Is het nodig om te stucen?

Pagina: 1
Acties:

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-04 04:46
Ik heb vandaag al het behang van de slaapkamer verwijderd. Er kleeft hier en daar nog wat papier wat moeilijk weg te krijgen is en nog wat beschadigingen (gaten). Voor de rest is de muur kaasrecht en redelijk glad (een tikje fijnkorrelig misschien). De beschadigingen zal ik gewoon opvullen met alabastine.

De hoofdvraag is: Wat moet ik, als onervaren klusser, doen voordat ik deze muur kan verven? Is het nodig om het te stucen? Zo ja, is simpele stuc pasta geschikt? Ik wil Alabastine Muurglad vermijden vanwege de hoge prijs. Ik wil de uitdaging in ieder geval aan gaan, maar heb hulp nodig bij het kiezen van materiaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELe83NL0leN1LmC9ZQY5BCqQPP8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Af2HLimqxDHhd6Rm7kca8iDj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hm10zlolIOvUAeG5xJVVsLcy7mY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pAKXaCmkPOG6tWkIJ0pXtTQ7.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:29
Ik denk dat schilderen niet ect een succes wordt in deze staat. Misschien glasvezelbehang erover heen of iets soortgelijks en dan schilderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik zou de gaten opvullen met Knauf Roodband (of eventueel een 50/50 van Roodband en Fix en finish). Zo'n zak van 25kg kost niet de wereld. Daarna kan je eventueel nog een heel dunne laag fix en finish er overheen trekken. Het is maar net hoe strak je het wilt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:58
Als je het wilt verven is het simpelweg het mooiste om het superglad te hebben. Dus alle papierresten eraf, en alle beschadigingen superglad afwerken.

Mogelijk kan je de papierresten er nog met schuurpapier afkrijgen? En gaten netjes opvullen en daarna ook nog een schuurpapiertje erover?

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-05 14:41
Omdat de muur nu vies/rommelig is vallen de oneffenheden niet op. Maar zodra je 1 egale kleur eroverheen gaat verven zal je kleurverschil zien op de vieze plekken en duidelijk oneffenheden door lichtinval gaan zien.

Sowieso muur schoonmaken (restpapier eraf) en opvullen met rotband of albestine vuller. Dan als je het structuur niet stoort glasvezelbehang eroverheen en er overheen verven.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:08

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Als het niet superstrak hoeft kan dat prima.
Wel eerst even de schuurmachine er overheen, om die laatste restjes papier er af te krijgen. Daarna even ontvetten met eventueel een emmer water met een scheut ammoniak er in.
Dan is het gaatjes vullen met muurvuller.

Daarna verven! Ik denk wel dat eerst een laagje voorstrijk handig is. Volgens mij zuigt die muur de verf op als een spons.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-05 20:12
Zelf heb ik op de slaapkamers ook het oude behang verwijderd.
"grote" beschadigingen gevuld (F&F) en daarna afgewerkt met renovatievlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Ingredienten:

-Een breed spackmes
-Een troffel
-Een zak MP75 of Roodband
-Grote emmer
-Eventueel iets om mee te roeren

Men neme de emmer en daar stort je wat MP75 in. Doe er geleidelijk water bij tot je een mooie constistente massa hebt die qua smeuigheid lijkt op pindakaas. Niet op mayonaise, dan is het te nat. Besproei de muur met water om de zuigende werking van de muur op te heffen. Anders trekt de muur al het vocht uit je gips, en dan droog je gips in plaats van dat het uithard.

Nu gaan we stucen. Doe wat gips op de troffel en smeer het op de muur uit, in de diepe gaten. Pak nu je spackmes om te zorgen dat de nieuwe laag gips op gelijke hoogte komt met de bestaande gipslaag. Zo werk je de hele muur af.

