Vraag

• Jurbatov
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-05 12:28
Hi all,

Ik ben sinds kort verhuisd naar een nieuwbouwwoning. Ik woon er al een paar maanden met veel plezier. Echter is nu het moment aangebroken, na het vele klussen, om de standaard wifi-router van T-mobile gaan upgraden en een goed netwerk aan te gaan leggen. We hebben nu alleen op de 1e verdieping goed bereik en met het thuiswerken is dat niet ideaal. Ik heb al wat rondgekeken op dit forum en dat heeft mij al enorm geholpen. We hebben los van de 3e verdieping op elke verdieping een loze leiding met ethernetaansluiting. Toch heb ik nog een aantal vragen.

Ik zoek een?
Ik wil graag de Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO (3-pack, elke verdieping 1) aanschaffen. Ik kies hiervoor omdat ik de AP's bedraad kan aansluiten. Daarnaast wil ik graag de optie om een ethernetkabel in de AP te kunnen aansluiten voor TV bijvoorbeeld. Momenteel heb ik de router op de 1e verdieping staan maar die moet in de nieuwe situatie terug naar de meterkast op BG. Maar dan stuit ik op het volgende probleem qua devices op de 1e verdieping die bedraad moeten zijn. Hieronder de situatie:

- BG. Ik wil de wifirouter van T-Mobile gebruiken om de AP's bedraad aan te sluiten en de wifi uit te schakelen op de router. Daarnaast komt er dan 1 AP te hangen op BG.
- 1e verdieping komt ook een AP bedraad. Dit is de woonkamer. Maar de Ubiquiti AP heeft maar 1 extra ethernetpoort. Op de plek van de AP heb ik eigenlijk 2/3 devices staan die ik bedraad wil hebben (Xbox, iTV module en Sonos, de laatste kan doorlussen naar Xbox). Wat kan ik hier het beste voor gebruiken? De Xbox kan eventueel ook op wifi en de Sonos zou ook draadloos kunnen, daar heb ik dan wel een bridge voor nodig.
- 2e verdieping AP bedraad.
- 3e verdieping wil ik in de toekomst ook een AP met ethernetpoort hebben voor Xbox/TV. Het idee is dat in de toekomst daar mijn Xbox heen verhuist, wel zo prettig voor de vrouw des huizes ;). Echter is hier geen loze leiding en dus is bedraad niet mogelijk. Wat kan ik hier het beste doen? Werken die AP's van Ubiquiti ook als versterkers? Of eventueel internet over koper?

Wat is je budget?
Mijn budget voor de huidige situatie is nu 400 euro, dus daar reken ik de 3e verdieping nog niet bij, dat komt later wel.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben voor Ubiquiti gevallen door de goede reviews op Tweakers, performance, software en toegankelijkheid etc. Maar sta ook open voor andere suggesties

Extra info:
- Glasvezel, nu 100mbps, toekomst hoger.
- Wil ook een beetje toekomstbestendige setup
- Een van de AP's staat in de slaapkamer naast het bed. Ik vind het wel prettig dat ik die 's nachts kan uitschakelen.
- Bij alle plekken waar ik de AP's wil plaatsen zitten ook stopcontacten, dus ik heb PoE niet perse nodig.
- Is dat uberhaupt haalbaar met dit budget?

Hopelijk is mijn situatie zo duidelijk. Ben benieuwd wat jullie adviezen zijn :). Mijn dank is groot!

Edit: wat zinnen vloeiender laten lopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Jurbatov op 24-09-2020 16:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Waarom zou je het AP uit willen zetten naast je bed?

Op de 1e verdieping kun je gewoon een random switch hangen achter de poort van de PRO en extra apparaten aansluiten.

Voor de 3e verdieping zou je Power LAN adapters kunnen gebruiken. Met een beetje geluk zitten je 2e en 3e verdieping direct verbonden zodat je een stabiele verbinding kunt krijgen.

