Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zakelijke laptop voor fotografe gezocht (+/- €1500)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HEI096
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:08
Hallo Tweaker, welkom en dank voor je tijd. :)

Wat ga je gaat je vrouw met haar laptop doen?
Het gaat om een zakelijke laptop voor mijn vrouw, ze is fotograaf. Ze bewerkt veel in Lightroom en Photoshop (voorkeur voor de eerstgenoemde). Daarnaast werkt ze met wordpress en gebruikt verschillende programma's om albums samen te stellen, dit varieert van kleine shoots tot trouwalbums met honderden foto's.

Wat is je budget?
Lastig, de absolute bovengrens is €2000 maar minder mag natuurlijk ook. €1500 zou het mooiste zijn maar het gaat erom dat de laptop goed presteert en even mee kan.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Jazeker, hij zal regelmatig meegaan naar (potentiële) klanten, vooral looks zijn daarom wel belangrijk (geen gamer-achtige uitstraling) gewicht speelt mee maar is niet leidend.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vrouwlief heeft altijd Apple gehad maar kijkt nu voor het eerst ook verder. De hoge prijzen van Apple lijken moeilijk te verantwoorden als het gaat om opslagruimte en type bijvoorbeeld. Dit is dan ook gelijk een speerpunt: het liefst een 1TB SSD, ze heeft wel externe HDD's maar met de toegenomen grootte van fotobestanden (RAW) is dat nogal een klus

Dit is de eerste keer sinds ze voor haarzelf begonnen is dat we een laptop voor haar werk kunnen aanschaffen, ze werkt nu nog op haar MacBook Pro uit 2010 en is echt toe aan iets nieuws. Ik hoop haar met jullie advies echt een goede laptop te kunnen bezorgen.

Dit is de suggestie waarop ik zelf uitkwam, het lijkt op papier geen verkeerd keuze, reviews van de recente modellen zijn goed (die van de oudere modellen variëren):

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1LaptopsHP Spectre x360 15-eb0100nd€ 1.648,02€ 1.648,02
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.648,02

Bedankt voor het lezen, ik kijk uit naar jullie adviezen, voor wie weer verder gaat met F5 inbonken:
"May the odds be ever in your favour" ;w

[ Voor 0% gewijzigd door HEI096 op 24-09-2020 12:21 . Reden: typos ]

D. J. H.

Alle reacties

• Jeroenvde89
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:21
Ik zou (helemaal voor fotobewerking) altijd voor een Apple gaan. Het ziet er beter uit, het werkt fijner én misschien niet geheel onbelangrijk, het OS: je hebt geen Windows. Ik ben nu 8 jaar van Windows als OS af en ik zal echt nooit meer teruggaan.

Mijn mening is gebaseerd op eigen (werk)ervaringen: Ik werk voor mijn werk samen met veel fotografen (die overigens allemaal Apple gebruiken), en ik werk zelf vaak met Photoshop, InDesign en andere Adobe programma's.

Wat ik zou doen in jouw/jullie geval?

De nieuwste MacBook Pro 13" is €1499, en als je per se 1TB SSD wilt, dan wordt het €1999 (is toch onder de €2000 ;)). Of je moet een externe HDD van 2TB aanschaffen voor +- €100.

Apple MacBook Air '25 | Apple iPhone 17 Pro | Apple AirPods Pro | Apple Watch Series 10 | Xbox Series X | LG OLED55CX6LA | Sonos Arc + 2x Sonos Play:1

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-11 11:44
Ik zou juist niet voor Apple kiezen, die bieden geen matte schermen meer aan, wat kleur meten en beoordelen onmogelijk maakt en werken met lichtinval ontzettend vermoeiend. Wij hebben wat MacBook Pro's, Airs en ook iMACs en het is qua display huilen met de pet af. Ja scherp, mooie hoge resoluties, maar veel en veel te glanzend. Alle color consultants zijn al jaren van Apple af (met tegenzin) om deze reden. Anders moeten ze altijd een extern scherm meenemen.

Voor de hele Adobe suite maakt het geen reet uit of je Apple of Window$ kiest.

Verder is Apple overpriced. OS vind ik beide goed te doen.

Wat je ook kiest: 13" is te klein. Fijn om mee te nemen, maar te klein om foto's te bewerken.

Wanneer je voor Apple kiest: let op dat je een heel recent model neemt zonder al die vlindertoetsenbord trammalant. Dat is sinds dit jaar als het goed is eindelijk opgelost.

Kies een degelijke laptop met mat IPS of vergelijkbaar panel uit. Kijk naar uitbreidingsmogelijkheden vooral op gebied voor SSD ruimte. Veel van de duurdere Windows machines hebben 1 SSD en ruimte voor 1 of soms zelfs 2 andere SSDs. Bij Apple kun je dat vergeten.

Qua memory is 16 GB het minimum denk ik, als je een paar jaar vooruit wil.

Ikzelf heb goede ervaringen met de HP Zbooks, degelijk, grotere schermen, numeriek keyboard als je dat gebruikt en een accu die gewoon 4/5 jaar prima mee gaat bij dagelijks (ook in het weekend!) gebruik.

• HEI096
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:08
Dank voor jullie reacties. Ik heb het doorgespeeld naar mijn vrouw en na wat wikken en wegen is ze toch voor de onderstaande laptop gegaan:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1LaptopsHP Spectre x360 15-eb0100nd€ 1.799,-€ 1.799,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.799,-

Deels omdat de specificaties uitstekend voldoen aan haar wensen en deels omdat ze 'm volgens mij gewoon heel mooi vind.

Tot nu toe:
- Snel (opstarten, verwerken van opdrachten e.d.)
- Stil (geen onverwachtse geluiden)
- Speakers zijn een onverwachte meevaller, zeker voor een laptop
- Beeldscherm is fantastisch, kleurechtheid is een dikke +
- Looks passen erg goed bij de rest van haar uitrusting, denk aan voorbeeldalbums voor bruiloften e.d.

Al met al heeft ze absoluut geen spijt van haar aankoop ondanks dat een MacBook vast ook goed was bevallen, zeker na jarenlang niets anders te hebben gehad.

Nogmaals dank voor de reacties, ze zijn gewaardeerd! :)

D. J. H.

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Mijn vrouw is ook fotografe/content creator en heeft dezelfde al een paar jaar maar dan het 2018 model en ze is er erg tevreden over. Ik zou hem zelf ook willen hebben, maar HP levert geen next day business support op de spectre range en dat vind ik zelf essentieel, dus heb zelf een Dell XPS 15 gekocht.