Is groente wassen nog nodig?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApeBashRouter
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-03 05:11
Het is een tijd geleden dat ik een zanderige aardappel, wortel of champignon uit een verpakking heb gehaald en moderne bestrijdingsmiddelen vergaan voordat de groenten in de schappen belanden. Vanwege ziekteverwekkers is het goed om rauw gegeten groenten te spoelen, en onze handen nadat we groente hanteren, maar koken doodt ziektekiemen in de pan.

Is het tegenwoordig nog zinnig om groente te wassen als ze er schoon uitzien, voordat je ze kookt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik doe het alleen nog bij prei, gezien daar nogal wat zand inzit. Verder was ik groente en fruit nooit.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thescorpi0n
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-06 14:11
Ik doe het meestal voor de zekerheid wel, juist vanwege alle bestrijdingsmiddelen die er tegenwoordig opgaan. Maar een groot risico zal je niet lopen, helemaal niet als je het kookt.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Hier doen we het wel, maar wij halen het op de markt en dan zit er vaker nog wat zand in (met name bij spinazie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:23
het voedingscentrum denkt er anders over:
https://www.voedingscentr...elinfectie-voorkomen.aspx

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:37

RvV

Wat betreft bestrijdingsmiddelen .. Gezien de huidige regelgeving, audits, veiligheidstermijnen en residumonsters zal je weinig middel meer aantreffen. Omdat een hoop middelen systemisch zijn heeft het toch geen nut om te wassen omdat het IN het product zit en niet erop.

Y'24

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-06 23:18
Ik doe het wel voor salades/borrelplankje met rauwkost maar niet als het de pan in gaat. Behalve bij prei inderdaad, daar krijg je wel een kinderschepje grond bij.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:54
Het voedingscentrum heeft het over bepaalde bacteriën op "rauwe" groente en fruit. Dan moet je het inderdaad even wassen voordat je het consumeert.

Hier is de vraag; moet je ze dus ook wassen voordat je ze kookt. Dat blijft onbeantwoord. Wanneer je iets kookt is iets niet meer rauw en valt het dus niet meer onder hun wasadvies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:42

PB-powell

Mr. Laziness

Voorheen deed ik alleen groenten wassen waar zand of grond aan zit zoals champignons en prei, maar nu mijn vrouw zwanger is doe ik de tomaten, paprika's, courgettes etc ook wassen. Zonder te wassen bouw je een stukje weerstand op en echt ziek zijn we er nooit van geworden, maar bepaalde bacteriën zijn van invloed op de zwangerschap dus daar nemen we het zekere voor het onzekere.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:39
PB-powell schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:16:
Voorheen deed ik alleen groenten wassen waar zand of grond aan zit zoals champignons en prei, maar nu mijn vrouw zwanger is doe ik de tomaten, paprika's, courgettes etc ook wassen. Zonder te wassen bouw je een stukje weerstand op en echt ziek zijn we er nooit van geworden, maar bepaalde bacteriën zijn van invloed op de zwangerschap dus daar nemen we het zekere voor het onzekere.
Champignons moet je sowieso niet wassen, maar borstelen. Tenzij je van sompige champignons houdt natuurlijk :+ .

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

@Capa weet ik, ik maak ze schoon met een vochtig keukenpapiertje indien nodig ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pen en papier
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-11-2024
Misschien is het toch wel zinnig om ze te wassen voor je ze kookt, omdat er vanuit de lucht allerlei vaag fijnstof op gedwarreld is gedurende de groei en opslag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ja altijd even wassen, insecten poepen ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Capa schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:07:
[...]

Champignons moet je sowieso niet wassen, maar borstelen. Tenzij je van sompige champignons houdt natuurlijk :+ .
Dit is een mythe, zeker als je de champignons verwarmt. Als je de paddestoelen voor en na het wassen weegt (na goed uitlekken of droog spinnen in een salade spinner), zit er vaak maar 1 of 2% water extra in, wat binnen no time verdwijnt bij het bakken.

https://www.seriouseats.c...n-and-chop-mushrooms.html

• Whaam
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:13

Whaam

Meer beter

Fly-guy schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:10:
[...]

Dit is een mythe, zeker als je de champignons verwarmt. Als je de paddestoelen voor en na het wassen weegt (na goed uitlekken of droog spinnen in een salade spinner), zit er vaak maar 1 of 2% water extra in, wat binnen no time verdwijnt bij het bakken.

https://www.seriouseats.c...n-and-chop-mushrooms.html
Maar heb je wel eens geprobeerd om natte glibberige champignons te snijden? :+

puntgave blauw-witte ikki68 aurora R2 in de aanbieding

• Fly-guy
  • Niet online
Whaam schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:54:
[...]