Het hangt van je vloeren af of een Mesh network gaat werken.
PoE zul je gebruiken, maar dan via de meegeleverde adapters bij de APs. Als er power is, is dat net zo prima als een losse PoE switch.

• Jurbatov
Dank voor je reactie!
Hann1BaL schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:34:
Waarom zou je het AP uit willen zetten naast je bed?
Ik vind het uberhaupt wel handig als ze gescheduled uit kunnen. Scheelt weer in het verbruik. En ook al weet ik dat wifi niet schadelijk is, ik hoef zo een ding niet hele nacht naast mijn hoofd. :P
Hann1BaL schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:34:
Voor de 3e verdieping zou je Power LAN adapters kunnen gebruiken. Met een beetje geluk zitten je 2e en 3e verdieping direct verbonden zodat je een stabiele verbinding kunt krijgen.
Ok handig, wat zijn een beetje goede adapters daarvoor?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Jurbatov schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:39:
Dank voor je reactie!

[...]

Ik vind het uberhaupt wel handig als ze gescheduled uit kunnen. Scheelt weer in het verbruik. En ook al weet ik dat wifi niet schadelijk is, ik hoef zo een ding niet hele nacht naast mijn hoofd. :P

[...]

Ok handig, wat zijn een beetje goede adapters daarvoor?
Ze verbruiken vrijwel niets.

Ik weet geen goede adapters, alle kamers in mijn huis hebben 1 of 2 UTP aansluitingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
wat is de reden dat je de Pro kiest? voor 3 pro's heb je een 5-pack ac lite...
de pro heeft wat meer antennes (3x3, lite 2x2) maar als je clients dat niet hebben is het zonde van de kosten.
daarbij, je kunt ze enkel via poe voeden, leuk dat je een stopcontact in de buurt hebt maar dan heb je alsnog een poe injector nodig. (deze zit bij de 1-pack, niet bij de multipacks)
qua budget kun je beter de 3x lite (1-pack ivm poe injector) en een switch voor op de 3e verdieping...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurbatov
geenwindows schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:54:
wat is de reden dat je de Pro kiest? voor 3 pro's heb je een 5-pack ac lite...
de pro heeft wat meer antennes (3x3, lite 2x2) maar als je clients dat niet hebben is het zonde van de kosten.
daarbij, je kunt ze enkel via poe voeden, leuk dat je een stopcontact in de buurt hebt maar dan heb je alsnog een poe injector nodig. (deze zit bij de 1-pack, niet bij de multipacks)
qua budget kun je beter de 3x lite (1-pack ivm poe injector) en een switch voor op de 3e verdieping...
Dank voor de nuttige reactie! Ik zat aan de Pro te denken puur vanwege het feit dat er nog een extra ethernetpoort in zit. Dat heeft de lite niet. Of zou je dat op kunnen lossen met een switch ervoor dan? Hannibal geeft aan dat je de switch beter na de Pro kan doen.

Gr. Jurrit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Jurbatov schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:46:
[...]

Dank voor de nuttige reactie! Ik zat aan de Pro te denken puur vanwege het feit dat er nog een extra ethernetpoort in zit. Dat heeft de lite niet. Of zou je dat op kunnen lossen met een switch ervoor dan? Hannibal geeft aan dat je de switch beter na de Pro kan doen.

Gr. Jurrit
gezien je op de 3e verdieping geen utp aansluiting heb en dus een wireless uplink (repeater/mesh) verbinding maakt heb je aan één aansluiting genoeg.
het maakt niet uit of je nu met de poe adapter gaat werken of met een poe switch.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy-chu
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22-04 00:51
Je kan ook in-wall gebruiken daar zitten 2 extra poorten op en die zijn veel makkelijker te gebruiken dan de pro’s.

Ik heb op eerste en tweede verdieping pro’s aan me plafond hangen en begane grond een in-wall achter mijn televisie.
Pagina: 1