Nu ga je controleren of de muur goed gelukt is. Dat kan met strijklicht, oftewel, een zaklamp vlak langs de muur houden en dan controleren of er geen gaten over zijn. Maar dat kan heel lastig te zien zijn. Wat eventueel ook kan is de muur al in zijn eerste laag muurverf zetten, want daarna vallen oneffenheden goed op. Herhaal het stucen indien je niet tevreden bent. Hou in gedachte dat gips krimpt, het kan zijn dat je 2x of 3x moet stucen om het goed gevuld te krijgen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Wil je een keistrakke muur, zonder oneffenheidje dan zal je het moeten (laten) stuccen.

Accepteer je dat er her en der een putje, bultje, e.d. aanwezig is, dan kan je het prima gaan sauzen.

En anders kan je eventueel nog spack spuit of spagtelputz aan (laten) brengen. Daarmee zie je een offenheidje ook wat minder vanwege de (grove) korrel.

Overigens zie je met daglicht ook niet of de muur goed glad is. Loop eens met een zaklamp (van je telefoon) langs de muur als het donker is. Als je schaduwplekken op de muur ziet, dan weet je dat de muur niet glad is en je dus ook geen strakke muur gaat krijgen na schilderen.

• Faloude
Zo, zoveel nuttige feedback :)

Dit is het plan:
  • Restant behang wegschuren
  • Gaten opvullen met roodband
  • Muren stofvrij maken
  • Stucen met roodband
Ik zag bij Gamma ook nog Gyproc Multistuc als alternatief voor roodband. Ik vraag me af wat het verschil is in kwaliteit.

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-04 20:12

krvabo

MATERIALISE!

Roodband heeft een minimale dikte van een halve centimeter: https://knauf.nl/media/do...uf_Rotband_-_jan_2012.pdf

Als je een dun laagje wilt zetten kun je beter fix & finish halen, die geeft een heel strak en glad resultaat als je het goed doet (gladder dan roodband, vind ik als leek). Let er wel op dat dit ook echt heel veel zwaar werk is, en dat het als amateur misschien niet het resultaat oplevert waar je op gehoopt had.

Restanten papier kun je er waarschijnlijk met een zeiknatte spons / plantenspuit, een minuut geduld, en dan een plamuurmes afkrijgen. Het papier moet echt *nat* zijn, dan kun je het er vaak wel afsteken.
Als je de gaten gaat opvullen en dan de muur gaat schuren dan kun je volgens mij net zo goed het stucwerk achterwege laten, want dan is het ook echt wel strak genoeg om te verven hoor. Zolang je maar secuur bent met het gaatjes vullen (tip: schijnwerper schuin op de muur).

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-05 21:51
Zelf stucen zou ik niet doen. Aangezien je het er ook niet zomaar afkrijgt.

Wat dacht je van glasvezelbehang?
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcRaVOIuGK69Oxa67bdyKCOmw1WNHoBqZj6YMA&usqp=CAU

• Faloude
krvabo schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:20:
Roodband heeft een minimale dikte van een halve centimeter
Nou dat wordt dan zeker de Fix & Finish. Jammer weer want die is meer dan dubbel zo duur, maar nog steeds veel goedkoper dan Alabastine Muurglad :-)

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:49
Ik heb gekozen voor glasvezelbehang zonder patroon. Mooie brede rollen van 1m en ook al voorgesausd. Voor het echt strakke werk dan zelf nog 2x verfen en dan zie je ook de naadjes niet meer.

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:46
Nou, dat spul heb ik gebruikt om een oude badkamer tot gangkast om te toveren. Daarvoor prima, maar ik zou er geen ruimtes die in het zicht zitten mee doen, die naden blijven zichtbaar. Dan liever een laagje fix&finish.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
ik heb hier ook mijn gehele bovenverdieping gedaan met glasvezelbehang. Maar dat voorgesausde spul doet het slecht in de hoeken, de volgende keer saus ik liever een keer extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:03
coyote1980 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:53:
Nou, dat spul heb ik gebruikt om een oude badkamer tot gangkast om te toveren. Daarvoor prima, maar ik zou er geen ruimtes die in het zicht zitten mee doen, die naden blijven zichtbaar. Dan liever een laagje fix&finish.
Kwestie van goed behangen denk ik, en wellicht ook het juiste behang materiaal. Mijn vorige woning is daar volledig mee gedaan, en ik zag nergens naadjes. Er is wel achteraf over heen gesaust. Moet er wel eerlijk bij vertellen dat zowel het behangen als sausen wel door vakmensen zijn gedaan.