Maar heb je wel eens geprobeerd om natte glibberige champignons te snijden? :+
Dat is wel een dingetje inderdaad. Meestal koop ik gewoon van die hele kleine en die gaan in z'n geheel de pan in. Eerst tijdje in een bakje water, dan droog spinnen en hup de pan in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 21:32

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik was groenten altijd. Niet alleen vanwege het zanderige, maar ook vanwege het feit dat sommige voorverpakte groenten (die ik al niet veel pak, maar soms is het effe handig) in chloorwater gewassen zijn. Dat proef je vaak ook.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

PB-powell schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:16:
Volgens mij gaat het niet om het eraf wassen van bacteriën maar van mogelijke bestrijdingsmiddelen?

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Deathchant In Nederland, groenten in chloorwater gewassen?
Dat lijkt me sterk...

Volgens mij mag dat helemaal niet in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Denemarken.
Pen en papier schreef op donderdag 24 september 2020 @ 19:33:
Misschien is het toch wel zinnig om ze te wassen voor je ze kookt, omdat er vanuit de lucht allerlei vaag fijnstof op gedwarreld is gedurende de groei en opslag.
Zinnig? :?
Loop jij ook altijd met een gasmasker op dan, om te voorkomen dat je al dat 'vage fijnstof' gewoon inademt, dag en nacht, jaar in, jaar uit? :+

@pizzacabonara Bestrijdingsmiddelen zitten vaak in het product; die gaan er toch niet meer af, met afwassen...

Hooguit vanwege het aanhangende zand/klein, dat knarst anders zo tussen je tanden. Of mogelijke andere niet-groenten deeltjes. Maar een enkel minislakje of wormpje in de bloemkool of broccoli? Ach, dat zijn alleen maar wat extra eiwitten; de boel wordt toch gekookt of gebakken... :)

[ Voor 81% gewijzigd door ehtweak op 25-09-2020 10:32 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

pizzacabonara schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:24:
[...]

Volgens mij gaat het niet om het eraf wassen van bacteriën maar van mogelijke bestrijdingsmiddelen?
Het gaat voornamelijk om ziektemakers die je er af wast. Sommige groenten wok/roerbak je vrij kort waardoor niet alles dood gaat. Als zwangere vrouw wil je hiermee uitkijken omdat je zelf zwakker bent qua weerstand waardoor als je zelf ziek bent dit van invloed is op de baby en sommige bacteriën rechtstreeks van invloed zijn op de baby :)
Los daarvan vind ik zand en 'extra eiwitten' zoals @ehtweak ze benoemt niet prettig in mijn eten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:46
Wat was je ervan af dan met even afspoelen? In het gunstigste geval is het zand eraf en zijn eventuele zichtbare insectjes weg.
Bestrijdingsmiddelen en andere zooi die eventueel op de groente zitten spoel je echt niet even weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11:59
Ik spoel altijd alles af ja.
Of dat zinvol is laat ik in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@PB-powell Maar wat is erger/bedenkelijker?

Groenten/fruit wat overdadig met chloor gespoeld is en zoveel bestrijdingsmiddelen, binnenin en buitenop, bevat, zodat er echt niets meer levends op/aan zit?
Of af en toe een wormpje/slakje dat je of wegwist of dood kookt?

Ik zou het wel weten...

BTW: en hoe is het gesteld met iedereens keukenhygiëne, handen wassen? Kruisbesmettingen? Aparte planken voor gescheiden voedselbereiding, het bewaren van (on)bereide producten, enzovoorts. Het één kun je niet los zien van het ander...

En wat betreft iemand met een kwetsbare gezondheid? Tja, dan is het verstandig(er) om bepaalde versproducten, of te laten staan, of veel zorgvuldiger mee om te gaan.
Zoals b.v. rauwmelkse producten, (half)rauw vlees, groenten of fruit met mogelijke resten van uitwerpselen van vliegend/kruipend spul, e.d.
Net zo goed als het niet gebruiken van ethanol houdende producten, tabak en verzorgingsproducten met allerlei huiddoordringende stofjes...

[ Voor 13% gewijzigd door ehtweak op 25-09-2020 10:47 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
ehtweak schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:25:
@Deathchant In Nederland, groenten in chloorwater gewassen?
Dat lijkt me sterk...

Volgens mij mag dat helemaal niet in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Denemarken.
Klopt, mag inderdaad niet in ons land.

De kans dat je chloor op groente proeft in ons land is volgens mij nihil, tenzij je zelf groente importeert uit de landen waar het wel gebruikt wordt (of een shady groentedealer hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

@ehtweak ik was/spoel gewoon met water af, waar je het chloor verhaal vandaan haalt snap ik even niet zo?
En verder blijven we inderdaad weg bij alle andere zaken die je als zwangere niet mag ;) toch best verrassend hoeveel dat eigenlijk wel niet is...

