeren in wat lesmateriaal en/of een fotografie cursus kan ook geen kwaad.

Hopelijk kan je hier iets mee!

Canon EOS R | Olympus OM-1

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:41
Een beetje goede flitser lijkt me ook wel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:54
Zijn de foto's gewoon voor persoonlijk gebruik, of wil je ze als een showcase gebruiken. In dat laatste geval loont het om wat tijd te steken in de nabewerking.

Het kan namelijk prima zo zijn dat ook een groothoek lens nog niet brengt wat je wilt. In dat geval kun je zelf het groothoek effect vergroten door meerdere foto's aan elkaar te plakken. Dit noemen ze panorama, maar die benaming suggereert vooral een hele brede foto, terwijl je de foto's natuurlijk in alle richtingen aan elkaar kunt plakken.

Daarnaast/daarbij kun je ook nog gaan voor hdr, waarbij je meerdere foto's maakt met meerdere belichtingen. Deze voeg je uiteindelijk samen, zodat zowel de donkere delen als de lichte delen in de ruimte goed belicht zijn. Het kost wat werk, maar als je dat een paar keer gedaan hebt, kost het weinig moeite. Je kunt hdr en panorama prima combineren.

Een statief is hierbij wel onmisbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiewatwaar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 15:32

wiewatwaar

whatever

Canon G7x is best robuust en doet wat het doen moet. Kwaliteit is van al dat soort camera's ruim voldoende. Ik heb zelf ook zoiets in gebruik maar ik moet zeggen dat ik tegenwoordig met mijn mobiel (IPhone XR) ook prima uit de voeten kan.

Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
klaaas schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 20:56:

Als je overzichtplaten wilt maken dan denk ik niet dat je aan een 16mm (APS-C) of 24mm (full frame) genoeg zult hebben. Een echte groothoek is denk ik essentieel. Of dat dan een Sony, Canon of whatever is maakt op zich niet veel uit, maar ik betwijfel of dat binnen je budget te realiseren is.
De Canon 10-18 werd hierboven genoemd, omdat deze icm een camera binnen budget mogelijk is. Dat lensje kost nieuw niet veel meer dan 200€. https://www.idealo.de/pre...4-5-5-6-is-stm-canon.html
De instapper 4000D + kitlens (zodat je niet alleen groothoek hebt, maar ook "normale" foto's kunt maken) kost iets boven de 300€. https://www.idealo.de/pre...it-18-55mm-iii-canon.html
Ga je iets over de 500€, maar dat is tientjeswerk.
Ipv een nieuwe 4000D zou ik persoonlijk iets 2e hands zoeken uit de xxxD-klasse. Dat levert meer camera voor het geld op. Welk model dan precies, moeten de Canon-users vertellen, want ik ken de verschillen niet exact.

Verder ben ik het met je reactie eens. De andere zaken die je aanstipt zijn echter niet met geld uitgeven op te lossen, daar moet de TS gewoon voor inlezen/oefenen/ervaring opdoen. Dat kost tijd en moeite, maar geen geld.

[ Voor 8% gewijzigd door Vanoverdegrens op 27-09-2020 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlekje666
Dank voor alle tips en adviezen tot zo ver! Ik neig er naar om voor een groothoeklens te gaan en te kijken of ik één van de suggesties die ik boven heb gezien goedkoop (of 2e hands) op de kop kan tikken,

Voor nabewerking zie ik mezelf (zeker de komende tijd) niet de rust hebben om me in te gaan verdiepen. Het zal dus zoveel mogelijk in één keer goed moeten zijn.

De foto's zijn overigens deels voor persoonlijk gebruik, maar ook als ondersteuning voor subsidie & vergunningsaanvragen. Zodra onze Bed&Bike er in zit laat ik de commerciele foto's door een professional maken.

Nogmaals dank voor de reacties iedereen _/-\o_ En mocht je nog een goede tip hebben hoor ik het graag natuurlijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Vlekje666 op 28-09-2020 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 14:06
Heb je niet een vriend(in) die zo'n fancy nieuwe smartphone heeft met fatsoenlijke groothoeklens er op? Ik zou dat ook eens proberen.
Mogelijk is dat voor jou al voldoende en kan je dus beter een nieuwe smartphone kopen i.p.v. je 'oude' smartphone + losse camera.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Vlekje666 schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:28:
Voor nabewerking zie ik mezelf (zeker de komende tijd) niet de rust hebben om me in te gaan verdiepen. Het zal dus zoveel mogelijk in één keer goed moeten zijn.

De foto's zijn overigens deels voor persoonlijk gebruik, maar ook als ondersteuning voor subsidie & vergunningsaanvragen.
Als je niet wilt / kunt nabewerken is dat een heel goed argument om voor een smartphone te kiezen. Echte camera's kunnen niet tippen aan de HDR functies die tegenwoordig standaard zijn in telefoons. Wat je voor jezelf als kwaliteitsgrens stelt kan ik niet bepalen, maar voor subsidie- en vergunningsaanvragen heb je echt wel genoeg aan de foto's van een goede smartphone.

Hij wil.

Pagina: 1