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:47
Faloude schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:25:
[...]

Nou dat wordt dan zeker de Fix & Finish. Jammer weer want die is meer dan dubbel zo duur, maar nog steeds veel goedkoper dan Alabastine Muurglad :-)
bespaar zeker niet op materiaal.
het is maar een slaapkamer maar als er half werk gedaan word zal dit op den duur zeker gaan storen en moet het alsnog gekocht en opnieuw gedaan worden.

vergeet zeker na het stucen ook niet alles lichtjes op te schuren met fijn schuurpapier voor een optimaal en onregelmatigheden alsnog weg te werken stofvrij maken en erna pas beginnen met verven.

persoonlijk zou ik niet enkel de gaatjes bijwerken maar alle muren volledig aanpakken.

om te kijken als de muren goed gedaan zijn kan je het best ook met een zware halogeen lamp (bouwlamp) kijken hoe vlak ze zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:10
Een zak Fix & Finish van 25 kg kost 15 euro, niet echt een prijs om van wakker te liggen lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Ik had een tijdje geleden nog stucpasta bij de Action gekocht, goed betaalbaar en uitstekende kwaliteit. Op de website zie ik het niet 1-2-3 terug, maar ik denk dat de pasta in de winkel er gewoon nog ligt.

Verder zou ik je aanraden om niet teveel te besparen als je erin gaat wonen en in ieder geval wel echt te stucen. Dan is je muur zo egaal mogelijk en als je het goed schuurt en verft heb je er waarschijnlijk een hele lange tijd plezier van.

Let wel dat je tussen alle handelingen de muur goed moet laten drogen en het best een tijd kan duren voordat je helemaal klaar bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:20

Standeman

Prutser 1e klasse

Als onervaren klusser zou ik het stucen echt uitbesteden. Ik heb zelf ooit eens een poging gewaagd en dat zag er niet uit :X

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
coinman63 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:10:
Een zak Fix & Finish van 25 kg kost 15 euro, niet echt een prijs om van wakker te liggen lijkt me.
Ow dat is voordeliger dan hier: https://www.gamma.nl/assortiment/zoeken?text=fix+finish

Link me up?
Standeman schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:12:
Als onervaren klusser zou ik het stucen echt uitbesteden. Ik heb zelf ooit eens een poging gewaagd en dat zag er niet uit :X
Haha, ja ik ben er al bang voor, maar ik heb altijd beter willen worden in klussen en ik zie een kans..

[ Voor 35% gewijzigd door Faloude op 25-09-2020 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-04 15:02
Ik heb dit gebruikt voor de babykamer nadat ik de 6 lagen oude behang eraf had..

Zag er zo uit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BaOSi7hR1CvxnFSpvuEriPESwzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eYunFw4WzH3WxJ1N6m6Zw2C2.jpg?f=fotoalbum_large

En ziet er nu zo uit ( een hoek) : Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibRaAGVYo40DNtWc7dqw51E0VpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KmCtA8oQ9UkU3c36IBzkOJkn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door Knee-Buckler op 25-09-2020 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
@Knee-Buckler Ziet er top uit op de eerste foto. Zie ik het goed dat die hoek schots en scheef is op de tweede foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
Ik heb tevens besloten om voor iedereen een after-foto te delen hier straks na mijn amateur stucpoging :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-04 15:02
Faloude schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:30:
@Knee-Buckler Ziet er top uit op de eerste foto. Zie ik het goed dat die hoek schots en scheef is op de tweede foto?
Jup.. en die was nog veel schever.. die hoek was volgepropt met kit door de vorige bewoner.. dat heb ik er allemaal uit mogen purken en opvullen.. beter dan dit kreeg ik het net na drie dagen pielen met vulling..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-05 16:33