@ArnoutV misschien dat bacteriën er niet direct mee worden weggewassen, maar zand en mogelijke restjes poep wel. Lijkt mij een prima reden om de boel toch even onder de kraan te houden :)

Overigens deden we dat hiervoor niet/nauwelijks, maar puur vanwege de zwangerschap wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightPhoenix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-06 21:26

LightPhoenix

Blood and bloody Ashes!

Ik heb zelf in mijn scholierentijd paprika's en tomaten ingepakt en sindsdien maak ik alles wat rauw gegeten wordt schoon. Tijdens het inpakken had niemand handschoenen aan en moesten we bij klasse II producten de nog redelijk uitziende producten tussen de schimmelende uitvissen en inpakken.

Ik weet zeker dat je niet alles er van af zult spoelen, maar even onder lauwwarm water houden en goed schrobben is het minste wat ik doe.

geeft geen reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@PB-powell Ehhh, daar kwam ik niet mee... ;) dat was mijn reactie op dit:
Deathchant in "Is groente wassen nog nodig?"

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 21:32

Deathchant

Don't intend. Do!

Ok dat wist ik niet. Waar komt die chlorige smaak dan vandaan bijvoorbeeld van de voorverpakte worteltjes van de Lidl en de soepgroenten van de Jumbo?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

@ehtweak omdat je aan mij vraagt wat erger is :?
@PB-powell Maar wat is erger/bedenkelijker?

Groenten/fruit wat overdadig met chloor gespoeld is en zoveel bestrijdingsmiddelen, binnenin en buitenop, bevat, zodat er echt niets meer levends op/aan zit?
Of af en toe een wormpje/slakje dat je of wegwist of dood kookt?

Ik zou het wel weten...
Misschien verkeerd getagd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-06 21:43
Ik was alles af. Als ik in de supermarkt zie hoeveel mensen even aan de tomaten voelen of aan fruit ruiken, of even lekker door de bak met courgettes graaien naar ééntje zonder beschadigingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Deathchant schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:53:
Ok dat wist ik niet. Waar komt die chlorige smaak dan vandaan bijvoorbeeld van de voorverpakte worteltjes van de Lidl en de soepgroenten van de Jumbo?
Geen idee; ik koop dat soort 'zooi' nooit. :+

Maar is het niet eerder de geur van een verpakkingsgas wat je ruikt?
"verpakt onder beschermende atmosfeer"

http://www.airproducts.nl...tandVegetableProducts.htm
https://industrie.airliqu...eschermende-atmosfeer-map

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:49

Standeman

Prutser 1e klasse

Remz schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:55:
Ik was alles af. Als ik in de supermarkt zie hoeveel mensen even aan de tomaten voelen of aan fruit ruiken, of even lekker door de bak met courgettes graaien naar ééntje zonder beschadigingen...
Met zeep? Want alleen afspoelen met water boeit de bacteriën niet echt, lijkt me.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

@Standeman wat ik overal lees is dat groente wassen met stromend water zonder zeep oid voldoende is om de meeste bacteriën te verwijderen. Daarbij wordt wel aangeraden om van te voren je handen te wassen met zeep zodat je niet iets overdraagt van je handen op de groenten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:49

Standeman

Prutser 1e klasse

PB-powell schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:33:
@Standeman wat ik overal lees is dat groente wassen met stromend water zonder zeep oid voldoende is om de meeste bacteriën te verwijderen. Daarbij wordt wel aangeraden om van te voren je handen te wassen met zeep zodat je niet iets overdraagt van je handen op de groenten :)
Je handen dus wel met zeep en de groeten niet. Maar wat is dan het verschil tussen handen en groenten dat voor de één wel zeep nodig is en voor de andere niet? Ik heb moeite om daar de logica van in te zien.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightPhoenix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-06 21:26

LightPhoenix

Blood and bloody Ashes!

Standeman schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:21:
[...]

Met zeep? Want alleen afspoelen met water boeit de bacteriën niet echt, lijkt me.
Je zult er altijd wat kwijtraken. Als je hier kijkt doen ze een relatief simpel experiment waar ze sla besproeien met een bepaalde concentratie E. coli en dan verschillende was methodes toepassen (met of zonder chloor voor een x aantal minuten 'dippen').

