Vraag

• WouterDZ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 28-09-2020
Hallo,
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop. Hij moet geschikt zijn voor videobewerking in full HD en makkelijk mee te nemen. Na een beetje rondkijken ben ik erg fan van de ryzen 7 processoren. Alleen twijfel ik of een videokaart een must is of niet. Ik zie hier erg wisselende berichten over.
Het viel me wel op dat je bij een videokaart al snel aan een groter formaat laptop zit en vaak ook een plastic behuizing ipv aluminium.

Wat ga je met je laptop doen?
Videobewerking in Premiere pro in Full HD. Daarnaast is een touchcreen een dikke plus, ik wil hem namelijk graag ook gaan gebruiken in combinatie met de Atem Mini waarbij de software bediening fijn werkt met touchscreen.

Wat is je budget?
Maximaal 1300,- euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja het is de bedoeling hem mee te nemen naar onder andere meetings en opnames. Hierbij heeft een compact formaat voorrang op een goed scherm. Wanneer ik echt volle bak ga monteren sluit ik hem aan op mijn externe monitor.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee

Zelf kwam ik deze tegen:
pricewatch: HP Envy x360 13-ay0003nd
Alleen dus zonder videokaart.

Alle reacties

• -Romijn-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-02-2024
Een touchscreen én een goede videokaart wordt waarschijnlijk lastig voor maximaal 1300 euro. Persoonlijk zou ik de videokaart belangrijker vinden, want je gaat het niet redden met een geintegreerde videokaart als je gaat videobewerken. Ik weet niet exact hoe zwaar de programma's zijn die je gaat gebruiken, maar ik denk dat je minimaal wel een NVIDIA GeForce 1650 nodig zal hebben. De NVIDIA GeForce 2060 is waarschijnlijk een veiligere keuze. Ook zou ik gaan voor minimaal 16GB werkgeheugen en een 1 TB SSD. Wellicht kan je eens kijken wat de aanbevolen specificaties zijn voor de programma's die je gebruikt? Dan weet je beter waar je eventueel nog kan bezuinigen en waar dat echt niet kan.

• WouterDZ
Als ik bij Adobe kijk staat 4GB videokaart onder aanbevolen. Bij de lijst met aanbevolen types staan dan weer heel veel diverse videokaarten en lijkt de videokaart dus ook weer minder belangrijk.
Zo zie ik op veel sites ook staan dat de CPU het meeste werk doet bij videobewerking en dan de GPU niet zo belangrijk is.

Ik kwam ook deze laptop tegen:
pricewatch: HP Omen 15-en0135nd
Als een goede GPU aan te raden is, is dit misschien beter?

• -Romijn-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-02-2024
Ja, ik denk dat de HP Omen 15-en0135nd wel een goede optie zal zijn. De NVIDIA GeForce 1650 TI is een budget grafische kaart, maar als er onder de aanbevolen grafische kaarten allemaal oude kaarten staan, dan mag je er wel vanuit gaan dat de 1650 TI goed genoeg zal zijn. Zeker als dat ook nog eens kaarten zijn uit het lagere segment. Hoe groot zijn je videobewerkingsprogramma's eigenlijk en hoeveel video's zou je ongeveer kwijt kunnen op een laptop met een halve TB SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterDZ
Kwa video's zullen op de SSD enkel de lopende projecten komen en bij adobe geven ze aan dat je 8 GB vrije schijfruimte nodig is voor premier. Verder sla ik altijd alles op op externe schijven. Dus 500GB lijkt mij daarin voldoende. Dank voor je advies!