Impry

Rallymedia.nl

Ik zat een tijdje terug met hetzelfde dilemma. Zie mijn posts:
[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-04 20:12

krvabo

MATERIALISE!

https://www.hornbach.nl/s...5-kg/4101160/artikel.html

Meestal kun je beter geen bouwstoffen halen bij de gamma of praxis of wat-dan-ook-voor-consumentenbouwmarkt. Je hebt vaak zakken liggen die al maanden zoniet jaren over de datum zijn. Als dat het geval is wordt het een stuk lastiger om het glad aan te maken en krijg je (een hoop) klontjes. De meeste klontjes kun je nog wel wegsmeren als je het op de muur zet overigens, een paar keer met je spaan er overheen en het hydrateert prima. Bij Hornbach heb ik het probleem met oude zakken nog niet gehad.

Een fatsoenlijke spaan en een mortel/verfmenger voor op je boormachine maakt het leven een stuk makkelijker, en hoeven de wereld niet te kosten. Als je wilt gaan voor een echt strak resultaat (maar wel rotzooigevend) dan zou ik het ook sponzen. ( https://www.hornbach.nl/s...20-mm/910134/artikel.html - Deze heb ik zelf, maar geeft wel af en toe een oranje korrel in je stucwerk...). Als je dat doet hoef je erna niet te schuren.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 20:58
Ik zie dat hier glasvezelbehang aangeraden wordt. Houd daarbij wel rekening met het feit dat je dat er weer zeer moeilijk afkrijgt, en je er niet overheen kunt behangen of stucen. M.a.w, als je later toch wat ander wilt ben je wel even zoet dat er weer af te krijgen (veel moeilijker dan papier behang).

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faloude
FireFoz schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 18:29:
Ik zie dat hier glasvezelbehang aangeraden wordt. Houd daarbij wel rekening met het feit dat je dat er weer zeer moeilijk afkrijgt, en je er niet overheen kunt behangen of stucen. M.a.w, als je later toch wat ander wilt ben je wel even zoet dat er weer af te krijgen (veel moeilijker dan papier behang).
Na de ellende die ik heb gehad met het verwijderen van behang, is de kans dat ik opnieuw behang ga aanbrengen: 0,0. Al dient het als ondergrond voor verf. Ik vind het iets hebben van pleister / ductape manier van repareren. Dan liever toch stucen.
Was Hornbach gewoon helemaal vergeten. Ik heb besloten dat ik al het materiaal daar ga inkopen. Wat een prijsverschil zeg.

[ Voor 20% gewijzigd door Faloude op 25-09-2020 21:19 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Faloude
Ik had nog een update beloofd :P

Na onderzoek en rondvraag tot conclusie gekomen om:
  • Helft van gereedschap terug te brengen naar hornbach (spons, reilat, troffel, spaan)
  • Fix n finish gebruiken
  • Geen primer nodig (waterdruppel test gedaan)
Dit is het resultaat. Wat ben ik blij dat ik begonnen ben met dat klein (draag?)muurtje. Je moet er een beetje gevoel voor krijgen. Uiteindelijk ben ik best blij met het resultaat. Heb nog niet eens afgewerkt met schuurpapier en het is best recht en glad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPVHP3cYIxMCu0XcIl_08C2Jna4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J76SN9R4ZWn2GGcqH1X5t0YQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BcCpKw53fpheEWhqHzXa6cfhdw4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eRvmLpZz5zM6HJ4gTMbmLxTs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtwAiK0XYisBzskORnn7F7sJRFA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRKCTKcdBhrG9kOtqwQrRGUj.jpg?f=fotoalbum_tile
Pagina: 1