Uit de abstract:
Different exposure times and concentrations of chlorine were studied. Dipping was not effective at eliminating E. coli populations although it significantly reduced the E. coli counts compared with inoculated, undipped lettuce. Dipping inoculated cos lettuce leaves into hypochlorite solutions containing 50 mg/l or greater free chlorine for times of 30 s or greater reduced E. coli cells by approximately 1.9–2.8 log10 CFU/g from an initial population of approximately 6.8 log10 CFU/g. Dipping inoculated broccoli florets into hypochlorite solution reduced E. coli cells by approximately 1.7–2.5 log10 CFU/g, depending on the time and concentration of the free chlorine. Dipping lettuce or broccoli in water alone reduced cell numbers by 1.5–1.8 log10 CFU/g. Dipping broccoli florets for 2 min in a 100 mg/l free chlorine solution at temperatures between 4 and 25°C reduced E. coli cells by approximately 2.4 log10 CFU/g. No significant effect of temperature on the rate of cell reduction was observed.
Geen enorm hoogstaand onderzoek, maar als dippen al een significant effect heeft op het aantal bacteriën, dan denk ik dat actief wassen toch echt wel uit maakt. Al zul je nooit alles wegwassen.

geeft geen reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Standeman schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:36:
[...]

Je handen dus wel met zeep en de groeten niet. Maar wat is dan het verschil tussen handen en groenten dat voor de één wel zeep nodig is en voor de andere niet? Ik heb moeite om daar de logica van in te zien.
Je handen wassen met enkel water reduceert ook al het aantal bacterieën. Alleen is wassen met zeep effectiever. Je handen kan je wassen met zeep maar je groenten wil je niet naar zeep laten smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:43:
[...]

Je handen wassen met enkel water reduceert ook al het aantal bacterieën. Alleen is wassen met zeep effectiever. Je handen kan je wassen met zeep maar je groenten wil je niet naar zeep laten smaken.
Er zijn onderzoeken die aantonen dat een met water de grootste factor is in de afname van bacteriën op het handen en dat zeep dat nog wat aan bijdraagt.

Zo was het aantal gevallen van diarree in Bangladesh gehalveerd door wassen met alleen water en helpt zeep die gevallen nog eens te halveren.
https://www.theatlantic.c...y-make-your-hands/258839/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-06 21:43
Standeman schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:21:
[...]

Nee enkel water. Het gaat me ook niet om alle bacterien. Water zou voldoende moeten helpen om het iets schoner te krijgen in ieder geval. Ik was ook niet altijd m'n handen met zeep, toch zijn ze met enkel water schoner dan daarvoor. Voor mij gaat het meer om het idee en gevoel dan dat er weterschap achter zit :9

[ Voor 8% gewijzigd door Remz op 25-09-2020 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:35
Capa schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:07:
[...]

Paddestoelen kook je gaar in water. ;)

Ik was groenten altijd. Zand vind ik niet zo lekker.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaffeh
  • Laatst online: 09:40
LightPhoenix schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:49:
Ik heb zelf in mijn scholierentijd paprika's en tomaten ingepakt en sindsdien maak ik alles wat rauw gegeten wordt schoon. Tijdens het inpakken had niemand handschoenen aan en moesten we bij klasse II producten de nog redelijk uitziende producten tussen de schimmelende uitvissen en inpakken.

Ik weet zeker dat je niet alles er van af zult spoelen, maar even onder lauwwarm water houden en goed schrobben is het minste wat ik doe.
Dit mensen. Ook uit ruime ervaring met werken in deze sector kan ik iedereen van harte aanbevelen groente te wassen. Je wilt het echt niet weten wat er allemaal gesmeerd wordt tijdens zo'n proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23-06 18:51

Sharky

Skamn Dippy!

Blaffeh schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:27:
[...]

Dit mensen. Ook uit ruime ervaring met werken in deze sector kan ik iedereen van harte aanbevelen groente te wassen. Je wilt het echt niet weten wat er allemaal gesmeerd wordt tijdens zo'n proces.
Ik snap je gedachte wel, maar ik denk dat als je wist hoe je de hele dag in aanraking komt met de gekste bacteriën en ziekteverwerkers je je helemaal rot schrikt. Je handen raken van alles aan ik ga er vanuit dat je niet iedere 10 minuten je handen ontsmet. Ik denk dat een 'vieze' paprika dan nog amper verschil maakt.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaffeh
  • Laatst online: 09:40
Sharky schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:42:
[...]

Ik snap je gedachte wel, maar ik denk dat als je wist hoe je de hele dag in aanraking komt met de gekste bacteriën en ziekteverwerkers je je helemaal rot schrikt. Je handen raken van alles aan ik ga er vanuit dat je niet iedere 10 minuten je handen ontsmet. Ik denk dat een 'vieze' paprika dan nog amper verschil maakt.
Ieder z'n meug, maar voor mij zijn er grenzen qua viezigheid icm eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pen en papier
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-11-2024
ehtweak schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:25:
@Deathchant
Zinnig? :?
Loop jij ook altijd met een gasmasker op dan, om te voorkomen dat je al dat 'vage fijnstof' gewoon inademt, dag en nacht, jaar in, jaar uit? :+
Nee maar ik snuit wel mijn neus in plaats van dat ik doorslik :)
Pagina: 1